Gå til innhold

Hvordan vaske vegger innendørs???

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Har tenkt å ta vårrengjøring nå som det er fri. Det sies at man skal vaske vegger og tak også? Veggene i bad/toalett tåler jo vann men hvordan er det med de andre veggene i boligen? Skal jeg bruke en våt klut? Skal jeg ha såpe/vaskemiddel på den eller holder det med vann? Jeg er redd for å gjøre feil siden jeg har aldri vasket vegger før.

Planen min var bare å bruke en støvkost slik at alt av støv fra veggene faller på gulvet så kan jeg støvsuge og moppe fra gulvet. 

Anonymkode: 5438b...a00

AnonymBruker
Skrevet

Feks tørrmoppe, eventuelt Jotun sin spesialvask før maling hvis det trengs. Men prøv på et lite område først, slik at det ikke skjolder. 

Anonymkode: fcad2...233

Skrevet

Bruker du vann og rengjøringsmidler kan du skade malingen på veggene. Det er ikke så gøy. Beste er å bruke tørrmopping, da blir du kvitt støvet. Sjelden man griser så mye på vegger at man må bruke vann for å fjerne flekker. 

Tak og rengjøring må du være forsiktig med. Det blir veldig fort skjoldete. Gjør du det i kjøkkentaket kan det bli katastrofe, for der er det ofte litt fett etter mange år med baconsteking. Det klumper seg, så blir det stygt og så må hele taket males... 

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler virkelig ikke vask av tak, har gjort den tabben en gang på badet og det blir skjoldete. Fått malt i stua av proff maler og han sa jeg måtte ikke vaske taket. Hvis man røyker inne og skal vaske veggene som er malt hør med malerforretning hva de anbefaler.  De fleste malte overflater skal tåle lett tørk med god oppvridd klut ikke sterke vaskemidler. 

Anonymkode: 4ffe6...8d2

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Har tenkt å ta vårrengjøring nå som det er fri. Det sies at man skal vaske vegger og tak også? Veggene i bad/toalett tåler jo vann men hvordan er det med de andre veggene i boligen? Skal jeg bruke en våt klut? Skal jeg ha såpe/vaskemiddel på den eller holder det med vann? Jeg er redd for å gjøre feil siden jeg har aldri vasket vegger før.

Planen min var bare å bruke en støvkost slik at alt av støv fra veggene faller på gulvet så kan jeg støvsuge og moppe fra gulvet. 

Anonymkode: 5438b...a00

Du skal ikke vaske noe som er malt med moderne maling. Du skal heller ikke tørke av det, verken med en våt eller en tørr klut. Moderne maling (den matte malingen som alle elsker å ha på stue/sov nå) tåler ikke håndtering. Så har du slik maling skal du la den i fred. Ser du synlige flekker kan du ytterst forsiktig tørke dem av med en fuktig klut. Ser du støv/spindelvev kan du bruke en swiffer duster e.l akkurat der støvet henger. 

Igjen: ikke gå over vegger eller tak. Maling tåler verken tørk eller vask.

Anonymkode: 2feb5...416

Skrevet

Bruk klut og vann med litt zalo i til vegger.  Det blir bare skjoldete. 

AnonymBruker
Skrevet

Lett fuktig mikrofibermopp/ klut på malte flater. Ikke såpe på matte vegger 😉

Anonymkode: b1ff8...d3b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vasker malte vegger med en mikrofiberklut ned kun lunket vann, godt oppvridd. Flekker går bort med sånn hvit "magic" svamp og vann. Tak med varmt vann og litt salmiakk (litt!) og en god mopp. Jeg har en mopp som er veldig "korthåret" med litt stiv bust i midten og myk på sidene som er ment for tak. Kjøpt på kiwi :)

Anonymkode: 9e35d...fce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...