AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #1 Del Skrevet 3. april 2020 Når oppskriften bare sier "en halv pakke gjær", hvordan vet jeg hva slags gjær de mener? Anonymkode: 03f0d...7ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 3. april 2020 #2 Del Skrevet 3. april 2020 Det har svært lite å si i praksis. Jeg bruker alltid tørrgjær. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 3. april 2020 #3 Del Skrevet 3. april 2020 Det har ingenting å si, du kan bruke den gjæren du ønsker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DislayName Skrevet 3. april 2020 #4 Del Skrevet 3. april 2020 Jeg veier tørgjærposen. Den er 15gram ish. Bruker 6-7gram tørrgjær, hvis det står halv pose. Er det fersk gjær, kutter jeg på midten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #5 Del Skrevet 3. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når oppskriften bare sier "en halv pakke gjær", hvordan vet jeg hva slags gjær de mener? Anonymkode: 03f0d...7ad 1. Det spiller ingen rolle hvilken gjær du bruker 2. Det spiller faktisk heller ingen rolle om du bruker "en halv pakke gjær". Gjærpakker, ts, er nemlig ikke av samme størrelse verden rundt. Våre pakker med tørrgjær er 14 gram. I de fleste land er de 7 gram. I desse tider med dårlig tilgang til gjær: bruk 1/2 ts gjær. Til alt. Og hev det lenge. Anonymkode: fe162...0d5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Strikkegurine Skrevet 3. april 2020 #6 Del Skrevet 3. april 2020 Jeg bruker bare tørrgjær. Står det en halv pakke så bruker jeg sånn «ish» en halv pakke tørrgjær. Gjæren gjør jobben sin selv om det brukes mindre enn det står, det bruker bare litt mere tid på å heve Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #7 Del Skrevet 3. april 2020 Tusen takk skal dere ha😊 Anonymkode: 03f0d...7ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pal Fungi Skrevet 4. april 2020 #8 Del Skrevet 4. april 2020 Jeg foretrekker å bruke fersk gjær for jeg synes at sluttresultatet blir bedre da 🙂 Bruker tørrgjær bare til pizzabunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #9 Del Skrevet 4. april 2020 Når man baker knafritt har det mye å si om man bruker tørrgjær eller fersk - sistnevnte gir da mye luftigere bakst enn førstnevnte. Anonymkode: 1b8b0...3df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 4. april 2020 #10 Del Skrevet 4. april 2020 7 hours ago, AnonymBruker said: Når man baker knafritt har det mye å si om man bruker tørrgjær eller fersk - sistnevnte gir da mye luftigere bakst enn førstnevnte. Anonymkode: 1b8b0...3df Jeg har aldri merket noen forskjell der. Hvis jeg skal være ærlig, så merker jeg ikke forskjell på om jeg bruker tørr eller fersk gjær, men jeg foretrekker fersk gjær til all slags bakst. Tørrgjær er noe jeg alltid har liggende i skuffen i tilfelle akutt bakelyst og tomt for fersk gjær i kjøleskapet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jordbærkake34532 Skrevet 4. april 2020 #11 Del Skrevet 4. april 2020 Pleier å doble oppskriften sånn jeg får brukt hele posen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #12 Del Skrevet 4. april 2020 7 minutter siden, Brunhilde skrev: Jeg har aldri merket noen forskjell der. Hvis jeg skal være ærlig, så merker jeg ikke forskjell på om jeg bruker tørr eller fersk gjær, men jeg foretrekker fersk gjær til all slags bakst. Tørrgjær er noe jeg alltid har liggende i skuffen i tilfelle akutt bakelyst og tomt for fersk gjær i kjøleskapet. Min erfaring er at forskjellen er veldig stor. De typiske grytebrød-oppskriftene som de fleste bruker til knafri bakst her i landet gir tung krumme (nesten som surdeigsbrød) og nærmest seig skorpe, og det er tørrgjæren som gjør det. Med fersk gjær, løs/våt deig og høy ovnstemperatur pluss damp i ovnen blir resultatet mer som franske baguetter, med mye mer luftig krumme og veldig sprø og porøs skorpe. Jeg bruker imidlertid tørrgjær til knafri pizza - da får jeg tynn bunn med store bobler rundt kanten slik jeg vil ha. Med fersk gjær blir pizzabunnen mer brødaktig, synes jeg. Anonymkode: 1b8b0...3df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunhilde Skrevet 4. april 2020 #13 Del Skrevet 4. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Min erfaring er at forskjellen er veldig stor. De typiske grytebrød-oppskriftene som de fleste bruker til knafri bakst her i landet gir tung krumme (nesten som surdeigsbrød) og nærmest seig skorpe, og det er tørrgjæren som gjør det. Med fersk gjær, løs/våt deig og høy ovnstemperatur pluss damp i ovnen blir resultatet mer som franske baguetter, med mye mer luftig krumme og veldig sprø og porøs skorpe. Jeg bruker imidlertid tørrgjær til knafri pizza - da får jeg tynn bunn med store bobler rundt kanten slik jeg vil ha. Med fersk gjær blir pizzabunnen mer brødaktig, synes jeg. Anonymkode: 1b8b0...3df Og jeg kjenner ikke igjen det du beskriver i det hele tatt, men bakst er litt som strikking, veldig avhengig av den som gjør det og samme oppskrift gir ofte ulikt resultat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå