Gå til innhold

Sykemeldt pga skade, ta annen type jobb?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Lurer litt på hvordan reglene er iforhold til å være sykemeldt. Min mann har en skade som gjør at han ikke kan drive firma sitt som håndtverker nå, han er derfor 100% sykemeldt derfra.

Han har dog sett på muligheten for å være statist i filmer, eller i reklamer etc. For å ha noe å finne på. Da skal han jo bare stå rett opp og ned, gå litt rundt etc. Det klarer han jo. Men blir det ulovlig å tjene penger på dette?

Han har nå fått tilbud om å være med på noe, og vi er usikre på dette. Når man sender inn dette skjemaet om sykepenger på nav så er det jo ett spørsmål som er «har du jobbet noe annet sted» eller noe i den dur. Hvis man da bare oppgir at, ja det har jeg, den og den datoen. Da er det vel kanskje lov?

Jeg ser for meg at de da kanskje regner ut hvor mange prosent han da har vært i jobb og trekker det fra sykepengene han får utbetalt, og vi gjør dermed ikke noe som er ulovlig? Har jeg rett i dette, eller...? Han trenger jo fortsatt å være 100% sykemeldt fra firma sitt, for det er ikke mulig å jobbe der med skaden han har nå. Så å få fastlegen til å sette ned sykemeldingsprosenten blir jo også feil...? Det er da vel en bra ting at man prøver å sysselsette seg selv litt imens man venter på å bli frisk nok til å jobbe i sin opprinnelige jobb igjen? Så lenge man gir beskjed..? 

Anonymkode: 77419...d93

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Statistikker er veldig dårlig betalt og du kan ikke forvente så mange i Norge.

Anonymkode: 7a175...6d4

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Statistikker er veldig dårlig betalt og du kan ikke forvente så mange i Norge.

Anonymkode: 7a175...6d4

Hva har det med saken å gjøre? 

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva har det med saken å gjøre? 

Mener nok statist. Man får kanskje en tusing for en dag, det er jo mindre enn han får i sykepenger på en dag. 

Det beste rent økonomisk for ham vil å gjøre noe ubetalt frivillig arbeid. Kose med katter hos dyrebeskyttelsen eller lignende. 

Anonymkode: 621e1...3c4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener nok statist. Man får kanskje en tusing for en dag, det er jo mindre enn han får i sykepenger på en dag. 

Det beste rent økonomisk for ham vil å gjøre noe ubetalt frivillig arbeid. Kose med katter hos dyrebeskyttelsen eller lignende. 

Anonymkode: 621e1...3c4

Jeg forstår. Nå har han faktisk fått tilbud om noe som betaler 5000 og skal vurderes til en annen på 7500. Så jeg lurte egentlig ikke på lønnsomheten i det hele, men hva som er lov og ikke... man kan jo prøvespille og slikt uten å forplikte seg til noe, også ta stilling til om det er verdt det når man først får tilbud om jobb.. Han er forøvrig frivillig også, men kjeder seg fordet. Er visstnok mange som vil være frivillig (og det er jo veldig bra!) så det er bare 1 gang i uka foreløbig... 

AnonymBruker
Skrevet

Ta og slapp av litt. Når man er "syk", da er man hjemme og slapper av.

Anonymkode: edf2a...85f

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ta og slapp av litt. Når man er "syk", da er man hjemme og slapper av.

Oppfordrer ingen til å bryte norsk.

Skrevet

Ikke lovlig å jobbe med andre ting når du er sykemeldt. Da mister vedkommende sykepenger. 

• Liker 2
Skrevet

Her var det mange som ikke hadde peiling på hva de snakket om. Det kan være lov, såfremt den nye jobben og jobben han er sykemeldt fra har ulik krav til helse. Dersom det blir aktuelt, bør han sende mld til Nav (via skriv til oss), hvor han beskriver nye jobben og omfanget av den. det blir altså hans lokale NAV kontor som vurderer om han kan kombinere sykepenger med ny jobb. Nav oppfordrer alltid til «arbeid først», og man må slettes ikke alltid «ta det med ro» dersom man er sykemeldt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...