Gå til innhold

Nå er vi i fase 5. I mai er det over.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det har knapt begynt, og vi snakker allerede om hvilke faser vi er i? Vi vet vel ikke ennå, er nok svaret. For bare få uker siden var det folk som påsto at alt dette kom til å blåse over i midten av mars, blant annet Dr. Wasim Zahid. Man ser jo nå at det ikke var tilfelle. Covid 19 bryr seg hverken om folks tidsklemme, eller om de takler isolasjon dårlig. Den bare sprer seg der den kan. 

Kunne ønske du hadde rett da TS. At dette snart går over. Det føles litt som å leve i limbo akkurat nå. Hva kan man liksom planlegge når man ikke vet hvordan verden (og økonomien) blir i fremtiden?

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Det behøver ikke å være det. Sosial distansering er det eneste våpenet vi har så langt, og dersom vi hadde klart å kjøre denne helt ut så hadde viruset dødd ut fordi smitte er en konsekvens av nærkontakt mellom mennesker. 

Men det er gjerne en utopi i et demokrati. 

Anonymkode: b5b22...210

Den dør ikke ut når vi har en smittepøl som Sverige som nærmeste nabo, men det ville gå an å kontrollere det hvis vi holder grensa stengt.

Anonymkode: bd32c...642

• Liker 8
Gjest mia10
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har allerede lest. På universitetssykehuset i Tromsø er det synkende smittetilfeller og innlagte med Korona. Hvor lenge varer fase 2? I begynnelsen av mars var det og noen som sa vi er i fase 2.

Fase 2 er over, og ukene har passert uten at dere har merket det. Hva ellers forventer dere om "full epidemi"? At det skal bli helt kaos og massedødsfal som Italia? De dødsfallene som kommer nå er fra Sverige fordi sverige har ikke gjort som oss, og innført tiltak. Det at vi innførte tiltak så tidlig som i fase 2, gjorde det bedre for fase 3 og 4 at vi slapp den fulle epidemien.

https://www.altaposten.no/nyheter/2020/04/02/Antall-koronainnleggelser-flater-ut-i-Tromsø-21512746.ece

Anonymkode: 94bb9...489

For noe rør... Vi merket ikke fase 3 og 4 liksom, Sverige, Italia og annet tullball i en salig røre. Om hver og en av oss kan velge, så velger jeg å være i fase 8 👌

UNN sa i dag at tallet på innlagte har flatet ut, de sa ingenting om at det er synkende smittetilfeller. Klipp fra en + artikkel i avisa Tromsø.

"Anita Schumacher sier at UNN de siste dagene har fått inn én eller ingen nye pasienter med påvist Covid-19. UNN-direktøren understreker imidlertid at det er for tidlig å snakke om at smitten har flatet ut eller er på retur"

+ at hun sa også dette.

"Planlegger tredobling av intensivkapasiteten"

UNN-direktøren: – Antall nye innleggelser har flatet ut

Hvorfor tredoble når vi er helt på målstreken? :klaske:

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

vi er i fase 2 så lenge smitten fortsatt er konsentrert i klynger, mens andre steder er nesten fri for smitte. Det er jo akkurat det som er situasjonen nå. Masse smitte i Oslo og Bergen, mens store deler av Nord-Norge og mange kommuner andre steder knapt har noe.

Anonymkode: 0b86c...97b

Vi er i fase 2 enn så lenge. Smitten kommer til å stige og nå en ny topp som sender helsevesenet i kne når skoler/bhg åpner og folk begynner å leve som normalt igjen.

Anonymkode: 4b079...cab

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, SpaceDementia skrev:

"Problemet" er at såpass få blir smittet.

Per nå har vi ca 250 nye smittede hver dag. Med denne raten, er vi ikke ferdig med tiltakene før om 24 år. Da vil 40% av befolkningen være smittet og vi vil opparbeide en viss flokkimmunitet.

Skjønner ikke at folk ikke tenker over dette.

Men kjære deg, det er jo fordi vi tester så få folk! Du må nok regne mer at det er langt flere smittede per dag enn det tallet der! Jeg er helsearbeider og i min kommune er de gniten med tester, nå om dagen, selv ikke alle sykepleiere med symptomer blir testet en gang, får bare beskjed om å holde seg hjemme. Jeg ble testet etter å ha mast tre ganger, og ble bare testet fordi jeg hadde vært i utlandet for noen uker tilbake! 
leser i lokalavisen om syke folk som må mase seg til tester og ikke alle får det den gang! Så du må nok regne med mye mer smitte enn det tallene viser.

Anonymkode: deb23...6dd

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den dør ikke ut når vi har en smittepøl som Sverige som nærmeste nabo, men det ville gå an å kontrollere det hvis vi holder grensa stengt.

Anonymkode: bd32c...642

Godt poeng. Når vi har så totalt ulike strategier så er de i ferd med å nå toppen mye fortere enn oss. Så vi får satse på en flokkimmunitet i Sverige til grensene åpnes. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Og kildene dine er? Påstander er lett.

Ja, jeg skrev også en påstand. Men det er heldigvis flere sider av en sak og det er det helt okei i, det å mene forskjellig. ;)

Hvor lenge skal du holde på med dette vaset? Er det ikke på tide å begynne med konspirasjonsteorier, globalistene og 2030 agendaen nå?

Du må nok spise dine egne ord når måneden mai er forbi, men da kommer du vel med kildehenvisning til resett og document samt infowars. 

Nei, få av deg foliehatten og hold deg innendørs for jeg tviler du har en jobb som regnes som essensiell.

Anonymkode: 6b1c1...0d1

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fase 3 og 4 har vi vært i, som var fra midten av mars og til 30. mars.

Nå er vi i fase 5, og i mai kan vi se at det er over. Ta mine ord seriøst og se hva som skjer, men i mai er det slutt. Dere holder ut en måned til i karantene og isolasjon. Bruk tiden vel og få gjort det du aldri før har hatt tid til.

Lykke til.

Ha,ha, i en del bydeler i Oslo er vi ikke i nærheten av å ha nådd toppen. Vi vet det kommer mer...  Åpner vi opp samfunnet nå eller snart, så vil mye av de økonomiske tapene ha vært til ingen nytte....   (Men ser at deler av landet kanskje kan vurdere å åpne opp litt snart, men da bør de få lov til å stenge kommunegrensene).

Anonymkode: 4e96d...f2c

• Liker 4
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men kjære deg, det er jo fordi vi tester så få folk! Du må nok regne mer at det er langt flere smittede per dag enn det tallet der! Jeg er helsearbeider og i min kommune er de gniten med tester, nå om dagen, selv ikke alle sykepleiere med symptomer blir testet en gang, får bare beskjed om å holde seg hjemme. Jeg ble testet etter å ha mast tre ganger, og ble bare testet fordi jeg hadde vært i utlandet for noen uker tilbake! 
leser i lokalavisen om syke folk som må mase seg til tester og ikke alle får det den gang! Så du må nok regne med mye mer smitte enn det tallene viser.

Anonymkode: deb23...6dd

Jeg er klar over dette. LIkefullt, hvis raten på videresmitte forblir konstant lik 1 (mellom undertrykk og brems) vil dette vare svært lenge. Grafen på nye registrerte smittede har nemlig stabilisert seg på en jevn rate. For alt jeg vet, blir det smittet 1000 om dagen. Det vil like vel ta 6 år før vi i det hele tatt kan snakke om flokkimmunitet,

Endret av SpaceDementia
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, mia10 skrev:

For noe rør... Vi merket ikke fase 3 og 4 liksom, Sverige, Italia og annet tullball i en salig røre. Om hver og en av oss kan velge, så velger jeg å være i fase 8 👌

UNN sa i dag at tallet på innlagte har flatet ut, de sa ingenting om at det er synkende smittetilfeller. Klipp fra en + artikkel i avisa Tromsø.

"Anita Schumacher sier at UNN de siste dagene har fått inn én eller ingen nye pasienter med påvist Covid-19. UNN-direktøren understreker imidlertid at det er for tidlig å snakke om at smitten har flatet ut eller er på retur"

+ at hun sa også dette.

"Planlegger tredobling av intensivkapasiteten"

UNN-direktøren: – Antall nye innleggelser har flatet ut

Hvorfor tredoble når vi er helt på målstreken? :klaske:

Det samme gjør ledelsen på vårt sykehus. Bygger ut flere sengeposter for coronapasienter og får inn flere pustemaskiner. Vi forberedes på 12 timers vakter og mange har allerede inngått avtaler om 50 timers arbeidsuker. 

Det er bare en ørliten brøkdel av Norges befolkning som er smittet foreløpig så det sier seg jo selv at vi er helt i startfasen. Immunitet har vi ikke før 2,2 mill nordmenn har gjennomgått - og blitt friske fra viruset. Vaksine er fremdeles minst ett år unna. Det er bare å avlyse alt frem til jul.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, takk for å ha kalt meg troll. Det skal jeg ta til meg. 🥰

Bare vent, det blir ikke noe "større epidemi". Når mai kommer vil du se mine ord og forstå sannheten. Men det er selvsagt viktig at tiltak opprettholdes i hele fase 5 og. Etter påske er korona over, og gjennoppreisingen av samfunnet kan starte.Men da blir det nye problemer grunnet økonomi og arbeidsledighet. Men problemer er det alltid løsninger. Tenk kreativt!

Forresten er på vg de tilfellene som har oppstått mest nå fra sverige og storbrittania...

Selv i Sør Korea som har vært suverent best på dette har dødstallene fortsatt omtrent som før i lang tid nå. Og av deres ferdige saker ligger dødeligheten på 3%. Og det er met et ekstremt bra helsevesen, og omfattende bruk av de antivirale medisinene som her i vesten fremdeles bare er under uttesting. Og deres helsevesen i motsetning til hva våre kommer til å bli har ikke kollapset. Når våre instensivavdelinger og andre innleggelsesplasser går fulle så vil dødeligheten gå i været akkurat som i Italia og Spania.

Anonymkode: 0d3b4...bcc

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har drøssevis av smittede som ikke engang vet at de er smittet. Disse smitter mennesker hver eneste dag, og det tar ca 2.4 uker før en viss prosentandel av disse igjen blir syke, og i mellomtiden smitter også disse. 

Vi vet ikke om det er mulig å bli immun enda, da SARS covid 19 ikke er samme type virus som andre sykdommer vi lett får immunitet mot.

Anonymkode: b551e...7b3

Covid deler 80% av sitt dna med SARS. 

Skrevet (endret)

Foreslår å åpne opp festivaler for folk under 40! Da kan alle bade i smitte samtidig og uansett blir ikke unge så syke. Så kan de isolere seg fra de over 50.  Så får vi opparbeidet immunitet!

Ønsketenkning jadaaaaaaaaa..

Men seriøst. Det hadde vært noe. Staten arrangerer en gigantisk fest. Smittefest.😎

Endret av SpaceDementia
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner dere ikke at viruset vil en dag gå over? Viruset kan bare overleve i 2-3 dager på en overflate som papir  og nå som folk isolerer seg og gjør tiltakene, så vil vi sammen klare å stoppe spredning og la viruset dø ut.

Hva mener dere? At ABSOLUTT alle må bli smittet, selv de ute i bygdene som har dårlige sykehusmuligheter? Mange har dårlig imunnforsvar og om det, så ville mange ha dødt. Skjerp dere.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, Callisto83 said:

Det har knapt begynt, og vi snakker allerede om hvilke faser vi er i? Vi vet vel ikke ennå, er nok svaret. For bare få uker siden var det folk som påsto at alt dette kom til å blåse over i midten av mars, blant annet Dr. Wasim Zahid. Man ser jo nå at det ikke var tilfelle. Covid 19 bryr seg hverken om folks tidsklemme, eller om de takler isolasjon dårlig. Den bare sprer seg der den kan. 

Kunne ønske du hadde rett da TS. At dette snart går over. Det føles litt som å leve i limbo akkurat nå. Hva kan man liksom planlegge når man ikke vet hvordan verden (og økonomien) blir i fremtiden?

Ingen vet svaret, selv ikke dere som sier at dette viruset kommer til å vare til jul eller 18 måneder fremover ;)  Dere er så  negative, og forventer det verste. Jeg prøver å se det positive og tenke positivt i den her situasjonen. Se løsninger, og ha håp! Det er nettopp det vi trenger nå, og ikke alle har godt av å bli smittet da noen er i risikogruppe.

Virker som dere vil at halvbarten av norges befolkningen skal daue så det blir "action" i nyhetene....

2 hours ago, AnonymBruker said:

Det behøver ikke å være det. Sosial distansering er det eneste våpenet vi har så langt, og dersom vi hadde klart å kjøre denne helt ut så hadde viruset dødd ut fordi smitte er en konsekvens av nærkontakt mellom mennesker. 

Men det er gjerne en utopi i et demokrati. 

Nettopp! OG sosial distansering tar livet av viruset :) Følger vi tiltakene til myndigheene så går det bra, 1 måned igjen! :)

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvor lenge skal du holde på med dette vaset? Er det ikke på tide å begynne med konspirasjonsteorier, globalistene og 2030 agendaen nå?

Du må nok spise dine egne ord når måneden mai er forbi, men da kommer du vel med kildehenvisning til resett og document samt infowars. 

Nei, få av deg foliehatten og hold deg innendørs for jeg tviler du har en jobb som regnes som essensiell.

Anonymkode: 6b1c1...0d1

Konspirasjonsteori er nettopp en hersketeknikk du bruker, veldig barnslig... Ja, jeg får vente påå spise mine egne ord når mai måneden er forbi ! Gleder meg til det 😄

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, SpaceDementia skrev:

Foreslår å åpne opp festivaler for folk under 40! Da kan alle bade i smitte samtidig og uansett blir ikke unge så syke. Så kan de isolere seg fra de over 50.  Så får vi opparbeidet immunitet!

Ønsketenkning jadaaaaaaaaa..

Men seriøst. Det hadde vært noe. Staten arrangerer en gigantisk fest. Smittefest.😎

En tredjedel av alle covid 19-pasientene på intensivavdeling i Norge den 20. mars var under 50 år. To stk var yngre enn 24 år. Du er ikke udødelig.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dO2XbO/coronaviruset-11-personer-under-50-aar-i-intensivbehandling

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner dere ikke at viruset vil en dag gå over? Viruset kan bare overleve i 2-3 dager på en overflate som papir  og nå som folk isolerer seg og gjør tiltakene, så vil vi sammen klare å stoppe spredning og la viruset dø ut.

Alle steder som er åpene er haugevis av folk innom hver eneste dag. Ingen steder får stå uberørt i 2-3 dager.

Anonymkode: 0d3b4...bcc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En tredjedel av alle covid 19-pasientene på intensivavdeling i Norge den 20. mars var under 50 år. To stk var yngre enn 24 år. Du er ikke udødelig.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/dO2XbO/coronaviruset-11-personer-under-50-aar-i-intensivbehandling

Verden er et farlig sted, for alle, alltid. 

Det bare har seg slik at corona ikke er den største trusselen for død blant unge. Selvmord, alkohol, kreft og sukkersyke kommer forløpig foran på listen og derfor er det tungt å motivere seg på egne vegne. På andres vegne motiverer jeg meg, selvsagt.

Anonymkode: 11201...7e6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta mine ord seriøst

Tror ikke det :filer:

Anonymkode: 598d9...27c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener dere? At ABSOLUTT alle må bli smittet, selv de ute i bygdene som har dårlige sykehusmuligheter? Mange har dårlig imunnforsvar og om det, så ville mange ha dødt. Skjerp dere.

Det overlever ikke så lenge på overflater heller. Virus lever ikke engang.

Anonymkode: f8d06...e03

• Liker 1
  • Opprett ny...