Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler et stort press på at man burde være ferdig utdannet, har jobb og bolig innen en alder av 25. Noen andre som føler det samme? 

når føler dere at man burde være ferdig udannet? 

Anonymkode: 2ca7a...9bf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Utdanning er noe man kan ta hele livet. Finnes ikke noen grense for når man bør være ferdig. Slapp av og nyt livet i stedet :) 

Anonymkode: 3c345...1c8

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ferdig med førstegangstjeneste og mastergrad da jeg var 25. Leide bolig de første par årene, kjøpte da jeg hadde fått fast jobb som 27-åring. Fikk tre barn før jeg fylte 31, gjeldfri da jeg var 40. 44 i dag og har masse frihet. Planlegger er sabbatsår når yngstebarnet flytter hjemmefra.

Anonymkode: c9d7a...9cb

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg var ferdig med førstegangstjeneste og mastergrad da jeg var 25. Leide bolig de første par årene, kjøpte da jeg hadde fått fast jobb som 27-åring. Fikk tre barn før jeg fylte 31, gjeldfri da jeg var 40. 44 i dag og har masse frihet. Planlegger er sabbatsår når yngstebarnet flytter hjemmefra.

(Og har videreutdannet meg jevnlig,  noe som har hatt positive konsekvenser for karriere,  lønn og følelsen av å mestre livet.) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ferdig utdannet da jeg var 24 år. Men, har valgt feil så skal starte på ny utdanning nå, og er 26 år. Har jobbet fast selv, og det er bedre å studere, så jeg gleder meg! :-)

Anonymkode: 48975...1f9

AnonymBruker
Skrevet

Spørs jo i hveliken hensikt du utdanner deg det. Jeg videreutdanner meg som 45, og har jeg ikke annet å finne på som pe sjonist ser jeg for meg å studere filosfi, historie mm. Fordi jeg liker å lære.

Utdanning har jeg inget press på eller hatt, den kommer når den kommer.Men jobb og bolig var viktig å ha fra jeg var 18, kjøpe egen bolig før 30 og barna var også i hus før 30 

Anonymkode: e4c40...cff

AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var ferdig utdannet da jeg var 24 år. Men, har valgt feil så skal starte på ny utdanning nå, og er 26 år. Har jobbet fast selv, og det er bedre å studere, så jeg gleder meg! :-)

Hva skal du begynne på? Hva har du studert og hvorfor skal du bytte? 

AnonymBruker
Skrevet

Følte kanskje litt på det før. Ikke nå lenger. Er på mitt andre pauseår, skal kanskje ta et til. Vil reise og kose meg. Man har bare et liv, og mitt store ønske er ikke et A4 liv så fort som mulig. Folk begynner jo å studere i alle slags aldre i dag, så det er ikke noe å tenke på. Lurt å spare litt penger til EK underveis da, men jeg heier likevel på å kose seg og nyte! 😄

Anonymkode: f1824...f2e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker seinest når man er 28. Når du pusher 30 er det ikke ideelt å ikke ha fått ting på plass. Omskolering og videreutdanning er selvsagt en annen sak.

Anonymkode: 6c61e...a52

AnonymBruker
Skrevet

Finnes ingen fasit på dette, men personlig synes jeg det er noe underlig å leve et typisk studentliv dersom man nærmer seg 30 år. Altså bo i kollektiv med yngre studenter, feste masse osv. 

Anonymkode: fbd39...94f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen blir ferdig utdannet, men mange stagnerer.

Anonymkode: ba978...e9d

AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva skal du begynne på? Hva har du studert og hvorfor skal du bytte? 

Studerte sykepleie, skal starte på data- eller byggingeniør til høsten:-). Jeg ønsker å jobbe 8-16 hver eneste dag + jobbe med langvarige prosjekter fremfor pasienter. Er helt utslitt av å jobbe som sykepleier, veldig stor creds til de som klarer den jobben i lengden...

