Gå til innhold

Skuespiller Henriette Lien får massiv kritikk for innlegg på sosiale medier

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Tjomlid er jo verden mest useriøse person på alle områder. Kun fake spill fra hans side.

Anonymkode: 13b1f...9a0

Slike nedlatende ubegrunnde personangrep tilfører debatten lite

Hva av det Tjomlid skriver/har skrevet er useriøst og fake? Er jo sakelig og flink til å komme med kilder han der.

Anonymkode: a7371...ccd

• Liker 9

Fortsetter under...

1 time siden, Tibbie skrev:

Tenkte det samme da jeg så en video hun filmet fra bilen for noen uker siden. Da viruset nylig hadde kommet til Norge.

Jeg har alltid hatt respekt for Henriette Lien, men da fikk jeg skikkelig Kari Jaquesson-vibes. Og Jaquesson har jeg virkelig ikke sansen for.

Samme her -en video om at hun var så oppgitt over at skolen gikk ut med forbud mot å klemme hverandre osv -da var jeg allerede mettet på alle "du er unik -blås i alle andre"-  filosofier" Unfollow fra min side allerede da..

• Liker 5
AnonymBruker
2 hours ago, Lavurit said:

Jeg tror det hun mener er at man skal kunne få lov til å ytre sin mening uten å bli halshugget på det. Vi i Norge og mange andre lang sluker jo tvert det mediene sier. Allerede i begynnelsen av utbruddet trodde alle at dette var en influensa som ikke var farlig. Dette var noe mediene også skrev mye om, rundt i hele verden, inkludert Norge. Selvsagt visste myndighetene at dette ikke var en influensa epidemi. Man ser også undertrykkelsen i Kina, befolkningen der, hvordan myndighetene håndterte situasjonen både under og etter utbruddet. Jeg har skrevet om dette flere ganger men mye tyder på at det er et stort sinne i Kina nå.

Politi blir angrepet for første gang i Kina på grunn av undertrykkelsen av ytringsfriheten i Kina, på grunn av løgner om dødstall etc. Vi ser mye av det samme i USA hvor Trump prøvde tidlig å si at han hadde alt under kontroll, ledere må selvsagt vise et sterkt ansikt, men mye av dette er også på grunn av økonomien vår. Det samme i Norge, Erna sa tidlig at "om vi tror at Norge skal stenge ned tar vi veldig feil". Men se på oss nå. Selvfølgelig sitter myndighetene på informasjon vi ikke kan nå. Jeg tror også de har en taktikk rundt det hele. Det betyr ikke nødvendigvis at Henriette Lien kommer med konspirasjonsteorier. Hun deler sine tanker om ting andre ikke gidder å ofre en tanke. Dette mener jeg er modig og på sin plass.

Vi i Norge har faktisk alltid vært en saueflokk i mange sammenhenger.. Det er bare å ta et kjapt blikk på hvordan vi kler oss, hvor opptatt vi er av å ha det nyeste av det nye, de flotteste tingene og en karriere som viser mest status. Jeg ser dette hele tiden. Så ja, vi har demokrati men også på mange måter lar vi oss også styre. Vi må tørre å tenke annerledes, la oss tenke annerledes; Spesielt under en epidemi hvor milliarder av kroner står på spill hver eneste dag på grunn av dette viruset. 

Henriette har aldri sagt at vi ikke skal følge myndighetenes råd men heller åpnet en luke for oss ved å ikke være for blåøyde. Dette mener jeg er helt på sin plass.

enig i siste setning. her må vi ikke være blåøyde og følge amatører/synsere(konspirasjonsfolket - det er lov å tenke selv, og jeg tenker at dette med smitte kan noen bedre enn meg - da lytter jeg til dem. Lar røleggeren legge rør, tannlegen fikse tennene, klimaforskere si noe om klimaet - og FHI og myndighetene våre noe om pandemien. Dette kan de langt bedre enn meg - og Lien. Det er å ikke være blåøyd, men klok.

Å lytte til santellmann og youtubeforskere er temmelig blåøyd

• Liker 9

Det er lov å mene hva du vil Henriette Lien, men når du mener ting som ikke kan bevises på noen måte, da er du på tynn is.  Jeg kan gjerne mene at 2+2=5.  Jeg kan hevde det til jeg blir blå, men fakta viser at 2+2=4.  Hvorfor skal da folk måtte orke å høre på min mening om at det er 5?   Det er helt uinteressant for alle andre at jeg er fastlåst i min feile tankegang.

Ingenting av dine påstander kan dokumenteres.  I tillegg så er det et svært usympatisk trekk av deg å tillegge politikere meninger om svindel og organisert bedrag mot folket. Regjering og storting jobber hardt for å få oss gjennom krisen, og det er folkevalgte hederlige mennesker som gjør sitt beste på tvers av alle partilinjer. Takk og lov for at ikke du og dine likesinnede har noen påvirkningskraft på beslutninger som tas.   

• Liker 14
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vet ikke hvordan du så det, men jeg synes hun underbygde meningene sine. Det må være lov å være åpen til noe annet enn hva det kollektive mener og hvordan det kollektive ser noe. Det er sånn vi blir rikt samfunn og kan utvikle oss...

Det du skriver her, er jo mer i retning til at en ikke skal få lov å mene det en vil fordi de meningene hun hadde var ikke nok til å underbygge meningene.

Anonymkode: d0c3a...ff8

Hvem har sagt at vi ikke har lov å mene hva vi vil? Saken er at her får vi nesten beskjed om at hvis vi ikke mener det samme som dem så er vi lite lyttende og dømmende, men nå vil jeg jo heller ikke si at den gjengen er så veldig mye mer åpne for en normal diskusjon rundt hva vi som vifter bort konspirasjondteorier heller. De forteller oss vi tar feil, vi andre mener motsatt - og det skal vi ikke få lov til...eller? Jeg velger hvertfall å ikke lytte til disse folka. Diskutere med de orker jeg hvertfall ikke. Idag er det en teori, i morgen er det en annen -:og alle teorier ser for meg som er de er tatt ut fra en dårlig sci-fiction roman. Underholdende ja, til tider - men fantasy like fullt.

• Liker 4

Det minner meg om Rhino Thue i "Nissene over skog og hei" når han tråkker i hestemøkk. "Det er så sykt provoserende at dere ikke kan respektere at jeg mener det er elgebæsj"

• Liker 15

Annonse

Det rareste er at samtidig som disse folkene prøver iherdig å klage på media og er fryktelig opptatt av at alle tenker økonomi, så er det jo media de selv lever av og sikkert bruker de 5G også. Legg ned aviser, facebook, osv så ingen kan ytre seg, så har de ingen plattform å jobbe fra...

• Liker 1
16 minutter siden, Ewe skrev:

Det minner meg om Rhino Thue i "Nissene over skog og hei" når han tråkker i hestemøkk. "Det er så sykt provoserende at dere ikke kan respektere at jeg mener det er elgebæsj"

Hahaha, spot on! 😄

• Liker 2
3 timer siden, Ewe skrev:

Jeg er ikke hårsår jeg. 

AnonymBruker

Men herregud folkens. Er det ikke lov å være filosofisk mer? Er det ikke lov å tenke mer utenfor boksen, uten å hele tiden måtte referere til fakta og kunnskap? Alt har fortsatt ikke en fakta fordi det er nye tanker. Hvordan kan nye tanker som aldri før har vært tenkt, ha noe empiri?

Isåfall, det dere sier her er tydelig at det er ikke lov å komme noen nye tanker og filosofering, så fremst du ikke er forsker og kan underbygge det med forskning. Vi må bare vente på at forskerne skal komme frem til noe nytt med sin arbeidsmåte, men på den måten utelukker de mye innsikter og alt tar enda lengre tid.

• Liker 5
AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så gammel hun har blitt. Eller kanskje hun var eldre enn jeg trodde da jeg så henne på tv for noen år siden 😅

fulgte ikke med på de programmene da, men jeg kjente henne igjen.

Anonymkode: 630b8...4b1

Det er 22 år siden hun spilte Ninni Krogvold i Hotel Cæsar... 

Anonymkode: d2e83...2ac

Gjest Optimo

Den der holdningen "alle har sin egen sannhet og alle sannheter er likeverdige" kommer til å ta livet av menneskeheten. Med dagens teknologi har vi tilgang til all verdens kunnskap, og likevel er det sånne brødhuer som Lien som får oppmerksomhet. 

