Gå til innhold

Kan jeg ta bussen hvis det er kun meg ombord?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I morgen må jeg til en gynekolog på Aleris . Tror jeg har fått infeksjon  i underlivet siden jeg har blødd non-stop i 3 uker, og det lukter skikkelig dårlig. Hadde aldri gått til gynekolog nå hvis det ikke var prekært. Jeg har sittet inne et par uker nå med bronkitt, har isolert meg fullstendig, har fått medisin og begynner å bli mye bedre. Hoster ikke lengre og er heller ikke snørrete.  Det er meldt snøstorm i morgen og jeg har ikke bil, vil ikke ta taxi fordi jeg ønsker ikke å sitte tett på et fremmed menneske, og siden det er fem kilometers gange på asfalt og jeg har skikkelig dårlige knær, så er det fristende å ta bussen hvis den er nesten tom, eller helt tom. Kan det ligge Corona smitte i luften? 

Anonymkode: 876a3...6c2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke luftbåret. Du kan ta bussen så lenge det er 2 meter mellom deg og de andre ved siden av deg.

Anonymkode: ed8e6...96a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Her tar jeg nesten daglig bussen uten noen som helst problemer, så det regner jeg da med at går helt fint for deg. Her er framdøren låst, og de to første radene med seter på begge sider, avstengt med rødt bånd, så en sitter jo ikke så tett på bussjåføren heller.

Om det er smitte i luften på bussen hos deg, kan ikke vi vite. Men her i byen tviler jeg på det. Vask hendene og bruk hansker, og ikke ta på mer enn nødvendig så går det nok bra.

Anonymkode: e1f06...196

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bare hold distanse tiø andre så går det greit. Ikke hos eller nyss i bussen da. 

Anonymkode: d4ca3...678

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke luftbåret. Du kan ta bussen så lenge det er 2 meter mellom deg og de andre ved siden av deg.

Du kan likevel smittes ved at den som tok bussen før deg, kan ha tatt på samme trykknapp og dermed overført virus dersom hen var smittet.

Anonymkode: 0e4b9...53a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi får jo beskjed at det er bare de som skal på jobb som skal ta bussen og legen som ga med bronkitt medisin sa for et par dager siden at jeg ikke skulle bruke kollektivtransport, gå på apotek eller matbutikk sikkert fordi hun var redd jeg ville smitte andre eller kanskje fordi jeg er mer mottagelig for smitte. Men dette er litt krise så jeg har ikke så mye valg egentlig.  Jeg får være ute i god tid, slik at jeg ikke må gå inn på en buss som har mange mennesker, event. gå en kilometer eller to før jeg hopper på bussen slik at det ikke blir så lang en busstur. 

Ts

Gjest Lasox
Skrevet (endret)
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I morgen må jeg til en gynekolog på Aleris . Tror jeg har fått infeksjon  i underlivet siden jeg har blødd non-stop i 3 uker, og det lukter skikkelig dårlig. Hadde aldri gått til gynekolog nå hvis det ikke var prekært. Jeg har sittet inne et par uker nå med bronkitt, har isolert meg fullstendig, har fått medisin og begynner å bli mye bedre. Hoster ikke lengre og er heller ikke snørrete.  Det er meldt snøstorm i morgen og jeg har ikke bil, vil ikke ta taxi fordi jeg ønsker ikke å sitte tett på et fremmed menneske, og siden det er fem kilometers gange på asfalt og jeg har skikkelig dårlige knær, så er det fristende å ta bussen hvis den er nesten tom, eller helt tom. Kan det ligge Corona smitte i luften? 

Husk å ikke ta på unødvendige overflater når du går inn eller ikke trykk på stopp knappen, men fortell det til bussjåføren at du skal av ved neste stopp. Ha hånda di i bukselomma for et eksempel for å unngå fristelsen. Viruset holder seg i livet i ca. to uker så om noen som har hatt viruset tidligere, og tatt på en av overflatene på bussen så kan det overføres til deg om du tar på deg selv i ansiktet i etterkant for et eksempel selv om du holder deg til 2 meters avstanden. Det er derfor det er så få som tar taxi og buss pga. det gir økt risiko for å bli smittet. Enten om det er folk der eller ei.

Det viruset er heldigvis ikke slik at man kan bli smittet via luften, men viktig å ta mange forholdsregler. Jeg ville uansett ha frarådet sterkt om å ta bussen i disse tidene.

Endret av Lasox
AnonymBruker
Skrevet

Altså, jeg tar bussen til psykolog 2 ganger i uken for tiden, samt buss for å komme meg til butikk. Det går helt fint så lenge du ikke kladder unødvendig på ting. 

Anonymkode: 2301f...0be

• Liker 1
Skrevet

Tar buss flere dager i uken. Går det buss betyr det at det er ok å ta buss.👍

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt, latterliggjøring og svar til dette. 

Perelandra, mod. 

AnonymBruker
Skrevet

Ts her

Jeg måtte ta bussen et stykke i går kun fordi jeg fikk dårlig tid. Bussen var fullere enn vanligvis på denne tiden, og nesten alle setene var opptatt. En grunn er nok at de går ikke så ofte som for noen uker siden. Jeg gikk nesten 5 km hjem igjen... 

• Opprett ny...