AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #1 Skrevet 2. april 2020 Kan svenskene ha rett? Ved å la smitten spre seg ganske kontrollert vil de kunne unngå en ny smittetopp senere. Quote Hvis man stenger store deler av samfunnet nå, anslår forskerne nemlig at det vil komme en voldsom oppblomstring av smittede til høsten og utover vinteren. Land som Sverige, hvor det antas å være en større andel immune fordi det har vært flere smittede i vår, kan da slippe billigere unna neste runde. https://www.dagbladet.no/nyheter/rapport-svenskene-kan-ha-rett/72319974 Anonymkode: 53793...161 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #2 Skrevet 2. april 2020 Selvfølgelig KAN de ha rett. Men for en vanvittig gambling de driver med, overfor et nesten ukjent virus. Anonymkode: eb117...b6c 7
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #3 Skrevet 2. april 2020 Jada, de har rett på bekostning av mange døde. Vi har rett på bekostning av mindre døde, men en satans pengebruk. Anonymkode: f58fa...c82 4
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #4 Skrevet 2. april 2020 Vi gambler vi også, men ikke på langt nær så mye som Sverige. Men vi får se da etter påske. Hvis vi åpner opp skoler og bhg'er så kunne vi spart oss alt det strenge regelverket hittil. Anonymkode: 2b003...2f0 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #5 Skrevet 2. april 2020 Just now, AnonymBruker said: Jada, de har rett på bekostning av mange døde. Vi har rett på bekostning av mindre døde, men en satans pengebruk. Anonymkode: f58fa...c82 Det avhenger jo at man faktisk klarer å stanse viruset i Norge. FHI sier også at dette ikke er mulig, og at viruset vil fortsette å spre seg i samfunnet så lenge det er smittede personer her. Så hvis ikke disse tiltakene skal vare frem til sommeren 2021, så kommer også vi til å få mange døde. Anonymkode: 53793...161 2
Joppeline Skrevet 2. april 2020 #6 Skrevet 2. april 2020 Problemet i Sverige er jo at den «gode ideen» å holde smitten borte fra risikogruppen ikke fungerer når alle som tar seg av denne gruppen samtidig forventes å få viruset. Det sier seg jo selv at det ikke holder å være hjemme ved symptomer, all den tid det er antatt at en er smittsom opptil flere dager før en får symptomer. 7
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #7 Skrevet 2. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jada, de har rett på bekostning av mange døde. Vi har rett på bekostning av mindre døde, men en satans pengebruk. Anonymkode: f58fa...c82 men det mange glemmer i dette regnestykket er at økonomien ville krasjet uansett. Når enorme mengder mennesker blir syke samtidig, så kan ikke samfunnet fungere normalt. Når smitten sprer seg eksponensielt og helsevesenet kneler og dødstallene går i taket, så er det ingen som har lyst å gå på store arrangementer selv om det hadde vært lov. Så den økonomiske kostnaden kommer vi ikke unna. Men vi kan påvirke den menneskelige kostnaden med å opprettholde tiltakene. Det er ikke akkurat en win-winsituasjon. Men alternativet er lose-lose i den forstand at både økonomien og menneskeliv ryker. Anonymkode: 5eff7...88e 15
Gjest Paramount Skrevet 2. april 2020 #8 Skrevet 2. april 2020 Svenskene blir ferdige med korona lenge før oss. Vi vil leve med tiltak, mas om hvem som skal få erstatninger, og utrygghet i lang tid etter at Sverige har lagt dette bak seg. De aller fleste vet nå hvordan du skal opptre for å minimere risiko for spredning, det er nok. Mer kan vi ikke gjøre. En nasjon kan ikke holde pusten i månedsvis.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #9 Skrevet 2. april 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jada, de har rett på bekostning av mange døde. Vi har rett på bekostning av mindre døde, men en satans pengebruk. Anonymkode: f58fa...c82 Med mindre resultatet blir at like mange dør, bare at her tar det lengre tid ... og koster mer penger. Vi vet nok ikke før om et par år. Anonymkode: 2e803...567
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #10 Skrevet 2. april 2020 Dukker nok opp nye virus. Naturen har en helt egen måte å få oss syke på. Virusene bare muterer seg, og blir farligere. Vi vil derfor ikke kunne stå helt i mot dette.. Anonymkode: 7101a...1eb 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #11 Skrevet 2. april 2020 12 minutter siden, Paramount skrev: Svenskene blir ferdige med korona lenge før oss. Vi vil leve med tiltak, mas om hvem som skal få erstatninger, og utrygghet i lang tid etter at Sverige har lagt dette bak seg. De aller fleste vet nå hvordan du skal opptre for å minimere risiko for spredning, det er nok. Mer kan vi ikke gjøre. En nasjon kan ikke holde pusten i månedsvis. I verste fall +/- 18 mnd da til vaksinen er klar, så forferdelig mye lenger kan det ikke være. Anonymkode: eb117...b6c
Gjest Paramount Skrevet 2. april 2020 #12 Skrevet 2. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: I verste fall +/- 18 mnd da til vaksinen er klar, så forferdelig mye lenger kan det ikke være. Anonymkode: eb117...b6c Det kan du ha rett i. Jeg bare tipper og tror, som de fleste andre. Jeg tror vi ville hatt best av å la epidemien gå over landet, og få det overstått. Men jeg ser jo motargumentene, kanskje er det lurt det vi holder på med nå, kanskje ikke, ingen vet sikkert. Men det som er sikkert, er at landet kan ikke lukkes lenger nå uten at det gjør ubotelig skade for alt for mange mennesker.
