AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #1 Skrevet 3. april 2020 Jeg skal mest sannsynlig operere kjeven pga stort overbitt. Jeg har imidlertid ingen fysiske plager eller problemer med å spise eller noe sånt, men kjeveortopeden mener jeg må opereres. Jeg ser jo i speilet at jeg har litt overbitt, men familie/venner sier de aldri har tenkt over det engang, fordi det ser ikke så ille ut. Familien min vil ikke at jeg skal bli operert og er så bekymra. De mener det er helt unødvendig. Selv kommer jeg til å ta operasjonen, men kan noen forklare meg hvorfor jeg må bli operert? Må bare ha noe å si til familien + er litt nyggerig selv. Anonymkode: c7e65...c7c
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #2 Skrevet 3. april 2020 Si at du kommer til.å føle deg mye bedre fysisk. Det er ikke farlig. Kjeven min knakn før og jeg måtte operere meg på ullevål. Det er ikke noe farlig. Du får v.i.p behandlig av sykepleierne der. Fine også men hvis jeg var deg så hadde jeg utsatt det litt nå pga viruset. Anonymkode: 9fc40...eb0
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #3 Skrevet 3. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Si at du kommer til.å føle deg mye bedre fysisk. Det er ikke farlig. Kjeven min knakn før og jeg måtte operere meg på ullevål. Det er ikke noe farlig. Du får v.i.p behandlig av sykepleierne der. Fine også men hvis jeg var deg så hadde jeg utsatt det litt nå pga viruset. Anonymkode: 9fc40...eb0 Ja, det er egt bare pga utseende jeg vil operere meg, men kommer sikkert til å føle meg bedre fysisk også. Anonymkode: c7e65...c7c
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #4 Skrevet 3. april 2020 Ja altså jeg mente utseende messig. Bare gjør det. Det er ikke farlig. Du blir på sykehuset 3 dager også må du drikke suppe i 2 uker. Så du kimmer til å gå ned i vekt. Men man får ikke smerter hvis man holder seg rolig sa Anonymkode: 9fc40...eb0
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #5 Skrevet 3. april 2020 Er redd for å gå ned i vekt, fordi jeg er tynn fra før av. Hvis man kjøper næringsdrikker fra apoteket og er veldig disiplinert kan man vel klare å holde vekten? Skjønner at det er vanskelig, så er egt dette jeg bekymrer meg mest for. 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja altså jeg mente utseende messig. Bare gjør det. Det er ikke farlig. Du blir på sykehuset 3 dager også må du drikke suppe i 2 uker. Så du kimmer til å gå ned i vekt. Men man får ikke smerter hvis man holder seg rolig sa Anonymkode: 9fc40...eb0 Anonymkode: c7e65...c7c
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #6 Skrevet 3. april 2020 Du kan ikke tygge i noen uker etter operasjonen. Man legger ikke på seg med kosttilskudd. Det er bedre å legge.på seg før operasjonen. Jeg pleide å spise en del potetmos. Du går ned i vekt, det er helt sikkert men det blir midlertidig da. Ikke tenk mye. Man går ned i vekt av stress også Anonymkode: 9fc40...eb0
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #7 Skrevet 3. april 2020 Ikke alle går ned om man er flink til å spise myk mat. Yoghurt, suppe, potetmos, næringsdrikk, smoothie, grøt, juice, sjokolademelk. Det er mye du kan trykke i deg dagen lang😉 Jeg trenger kanskje også operasjon. Må til en konsultasjon. Vet du om de utfører det i disse dager? Og hva egenandel for konsultasjonen ligger på? Anonymkode: 11dac...b98
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #8 Skrevet 3. april 2020 Jeg tok operasjonen for nesten 20 år siden. Som i ditt tilfelle var det en solid anbefaling fra leger som lå bak, jeg hadde ingen fysiske plager, og tenkte ikke over det. Foreldrene mine stilte seg selvfølgelig fullt ut bak denne anbefalingen - det er jo legene som er fagpersonene her. Jeg merket en stor forskjell, jeg visste nok ikke hvor mye jeg hadde spent ansiktet gjennom dagen da det hadde vært en vane hele livet. På sikt er jeg helt sikker på at jeg har unngått spenningshodepine og betennelser, som gjerne kommer med alderen når man har denne tilstanden. Det har gjort en stor forskjell på utseendet. Der og da var det ikke direkte merkbart. Men når jeg ser på gamle bilder, er forskjellen tydelig. Jeg var også undervektig fra før. Gikk litt ned, men det kom jo rett tilbake når man spiste normalt igjen. Så lenge det ikke er spiseforstyrrelser som ligger bak undervekten så regulerer dette seg helt fint. Anonymkode: 8b87f...389
hooks Skrevet 17. februar 2021 #9 Skrevet 17. februar 2021 Hei! Jeg har nylig utført fremflytning av underkjeven på over 1cm. Så om noen skulle ha spørsmål angående operasjonen ol. Gjerne rop ut, så svarer jeg så godt jeg kan utfra egne erfaringer/opplevelser. Husker selv hvor vanskelig det var å finne informasjon forut for operasjonen, så stiller meg derfor til disp 😄 Har forresten noen spørsmål selv også: - noen som har opplevd at kjeven «sklir tilbake» til den posisjonen den hadde før operasjonen? Altså at operasjonen var forgjeves? Har lest litt på nett at det kan skje, noe jeg synes er litt rart i og med at den «nye» kjeven nå er festet med plater og skruer - lurer også på om det er flere som har opplevd at følelsen i hake/underleppe forsvinner helt etter operasjonen? Er over en uke siden jeg opererte nå, og har fått tilbake følelsen i resten av ansiktet, foruten hake og underleppe, noe som er svært plagsomt/ubehagelig.
Tbilisi Skrevet 30. januar 2022 #10 Skrevet 30. januar 2022 Jeg skal operere kjeven om noen uker. Hva er deres beste tips til tiden før, under og etter operasjonen?
Heiipådeg Skrevet 16. august 2022 #11 Skrevet 16. august 2022 Hei, er det noen av dere som har operert som kan svare på hvor lenge dere måtte vente på operasjonsdato? jeg har blitt henvist av reguleringstannlegen, men hvor lang tid kan jeg forvente at det tar før jeg får operasjon? ☺️
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå