AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #1 Skrevet 2. april 2020 Vår jente, nettopp fylt 2 år er umulig å legge på kveldene. Legger hun ned synger et par sanger også ligger en av oss i en seng ved siden av hennes seng til hun sovner, men hun har begynt å bruke 3-4 timer på å sovne, siste dagene så sovner hun kl hal 11 på kvelden. Hun legger seg 19.00 og av å til 19.30, Våkner ca 08.00😩😩😩 sliten blir vi! Hun virker trøtt. Hun sovet dupp på dagtid på 1 time og 10 min fra kl 12.30-13.45 ca. Må ha dupp da, når hun ikke får det blir overtrett og enda verre å legge. Det som skjer når vi legger hun er at hun hyler etter ting hun vil ha, traktor, sokker,++++ hun hylskriker og gir seg aldri! Hvis hun får den tingen så ligger hun bare atme den tingen også finner hun på en ny ting hun skal ha. Hun kan hyle etter en ting i nesten 30 min om hun ikke får. Vi koser oss hjemme ellers om dagene, mye ute og koser oss, maler, tegner, leker oss når vi er inne. Så at hun blir aktivisert hjemme i disse tider, det blir hun. Så vi skjønner ikke hvorfor det er sånn og tar så mye tid på leggingen fortiden. Synes synd på hun også som må holde på så lenge før hun sovner, også bli vi også veldig sliten, vi bytter på om hvem som legger. Tips og råd mottas med stor takk! Anonymkode: 9e602...4c3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #2 Skrevet 2. april 2020 Bare så det er sagt så synes jeg vi er heldige med at hun sover helt til 08.00 på morgenen👍🏻 ts Anonymkode: 9e602...4c3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #3 Skrevet 2. april 2020 Hva skjer hvis dere prøver å la være å legge henne på dagen? Vi har en jente som straks fyller 2 år og mange dager de siste ukene har hun ikke sover på dagen men lagt seg for natten 17-17.30 istedenfor. Da sover hun til 07-08 om morgenen. Hvis hun sover på dagen har vi det gående til 21.30. Anonymkode: 3efdf...b27 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #4 Skrevet 2. april 2020 På den alderen sovnet min også sent hvis hun sov på dagen. Det kan være en overgangsfase der duppen fremdeles er nødvendig, men hvor den likevel påvirker trøttheten på kvelden mye. Dere kan prøve å korte inn duppen og/eller vekke tidligere på morgenen. Eller bare legge senere en periode. Hvis hun virker trøtt tidligere på kvelden går det også an å prøve å legge tidligere for å unngå å vippe over i hyper overtrøtt-modus, hvis dere har mistanke om at det er det som skjer. Anonymkode: 2ff62...0d9
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #5 Skrevet 2. april 2020 Hvis du er skikkelig desperat kan du prøve å få Vallergan sovemedisin av doktoren for en kort periode for å lage rutine. Ulempe den gir hangover. Anonymkode: 4727e...f6c
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #6 Skrevet 2. april 2020 Det med barn og søvn er ofte veldig vanskelig. Et tips kan funke for noen og ikke for andre. Selv har vi i perioder med dårlig søvn forsøkt forskjellige ting, også finner man tilslutt noe som fungerer. Første jeg tenker på er at hun kanskje reagerer på å være hjemme under Korona? At hun legger merke til at livet er annerledes, og ikke klarer å forstå hva og hvorfor. Ellers ville jeg prøvd noe av dette: (Men ikke prøv flere ting på en gang.) - Legge henne tidligere til duppen på dagtid. -Legge henne tidligere på kvelden, overtrøtte barn sovner ikke raskt. -Slutte med dagsoving og heller vekke tidligere. - Kutte ned på lengden på dagsoving, dog ikke under 45 min. -Evt tenke om det er andre ting i livet hennes som kan være skummelt, skremmende, endring eller utviklingstrinn som gjør at hun ikke sovner.? Anonymkode: ff591...145
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #7 Skrevet 2. april 2020 Vi sliter også med innsovning på vår snart 2 åring. Kombinasjon av å stille klokka og en vesentlig mindre slitsomt hverdag har vi konkludert med. Har kommet frem til å korte ned duppen på dagtid + vekke tidligere på morningen. Hvor lenge har det vært sånn? Anonymkode: 4582f...416
