AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #1 Skrevet 2. april 2020 Hvordan bør man gå frem om man ønsker å kjøpe egen bolig? Jeg er alene, med 2 barn 50/50. Aktuelle boliger er derfor ganske dyre (3 soverom) og banken vil neppe gi meg lån til det hele. Finnes det måter å «sno» seg rundt det på? F.eks å ta opp 1 mill i Statens Pensjonskasse og resten i min lokale bank? Eller det «no go»? Jeg har 300 000,- i EK. Får spart opp litt mer i mnd fremover. Mulighet for kausjonist også. Nedbetalt bil. 580 000,- i årsinntekt. Er sikker på at jeg kan håndtere et ganske høyt boliglån, selv med (moderat) renteøkning. Betaler nå 13000,- i leie og synes det er så kjipt å «kaste» pengene mine ut vinduet mnd etter mnd.... Banken er ganske firkantet på reglene sine. Jeg kan vise til fast inntekt og trygg jobb fremover. Vil det hjelpe om jeg sier jeg er villig til å spe på inntekt med å få meg en ekstrajobb i helger/ferier jeg ikke har barna? (Etter corona, akkurat nå er det vel vanskelig å få en ekstrajobb sikkert) Andre tips? Noen som har vært i lignende situasjon? Eller må jeg slå meg til ro med at dette får jeg ikke til og heller tenke 10 år frem i tid, kanskje? Anonymkode: c774a...7a5
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #3 Skrevet 4. april 2020 Gå i banken og hør hva som skal til. Du glemmer å føre på at barn er en stor utgift, du har kanskje studielån eller andre lån? Ta med et budsjett og siste års ligning + lønnsslipp og gå i banken. Se hva de kan tilby deg og sjekk hva du kan få i markedet for disse pengene. Det er ikke gitt at du skal få kjøpe drømmeboligen som første bolig. Kanskje må barna dele rom en periode. Du kan få topplån som gir deg litt utvidet mulighet, men tenker du får.eks å ta kredittlån og bruke det som EK løser du dette dårlig. Anonymkode: 4bb8c...663
jentafralandet Skrevet 4. april 2020 #4 Skrevet 4. april 2020 Etter at gjeldsregisteret ble innført har bankene tilgang til både saldo og innvilget lån (feks forbrukslån eller kredittkort). Så å ta opp lån for å bruke som EK går ikke, da dette gjeldsregisteret blir tatt med i beregningen på hvor mye lån du kan få.
Grandidosa83 Skrevet 4. april 2020 #5 Skrevet 4. april 2020 På 2.4.2020 den 20.17, AnonymBruker skrev: Hvordan bør man gå frem om man ønsker å kjøpe egen bolig? Jeg er alene, med 2 barn 50/50. Aktuelle boliger er derfor ganske dyre (3 soverom) og banken vil neppe gi meg lån til det hele. Finnes det måter å «sno» seg rundt det på? F.eks å ta opp 1 mill i Statens Pensjonskasse og resten i min lokale bank? Eller det «no go»? Jeg har 300 000,- i EK. Får spart opp litt mer i mnd fremover. Mulighet for kausjonist også. Nedbetalt bil. 580 000,- i årsinntekt. Er sikker på at jeg kan håndtere et ganske høyt boliglån, selv med (moderat) renteøkning. Betaler nå 13000,- i leie og synes det er så kjipt å «kaste» pengene mine ut vinduet mnd etter mnd.... Banken er ganske firkantet på reglene sine. Jeg kan vise til fast inntekt og trygg jobb fremover. Vil det hjelpe om jeg sier jeg er villig til å spe på inntekt med å få meg en ekstrajobb i helger/ferier jeg ikke har barna? (Etter corona, akkurat nå er det vel vanskelig å få en ekstrajobb sikkert) Andre tips? Noen som har vært i lignende situasjon? Eller må jeg slå meg til ro med at dette får jeg ikke til og heller tenke 10 år frem i tid, kanskje? Anonymkode: c774a...7a5 Hvilken prisklasse ser du i? Første hindringen din er likviditeten. Bankene tar høyde for dine løpende utgifter basert på