AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #1 Skrevet 2. april 2020 Nå har jo barnehagen vært stengt i flere uker. K vår barnehage er det kun to barn med foreldre som har samfunnskritisk jobb. Dvs de fleste av ansatte er hjemme. Er ikke dette tiden til å planlegge? Hvorfor skal de ta ut planleggingsdager etter at barnehagene åpner igjen? Blir litt irritert her jeg sitter. Først skal vi ha barna hjemme samtidig som det er fullt kjør på hjemmekontor, eventuelt omsorgsdager, så skal vi igjen ha barna hjemme? Hvorfor ikke planlegge nå som nesten ingen er på jobb? Anonymkode: ef75e...775 9
Tessa12 Skrevet 2. april 2020 #2 Skrevet 2. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå har jo barnehagen vært stengt i flere uker. K vår barnehage er det kun to barn med foreldre som har samfunnskritisk jobb. Dvs de fleste av ansatte er hjemme. Er ikke dette tiden til å planlegge? Hvorfor skal de ta ut planleggingsdager etter at barnehagene åpner igjen? Blir litt irritert her jeg sitter. Først skal vi ha barna hjemme samtidig som det er fullt kjør på hjemmekontor, eventuelt omsorgsdager, så skal vi igjen ha barna hjemme? Hvorfor ikke planlegge nå som nesten ingen er på jobb? Anonymkode: ef75e...775 Fordi dette er dager som er satt opp når barnehageåret startet, det kan være at de har møter med eksterne på disse dagene, med andre barnehager, kursdager etc. 20
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #3 Skrevet 2. april 2020 Bare nysgjerrig, er disse dagene tilfeldigvis inneklemte dager? Altså i forbindelse med røde dager? Enig med deg, de burde ha tatt den "planleggingen" nå. Anonymkode: a5fc2...578 10
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #4 Skrevet 2. april 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare nysgjerrig, er disse dagene tilfeldigvis inneklemte dager? Altså i forbindelse med røde dager? Enig med deg, de burde ha tatt den "planleggingen" nå. Anonymkode: a5fc2...578 Begge er inneklemte dager ja, så de har nok ingen møter da, kun anledning for barnehageansatte til å ta langhelg. Synes det er unødvendig med slike dager nå som barnehagen likevel er stengt i lang tid. Hvor lang tid trenger de å planlegge egentlig.... Og hvor mye fri forventes det at foreldrene tar. Anonymkode: ef75e...775 9
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #5 Skrevet 2. april 2020 Tenker dere at bhg personalet eller lærere kan ha felles planlegging nå? Vi har over 70 lærere, vi kan ikke møtes nå fysisk på planlegging, uansett er det for tidlig da vi er avh av politiske føringer for neste skoleår. Anonymkode: f1423...1be 15
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #6 Skrevet 2. april 2020 Just now, AnonymBruker said: Tenker dere at bhg personalet eller lærere kan ha felles planlegging nå? Vi har over 70 lærere, vi kan ikke møtes nå fysisk på planlegging, uansett er det for tidlig da vi er avh av politiske føringer for neste skoleår. Anonymkode: f1423...1be Dette. Jeg blir alltid overasket hvor korttenkte foreldre kan være. Og ikke bare politiske føringer, opptakene er jo ikke klare, så man vet jo ikke hvem man planlegger for. Anonymkode: 03328...b88 16
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #7 Skrevet 2. april 2020 Hvordan har det seg da at disse dagene nesten alltid er inneklemte dager? Hvorfor ikke en hvilken som helst vanlig tirsdag? Eller, for skolen, når barna har to mnd ferie. Anonymkode: a5fc2...578 1
Tessa12 Skrevet 2. april 2020 #8 Skrevet 2. april 2020 Inneklemte dager blir alltid satt opp som plandag, det er da ikke dermed sagt at lærere/pedagoger ikke gjør noe på disse dagene. Og jo, det er plandager for lærere både før og etter sommerferien deres. 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #9 Skrevet 2. april 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker dere at bhg personalet eller lærere kan ha felles planlegging nå? Vi har over 70 lærere, vi kan ikke møtes nå fysisk på planlegging, uansett er det for tidlig da vi er avh av politiske føringer for neste skoleår. Anonymkode: f1423...1be Vi tenker det fordi i tråden om hva barnehageansatte bedriver med på hjemmekontoret sitt, så svarer de at de driver med planlegging. Så da er det litt uforståelig ay man nå plutselig ikke "kan" planlegge likevel. Anonymkode: 695dc...382 12
