Gå til innhold

Er overvekt en risikofaktor i seg selv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Ser på alle de yngre menneskene som har dødd i engelske og amerikanske medier og de er alltid overvektige. Står ofte at de er "friske uten underliggende sykdom", så er det overvekten i seg selv som er risikoen her? Eller er det tilfeldig siden de har så mange store mennesker i de landene.

Vi vet jo lite om hvem som dør i Norge eller hvem som ligger på respirator.

Anonymkode: cecf9...98c

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er det og spesielt med tanke på respiratorbehandling.  Det er ingen fordeler ved å være overvektig, og ihvertfall ikke når en blir syk.  Det kompliserer de fleste sykdomsforløp. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange overvektige har høyt blodtrykk og/eller diabetes.

Men jeg mener også å ha lest at overvektige er mer utsatt i seg selv. På linje med røykere, feks.

Anonymkode: d432b...3d2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Apocalypte skrev:

Ja det er det og spesielt med tanke på respiratorbehandling.  Det er ingen fordeler ved å være overvektig, og ihvertfall ikke når en blir syk.  Det kompliserer de fleste sykdomsforløp. 

Vanskeligere med respirator? Hvordan?

Skrevet

Personer som røyker og har overvekt/fedme kan ha en høyere risiko for alvorlig forløp. 

Står det om risikogrupper på helenorge.no. Bare å hive seg i hardtrening, kutte ut snus og hvetebakst først som sist, tror jeg... 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Kaisamaia skrev:

Personer som røyker og har overvekt/fedme kan ha en høyere risiko for alvorlig forløp. 

Står det om risikogrupper på helenorge.no. Bare å hive seg i hardtrening, kutte ut snus og hvetebakst først som sist, tror jeg... 

Snus, 4 røyk om dagen og hvetebakst er det som holder meg oppe om dagen. haha. Og jeg gidder ikke å trene når jeg har 10 000 skritt på en vakt på jobben.   Men så har jeg en bmi på 21 da.

Anonymkode: 433a4...ee8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Snus, 4 røyk om dagen og hvetebakst er det som holder meg oppe om dagen. haha. Og jeg gidder ikke å trene når jeg har 10 000 skritt på en vakt på jobben.   Men så har jeg en bmi på 21 da.

... Er du seriøs? 10.000 skritt er ingenting, det er det mininume hvermannsen burde klare. Hva jobber du som? Kontormedarbeider? 

Anonymkode: daea5...373

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

... Er du seriøs? 10.000 skritt er ingenting, det er det mininume hvermannsen burde klare. Hva jobber du som? Kontormedarbeider? 

Lykke til med å gå 10 000 skritt når du har en jobb ved en pult. Blir ikke så mye gjort da.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Lykke til med å gå 10 000 skritt når du har en jobb ved en pult. Blir ikke så mye gjort da.

Gå en tur! gjerne variabelt terreng, og spurt i oppoverbakkene. Done deal - ingen unnskyldning!

Du jobber vel ikke ved en pult 24 timer i døgnet. Du har før og etter jobb vettu. Og lunch! Hvis du er feit så kan du korte ned lunchen og.

Anonymkode: f7356...fdf

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gå en tur! gjerne variabelt terreng, og spurt i oppoverbakkene. Done deal - ingen unnskyldning!

Du jobber vel ikke ved en pult 24 timer i døgnet. Du har før og etter jobb vettu. Og lunch! Hvis du er feit så kan du korte ned lunchen og.

Det var vel snakk om å gå 10 000 skritt de timene man er på jobb?  Du lurte på om jeg hadde kontorjobb, ingen med kontorjobb kan gå 10 000 skritt mens de er på jobb. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Det var vel snakk om å gå 10 000 skritt de timene man er på jobb?  Du lurte på om jeg hadde kontorjobb, ingen med kontorjobb kan gå 10 000 skritt mens de er på jobb. 

kan stå og marsjere og ta knebøy med ståpult. :)

AnonymBruker
Skrevet

Det paradoksale er at vi blir feite og i dårlig form av isolasjonen og tiltakene vi er inne i nå 😮 Så dårligere rustet

Anonymkode: b93a9...92b

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det paradoksale er at vi blir feite og i dårlig form av isolasjonen og tiltakene vi er inne i nå 😮 Så dårligere rustet

Det må jo ikke nødvendigvis bli sånn. Jeg har brukt denne tiden på lage sunn og næringsrik mat, kjører mindre ferdigmat og lettvinte løsninger av tidsmangel, for tid har man nok av nå. 

Treningsvideoer for man tilgang til gjennom streaming, og vi har fremdeles fri ferdsel i naturen, bare viktig å holde avstand. Dette trenger ikke å bli en hvilepute for å la alt forfalle. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Den jevne nordmann går under 5000 skritt om dagen. Seriøst. 

Anonymkode: 2c48b...8f3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Ingen unnskyldning ;) jeg trener pilates med YouTube 2 ganger i uka, og går tur når det er mer folketomt. Kroppen er like sprek og slank som før karantene. 

Anonymkode: 7a01e...ade

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, XaoS said:

Det må jo ikke nødvendigvis bli sånn. Jeg har brukt denne tiden på lage sunn og næringsrik mat, kjører mindre ferdigmat og lettvinte løsninger av tidsmangel, for tid har man nok av nå. 

Tid har man nok av nå?? Jeg har aldri i mitt liv hatt så lite tid. Hjemmekontor, hjemmeskole + barnehagebarn. Det blir jobbing til sent og kjappe middager. Men sikkert noen som har god tid ja. Selv har jeg blitt 10 år eldre på disse ukene

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tid har man nok av nå?? Jeg har aldri i mitt liv hatt så lite tid. Hjemmekontor, hjemmeskole + barnehagebarn. Det blir jobbing til sent og kjappe middager. Men sikkert noen som har god tid ja. Selv har jeg blitt 10 år eldre på disse ukene

Samme her. Null egentid, bare jobb og oppfølging av barn. Får ikke engang gått meg en tur uten å få dårlig samvittighet overfor mannen (som da ikke får hatt hjemmekontor).

• Liker 2
  • Opprett ny...