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #8 Skrevet 2. april 2020 Kanskje litt jetlag etter klokkestilling? Kl 8 nå var 7 før, kl 22 var 21 før.... for under en uke siden. Uansett, tenk ca 12 t mellom stå opp og aktuell leggetid, og legg så til litt pga dupp. Så opp 8 betyr leggetid ca 8 med mindre for lang dupp, da blir klokka fort 21-22 antagelig. dagene hjemme er for de uten større søsken blir jo mye mindre krevende enn en dag med bhg. Så i det tilfellet kan deg fort være mye mindre behov for søvn på dagen. Evt en fordel å stå opp en time tidligere. Anonymkode: 2bc71...1ad
Mistymya Skrevet 2. april 2020 #9 Skrevet 2. april 2020 Siden hun sover til 8:00 og har sen dupp, så synes jeg leggetid kl. 19. er tidlig. Og nå har vi hatt klokkestilling også. Hvis du vil ha tidligere leggetid, så vekk henne 10 minutter tidligere på morgenen og legg 10 min tidligere til dagdupp for hver dag. Flytt også leggetid på kvelden til en halvtimes tid før hun vanligvis sovner og flytt den så 10 min tidligere for hver dag. Gradvis stilling av den indre klokka fungerer ofte bra. Min snart 2-åring våkner 6/7 og sover 2 timer +- fra 11:00 og legger seg 20 på kvelden. Bruker enda 30 min på å sove. 😊 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #10 Skrevet 2. april 2020 For vår snart toåring hjelper det å ikke sove på dagtid og legge tidligere. Da sovner hun på 5-10 minutter, ellers er det som dere beskriver. Men det går jo ikke hvis hun har behov for å sove på dagen, og de har nok som oftest det i den alderen. Vår sovnet ikke i barnehagen heller hvis hun sov til 8, så vi vekket tidligere for at hun skulle sove der. Men det førte altså til langvarig legging. Nå som hun er hjemme, lar vi henne sove om morgenen og har innført hvil i stedet. Ei rolig stund i seng eller sofa, gjerne med boklesing eller rolig musikk. Hvis hun sovner, lar vi henne sove (men ikke senere enn til 14). Men det er nok et viktig poeng at barn er ulike her. Jeg syns det høres lurt ut å prøve ut de ulike tipsene du fikk over, og se om noe av det har effekt. Anonymkode: 548ec...8fd
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #11 Skrevet 2. april 2020 Jeg hadde drøyd leggingen litt. Prøv å legg henne kl 20. Vi har aldri lagt barna før de har vært trøtte. Og da har de sovnet rimelig fort. F.eks kan en dagsoving gjøre at barnet ikke er trøtt igjen før kl 20-21. Da har jeg valgt å legge senere, motfor å få en urolig kveld, fordi barnet ikke får sove. Legging har stort sett gått greit da de var små. Værre nå med de eldste, ikke like lett å få lagt en tenåring 😅 Anonymkode: 97416...e75
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #12 Skrevet 2. april 2020 Vår var en drøm å legge inntil 2 uker før koronastening. Snart 2 år. Plutselig sovnet hun ikke før kl 22 på kvelden. Den siste uken har vi droppet dagsoving og da sovner hun mellom 19 og 20. Hun sover til 8.30 på morgenen. Jeg synes det er tidlig å droppe dagsoving, men å droppe den gir henne totalt sett mer søvn i døgnet. Da sover hun ca 12 timer. Med dagsoving sover hun ca 10 timer i døgnet. Anonymkode: 4f8a7...00f
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #13 Skrevet 4. april 2020 Vår sluttet å sove på dagen rundt den alderen, og før det kuttet vi drastisk ned på sovetiden på dag til å ikke være lenger enn 45 min/evnt ikke senere enn kl 14 (leggetid kl 19. Sier ikke at det er veien å gå for dere, men høres for meg ut som at det kan bli vel mye søvn på dagen? Anonymkode: 247c4...654
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #14 Skrevet 7. april 2020 Boken "den lille kaninen som så gjerne ville sove". Har en venninne som leser den til barnet sitt og som skryter sånn av den. Anonymkode: 8a906...282 1
Hellisinhello Skrevet 7. april 2020 #15 Skrevet 7. april 2020 På 2.4.2020 den 21.02, AnonymBruker skrev: Hvis du er skikkelig desperat kan du prøve å få Vallergan sovemedisin av doktoren for en kort periode for å lage rutine. Ulempe den gir hangover. Anonymkode: 4727e...f6c Dette skal du IKKE gjøre. Faen steike, altså. Hvordan i helvete går det an å ha et så lettvint forhold til medisiner som mange av dere her inne, har? Det er rett og slett skremmende. 5
