AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #1 Skrevet 2. april 2020 https://www.dagbladet.no/nyheter/kreftpasientenes-toffe-dager/72303663 Kreftbehandling utsettes, skal alle andre bare bli kjempesyke eller risikere å dø av andre sykdommer nå? Er det bare corona som teller? Anonymkode: c8955...93a 9
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #2 Skrevet 2. april 2020 Alle som er akutt syke får behandling selvsagt. Alle behandlinger som kan vente og ikke omhandler liv/død blir utsatt. Det er ingen som dør fordi de ikke får behandling pga Korona ennå alle fall, men blir sykehusene overfylt som i Italia kan det skje ja. Det er ikke slik at feks kreftpasienter blir bedt om å dra hjem å dø, herlighet, men hvis behandlingen kan vente så blir den utsatt. Anonymkode: 138ef...726 2
Gjest Suzanne Skrevet 2. april 2020 #3 Skrevet 2. april 2020 I teorien skal alle akutt syke og skadde få hjelp. De som derimot er avhengig av behandling i forbindelse med sykdom og skade som fysioterapi, kiropraktor og planlagte operasjoner får ikke hjelp. Dette kommer til å få store konsekvenser, og antall arbeidsuføre kommer til å stige i antall.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #4 Skrevet 2. april 2020 Det er veldig mange planlagte operasjoner og behandlinger som utsettes på ubestemt tid ja. I tillegg til koronadødsfall og pårørende og dem som ender opp utenfor arbeidslivet permanent, så er dette hittil den store gruppen tapere i koronakrisen. Bra media våkner opp. Det er ikke risset i sten at de prioriteringene man gjør i helsevesenet er riktige. Anonymkode: 6c23e...158 6
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #5 Skrevet 2. april 2020 ALT blir akutt bare det går lang nok tid. Ikke bare innen helse, men ellers i samfunnet. Historien vil dømme oss for hva vi driver med nå. Seigpiner vi oss bare i stedet for å rive av plasteret? Anonymkode: f24b3...a7d 5
Druid Skrevet 2. april 2020 #6 Skrevet 2. april 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke slik at feks kreftpasienter blir bedt om å dra hjem å dø, herlighet, men hvis behandlingen kan vente så blir den utsatt. Dette er en sannhet med modifikasjoner. Stort sett ALL Kreftbehandling er tidskritisk, det er tross alt hovedproblemstillingen med sykdommen, så ALL utsetting av behandling, er å gå hjem og vente på å dø. Vi kalkulerer med at de har så lenge å vente at vi rekker det, men all utsettelse av kreftbehandling er problematisk. 6
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #7 Skrevet 2. april 2020 De fleste andre pasientgrupper opplever nok at deres liv er mindre verdt enn koronapasientenes nå, ja. Anonymkode: c7f7f...691 8
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #8 Skrevet 2. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste andre pasientgrupper opplever nok at deres liv er mindre verdt enn koronapasientenes nå, ja. Anonymkode: c7f7f...691 Og det gjør meg så forbanna. Anonymkode: 51bfd...04d 3
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #9 Skrevet 2. april 2020 Også kreftpasienter kan få korona. Da kommer man først i køen. Ikke et tips altså, bare nevner det. Anonymkode: 3c06f...975
tussi84 Skrevet 2. april 2020 #10 Skrevet 2. april 2020 Ikke bare kreft pasienter, også gravide opplever å ikke få sjekket de tingene som er viktig i svangerskapet. Feks blodtrykk er veldig viktig, for er det for høyt kan det være tegn på svangerskapsforgiftning, og det er dødelig uten behandling. Ultralyd for å sjekke seteleie osv blir også avlyst. De gravide er nå mye mer bekymret enn vanlig i svangerskapet pga den manglende oppfølgingen. Samme hører jeg om nyfødte som knapt får lov til å dukke opp på helse stasjon. Både baby og moren er jo to liv det også som er like viktig å ta vare på. Kjenner jeg blir forbanna når blandt annet ikke kreftpasienter og gravide, samt en haug av andre pasienter som trenger viktig behandling blir nedprioritert om dagen. Jeg er selv gravid i et risiko svangerskap. Jeg har krav på ukentlig timer på sykehus pga diabetes når jeg er gravid. Noen timer har blitt avlyst og resten har foregått per telefon. I tillegg skulle jeg få flere ultralyder tidlig i svangerskapet da jeg har mistet 4 ganger før. Det å ha mistet så mange ganger påvirker meg jo psykisk i dette svangerskapet. Jeg går rundt og bekymrer meg daglig over om barnet er i livet, og noen ganger tror jeg at baby er død selv om jeg var så heldig å få se en aktiv baby på ultrakyd for et par dager siden, som jeg maste meg til å få. Alt som ville trenges for å få meg til å roe meg ned hadde vært å få den oppfølgingen jeg egentlig skulle hatt, men isteden er jeg overlatt til meg selv omtrent. Har heldigvis nå kommet til uke 12 men jeg klarer fortsatt ikke å se for meg at jeg skal ha baby. Jeg er overbevist om at før eller siden går det galt. Det hadde hjulpet mye å bare komme til fastlegen av og til for å få tatt prøvene jeg skal ta, og for å kunne høre på hjertelyden etterhvert, Men her sitter jeg og frykter for hvordan alt sammen vil gå. De stengte samfunnet så ikke sykehusene skulle kollapse, og pga det skulle både corona pasienter og andre pasienter kunne få den behandlingen de skulle ha, men dette er ikke tilfelle. Det er kun corina som teller.. 5