Annonse

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men herregud folkens. Er det ikke lov å være filosofisk mer? Er det ikke lov å tenke mer utenfor boksen, uten å hele tiden måtte referere til fakta og kunnskap? Alt har fortsatt ikke en fakta fordi det er nye tanker. Hvordan kan nye tanker som aldri før har vært tenkt, ha noe empiri?

Isåfall, det dere sier her er tydelig at det er ikke lov å komme noen nye tanker og filosofering, så fremst du ikke er forsker og kan underbygge det med forskning. Vi må bare vente på at forskerne skal komme frem til noe nytt med sin arbeidsmåte, men på den måten utelukker de mye innsikter og alt tar enda lengre tid.

Tar mye lengre tid hvis forskere, leger og regjeringer og vi skal bruke tiden til å diskutere 5G, antivaksine, medias rolle og Bill Gates og hvor snurtne folk er for at de ikke får gjennomslag for å ha gravd seg utav boksen med nye tanker og ideer fremfor å forholde seg til vitenskap og fakta hvertfall. Skulle forskere og alle funnet ut at de vil begynne å tenke utenfor boksen og bruke tid på konspirasjonsteorier og utenforboksen-tanker er vi virkelig ille ute. 

• Liker 1
8 hours ago, 000VF000 said:

Mediene rapporterer. Mediene har ikke meninger om sykdom, det er det leger og forskere som har. I begynnelsen trodde man ikke at det var alvorlig, fordi det så man ikke før senere etterhvert som smitten økte. Dette er ikke rart eller unormalt. 

Gjorde det det, hvordan vet du det? Influensa er helt normalt og det forekommer hvert eneste år. Men slik det er nå skjer bare en gang hvert XXX antall år. 

Herregud for noe antiintellektuelt dritt du lirer av deg. 

Mediene rapporterer ja, men ofte så rapporterer de utifra det myndighetene og fagfolk forteller, men det finnes også veldig mange forskjellige fagfolk som mener forskjellige ting som mediene plukker opp, også for å skjerme å ikke skape panikk. Det sier seg jo selv. På tidspunktet før utbruddet kom til Norge sammenliknet mediene viruset med en influensa. Du var kanskje ikke her på forumet i Januar, men allerede da hadde en stor andel av oss her inne begynt å sette oss inn i viruset. Link: 

Jeg studerer i utlandet og hadde da en elev i klassen min fra Kina, hun fortalte oss om situasjonen der nede, hvor forferdelig den var. Det var da jeg begynte å sette meg inn i viruset selv. At ikke myndighetene skjønte alvoret til viruset før første tilfellet i Norge virker for meg helt ulogisk. Jeg tror helt klart at myndighetene var klar over faren som kunne inntreffe oss. Det å sammenlikne viruset med en influensa var til og med da helt bak mål. Du sier at det ikke er rart eller unormalt , mener du virkelig det? Jeg og mange andre som helt vanlig mennesker, som ikke har noe kontakt med myndigheter verken i Kina eller i Norge skjønte at dette var alvor. Så du sier nesten at myndighetene i Norge ikke er kompetente, ikke har noe kontakt med andre land for noe så viktig, at de ikke følger med litt på et virus som drepte tusenvis av Kinesere? 

Myndighetene må jo være taktiske når det kommer til å sette i gang så store tiltak. På alle punkter. Jeg har aldri sagt at myndighetene har gjort noe feil nå, eller at jeg ville gjort noe bedre. Men den videoen som ble vist av Henriette her syntes jeg ikke var så "forferdelig" som alle skal ha det til. Jeg syntes hun er modig som tør å stå i så mye hat! Det betyr ikke nødvendigvis at jeg er enig med henne, men jeg respekterer henne for at hun tør. Det er mer en prinsipp sak for meg. 

Hva er det som er "antiintellektuelt" med det jeg lirer av meg? At jeg syntes at man må lov til å stille spørsmål til situasjonen vi er i. Jeg er fult og helt med på at vi må følge alle rådene myndighetene kommer med og vel så det, jeg ser på denne situasjonen veldig alvorlig, slik som de fleste, men jeg syntes ikke det er feil i å stille spørsmål slik Henriette gjorde. Jeg syntes hun må få lov til å dele tankene sine uten å bli hatet for det. Så ja, la oss mennesker få lov til å tenke annerledes, selv om det kanskje ikke forandrer noe. 

