Gå til innhold

Kremmerhuset åpner igjen - Når kommer neste bølge med korona syke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi kommer Kanskje til å slite i Norge om et halvt års tid, når Svenskene har blitt immune, og vi fremdeles må sitte i karantene. Spredningen i Norge går for sakte til at det er bærekraftig. Derfor applauderer jeg sakte men sikker åpning av samfunnet igjen. Så lenge det er kontrollert.

Anonymkode: b6c9a...968

Problemet er at vi ikke vet nok om mørketallene til å sikkert kunne anslå hvor mange som egentlig er smittet til enhver tid, og at det foreløpig ser ut til å uansett være en så stor andel smittede som trenger sykehusinnleggelse at det er veldig begrenset hvor fort det kan gå. Leste et sted at Sverige frykter å gå tomme for intensivplasser i neste uke. Og de er helt i starten, det er umulig å si hvordan det går før om et par uker. Kanskje blir de tvunget til å innføre like strenge tiltak. Det er vanskelig å beregne en "kontrollert spredning" fordi vi ikke vet nok om hvordan og hvilke tiltak som isåfall ville være gode nok. Ellers hadde alle land hatt den strategien nå. Men ingen kan selvfølgelig stenge landet på ubegrenset tid, så alle forsøker å finne en bærekraftig vei videre. 

Om man regner 100 ganger så mange smittede i Italia som tallene sier, så er rundt 20% av befolkningen immune, det tallet må bli veldig mye høyere hvis vi skal snakke om flokkimmunitet. Kanskje er det bare 10-20-30 ganger så mange smittede, noe som gjør prosentandelen immune veldig mye lavere. (Og når vi snakker om immunitet, så snakker vi om erfaringen med andre virus, fordi dette ikke har vært rundt lenge nok til at vi vet sikkert hvordan det arter seg eller hvor lenge det varer)  Nå har Italia måttet gå i lockdown for lengst, så man kan anta at den videre spredningen er begrenset. Helsevesenet har kollapset, de hadde ikke noe valg, for de kan ikke holde på slik i et par måneder til. Disse landene har også enorme utgifter. Så hvor lenge kan vi takle å ha en uholdbar situasjon for å på sikt oppnå noe vi ikke engang vet om vi oppnår? Foreløpig har det ikke gått lang tid, vi får følge med på Sverige en stund og se hvordan det går, men jeg synes det er litt tidlig både å applaudere og å dømme. 

Anonymkode: 16ec2...c4e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, Apocalypte skrev:

Mange av kjedene har holdt åpent hele tiden, så skjønner ikke denne hylinga over at en kjede åpner igjen. 

Nettopp!

Anonymkode: eb4b8...dc5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tror det kommer til å gå helt fint om noen åpner 👍

Anonymkode: 85e80...bc0

• Liker 1
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neste bølge? Det er synkende tilfeller av koronasyke, om du ikke har fått det med deg. Vi er i fase 5 :) Etter påske er det over, men viktig at tiltak overholdes i hele påske.

Anonymkode: 1cd9d...65d

Vi har ikke startet fase 3, men flott at du alene er i fase 5 allerede.

• Liker 2
  • 3 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Godt og vel tre måneder har nå gått siden Kremmerhuset åpnet. Ser ut som vi har klart oss gjennom den store kremmerhuskrisen, det gikk bra! Selv var jeg ikke redd for verken åpning av skoler, demonstrasjonstog eller åpning av grenser, men må innrømme jeg en stund var redd det ble Kremmerhuset som ville ta knekken på oss alle til slutt. 

Anonymkode: b4e12...227

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Godt og vel tre måneder har nå gått siden Kremmerhuset åpnet. Ser ut som vi har klart oss gjennom den store kremmerhuskrisen, det gikk bra! Selv var jeg ikke redd for verken åpning av skoler, demonstrasjonstog eller åpning av grenser, men må innrømme jeg en stund var redd det ble Kremmerhuset som ville ta knekken på oss alle til slutt. 

De står veldig tett inne på kremmerhuset! Vent 2 uker så kommer bølge 2

Anonymkode: 75260...b01

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bølge 2 kommer først "Til høsten" 

"To uker" begrepet forsvant plutselig et-par uker etter 17.mai og protestaksjoner 😉

Anonymkode: 3efa4...f10

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Det må da gå an å klare seg uten kremmerhus EN sommer. Men neida, folk skal absoltut kremme. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bølge 2 kommer først "Til høsten" 

"To uker" begrepet forsvant plutselig et-par uker etter 17.mai og protestaksjoner 😉

Anonymkode: 3efa4...f10

Ja pussig det der. Demonstrasjonen var jo et tema i omrent hver eneste tråd rett før og detter den foregikk og det var ikke måte på hvor galt det skulle gå og alle tiltak var bare bortkastet. 
Så ble det dønn stille, plutselg.

Anonymkode: 0ea35...4b7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
På 2.4.2020 den 15.53, AnonymBruker skrev:

Javel. Desperate eiere som driver interiørbutikker velger altså å åpne igjen pga at folk er mindre redde for å bli smittet og syke. Kremmmerhuset bla. Denne butikken, samt alle andre små interiørbutikker har maks 1 meter avstand mellom hyllene sine. Med andre ord er det umulig å overholde avstand på 1-2 meter med mindre man går på rekke imellom hyllene, og det vet vi jo at folk ikke klarer å overholde! Må man virkelig drive med sanseløs interiørshopping i disse tider? Hva er poenget med å lokke kvinner ut og shoppe? Ja for det er en stor overvekt av kvinner som handler i disse butikkene.

Når kommer neste bølge med koronasyke i tillegg til den som allerede er ventet?

(OPPGITT OVER PENGEGRISKE BEDRIFTER..)

https://www.nrk.no/norge/koronafrykten-faller-blant-nordmenn-_-butikker-apner-igjen-1.14969992

Anonymkode: aad77...4c0

Du trenger ikke å handle på Kremmerhuset.  Ikke bekymre deg for dette du.

Anonymkode: 412c4...0a4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 12.7.2020 den 15.35, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke å handle på Kremmerhuset.  Ikke bekymre deg for dette du.

Det er flere ting på kremmerhuset som jeg ikke finner andre steder. Så jo da må jeg på kremmerhuset

AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er flere ting på kremmerhuset som jeg ikke finner andre steder. Så jo da må jeg på kremmerhuset

Ja, da er det ikke synd på deg.

• Opprett ny...