Gå til innhold

Nå er vi i fase 5. I mai er det over.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det overlever ikke så lenge på overflater heller. Virus lever ikke engang.

Anonymkode: f8d06...e03

Dette blir lek med definisjonen av levende. Virus er ifølge definisjonen ikke levende, fordi den ikke har cellestruktur og kan derfor ikke dele celler.

Men virus kan replisere seg selv når den er inne i andre organismer sine celler. Derav, så lenge virusert har inntatt en bolig, er det "levende", i den betydning at det kan lage kopier av seg selv. Så da vill jeg kalt det levende, siden det kan kopiere seg selv.

Menneskeceller er ikke levende ved fravæer av oksygen og vann. Virus er ikke levende ved fravær av en levende organsime.

Anonymkode: 11201...7e6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Verden er et farlig sted, for alle, alltid. 

Det bare har seg slik at corona ikke er den største trusselen for død blant unge. Selvmord, alkohol, kreft og sukkersyke kommer forløpig foran på listen og derfor er det tungt å motivere seg på egne vegne. På andres vegne motiverer jeg meg, selvsagt.

Foreløbig ja....

Vil du si det samme om Spania og Italia?

F.eks dør det ca 500 stk i året fra selvmord her i landet. Delt på 12 måneder blir det rett over 41 stk i måneden. Og det er flest eldre, og flest menn akkurat som med dette viruset. Men jeg tror nok det blir mye mer enn 41 i måneden som dør av dette viruset nå etter hvert. Og en vesentlig forskjell er også at folk som tar selvmord velger å dø selv, mens folk som dør av dette viruset har nok ikke noe lyst på å dø for å si det slik.

Anonymkode: 0d3b4...bcc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette blir lek med definisjonen av levende. Virus er ifølge definisjonen ikke levende, fordi den ikke har cellestruktur og kan derfor ikke dele celler.

Men virus kan replisere seg selv når den er inne i andre organismer sine celler. Derav, så lenge virusert har inntatt en bolig, er det "levende", i den betydning at det kan lage kopier av seg selv. Så da vill jeg kalt det levende, siden det kan kopiere seg selv.

Menneskeceller er ikke levende ved fravæer av oksygen og vann. Virus er ikke levende ved fravær av en levende organsime.

Ja, nettopp. Derfor er virus på overflater ikke aktive, og ikke i stand til å infisere i lang tid. Den største smittekilden er fra menneske til menneske ved hosting, nysing og utånding.

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fase 3 og 4 har vi vært i, som var fra midten av mars og til 30. mars.

Nå er vi i fase 5, og i mai kan vi se at det er over. Ta mine ord seriøst og se hva som skjer, men i mai er det slutt. Dere holder ut en måned til i karantene og isolasjon. Bruk tiden vel og få gjort det du aldri før har hatt tid til.

Lykke til.

Anonymkode: 94bb9...489

Du må lære deg å lese statistikk og kilder riktig. :)  Kan du vise til noen kilder som sier at vi er i fase fem?

Anonymkode: bf1ba...8e0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forskerne og leger kommer og med visse "påstander", men hvilke kilder har de annet enn sitt hode? Leste en artikkel hvor noen forskerne sa at de TROR noe med viruset.

TRO ja... men hvilken kilde?

Har lest statistikk, så bare vent å se. Trenger ikke bevise noe som helst.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forskerne og leger kommer og med visse "påstander", men hvilke kilder har de annet enn sitt hode? Leste en artikkel hvor noen forskerne sa at de TROR noe med viruset.

TRO ja... men hvilken kilde?

Har lest statistikk, så bare vent å se. Trenger ikke bevise noe som helst.

Igjen: Kan du vise til noen kilder som sier at vi er i fase fem?

Selvfølgelig har forskere og leger faglige kilder som bakgrunn for påstandene sine, selv om de i praksis ikke kan sitte på fasiten grunnet for lite empirisk data angående akkurat dette nye viruset. Det hadde du nok forstått om du hadde prøvd deg på høyere utdanning i stedet for sofaekspertise.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Igjen: Kan du vise til noen kilder som sier at vi er i fase fem?

Selvfølgelig har forskere og leger faglige kilder som bakgrunn for påstandene sine, selv om de i praksis ikke kan sitte på fasiten grunnet for lite empirisk data angående akkurat dette nye viruset. Det hadde du nok forstått om du hadde prøvd deg på høyere utdanning i stedet for sofaekspertise.

er for dum for høyere utdanning ser du (((((: :)))))

AnonymBruker
Skrevet
På 2.4.2020 den 23.57, AnonymBruker skrev:

Foreløbig ja....

Vil du si det samme om Spania og Italia?

