Gå til innhold

Gir det mening å "pleie rørene" med varmt zalovann, og så skylle etterpå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter at mannen min så de nesten tette avløpsrørene i huset vårt, da vi skiftet dem, har han gått helt bananas med å måtte "skylle rør" jevnlig. Han tar gjerne en bøtte med varmt vann og zalo, lar det stå et kvarter, så skyller han med mer varmt vann.

Jeg sier at man ikke kan "vaske" noe uten å gnikke på det, det er meningsløst sløseri med elektrisitet (til varmtvann) og lite miljøvennlig kemi (zalo). Jeg har aldri sett noe bli rent av å bare skylle det, så enkelt er det ikke.

Hva sier dere, er det noe poeng i å holde på slik som han gjør?

Anonymkode: abf4b...6c2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ingen hensikt i å tømme masse zalo i sluken. Begynner rørene å bli tette kan man bruke feks Mudin for å løse opp. Evt flytende plumbo (styr unna alt som har med pulver å gjøre). 

Anonymkode: 63b58...3c4

• Liker 1
Gjest theTitanic
Skrevet

Salo fører ikke til noenting. Flytende Plumbo løsner oppsamlingen. Ellers må du nok kontakte rørlegger. 

AnonymBruker
Skrevet

I borettslaget hvor jeg bor, er vi blitt instruert i å først ha vasken full av varmt vann og zalo, og deretter ny vask med varmt vann. Helst to ganger i halvåret. Målet er å holde rørene rene. Personlig er jeg tilhenger jevnere renhold, og benytter anledning en gang i måneden når jeg renser kaffetrakteren - da går det 2 - 3 kanner med glovarmt vann ned gjennom rørene. 

Anonymkode: f6a34...818

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

I borettslaget hvor jeg bor, er vi blitt instruert i å først ha vasken full av varmt vann og zalo, og deretter ny vask med varmt vann. Helst to ganger i halvåret. Målet er å holde rørene rene. Personlig er jeg tilhenger jevnere renhold, og benytter anledning en gang i måneden når jeg renser kaffetrakteren - da går det 2 - 3 kanner med glovarmt vann ned gjennom rørene. 

Whoa, så det er flere som gjør det!? Hvem er det som har instruert dere - noen med peiling? Rørlegger?

AnonymBruker
Skrevet

Såpe tetter jo rørene. Hvis han er opptatt av rens, hvorfor bruker han ikke ordentlig rørrens? Mudin eller plumbo. Varmt vann kan hjelpe, men mest etter rørrens. 

Anonymkode: 41b9f...648

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør det samme, men tar og en klunk med salmiakk oppi zalo-vannet. Synes det lukter bedre fra vasken etter en sånn skylling. 

Anonymkode: 7479b...7ba

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

PLUMBO ELLER BLAND D VARMT VANN OG SKYLL DET I DASSEN. DET GIR STOR EFFEKT. ZALO HJELPER IKKE EN DRITT

Anonymkode: 75ce7...634

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

PLUMBO ELLER BLAND D VARMT VANN OG SKYLL DET I DASSEN. DET GIR STOR EFFEKT. ZALO HJELPER IKKE EN DRITT

Klorin og varmt vann

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Etter at mannen min så de nesten tette avløpsrørene i huset vårt, da vi skiftet dem, har han gått helt bananas med å måtte "skylle rør" jevnlig. Han tar gjerne en bøtte med varmt vann og zalo, lar det stå et kvarter, så skyller han med mer varmt vann.

Jeg sier at man ikke kan "vaske" noe uten å gnikke på det, det er meningsløst sløseri med elektrisitet (til varmtvann) og lite miljøvennlig kemi (zalo). Jeg har aldri sett noe bli rent av å bare skylle det, så enkelt er det ikke.

Hva sier dere, er det noe poeng i å holde på slik som han gjør?

Hvilke rør er dette siden man kan «la det stå»? Det betyr jo at det må finnes en ventil som skrus igjen et sted?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, skrue skrev:

Hvilke rør er dette siden man kan «la det stå»? Det betyr jo at det må finnes en ventil som skrus igjen et sted?

Godt spørsmål, ingen ventiler på avløp. Jeg tror han mener at den filmen som kan legge seg i rørene kan forhindres slik, men må kanskje spørre en gang til. Det er heller ikke så voldsom helling på rørene ut av huset.

Skrevet

Zalo er jo for så vidt fettløselig, så jeg skjønner hva han mener, men jeg hadde vel heller vært mer forsiktig med hva jeg lot renne ned i vasken/avløpet i utgangspunktet.

AnonymBruker
Skrevet

Vær nøye med hva som går i avløpet. F eks tørke godt av stekepannen med kjøkkenpapir før den vaskes, bruke sil for å holde igjen matrester og hive dette i bosset.

Ellers er vel salmiakk, mundin, Plumbo rørrens gode råd.

Så er det jo selvsagt en viss fare for å bli overfokusert på et problem. Kanskje mannen din må slappe litt mer av på akkurat dette?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Salo + varmt vann løser fett. Men hvor effektivt dette er som rørrens vet jeg ikke. 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: f3721...0b5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg opplever at det har en viss effekt å helle en stor gryte kokende rent vann i vasken i blant. Det legger seg over tid et lag med slimete gørr i vansken og det øverste avløpet, sannsynligvis en bakteriefilm som koser seg med stivelse fra kokevann og annet snadder. Når jeg heller noen liter kokende vann i vasken blir dette laget borte fra de delene av vasken og sluket jeg kan se.

I tilfelle noen lurer: Jeg har baby, som fører til dårligere renhold. Jeg pumper, noe som fører til at jeg må koke en stor gryte vann for å sterilisere utstyr og flasker. 

Anonymkode: b9711...bfc

AnonymBruker
Skrevet

Avløpsrensemiddel en sjelden gang + ikke helle fett i avløpet er det klare rådet fra ekspertisen her i huset. Det er fettet som legger seg som tykke belegg inni rørene.

Anonymkode: 1537b...121

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor skal fett ideelt sett helles da? 

Anonymkode: aa432...421

AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fett skal aldri helles i avløpssystemet, tørk av stekepanner og andre ting som har fett på seg med papir før det vaskes på vanlig måte. Hvis det er større mengder flytende fett så kan du helle det på flasker.

Anonymkode: 1800e...570

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg måtte spyle rørene en gang det hadde blitt helt tett. Han som kom sa at de fleste problemer løser seg ved å bare skru på varmt vann i kjøkkenvasken og la det renne i ti minutter. Det løser 90 prosent sa han. 

Anonymkode: 1955a...835

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 3.4.2020 den 22.23, AnonymBruker skrev:

Man lar det stivne, så tørker man det med papir og kaster det i matavfall. 

Anonymkode: 63b58...3c4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...