standardberegninger fra SSB. Så 2x barn og 1x bil vil gjøre et innhugg i kalkulert betalingsevne. Oppsummert gjør dette at du mest sannsynlig ikke får låne 5x inntekten din, som er makssum etter boliglånsforskriften. Mulige grep: - overføre bilen til dine foreldre (antar du har det siden du har kusjonist). Da kan du, ovenfor banken, stryke disse løpende kostnadene. Ungene kan du prøve gi vekk på Finn, men da kan du få et «lite» PR problem - Dine foreldre blir medlånstakere. Altså står de tilsvarende ansvarlig som deg for lånet. Da blir deres betalingsevne vurdert i tillegg til din egen. Boligen blir 100% din, men de tar risiko hvis du ikke betaler for deg.. - Øke inntekten din med ekstra arbeid. Du må ha signert arbeidskontrakt/lønnsslipper å vise banken, så dette må ordnes i forkant. - Dine foreldre blir medeiere. Er dette i Oslogryten kan de jo være en attraktiv investering, men dette kan jo også være bare på «papiret». Det som er dumt er at de ikke vil ha skattefritak ved regulært salg eller senere videresalg til deg (da de ikke bor der). Sekundært har du en utfordring med egenkapitalen. 300 000 gir bare en ramme for kjøp på 2 000 000. mulige grep: - kausjonist (som du har) - privat lån - forskudd på arv. - spare opp resten. Hadde jeg vært i dine sko ville jeg tatt meg en runde i bankene og snakket med en rådgiver. Typisk vet jeg at mindre lokale banker gjerne strekker seg litt lenger for å få kunder (mer løsningsorientert), men også at større banker som Handelsbanken får gode skussmål. Har du en bank du har hatt hele livet? Noen banker vektlegger faktisk lojalitet. PS: ikke bli en av de tullingene som henger deg opp i renten FØR du har et lån... Husk at lånet kan flyttes senere. Søker du vare hos bankene med best rente, er sjansen stor for at du søker hos banker som vil ha minimal risiko og «bare» vil ha kremkundene.. 1
Gjest Bohrman Skrevet 4. april 2020 #6 Skrevet 4. april 2020 (endret) Andelsleilighet med høy fellesgjeld og ditto lav innkjøpssum kan være et bra alternativ. Si du vil kjøpe en leilighet til 4 millioner, men 3 av millionene er gjeld til borettslaget: Da trenger du bare lån på 1 million fra banken. Resten betales i månedlige utgifter til borettslaget (siden det er der du skylder de resterende 3). Fordelen med den fremgangsmåten er at du da trenger langt mindre startkapital (skal jo bare låne 1 av 4 mill). I tillegg har gjerne store aktører, som et borettslag, bedre lånevilkår på fellesgjelden enn det du kunne fått som privatperson. Endret 4. april 2020 av Bohrman
Gjest Blondie65 Skrevet 4. april 2020 #7 Skrevet 4. april 2020 1 minutt siden, Bohrman skrev: Andelsleilighet med høy fellesgjeld og ditto lav innkjøpssum kan være et bra alternativ. Si du vil kjøpe en leilighet til 4 millioner, men 3 av millionene er gjeld til borettslaget: Da trenger du bare lån på 1 million fra banken. Resten betales i månedlige utgifter til borettslaget (siden det er der du skylder de resterende 3). Fordelen med den fremgangsmåten er at du da trenger langt mindre startkapital (skal jo bare låne 1 av 4 mill). I tillegg har gjerne store aktører, som et borettslag, bedre lånevilkår på fellesgjelden enn det du kunne fått som privatperson. Du lever i en eventyrverden. Hvis boligen koster 4 mill. totalt må banken godta låneramme på 85 % av de 4 millionene, selv om du bare skal låne 400.000 fra banken. Resten - 600.000 - må du ha i egenkapital på dette kjøpet. Mange banker vil fraråde et kjøp med så høy fellesgjeldandel også.
