Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har av diverse grunner bodd hos min far, stemor og bror de siste 5/6 månedene. 
Hver eneste dag har jeg ryddet, støvsugd, tatt inn og ut av oppvaskmaskin, vasket klærne dems, vasket toalettet osv. Jeg har laget middag 5 av 7 dager. Jeg har også kjøpt 90% av all mat. 
Jeg har lagt ut (Betalt) 160.000 for ny bil til de. Kjøpt de ny, stor TV, ny sofa, nytt spisebord med stoler. Tallerkner, bestikk, glass, sofaputer, tepper, gardiner, bilstol, klær, sminke, leker, tørketrommel og jeg betalte deler av ny vaskemaskin, ga stemor ny veske til flere tusen, klokke til flere tusen osv. Overførte også 50.000 på konto til de. 

For noen dager siden merker jeg at stemor er sur. Og riktig, hun er sur fordi følgende scenario utspilte seg: jeg skulle tidlig neste morgen reise et stykke. Måtte derfor pakke med meg rene klær. (Ingen corona kommentarer, takk) jeg gikk ned til vaskemaskinen og tørketrommelen. 
tørketrommelen var i gang med stemors klær. Vaskemaskinen var full, men ferdig vasket, med hennes klær. Siden jeg skulle reise neste morgen tok jeg hennes klær ut av vaskemaskinen og la de i en balje. Vasket så mine klær. Puttet hennes i tørketrommelen straks den var ledig. Dette ble hun sur for. Jeg har dog merket de siste ukene at hun var vært veldig passiv aggressiv. 
Min far tar stemors side og synes jeg overdriver fordi jeg føler de er utakknemlige. Jeg ble rett og slett målløs over at hun kunne bli sur for noe sånt, etter alt jeg har gjort for de. 

Jeg er fullstendig klar over gjestfriheten og jeg har satt enormt stor pris på det. Derfor har jeg også listet meg stille i dørene og gått på tå hele tiden. Jeg har gjort ALT for at stemor skulle være fornøyd. Forstår så klart at det kan være slitsomt å ha besøk så lenge. Jeg har dog passet godt på at jeg ikke satt oppi de hele tiden, eller alltid var tilstede. Jeg har vært ute av huset og gjort mine ting flere timer hver dag og noen kvelder. 

Nå er dette et problem og jeg føler meg ikke velkommen mer. Jeg føler meg lite satt pris på. Har derfor bestemt meg for at jeg ikke reiser tilbake dit. 

Så, hadde stemor rett til å bli sur, smelle med dører, trampe opp trappa? Jeg VET at dette er en bagatell og normalt hadde jeg ikke brydd meg, men jeg føler at jeg har gitt svette og tårer, og jeg har slitt rævva av meg. Så er hun allikevel ikke fornøyd. 

Anonymkode: ad4a2...db8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skaff deg et eget sted å bo.

Voksne bor ikke hjemme. Har du råd til å legge ut 160 K har du råd til å bo for deg selv.

Anonymkode: f1c6a...f68

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Dette tror jeg er et tulleinnlegg. 
Hvis ikke høres du ekstremt innvaderende ut😳

Anonymkode: 9e01e...06f

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Jo, jeg har eget sted å bo, men av diverse, personlige årsaker så har jeg vært absolutt nødt til å være i en annen by flere timer unna ‘min egen’. Og hvorfor invaderende? Jeg har ikke kjøpt disse tingene uten at de har hatt lyst på de. De valgte både bil, sofa, TV osv helt selv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jo, jeg har eget sted å bo, men av diverse, personlige årsaker så har jeg vært absolutt nødt til å være i en annen by flere timer unna ‘min egen’. Og hvorfor invaderende? Jeg har ikke kjøpt disse tingene uten at de har hatt lyst på de. De valgte både bil, sofa, TV osv helt selv. 

Da kunne du leid deg en hybel.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da kunne du leid deg en hybel.

Det var i utgangspunktet meningen at jeg kun skulle være 1-2 mnd. Omstendighetene gjorde at jeg måtte være lenger. Det er uansett ikke poenget her. 

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det var i utgangspunktet meningen at jeg kun skulle være 1-2 mnd. Omstendighetene gjorde at jeg måtte være lenger. Det er uansett ikke poenget her. 

Jo, fordi du bor hos dem.

Skaff en hybel. Vær voksen.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Er du seriøs? Jeg har vanskelig for å tro at noen ønsker å betale så mye for å bo under så lite trivlige forhold. Du hadde sikkert spart mye på å bo i en liten leilighet, og du ville hatt det mye bedre.

Anonymkode: 54c93...011

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du seriøs? Jeg har vanskelig for å tro at noen ønsker å betale så mye for å bo under så lite trivlige forhold. Du hadde sikkert spart mye på å bo i en liten leilighet, og du ville hatt det mye bedre.

Anonymkode: 54c93...011

Jeg er dessverre seriøs. Det var meningen at jeg skulle være 1-2 mnd. Ble av diverse grunner forlenget, men jeg har ikke visst hvor lenge. Har derfor ikke skaffet meg leilighet, men har ordnet leilighet nå da. Reiser ikke tilbake dit i alle fall. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er du egentlig? Det kan være utrolig krevende at voksne barn flytter hjem igjen, selv om det bare er for en periode. Det kan være at hun i utgangspunktet ikke ville ha deg boende der, men gikk med på 1-2 måneder av hensyn til din far, og nå som det plutselig har gått 5-6 måneder er hun rett og slett drittlei av å ha deg der og nå var begeret fullt. 

At du bidrar i dagligdagse gjøremål og til økonomien synes jeg bare er rett og rimelig så lenge du er voksen og har jobb. At du har valgt å legge flere hundretusen i ny bil, TV, møbler og hvitevarer får du ta på egen kappe, jeg regner med at dette ikke var noe de krevde? At du har bidratt med dette gjør det uansett ikke noe lettere for stemor å ha deg boende dersom hun i utgangspunktet var negativ til det, du kan ikke betale bort hennes følelser. 

Anonymkode: 3b9df...a35

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Wow, så negative folk var her da?

Skjønner jeg det riktig at hun ble sur fordi klærne ble liggende i baljen en liten stund før de ble lagt i tørketrommelen?
I såfall var det smålig og en bagatell å bli sur for, men jeg velger å tro at det er fordi man gjerne kan bli mer irritabel når hjemmesituasjonen endres over tid, og at hun ikke ville reagert slik i en normal hverdag. Jeg synes du har bidratt mye, kanskje mer enn det man kunne kreve også, men forstår også at det kan være stressende over tid å ta hensyn til at det er et menneske til i huset. 

Nå vet jeg ikke hvilket forhold du har til din stemor ellers, men kan man ikke ta en prat på tomannshånd? Kanskje det du ser på som bidrag i huset, som klesvarsk, middagslaging, osv, er noe hun egentlig kunne tenke seg å ha mer kontroll på selv? At selv om intensjonen er god fra din side, så blir det et irritasjonsmoment for henne?

Hvis du vet at det blir flere mnd til til du kan reise hjem igjen, ville jeg tatt en prat med far og stemor, om kanskje det beste for alle hadde vært om du hadde fått deg en hybel i tiden som gjenstår. Personlig går jeg veldig godt overens med mine fordeldre, men om vi må bo sammen i perioder (f.eks. under oppussing av badet vårt), kan stemningen fort bli sur, rett og slett fordi det blir "for mye av det gode". 

Anonymkode: 24003...99c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det ER poenget. Du påstår at du har valgt å betale en "husleige" på 250 000 for 5-6 måneder, helt frivillig. Det er 40 000 i måneden. Så enten er du søkk rik eller så er du ganske lettlurt og har tonnevis av forbrukslån. Uansett er det helt åpenbart, også for deg, at det ville blitt billigere å bo på hotell. 

At du tok dette valget er ikke din far eller stemors feil. Det var ditt valg. Et dårlig et, ja, men voksne mennesker står fritt til å gjøre dårlige valg.

For fremtiden: finn alternativ innkvartering. Vurder om du får noe utav å ha kontakt med denne delen av familien din. Dersom du ikke får noe utav det: ikke ha kontakt. 

Anonymkode: 998b6...7f4

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Istedet for å sløse penger på ting foreldrene dine kunne kjøpt selv, burde du flyttet på hotell eller leid deg en bolig. Jeg skjønner godt at det rant over for stemor her, selv om det var urimelig.

Anonymkode: 062d9...e99

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo rett og slett trist om så er fakta. Men hva er historien bak sofaen, bilen, maten, middag osv. Presset de deg til å betale for ny? Eller var de egentlig tilfreds med sofaen de hadde men du mente de burde kjøpe nytt? Var avtalen at du skulle lage middag så ofte? Kan din stemor rett og slett føle seg «kvelt» og fremmed i eget hjem? Jeg vet selv at jeg er den typen; som av godhet og «ungdommelig» handlekraft gjerne kan komme hjem med «gode» ideer og pågangsmot for å endre ting hjemme fordi jeg vil at de også skal ha det best mulig, ha smarte løsninger. Vil hjelpe å rydde. Vil lage middag av godhet, men så vet jeg at hadde noen komt hjem til meg å begynt å «styrt» med ting på den måten så hadde jeg blitt misfornøyd, så nå tilbyr jeg meg heller OM de diskutere at de ønsket å pusse opp stuen at jeg gjerne kan hjelpe. Men om dette har vore enighet fra begge sider syns jeg at du har en urimelig kravstor far og en bortskjemt stemor. Syns det er spesielt at en far lar sin datter bruke så mye penger på ting til han..

Anonymkode: d14eb...9af

• Liker 4
Skrevet

Hvorfor har du lagt gitt dem penger til bil, overført 50.000 på kontoen deres, og kjøpt TV og møbler? 

Og hvorfor sier de at du er utakknemlig?  Jeg skjønner ingenting.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har mye klær hvor jeg hadde blitt meget sur hvis noen hadde puttet dem i tørketrommelen. 

AnonymBruker
Skrevet

Du har lagt ut ca 200 000 kr for å bo hjemme og så blir hun sur over tøy. Si at du vil ha pengene tilbake.0

Anonymkode: 53e8a...4db

• Liker 3
Skrevet

Hvorfor har du kjøpt alle disse tingene til dem??!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 3.4.2020 den 13.16, AnonymBruker skrev:

Skaff deg et eget sted å bo.

Voksne bor ikke hjemme. Har du råd til å legge ut 160 K har du råd til å bo for deg selv.

Det er da hyggelig for både TS, far og bror at de er en såpass sammensveiset familie at de trives med å bo sammen i noen måneder. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du er negativ til det. Det er da bare hyggelig. 

Anonymkode: e90c0...007

Skrevet (endret)

Ts.

Hvorfor brukt så mye penger på dem egentlig?

Endret av O.G.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...