Energidronning Skrevet 2. april 2020 #13 Skrevet 2. april 2020 foreslår en ny avtale med Sverige om en Norsk-Svensk Union, litt som har vært før 1905: om svenskene har rett, Harald burde ta ansvar og abdisere, og så Prinsesse Victoria blir Dronning. men om de tok feil, så Sverige kommer til være en norsk fylke med Ingrid Alexandra som Dronning! om resultaten blir omtrent avgjort, så velger vi kanskje en islandsk eller finsk dronning da? Corona betyr krone, så konsekvensene burde være kongelige: vi bytter kongene til dronninger!
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #14 Skrevet 2. april 2020 Jeg tipper flere døde, men en sunnere økonomi, inkludert alt. Anonymkode: f811e...ff0
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #15 Skrevet 2. april 2020 27 minutter siden, Paramount skrev: Svenskene blir ferdige med korona lenge før oss. Vi vil leve med tiltak, mas om hvem som skal få erstatninger, og utrygghet i lang tid etter at Sverige har lagt dette bak seg. De aller fleste vet nå hvordan du skal opptre for å minimere risiko for spredning, det er nok. Mer kan vi ikke gjøre. En nasjon kan ikke holde pusten i månedsvis. Men tror du svenskene kommer gjennom det uberørt? Hvordan er det de skal legge det bak seg? glemme sine døde, og så bare fortsette som om ingenting var skjedd? tenker du at den svenske økonomien og det svenske samfunnet kommer til å rulle og gå som normalt, samtidig som smitten eksploderer for alvor, halve befolkningen er syk, dødstallene stiger eksponensielt og helsevesenet kneler? Hvordan reagerer mennesker i den situasjonen? Går de ut og holder økonomien i gang? eller trekker de seg tilbake til hver sin hule og praktiserer social distancing, selv om de ikke pålagt det? Tror du folk går på fotballkamp, eller tror du de velger å bli hjemme? Tror du folk tar nye tatoveringer, eller tror du de venter til krisen er over? Vil folk leve akkurat som før, eller vil de være redde og tilpasse seg på en måte som likevel ligner på tiltakene? Anonymkode: 5eff7...88e 5
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #16 Skrevet 3. april 2020 8 hours ago, AnonymBruker said: Men tror du svenskene kommer gjennom det uberørt? Hvordan er det de skal legge det bak seg? glemme sine døde, og så bare fortsette som om ingenting var skjedd? Anonymkode: 5eff7...88e Det virker som det er det de har tenkt å gjøre. Selv på det uavhengige diskusjonsforumet Flashback.org er støtten til myndighetene stor. På den andre siden har jeg ikke sett noen snakke om hvor mange som vil dø eller hvor overbelastet sykehusene vil bli når de lar den eksponentielle veksten i syke fortsette nesten uhindret. Jeg tror de tror de har kommet mye lenger i utviklingen enn de har. Anonymkode: 9091d...fd6 2
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #17 Skrevet 3. april 2020 Jeg tror på svenskene. Men fasiten vet vi når alle land er over toppen. Svenskene en god del før oss. Anonymkode: a3f15...578 1
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #18 Skrevet 3. april 2020 Både Sverige og Norge vil jo til syvende og sist få ca like mange smittede før pandemien er over, hvorfor er alle i Norge så overbevist om at Sveriges plan er dårlig? På meg virker det som enkelte mener vi kan unngå korona, det kan vi jo ikke. Vi kan heller ikke ha portforbud i 18 måneder, det vil koste uendelig med både liv, penger og helse. Sverige er jo bare foran oss i kurven Anonymkode: 8d3bd...eca 3
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #19 Skrevet 3. april 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Både Sverige og Norge vil jo til syvende og sist få ca like mange smittede før pandemien er over, hvorfor er alle i Norge så overbevist om at Sveriges plan er dårlig? På meg virker det som enkelte mener vi kan unngå korona, det kan vi jo ikke. Vi kan heller ikke ha portforbud i 18 måneder, det vil koste uendelig med både liv, penger og helse. Sverige er jo bare foran oss i kurven Anonymkode: 8d3bd...eca Like mange smittede, ja, men kanskje ikke like mange døde og mindre lidelse for de sykeste. Det viktige med å ha kontroll over smitten er jo at helsevesenet (ansatte, intensivplasser osv) skal kunne takle de som blir sykest. De nærmeste dagene/ ukene vil vi se om Sveriges helsevesen er rustet til den store økningen av smittede som har behov for hjelp av helsetjenesten. Jeg har mine tvil. Anonymkode: 10317...bbc 5
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #20 Skrevet 3. april 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: De nærmeste dagene/ ukene vil vi se om Sveriges helsevesen er rustet til den store økningen av smittede som har behov for hjelp av helsetjenesten. Jeg har mine tvil. Men er det i det hele tatt realistisk å gå gjennom dette uten å strekke kapasiteten til helsevesenet over grensen? På meg virker det helt utopisk Anonymkode: 8d3bd...eca
Anbefalte innlegg