Lille-pus Skrevet 2. april 2020 #11 Skrevet 2. april 2020 Både sykehusene og fastlegene merker nå at pasientene ikke møter opp til timene sine, selv om pasienten ikke har fått melding om at timen deres er utsatt så dukker de ikke opp. Har du fått time, og ikke blitt informert om at timen din er flyttet, så må du møte opp. Det er viktig for deg selv, og også viktig for behandlende sykehus eller fastlege. Legger ved et par av de mange artiklene som finnes om problemet og anbefalingen: https://www.aftenposten.no/norge/i/6j7Epr/leger-frykter-at-pasienter-med-annen-alvorlig-sykdom-kvier-seg-for-aa-ta-kontakt https://www.blv.no/nyheter/pasienter-moter-ikke-opp-na-ber-sykehuset-om-at-alle-kommer-til-timen/
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #12 Skrevet 2. april 2020 7 minutter siden, Lille-pus skrev: Både sykehusene og fastlegene merker nå at pasientene ikke møter opp til timene sine, selv om pasienten ikke har fått melding om at timen deres er utsatt så dukker de ikke opp. Har du fått time, og ikke blitt informert om at timen din er flyttet, så må du møte opp. Det er viktig for deg selv, og også viktig for behandlende sykehus eller fastlege. Legger ved et par av de mange artiklene som finnes om problemet og anbefalingen: https://www.aftenposten.no/norge/i/6j7Epr/leger-frykter-at-pasienter-med-annen-alvorlig-sykdom-kvier-seg-for-aa-ta-kontakt https://www.blv.no/nyheter/pasienter-moter-ikke-opp-na-ber-sykehuset-om-at-alle-kommer-til-timen/ Det er jo ikke noe rart når folk er blitt oppfordret til å ikke gå til legen med mindre det er kritisk. Så lurer legene på hvorfor pasientene ikke kommer. Man kan ikke gi motstridende tilbakemeldinger og forvente at folk er synske. Anonymkode: c8955...93a 6
Lille-pus Skrevet 2. april 2020 #13 Skrevet 2. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke noe rart når folk er blitt oppfordret til å ikke gå til legen med mindre det er kritisk. Så lurer legene på hvorfor pasientene ikke kommer. Man kan ikke gi motstridende tilbakemeldinger og forvente at folk er synske. Anonymkode: c8955...93a Og det er vel akkurat derfor de i de siste 2 dagene har gått ut og informert om dette. Jeg synes det er bra.
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #14 Skrevet 2. april 2020 1 minutt siden, Lille-pus said: Og det er vel akkurat derfor de i de siste 2 dagene har gått ut og informert om dette. Jeg synes det er bra. Nei, folk som endrer mening har vi ingen respekt for på KG. Anonymkode: 6c23e...158
Lille-pus Skrevet 2. april 2020 #15 Skrevet 2. april 2020 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, folk som endrer mening har vi ingen respekt for på KG. Anonymkode: 6c23e...158 Snakk for deg selv. Du er en enkeltperson, ikke samtlige mennesker som har en bruker på KG Verden blir et veldig vanskelig sted dersom ingen noengang skal kunne se at en beslutning ble oppfattet annerledes enn det var ment. Og enda verre vil verden bli dersom det aldri skal være mulig å presisere meningen, og dermed unngå at folk blir alvorlig syke av enten en kronisk sykdom de har eller av en forbigående tilstand som graviditet eller kreft. Tillegg: Det virker påkrevd å informere om at legestanden ikke har endret mening. De har sett behovet for å presisere. Og det har de gjort fordi de så at det de hadde sagt ble oppfattet på en annen måte enn det var ment. Det er styrke. Endret 2. april 2020 av Lille-pus
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #16 Skrevet 2. april 2020 1 time siden, tussi84 skrev: Jeg går rundt og bekymrer meg daglig over om barnet er i livet, og noen ganger tror jeg at baby er død selv om jeg var så heldig å få se en aktiv baby på ultrakyd for et par dager siden, som jeg maste meg til å få. Alt som ville trenges for å få meg til å roe meg ned hadde vært å få den oppfølgingen jeg egentlig skulle hatt, men isteden er jeg overlatt til meg selv omtrent. Har heldigvis nå kommet til uke 12 men jeg klarer fortsatt ikke å se for meg at jeg skal ha baby. Jeg er overbevist om at før eller siden går det galt. Det hadde hjulpet mye å bare komme til fastlegen av og til for å få tatt prøvene jeg skal ta, og for å kunne høre på hjertelyden etterhvert, Men her sitter jeg og frykter for hvordan alt sammen vil gå. Veldig leit å høre. Er det mulig å få kjøpt en sånn dings som gjør at man kan høre babyens hjerteslag? Et sånt trerør som man legger mot magen og øret. Det kunne kanskje berolige deg noe hvis mannen din kan lytte til babyens hjerteslag? Håper alt går bra med deg og baby. ❤️ Anonymkode: 833c0...1c8
tussi84 Skrevet 2. april 2020 #17 Skrevet 2. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veldig leit å høre. Er det mulig å få kjøpt en sånn dings som gjør at man kan høre babyens hjerteslag? Et sånt trerør som man legger mot magen og øret. Det kunne kanskje berolige deg noe hvis mannen din kan lytte til babyens hjerteslag? Håper alt går bra med deg og baby. ❤️ Anonymkode: 833c0...1c8 Hørt om flere som har kjøpt det men jeg aner ikke hvor. Bør heller ikke brukes så mye da siden det varmer opp fostervannet
Anbefalte innlegg