Morten1 Skrevet 4. april 2020 #8 Skrevet 4. april 2020 On 4/2/2020 at 8:17 PM, AnonymBruker said: Hvordan bør man gå frem om man ønsker å kjøpe egen bolig? Jeg er alene, med 2 barn 50/50. Aktuelle boliger er derfor ganske dyre (3 soverom) og banken vil neppe gi meg lån til det hele. Finnes det måter å «sno» seg rundt det på? F.eks å ta opp 1 mill i Statens Pensjonskasse og resten i min lokale bank? Eller det «no go»? Jeg har 300 000,- i EK. Får spart opp litt mer i mnd fremover. Mulighet for kausjonist også. Nedbetalt bil. 580 000,- i årsinntekt. Er sikker på at jeg kan håndtere et ganske høyt boliglån, selv med (moderat) renteøkning. Betaler nå 13000,- i leie og synes det er så kjipt å «kaste» pengene mine ut vinduet mnd etter mnd.... Banken er ganske firkantet på reglene sine. Jeg kan vise til fast inntekt og trygg jobb fremover. Vil det hjelpe om jeg sier jeg er villig til å spe på inntekt med å få meg en ekstrajobb i helger/ferier jeg ikke har barna? (Etter corona, akkurat nå er det vel vanskelig å få en ekstrajobb sikkert) Andre tips? Noen som har vært i lignende situasjon? Eller må jeg slå meg til ro med at dette får jeg ikke til og heller tenke 10 år frem i tid, kanskje? Anonymkode: c774a...7a5 Ved å ta opp lån på 1 million ett sted for så dra til vanlig bank for å prøve å bruke det som en del av EK tror jeg funker dårlig. Nå skal all gjeld regnes som gjeld så enten er du 300.000 i + eller 700.000 i minus hvis du tar opp 1 mill i lån.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #9 Skrevet 4. april 2020 Du kvalifiserer til et middels lån men du bør heller få deg ekstrajobb enn å bare si at du kan det, om du vil vise til noe mere og få høyere lån. Lykke til! Anonymkode: 4917d...5ec
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #10 Skrevet 4. april 2020 Søk lån i en eller flere banker. Da vil du finne ut hvor mye du kan låne, og vet hva du har å forholde deg til. Anonymkode: 87967...9e9
Gjest Bohrman Skrevet 4. april 2020 #11 Skrevet 4. april 2020 3 minutter siden, Blondie65 said: Du lever i en eventyrverden. Hvis boligen koster 4 mill. totalt må banken godta låneramme på 85 % av de 4 millionene, selv om du bare skal låne 400.000 fra banken. Resten - 600.000 - må du ha i egenkapital på dette kjøpet. Mange banker vil fraråde et kjøp med så høy fellesgjeldandel også. Virkelig? Da har de tydeligvis gjort et unntak for meg da.
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #12 Skrevet 4. april 2020 Hvor mye koster en 3-roms er du bor? Vil tro at det kan være fint å kjøpe leilighet i tiden som kommer, er nok stor sjanse for at prisene skal ned om krisen varer en stund. Husk krav på 15 % egenkapital, da kan du ikke kjøpe for mer enn 2 mill inkludert dokumentavgift, lånet blir da 1,7 mill. Tror heller ikke du får lov å låne noe mer enn det. Anonymkode: 91a8f...36c
AnonymBruker Skrevet 4. april 2020 #13 Skrevet 4. april 2020 Kommer an på hvor du bor. Hvis du bor i Oslo kan du bare glemme det. Sannsynligvis har du ikke en gang råd til en 20kvm hybel. Det som trekker ned for deg er at du er alene, men har 2 barn. Du sier heller ikke noe om at har gjeld eller ikke eller hvor gamle barna er. 300 000 kr er ikke så mye egenkapital, men du sier du kommer til å spare mer så ok. Tipper du ikke får noe særlig mer enn 1,5m i lån - eventuell gjeld. Anonymkode: e9e34...2cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå