Gå til innhold

Finland har åpnet skolene for de minste, men kun 7% av barna er tilstede!!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Den nasjonale anbefalingen er fortsatt at flest mulig barn holdes hjemme, så det er kun 7% av 1.-3.klasse barna som faktisk er på skolen. Så det blir helt feil å si at Finland har åpnet skolene og det gikk jo helt fint... 

Anonymkode: 651aa...2d5

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Den slags foreldre har vi ikke her.

Åpnes barnehager og skoler fullt så kan man være sikker på at ihvertfall 80% av foreldre kommer til å ha barna der. De resterende 20% er foreldre som har barn i risikogruppen, permitterte eller generelt fornuften på plass.

Anonymkode: 8dc48...add

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Resten har vel strøket med da :vetikke:

Ok, sorry for min svarte humor, men jeg kunne ikke dy meg etter jeg leste skoletråden her...

Anonymkode: 1f224...a8c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var ikke klar over at myndighetene hadde lagt såpass klare føringer, «hold barnet hjemme hvis du har mulighet». Sånn som VG osv har slått det opp virket det som at Finland hadde åpnet skolene for fullt igjen. Men barnehagene deres er fullt åpne, så blir spennende å se på utviklingen fremover (selv om Finland har mange færre smittede, og sånn sett ikke er veldig sammenlignbart).

Ts

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den slags foreldre har vi ikke her.

Åpnes barnehager og skoler fullt så kan man være sikker på at ihvertfall 80% av foreldre kommer til å ha barna der. De resterende 20% er foreldre som har barn i risikogruppen, permitterte eller generelt fornuften på plass.

Nå er det jo sånn at mange foreldre må på jobb.  Om barnehager, butikker og skole åpner så må noen jobbe der. I mitt barn sin klasse er det 3 frisører som må på jobb så fort de åpner igjen. 3 permitterte butikkansatte, 4 permitterte oljearbeidere, ett par lærere og bhgansatte. Det er ikke alle som kan fortsette å være permitterte kun for å holde barna hjemme. Man må ha lønn, nav betaler ikke ut penger til frivillige permitterte. Ingen sjef vil godta bruk av egenmelding eller omsorgsdager for å være hjemme med friske barn som ikke er i risikogruppen. 

Anonymkode: 88cfa...654

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var ikke klar over at myndighetene hadde lagt såpass klare føringer, «hold barnet hjemme hvis du har mulighet». Sånn som VG osv har slått det opp virket det som at Finland hadde åpnet skolene for fullt igjen. Men barnehagene deres er fullt åpne, så blir spennende å se på utviklingen fremover (selv om Finland har mange færre smittede, og sånn sett ikke er veldig sammenlignbart).

Ts

Det er en journalistisk svakhet både hos VG og andre at de ikke greier å få fram nyanser. Sitter litt med inntrykk av at media ønsker åpne skoler.

Jeg håper inderlig at Norge ikke går for en frivillig-løsning. Det vil skape et sterkt press på foreldre fra arbeidsgivere, om å putte barna tilbake i skole/barnehage.

Anonymkode: 6a261...02d

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det jo sånn at mange foreldre må på jobb.  Om barnehager, butikker og skole åpner så må noen jobbe der. I mitt barn sin klasse er det 3 frisører som må på jobb så fort de åpner igjen. 3 permitterte butikkansatte, 4 permitterte oljearbeidere, ett par lærere og bhgansatte. Det er ikke alle som kan fortsette å være permitterte kun for å holde barna hjemme.

Mente du virkelig at dette var en fordel? Hvis dette bare er i din klasse, så betyr det at hvis barnehager og skoler åpner opp, så åpner altså AS NORGE opp og alle drar på jobb. 

Neida, dette har jo ingenting å si på smittespredningen! 

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting kan åpne så lenge skoler og barnehager er stengt. Så det er nødvendigvis her vi må starte å åpne. Og åpne må vi. Det betyr ikke at det blir skole for de eldre barna, og det betyr ikke at det blir obligatorisk oppmøte.

Lærerne får nå undervisning i smittespredning, denne kursingen skal være utført innen slutten av neste uke (i min kommune i det minste).

Vi må slutte å krisemaksimere, og vi må begynne å innse at vi ikke kan fortsette slik vi holder på nå. Vi har minimalt med smitte men maksimale tiltak, det går ikke opp. Hvis vi fortsetter slik varer dette i flere år. 

Anonymkode: 676ba...52f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ingenting kan åpne så lenge skoler og barnehager er stengt. Så det er nødvendigvis her vi må starte å åpne. Og åpne må vi. Det betyr ikke at det blir skole for de eldre barna, og det betyr ikke at det blir obligatorisk oppmøte.

Lærerne får nå undervisning i smittespredning, denne kursingen skal være utført innen slutten av neste uke (i min kommune i det minste).

Vi må slutte å krisemaksimere, og vi må begynne å innse at vi ikke kan fortsette slik vi holder på nå. Vi har minimalt med smitte men maksimale tiltak, det går ikke opp. Hvis vi fortsetter slik varer dette i flere år. 

Her tar du fullstendig feil. Butikker, hoteller, uteliv etc som stenger ned og permitterer folk kommer ikke til å åpne igjen som en konsekvens av at skoler og barnehager åpnes. Heller blir det tvert om. Hvis man løsner opp hos barna, må man holde det strammere på andre områder.

Anonymkode: 6a261...02d

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neida, lærere nasjonalt kurses ikke i noe som helst. Og hva er egentlig korrelasjonen mellom stengte skoler og at andre ting er stengt? 

Anonymkode: b9113...151

• Liker 2
  • Opprett ny...