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #10 Skrevet 2. april 2020 30 minutter siden, AnonymBruker said: Tenker dere at bhg personalet eller lærere kan ha felles planlegging nå? Vi har over 70 lærere, vi kan ikke møtes nå fysisk på planlegging, uansett er det for tidlig da vi er avh av politiske føringer for neste skoleår. Anonymkode: f1423...1be Selvfølgelig tenker folk at det går an å planlegge nå, ærlig talt... Hvordan tror du alle med hjemmekontor gjør ting egentlig? Det må forventes at man strekker seg bittelitt når alt går til helvete. Resten av verden gjør alt for å overleve, da må det gå an å planlegge i en barnehage uten å møte fysisk. Men jeg forstår at det er kommunene som må bestemme og ikke den enkelte barnehage Anonymkode: 862c2...1e6 8
Pinkpashion Skrevet 2. april 2020 #11 Skrevet 2. april 2020 Årsaken til at dette gjerne legges på inneklemt-dager er at de ansatte selv ofte må være hjemme med egne barn på disse dagene, både i skole og barnehage fordi alle andre planlegger. Så da jobbes gjerne disse dagene inn i forkant, for eksempel ved livredningskurs, foredrag eller lignende, slik at personalet da jobber overtid. I tillegg til at det ofte er gunstig for foreldre, slik at de kan samkjøre hjemmedag med eldre søsken i skole med hjemmedag for yngre søsken i barnehage. Dette gjøres for at det skal være enklere for alle. Det handler ikke om at folk bare får fri og muligheten til å ta langhelg. I min barnehage har vi kuttet planleggingsdagen i mai. Vi har allerede jobbet inn halve dagen, men grunnet corona fikk vi ikke gjennomført siste del av innjobbing og i disse dager er det umulig å hente inn noen eksternt. I tillegg gjør vi oss ferdig med plan-arbeidet nå. Så det blir ingen planleggingsdag, og vi skriver opp overtiden vi allerede har jobbet inn som avspasering. Planleggingsdager brukes gjerne til noe som krever å ha hele personalgruppa samlet, for eksempel livredning og foredrag, og da leies det inn kursholdere til dette. Sier seg selv at dette ikke er gjennomførbart med en planleggingsdag i hjemmekontoret nå når alle sitter i hjemmekontor og ingen eksterne stiller opp. Ingen får FRI på en planleggingsdag. Hvor merkelig sammenskrudd er dere egentlig? Jeg gremmes over tanken på at folk der ute har et slikt syn og slike tanker om en underbemannet og lavt lønnet sektor som velvillig tar imot DITT barn 5 dager i uka. Har dere så liten tiltro til barnehagen? Hjelpes meg. Enten møter man på planleggingsdagen og jobber da, eller så jobber man overtid i forkant og har «fri» når planleggingsdagen faktisk er. Så enkelt er det. Ingen har en ekstra fridag bare fordi det passer seg. 18
Pinkpashion Skrevet 2. april 2020 #12 Skrevet 2. april 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi tenker det fordi i tråden om hva barnehageansatte bedriver med på hjemmekontoret sitt, så svarer de at de driver med planlegging. Så da er det litt uforståelig ay man nå plutselig ikke "kan" planlegge likevel. Anonymkode: 695dc...382 Har barnehagen leid inn kursholder for gjennomgang og gjennomføring av livredningsprøve, er ikke dette noe de kan gjennomføre eller planlegge uansett hvor mye hjemmekontor de har... 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #13 Skrevet 2. april 2020 41 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan har det seg da at disse dagene nesten alltid er inneklemte dager? Hvorfor ikke en hvilken som helst vanlig tirsdag? Eller, for skolen, når barna har to mnd ferie. Anonymkode: a5fc2...578 Det er for oss foreldre sin del. Mange av oss ville uansett tatt fri disse dagene, så da er det jo greit at ikke vi behøver å ta fri andre dager i tillegg. Jeg er ikke lærer, dersom noen skulle tro det. Anonymkode: e4a44...b79 7