Endret av Lavurit
  • Liker 1
8 hours ago, AnonymBruker said:

enig i siste setning. her må vi ikke være blåøyde og følge amatører/synsere(konspirasjonsfolket - det er lov å tenke selv, og jeg tenker at dette med smitte kan noen bedre enn meg - da lytter jeg til dem. Lar røleggeren legge rør, tannlegen fikse tennene, klimaforskere si noe om klimaet - og FHI og myndighetene våre noe om pandemien. Dette kan de langt bedre enn meg - og Lien. Det er å ikke være blåøyd, men klok.

Å lytte til santellmann og youtubeforskere er temmelig blåøyd

Det er bra at du lytter til fagfolk innenfor det feltet! Det er ingen som har sagt du skal gjøre noe annet. Men det å stille spørsmål til situasjoner man er oppe i, har aldri vært feil. Som sagt så var det mange her inne på forumet som stilte spørsmål til epidemien tidlig, når alle andre sa det var et stort hysteri. 

Jeg personlig mener at vi mennesker ofte er opptatt av hva alle andre tenker og at mange er redd for å dele de tankene man faktisk har, slik Henriette sa. Og at det må være rom for å være åpen for nye tanker og ideer generelt. Som sagt, så syntes jeg at vi må lytte til myndighetene og at det er ekstremt viktig, men det betyr ikke at myndighetene alltid også gjør alt riktig, spesielt i en så ny situasjon som vi er i nå, man må tenke litt selv også. Ta for eksempel karantenereglene da. Jeg kom hjem fra studie stedet mitt nå. På flyplassen ble jeg ikke testet, ikke målt temp, ingen spørsmål. Jeg kunne til og med ta offentlig transport hjem. Alle i husstanden min får lov til å gå på jobb som vanlig, selv om jeg kan ha korona viruset. Vi har også fått beskjed om å ikke ha på oss masker f.eks fordi det "ikke hjelper". Men dette er også feil, det sa WHO i dag, at det anbefales. Plutselig! Jeg skjønner jo at
det er fordi helsesektoren trenger de først og fremst nå men likevel.  Det er litt sånne ting som dette jeg har stusset på opp igjennom hele denne epidemien. Det er mye mer enn det som har fått meg til å tenke litt selv. Som f.eks utbruddet i USA, med trump som også sammenliknet dette med en influensa i begynnelsen, Kina med deres nedtrykking av befolkningen, Brasil som fortsatt drar på tiltalkene, Svergie som nesten ikke har tiltak for å redde økonomien.

Det er forvirrende tider og alle land prøver sitt beste. Men vi må tenke litt selv også.- 

• Liker 1
Annonse
32 minutter siden, Lavurit skrev:

Mediene rapporterer ja, men ofte så rapporterer de utifra det myndighetene og fagfolk forteller, men det finnes også veldig mange forskjellige fagfolk som mener forskjellige ting som mediene plukker opp, også for å skjerme å ikke skape panikk. Det sier seg jo selv. På tidspunktet før utbruddet kom til Norge sammenliknet mediene viruset med en influensa. Du var kanskje ikke her på forumet i Januar, men allerede da hadde en stor andel av oss her inne begynt å sette oss inn i viruset. Link: 

Endret av Becky
  • Liker 1
AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hm? Det er lov å tenke nye tanker og tenke utenfor boksen og alt det der. Men hvorfor skal noen tro på dine tanker når du ikke klarer å begrunne dem med hverken fakta eller logikk? Da er det jo bare noe tilfeldig du har diktet opp, hvorfor skal jeg tro mer på deg enn de som kan begrunne det de sier? 

Du har forøvrig misforstått hvordan forskere jobber, de prøver så hardt de kan å finne nye fakta og tanker. Men de må begrunne dem, de kan ikke bare dikte dem opp. 

Jeg skjønner heller ikke bruken din av "har lov". Lien har jo fått lov til å si det hun mener? Det ligger åpent tilgjengelig, hun er ikke blitt fengslet eller bøtelagt for ytringen sin. Det er mange som ikke er enige med henne, men de har jo også lov til å si det de mener. 

Anonymkode: b21f6...24b

• Liker 5
AnonymBruker
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg heier på Henriette og er enig i alt hun og Heiko Santelmann står for!

Anonymkode: 034c9...4b7

Livets harde skole?

Anonymkode: a5ecc...b1f

• Liker 5
  • Opprett ny...