Gå til innhold

Til dere som har pallekarmer - noen spørsmål :)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har noen spørsmål om grønnsakshage. Aldri laget før og har liten erfaring. 

Har relativt stor hage. Har kjøpt to pallekarmer (120x80). Overtrekk i hvitt, tynt materiale og bøyler. 

Hvilke grønnsaker tåler å stå i lite jord? Altså om jeg kun skal dyrke noe hvor jeg ikke må sette pallekarmene oppå hverandre. 

Og hvor mange L jord må jeg ha per pallekarm? Må alt være såjord? Eller kan noe være annen type?

Anonymkode: 4c728...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Og et spørsmål til. Vet man kna kjøpe plater under - er det nødvendig? Hagen min er dekket av gress/mose. Ganske fuktig og bløtt enkelte steder, men kan tilpasse hvor karmene plasseres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Se på sidene til feks Det grønne skafferi eller Sara Backmo. Du trenger ikke dyr jord, fyll på med det du har. Aviser under er godt nok det, med mindre du har veldig mye skavlderkål. 

Avhengig av hvor høye de er kan sikkert det meste trives, særlig hvis de kan gå dypere enn selve karmen. Mulig unntak noen erteplanter som har dype røtter. 

Anonymkode: 9b7b3...dc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Se på sidene til feks Det grønne skafferi eller Sara Backmo. Du trenger ikke dyr jord, fyll på med det du har. Aviser under er godt nok det, med mindre du har veldig mye skavlderkål. 

Avhengig av hvor høye de er kan sikkert det meste trives, særlig hvis de kan gå dypere enn selve karmen. Mulig unntak noen erteplanter som har dype røtter. 

Hva mener du med "dypere enn selve karmen"? At jeg legger jord i pallekarmen direkte på plenen min? Også vil plantens røtter vokse seg nedover gjennom gjord og plenen etterhvert?

Og "dyr jord", mener du jeg kan bruke hva som helst? Ikke nødvendigvis såjord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp såjord i en pallekarm. Det er næringsfattig jord (torv). Jeg ville brukt det man har, god blanding av gamle blader, jord, kanskje litt greiner og kvist nederst. Og gjødslet litt med fullgjødsel el. Alle pallekarmer jeg har står to i høyden. Liker at det er godt med jord i dem. Kan eventuelt kjøpe litt kugjødselkompost og blande i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med "dypere enn selve karmen"? At jeg legger jord i pallekarmen direkte på plenen min? Også vil plantens røtter vokse seg nedover gjennom gjord og plenen etterhvert?

Og "dyr jord", mener du jeg kan bruke hva som helst? Ikke nødvendigvis såjord?

At de kan vokse ned i plenen ja. Plenen kommer til å dø uansett når den får en pallekarm på toppen. Du kan bruke hva som helst, så lenge du blander inn noe som gir næring :) Sjekk om kommunen din selger kompostjord, er det en bonde som selger i nærheten, har du masse løv/rusk og rask fra i høst, gammel krukkejord, kan du få tak i noe hestemøkk fra en stall i nærheten, start bokashikompost inne, og bland i vei. Det som ikke trives vil ikke vokse, og da kan du plante noe annet der istedet ;) 

Bare et tilfeldig treff når jeg søkte på pallekarm:

https://tantegronnshage.no/2016/04/23/dyrke-i-pallekarmer-gi-kjokkenhagen-en-god-start/

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...