F.eks dør det ca 500 stk i året fra selvmord her i landet. Delt på 12 måneder blir det rett over 41 stk i måneden. Og det er flest eldre, og flest menn akkurat som med dette viruset. Men jeg tror nok det blir mye mer enn 41 i måneden som dør av dette viruset nå etter hvert. Og en vesentlig forskjell er også at folk som tar selvmord velger å dø selv, mens folk som dør av dette viruset har nok ikke noe lyst på å dø for å si det slik.

Anonymkode: 0d3b4...bcc

Poenget er at sjansen for å dø av korona for en ung person er så lav at man gidder ikke tenke over det. Bortsett fra å ta hensyn til andre.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

"epidemien er under kontroll" ifølge Bent Høie i dag...         

Anonymkode: 5c07d...f2c

Nesten litt dumt av han å si det, for nå begynner vel alle å blåse i tiltakene og så er vi på'n igjen. Vi vil nok kunne klare å få rimelig god kontroll her til lands hvis vi fortsetter som nå, særlig med strenge regler rundt flytrafikken. Jeg håper for all del vi ikke slipper opp der med det første. 

Anonymkode: 048a9...5bf

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 2.4.2020 den 21.48, AnonymBruker skrev:

Verden er et farlig sted, for alle, alltid. 

Det bare har seg slik at corona ikke er den største trusselen for død blant unge. Selvmord, alkohol, kreft og sukkersyke kommer forløpig foran på listen og derfor er det tungt å motivere seg på egne vegne. På andres vegne motiverer jeg meg, selvsagt.

Hva er den sukkersyken du snakker om? Er det folk som ikke tåler sukker? Dør de om de får i seg sukker? Hvor mange nordmenn dør av sukkersyke hvert år?

Anonymkode: eccd1...742

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er den sukkersyken du snakker om? Er det folk som ikke tåler sukker? Dør de om de får i seg sukker? Hvor mange nordmenn dør av sukkersyke hvert år?

Anonymkode: eccd1...742

Diabetes:

UTTALE
diabˈetes mellˈitus
ETYMOLOGI
av gresk diabainein 'å renne igjennom' og latin mellitus, 'søt'
OGSÅ KJENT SOM

tidligere kalt sukkersyke

Anonymkode: 2d4b2...a4d

AnonymBruker
Skrevet

Vi er i fase 2. Begynner på fase 3 etter påske. Om vi ikke holder skoler og barnehager stengt over påske vil vi nok holde på lenge!!

Anonymkode: e87fe...7d8

AnonymBruker
Skrevet

I resten av Europa er kanskje pandemien over den 5. mai

Anonymkode: 7f012...9cc

AnonymBruker
Skrevet
På 2.4.2020 den 14.49, AnonymBruker skrev:

Fase 3 og 4 har vi vært i, som var fra midten av mars og til 30. mars.

Nå er vi i fase 5, og i mai kan vi se at det er over. Ta mine ord seriøst og se hva som skjer, men i mai er det slutt. Dere holder ut en måned til i karantene og isolasjon. Bruk tiden vel og få gjort det du aldri før har hatt tid til.

Lykke til.

Vi er i fase 1 her

Anonymkode: 062de...9eb

AnonymBruker
Skrevet

Nei harru sett? FHI melder idag at Oslo (Norges kvise) nærmer seg fase 3.

Som jeg sa tidligere, du bommet fælt med dine påstander du ikke kunne bevise ved å henvise til kilder.

Føler du deg dum nå? Det burde du.

Anonymkode: 6b1c1...0d1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er så mye feilinformasjon på KG. ikke rart det er forvirring.

Anonymkode: e79e6...0b5

AnonymBruker
Skrevet

Kan ikke moderatorer redigere feil overskrifter?

Anonymkode: 337db...673

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei harru sett? FHI melder idag at Oslo (Norges kvise) nærmer seg fase 3.

Som jeg sa tidligere, du bommet fælt med dine påstander du ikke kunne bevise ved å henvise til kilder.

Føler du deg dum nå? Det burde du.

Anonymkode: 6b1c1...0d1

Er det bare jeg som stusser over at hvis vi virkelig nærmer oss fase 3, velger og delvis åpne opp samfunnet igjen?

Å si at vi nærmer oss fase 3 er det samme som å si at det fortsatt stiger, og fase 4 er det verste før det går nedover i fase 5.

Er ikke fase 5 det rette tidspunktet å delvis åpne opp igjen? Blir ikke klok på dette i det hele tatt jeg🤔

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Oslo begynner jo først nå å nærme seg fase 3, resten av landet ligger etter.

Anonymkode: e2058...96b

• Opprett ny...