Gå til innhold

Oppklaring av "Hytteforbudet"

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De fleste har jo misforstått "hytteforbudet". 

Her er en oppklaring:

Kan jeg dra på dagstur til hytta i en annen kommune?

-Ja, det kan du, uten å bryte loven. Du kan ikke overnatte, med mindre du utfører tilsyn og vedlikehold som ikke kan utføres på en dag.

Loven lyder slik:

§ 5 Personer forbys å overnatte på fritidseiendom i annen kommune enn der vedkommende er folkeregistrert. Strengt nødvendig vedlikehold eller tilsyn som er nødvendig for å avverge store materielle skader tillates.

Som vi ser, så nevnes ikke opphold på hytta her, kun overnatting. All opphold er derfor tillatt.

Loven er bygd opp av to setninger, uten avsnitt eller ny paragraf. De to setningene må derfor ses i tilknytning til hverandre, der den siste setningen er et unntak av det som beskrives i første setning.

Derfor så er dagsturer på hytta klart tillatt, og du må heller ikke ha en presserende grunn for å dra dit. Skal du overnatte, så er ikke det tillatt, med mindre vedlikeholdsarbeidet eller tilsynet ikke lot seg gjøre på en dag. 

Jeg går ikke inn på hva de enkelte kommunene sier, eller hva som anbefales her, dey er i alle fall tong som du ikke kan bøtelegges eller straffes for. 

Anonymkode: bcfa4...74f

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er hva vi har hørt om på nyhetene i ukesvis. Og du må bla opp lovverket. Gratulerer, Einstein! Men når overnatting uansett ikke er lov, og hotellene stenger en etter en på grunn av idioter som prøver å være smarte, så er det for de fleste ikke noe poeng i uansett. Ta deg en kjøretur på hytta for å ake eller måke snø av taket, du. Og god tur hjem etterpå!

Anonymkode: 32b95...897

• Liker 9
Skrevet

I stedet for å prøve å finne smutthull i disse hastig sammenraskete forskriftene, hva med å huske på hva som var hensikten med dem? Ingen skal foreta unødige fritidsreiser. Hold deg hjemme! 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Perfekt. Jeg må holde oppsyn med vannrørene hele påsken slik at de ikke fryser. Da blir det hytten :)

Anonymkode: 71c24...9e6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gratulerer! Hadde alle tenkt som deg hadde dette viruset på

magisk vis forsvunnet, og ingen hadde omkommet. 🙄

Anonymkode: 1921d...b36

AnonymBruker
Skrevet

Førsteårs jusstudent?

Anonymkode: ddcf4...486

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Perfekt. Jeg må holde oppsyn med vannrørene hele påsken slik at de ikke fryser. Da blir det hytten :)

Ja, det blir bra. Frem og tilbake, frem og tilbake og frem og tilbake hver dag. Hele påsken går med til kjøring! Hvis du ikke bor relativt nærme da. Da blir det bare "en del kjøring". Skikkelig verdt det, veit jeg! Lykke til....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det blir bra. Frem og tilbake, frem og tilbake og frem og tilbake hver dag. Hele påsken går med til kjøring! Hvis du ikke bor relativt nærme da. Da blir det bare "en del kjøring". Skikkelig verdt det, veit jeg! Lykke til....

Kan bare sove i bobilen :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan bare sove i bobilen :)

De ser at du er der uansett om du sover i hytta eller bobilen, så akkurat det spiller fint liten rolle. Tatt blir du uansett. Og om jeg får legge til; For et j*vla egoistisk rassh*l du er. Se rundt deg. Se hva som skjer. Svelg stoltheten din, ha litt solidaritet, og ta den forbaska hytteturen når du får lov til det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De ser at du er der uansett om du sover i hytta eller bobilen, så akkurat det spiller fint liten rolle. Tatt blir du uansett. Og om jeg får legge til; For et j*vla egoistisk rassh*l du er. Se rundt deg. Se hva som skjer. Svelg stoltheten din, ha litt solidaritet, og ta den forbaska hytteturen når du får lov til det.

Jeg tror det var ironi...

Anonymkode: 3c2a6...803

AnonymBruker
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det var ironi...

Anonymkode: 3c2a6...803

Det tror ikke jeg. Ingen ting overrasker meg for tiden. Enkelte er så desperate etter å dra på hytta at de er villige til å gjøre hva som helst. Det gjør meg rett og slett kvalm.

Skrevet

Det er skremmende hvor desperate nordmenn er etter å dra på hytta si. Ærlig talt altså.

Skrevet

Nå sa jo 86 % av hyttefolkene i en undersøkelse at de støtter regjeringen... altså er 10-12% som er til å bli kvalm av. Er nå vi skal stå sammen for å få ett normalt samfunn tilbake så fort som mulig. Da må alle bidra i dugnaden😊

Her er vi mange i samme båt.

• Opprett ny...