Skrevet

Jeg var ferdig utdannet i profesjonen jeg er i nå i en alder av 31. Tatt en annen utdanning før, hatt forskjellige jobber, reist og flyttet masse. 

Angrer ikke på det, har aldri følt behovet for å slå meg til ro og få barn. Man må leve det livet man vil selv  :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Studerte sykepleie, skal starte på data- eller byggingeniør til høsten:-). Jeg ønsker å jobbe 8-16 hver eneste dag + jobbe med langvarige prosjekter fremfor pasienter. Er helt utslitt av å jobbe som sykepleier, veldig stor creds til de som klarer den jobben i lengden...

Vurdere å begynne på byggingeniør selv i Stavanger! 

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke bedre å leve livet sitt i eget tempo fremfor å konkurrere og sammenligne seg med andre? 

Anonymkode: d471e...122

Skrevet

Jeg er sykt glad for at jeg ikke begynte med høyere utdanning da jeg var 18 år. Da var jeg umoden, og hadde ikke så mye respekt for kunnskap og utdanning. Jeg ville sikkert droppet mange forelesninger, og nøyet meg med dårlige karakterer. Sånn var jeg på videregående skole, selv om jeg studerte på drømmelinja.

Selv var jeg 26 da jeg begynte på en bachelor. Nå er jeg 28, og tenker på å ta en master. Da er jeg nesten 31 når jeg er ferdigutdannet 🙈

Skulle selvfølgelig gjerne vært ferdigutdannet tidligere, men da hadde jeg neppe gjort det så bra som jeg har gjort det. 

Så alt i eget tempo!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler et stort press på at man burde være ferdig utdannet, har jobb og bolig innen en alder av 25. Noen andre som føler det samme? 

når føler dere at man burde være ferdig udannet? 

ehh heh ? jeg begynte som elektriker lærling i alder av 22. skulle egentlig vært ferdig da jeg var 26. strøk på fagprøven. skulle ta den på nytt igjen året etter da jeg var 27, men da fikk jeg prolaps og jeg var ute av arbeidslivet i 2 år. nå er jeg 29, snart 30 og skulle ta fagprøven i april, men opplæringskontoret holder ikke fagprøver før neste år nå pga koronaviruset. Så jeg skulle blitt ferdig i en alder av 26, men blir sikkert ikke ferdig før 30 år eller 31. Jeg har hatt jobb hele tiden da og har litt over 500 000 i året heldigvis. har også hatt grei lønn i læretiden min

Anonymkode: 5ec61...5fc

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har begynt på studie som 37 åring. Omskolering riktignok. Da jeg var yngre så tenkte jeg at en bør være ferdig utdannet innen en viss alder. Men tenker ikke det nå lenger. Utdanne seg kan en gjøre hele livet, det aller viktigste er å gjøre noe en trives med. Nå hadde jeg riktignok alt «på plass» veldig ung. Egen leilighet, gift og barn innen jeg var 25. 

Anonymkode: b80ec...306

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Finnes ingen fasit på dette, men personlig synes jeg det er noe underlig å leve et typisk studentliv dersom man nærmer seg 30 år. Altså bo i kollektiv med yngre studenter, feste masse osv. 

Anonymkode: fbd39...94f

vet ikke helt hvor du kommer fra, men mange som er 30 bor forsatt i kollektiv for å spare penger. det er ikke kun studenter som bor i kollektiv. hvor tror du alle som ikke har kjøpt hus bor ? hjemme hos foreldrene sine ? det er ikke bare bare og spare opp EK

Anonymkode: 5ec61...5fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Var 40 da jeg var ferdigutdannet veterinær. Kjøpte bolig som 35-åring og første barnet kom da jeg var 34. Late bloomer, men jeg er tipptopp fornøyd med livet og det har jeg vært hele veien :)

Anonymkode: 822ae...955

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...