Gå til innhold

I tilfelle portforbud, definisjon av «port»?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Thailand og Spania er to forskjellige land, i to forskjellige verdensdeler......

Anonymkode: 38a6a...e8f

Ja det vet jeg! Men var en som påsto at hvis vi får portforbud så gjelder det kun om kvelden. Ville bare påpeke at det ikke nødvendigvis stemmer. Foreldrene mine måtte som sagt sitte hele tiden på å hotellrommet å fikk ikke gå ut.

Anonymkode: dbd42...f31

Gjest Blondie65
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er lov å bruke skjønn .... Hva er målet med portforbud når det er pandemi? Jo, å ikke bli smittet og å ikke smitte andre. 

Hvis du bor i blokk så holder du deg inne. Hvis du bor på en øde øy eller på en bondegård, så har det ingen hensikt å nekte deg å bevege deg utenfor døra. 

Jeg blir sprø av alle som må ha så klare regler at hvert eneste smutthull er tettet igjen. Hvis alle bare tar utgangspunkt i bakgrunnen for reglene, så slipper vi så mange sære regler for hver eneste lille ting folk gjør fordi det ikke er forbudt ... 

Anonymkode: 60a48...50b

Kan jeg gå ut hvis det ikke er min egen ytterdør?

Kan jeg sove i telt på balkongen?

... Ja, jeg ser det for meg. Det er helt utrolig at folk jakter smutthullene fremfor å se intensjonen.

Men, den viktigste grunnen til denne smutthulljakten er at de ikke forstår alvoret av krisen - de tror rett og slett ikke at tiltakene er nødvendige eller at det gjelder dem.

Gjest Blondie65
Skrevet
2 timer siden, mia10 skrev:

I Spania gjelder det hele døgnet, men de har lov til å gå på apotek og matbutikk. I følge en jeg kjenner der så må de kunne vise frem kvittering fra butikken på minimum 30 euro, og de må stå i kø for å komme inn så de unngår for mange inne på en gang. De har lov til å gå med søppel og å være på terrassen, hunder får de lufte i sin egen hage eller gå noen få meter med den. Dette er da på Gran Canaria, han sa at det kan være små forskjeller fra sted til sted.

Glemte å ta med, de har ikke lov til å kjøre bil kun for å "lufte seg" og det er høye bøter om de gjør det. Det er heller ikke lov til å være flere personer i samme bil, unntak er om man skal til lege med passasjeren (som må ha munnbind på seg i bilen).

Gjelder fastlands Spania også. De intervjuet en kvinne som jobber i Madrid og som måtte ha passèrseddel for å ha lov til å gå ute - hun skulle levere viktige papirer som skulle signeres.

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, Blondie65 skrev:

Gjelder fastlands Spania også. De intervjuet en kvinne som jobber i Madrid og som måtte ha passèrseddel for å ha lov til å gå ute - hun skulle levere viktige papirer som skulle signeres.

Dette stemmer nok når det gjelder Spania, men reglene kan gjøres vesentlig strengere og kontrollen med tiltakene bedre. Bevæpnete, triggerhappy militære vil være mest effektive.

Anonymkode: 002b4...9ad

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi eier en del skog og satser på at jeg fremdeles får lov til å gå i den 😄

Anonymkode: 3c814...47b

Heldig

Anonymkode: a3dcb...c53

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Blondie65 skrev:

Papieren bitte!!

Anonymkode: 3405d...851

• Liker 1
Gjest mia10
Skrevet
6 timer siden, Blondie65 skrev:

Ja, regnet nesten med at det må være ca. samme regler over hele Spania.

De som er norske der nede må ha med seg pass og bostedsbevis når de skal på butikken, det er viktig siden de ofte blir sjekket. Har du ikke alt i orden så vanker det høye bøter, du kan også risikere 400 euro i bot om du går på en annen butikk enn den nærmeste. En som skulle kjøre til en annen by fikk 720 euro i bot, han skulle på besøk og det er ikke lov akkurat nå. Prisene har gått opp på mange varer, f.eks. så skrev han dette: "En pakke bacon kostet €1,00 for 8 dager siden, 3,85 i går og 4,20 i dag".

Men, det han sier til meg er: "Bedre med portforbud her enn karantene i snø h***** i Tromsø" :fnise:  

Gjest mia10
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette stemmer nok når det gjelder Spania, men reglene kan gjøres vesentlig strengere og kontrollen med tiltakene bedre. Bevæpnete, triggerhappy militære vil være mest effektive.

Militæret er allerede satt inn på Gran Canaria. Policia Local, Policia National, Guardia Civil og hæren har kontrollposter over hele GC så sjansen for å bli tatt er stor.

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, Blondie65 skrev:

Kan jeg gå ut hvis det ikke er min egen ytterdør?

Kan jeg sove i telt på balkongen?

... Ja, jeg ser det for meg. Det er helt utrolig at folk jakter smutthullene fremfor å se intensjonen.

Men, den viktigste grunnen til denne smutthulljakten er at de ikke forstår alvoret av krisen - de tror rett og slett ikke at tiltakene er nødvendige eller at det gjelder dem.

Det er ikke fornuftig å ikke være ute, det er ikke bra for psyke og immunforsvar. Om jeg er ute alene smitter jeg ingen.

Anonymkode: 4c1f8...2ff

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, mia10 skrev:

I Spania gjelder det hele døgnet, men de har lov til å gå på apotek og matbutikk. I følge en jeg kjenner der så må de kunne vise frem kvittering fra butikken på minimum 30 euro, og de må stå i kø for å komme inn så de unngår for mange inne på en gang. De har lov til å gå med søppel og å være på terrassen, hunder får de lufte i sin egen hage eller gå noen få meter med den. Dette er da på Gran Canaria, han sa at det kan være små forskjeller fra sted til sted.

Glemte å ta med, de har ikke lov til å kjøre bil kun for å "lufte seg" og det er høye bøter om de gjør det. Det er heller ikke lov til å være flere personer i samme bil, unntak er om man skal til lege med passasjeren (som må ha munnbind på seg i bilen).

Omtrent helt likt som her i Italia. 

Kan legge til at kun 1 person kan handle på matbutikken. Altså ikke lov å ha med barn eller partner. 

Kun matbutikker og apotek er åpne. Alle andre typer butikker stengte for flere uker siden. I tillegg har de fjernet de fleste av varene som ikke er mat fra hyllene på supermarkedet. 

Anonymkode: 49b5c...7b6

Gjest Blondie65
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke fornuftig å ikke være ute, det er ikke bra for psyke og immunforsvar. Om jeg er ute alene smitter jeg ingen.

Hvor har jeg sagt at en frisk person som ikke er i karantene eller isolasjon ikke kan være ute?

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, Blondie65 skrev:

Hvor har jeg sagt at en frisk person som ikke er i karantene eller isolasjon ikke kan være ute?

Fordi jeg forstår det slik at du forsvarer et portforbud?

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg forstår det slik at du forsvarer et portforbud?

Nei, jeg harselerer med hva som kommer til å skje hvis det blir portforbud.

Jeg vil selvfølgelig overholde et fremtidig portforbud, men mener at det skal være ekstremt gode grunner for slike ekstreme tiltak. Jeg er helt enig med deg i at det er sunt å bevege seg ute.

AnonymBruker
Skrevet

For å svare på overskriften: jeg tror "port" henspeiler på egen boenhet (Leid eller eid), og områdene som tilhører den, men at man ikke kan benytte seg av fellesarealer. 

Det er noe jeg ikke tror blir en nasjonal retningslinje for Norge. Men portforbud kan bli et midlertidig tiltak i noen byer/bydeler hvis smitten kommer helt ut av kontroll, men ikke slik vi ser i andre land med høyere befolkningstetthet. 

Anonymkode: 810b4...c68

AnonymBruker
Skrevet

Er nesten portforbud her jeg bor i Storbritannia nå, men vi får gå ut en gang om dagen for å trene, og vi får ikke være i grupper på mer enn to og må holde avstand og holde oss i bevegelse. Vi får heller ikke reise langt for å trene, det må være i et åpent område i nærheten av der man bor (park om man bor i byen f.eks.). Er ingen spesielle tidspunkt for det, og det synes jeg er fint, fordi folk er ute mer spredt. Går jo litt imot poenget å kun skulle la folk slippe ut én time midt på dagen, så går alle ute i flokk. Selv går vi turer i parken rundt midnatt når det nesten ikke er folk ute. Typen var på joggetur en dag i firetiden, og sa at det var fullt av folk og vanskelig å holde avstand.

Ellers går det helt greit å holde oss inne, men det er jo sikkert mange som ikke har det like greit som oss. Vi liker å tilbringe tid sammen.

Anonymkode: 906c2...ff4

AnonymBruker
Skrevet
På 2.4.2020 den 19.59, AnonymBruker skrev:

Alt taler for at dette blir innført her innen få dager. Forhåpentligvis blir det varslet noen timer på forhånd, slik at de fleste som ikke er hjemme eller på en samfunnskritisk arbeidsplass, rekker å komme seg hjem. Ellers risikerer vi raskt overfylte fengsler (evt kirkegårder dersom straffen blir umiddelbar avretting). Varigheten på portforbudet er vanskelig å vite, men mange år kan vi i verste fall frykte.

De har akuratt sluppet ut masse kriminelle fanger for å slippe å ha folk i fengsel så de fengsler ikke folk for å bryte et portforbud. Take a chill pill

Anonymkode: 8f5bf...0b1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, mia10 skrev:

Her kjører politiet rundt for å takke folk på Gran Canaria siden de holder ut og respekterer portforbudet, synes at dette var så fint å se ❤️ På videoen skrev de: "Takk til alle dere helter som redder liv hjemmefra".

https://www.facebook.com/policialocalsantapola/videos/3562831900457599/

Jeg hadde kastet stein på dem.

• Opprett ny...