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #14 Skrevet 2. april 2020 Planlegginsdager er typisk fredag / mandag, så da kan de ta langhelg etter de har hatt gjemmekontor i koronaperioden. Anonymkode: 74e14...464 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #15 Skrevet 2. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Begge er inneklemte dager ja, så de har nok ingen møter da, kun anledning for barnehageansatte til å ta langhelg. Synes det er unødvendig med slike dager nå som barnehagen likevel er stengt i lang tid. Hvor lang tid trenger de å planlegge egentlig.... Og hvor mye fri forventes det at foreldrene tar. Anonymkode: ef75e...775 Fordommer igjen ja. Vi har vært på kveldskurs for å dekke inn en dag i mai Anonymkode: 3569e...c32 1
Pinkpashion Skrevet 2. april 2020 #16 Skrevet 2. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Fordommer igjen ja. Vi har vært på kveldskurs for å dekke inn en dag i mai Anonymkode: 3569e...c32 Utrolig hva barnehagefolk må finne seg i, i disse tider. Så mye unødvendig eder og galle der ute at jeg blir målløs. Jeg omtaler jobben min som «verdens viktigste jobb», men etter de siste dagers sirkus på Kvinneguiden vurderer jeg å endre til «verdens minst verdsatte jobb», for jaggu skal barnehagefolk finne seg i mye, mistenkes for mye og forsvare alle slags mistanker folk koker sammen. 13
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #17 Skrevet 2. april 2020 37 minutter siden, Pinkpashion skrev: Har barnehagen leid inn kursholder for gjennomgang og gjennomføring av livredningsprøve, er ikke dette noe de kan gjennomføre eller planlegge uansett hvor mye hjemmekontor de har... Merkelig. Jeg har gjennomført to kurs på Skype etter at karantenen startet. Anonymkode: ef75e...775 2
Pinkpashion Skrevet 2. april 2020 #18 Skrevet 2. april 2020 (endret) 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Merkelig. Jeg har gjennomført to kurs på Skype etter at karantenen startet. Anonymkode: ef75e...775 Og poenget var...? Om vi ønsker praktiske kurs hvor vi sikrer at hele personalgruppa får delta, hjelper det ikke at noen tilbyr kurs over Skype. Vi har som sagt valgt å kutte ut planleggingsdagen når vi ikke fikk kurset vi hadde behov for, fremfor å bare fylle den med et eller annet. Det essensielle med livredningskursene vi har deltatt på er nettopp det å få prøve, feile og ha en instruktør som korrigerer og veileder. Et teoretisk basert kurs vil ikke være i nærheten av det. Endret 2. april 2020 av Pinkpashion 1
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #19 Skrevet 2. april 2020 En planleggingsdag er faktisk ikke bare å planlegge det neste året. Og planleggingsdagene er satt før dette året starta. Det er satt inn årshjulet dere fikk i starten av året, og finner på kommunen hjemmeside. Det kreves at de fysisk møter opp. Det er ikke en fridag for ansatte. Barna har fri,ansatte må jobbe. Det er litt planlegging (da må de vite hvor mange barn som starter på hvilken avdeling/base,dette vet de ikke enda. Ansattegruppa må settes opp, slik at alle vet hvor de skal jobbe det nye året. Det blir ikke klart før det er klart antall barn pr avdeling/base. Og mye av plandegene er kurs. Kurs om alt mulig rart, om tema som skal ramme året, hvordan barnehagen skal jobbe, om sårbare barn, om en eller annen form for pedagogikk. Og disse kursene kan være at flere bhg slås sammen for å gjennomføre, og de leier inn en kursholder. Kanskje vi må dra et annet sted for å gjennomføre kurset. Så mye organisering for en planleggingsdag. Slutt å glo på de som passer barna dine med haukeøyne, og tru de bare tar en ekstra dag fri for at det er godt.de har ikke fri selv om ditt barn har fri. Anonymkode: f1cb8...21b 6
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #20 Skrevet 2. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Tenker dere at bhg personalet eller lærere kan ha felles planlegging nå? Vi har over 70 lærere, vi kan ikke møtes nå fysisk på planlegging, uansett er det for tidlig da vi er avh av politiske føringer for neste skoleår. Anonymkode: f1423...1be Jeg har ukentlige digitale planleggingsmøter med ca 60-70 deltakere. Anonymkode: 59161...790 1
Anbefalte innlegg