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #16 Skrevet 7. april 2020 På 2.4.2020 den 21.02, AnonymBruker skrev: Hvis du er skikkelig desperat kan du prøve å få Vallergan sovemedisin av doktoren for en kort periode for å lage rutine. Ulempe den gir hangover. Anonymkode: 4727e...f6c Hva faen, ungen er 2 år........ Anonymkode: acaf5...6d0 3
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #17 Skrevet 7. april 2020 På 2.4.2020 den 20.44, AnonymBruker skrev: Vår jente, nettopp fylt 2 år er umulig å legge på kveldene. Legger hun ned synger et par sanger også ligger en av oss i en seng ved siden av hennes seng til hun sovner, men hun har begynt å bruke 3-4 timer på å sovne, siste dagene så sovner hun kl hal 11 på kvelden. Hun legger seg 19.00 og av å til 19.30, Våkner ca 08.00😩😩😩 sliten blir vi! Hun virker trøtt. Hun sovet dupp på dagtid på 1 time og 10 min fra kl 12.30-13.45 ca. Må ha dupp da, når hun ikke får det blir overtrett og enda verre å legge. Det som skjer når vi legger hun er at hun hyler etter ting hun vil ha, traktor, sokker,++++ hun hylskriker og gir seg aldri! Hvis hun får den tingen så ligger hun bare atme den tingen også finner hun på en ny ting hun skal ha. Hun kan hyle etter en ting i nesten 30 min om hun ikke får. Vi koser oss hjemme ellers om dagene, mye ute og koser oss, maler, tegner, leker oss når vi er inne. Så at hun blir aktivisert hjemme i disse tider, det blir hun. Så vi skjønner ikke hvorfor det er sånn og tar så mye tid på leggingen fortiden. Synes synd på hun også som må holde på så lenge før hun sovner, også bli vi også veldig sliten, vi bytter på om hvem som legger. Tips og råd mottas med stor takk! Anonymkode: 9e602...4c3 Har samme her, spesielt etter pappahelg, da kan 2 åringen være veldig bestemt på når han vil sove. Jeg er bare ennå mer bestemt. Han kan gråte etter mye, men jeg gir meg aldri. Han har seng han kan gå ut av, men lærte fort at han skal holde seg i sengen etter leggetid. I går holdt vi på i 2 timer med legging. Hyling tåler jeg om han så skal hyle konstant i 2 timer så står jeg på det jeg har sagt. Han har fått drikke, han er mett i magen, han har de avtalte bamsene, det er god temp på rommet, bleia er tørr. Alt annet han prøver på er for å drøye tiden, og jeg lar det ikke skje. Anonymkode: ccad6...edd
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #18 Skrevet 7. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har samme her, spesielt etter pappahelg, da kan 2 åringen være veldig bestemt på når han vil sove. Jeg er bare ennå mer bestemt. Han kan gråte etter mye, men jeg gir meg aldri. Han har seng han kan gå ut av, men lærte fort at han skal holde seg i sengen etter leggetid. I går holdt vi på i 2 timer med legging. Hyling tåler jeg om han så skal hyle konstant i 2 timer så står jeg på det jeg har sagt. Han har fått drikke, han er mett i magen, han har de avtalte bamsene, det er god temp på rommet, bleia er tørr. Alt annet han prøver på er for å drøye tiden, og jeg lar det ikke skje. Anonymkode: ccad6...edd Jeg gjentar rolig at mamma er her og mamma passer på deg. Når han viser tegn til å roe seg ned gir jeg litt kos for å vise at jeg er der. Og da roer han seg ofte ennå mer ned. Vi har ikke noe soving etter kl 13 og legging kl 18.30. Så sover han til 6.30 Anonymkode: ccad6...edd
AnonymBruker Skrevet 7. april 2020 #19 Skrevet 7. april 2020 På 2.4.2020 den 21.02, AnonymBruker skrev: Hvis du er skikkelig desperat kan du prøve å få Vallergan sovemedisin av doktoren for en kort periode for å lage rutine. Ulempe den gir hangover. Anonymkode: 4727e...f6c Håper ikke du har barn selv og går for slike lettvinte løsninger.... Her er det snakk om en periode, en tyr da ikke til sovemedisin til barn før en prøver andre metoder som ikke krever medisin! Hvis du ikke har barn, vær så snill - ikke få!! 🙏 Anonymkode: cf364...127
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå