Gjest Tinaaa Skrevet 17. juni 2005 #1 Skrevet 17. juni 2005 Hei! Jeg har ei god venninne (vi kan kalle henne A) som jeg ofte er sammen med, enten oss to sammen eller vi tilbringer tid sammen med andre venner. Det er noe jeg og andre har reagert på når det gjelder A. Når vi er på besøk hos henne hender det at hun kan si før feks. vi skal se en film: "Er det greit at dere går hjem etter filmen?", eller hun kan plutselig si (ikke akkurat under en film da): "Er det greit at dere går hjem nå for jeg er så trøtt?". Jeg synes det er litt frekt. Man ber vel ikke gjestene sine om å gå hjem? Dette skjer jo nesten HVER gang. Samme skjer når hun er på besøk hos andre, plutselig får hun for seg at hun ska gå hjem for hun skal gjøre ditt og datt, og når jeg ofte kommer hjem sitter hun på MSN. Vi er forresten 20 år. Hva synes dere??
Gjest Cyan Skrevet 17. juni 2005 #2 Skrevet 17. juni 2005 Nei. Synes ikke det er frekt. Hun må jo få bestemme selv. Dersom hun er sliten av å henge med venner må hun jo få lov å sitte på MSN. Og dersom hun er sliten av besøk må hun nesten få lov å være det og.
Gjest heh Skrevet 17. juni 2005 #3 Skrevet 17. juni 2005 hun er ikke frekk, hun bare uttrykker seg på en rar måte
søndagsengel? Skrevet 17. juni 2005 #4 Skrevet 17. juni 2005 Det hender jeg har lyst til å gjøre det samme. Hvis det begynner å bli sent og jeg er trøtt. Men jeg kan ikke huske å ha bedt noen gå hjem. Hvis jeg er hos andre drar jeg når jeg vil...
Gjest Sukkerert Skrevet 17. juni 2005 #5 Skrevet 17. juni 2005 I samfunnet vårt har vi normer som tilsier at det ikke er helt ok å si som hun gjør. Synes likevel det er greit at hun gjør som hun gjør. Direkte mennesker kan være en befrielse.
aline Skrevet 17. juni 2005 #6 Skrevet 17. juni 2005 jeg synes hun er flink jeg! Det er mange som ikke tør si ifra at nå er de faktisk trøtte, eller at de rett og slett ønsker litt alenetid før de må legge seg. jeg har sagt til besøkende at "nei, nå er det på tide for meg å legge meg snart, så nå må du nok gå! " og er jeg på besøk så sier jeg jo ifra at nå går jeg, må hjem å legge meg eller hva jeg nå må. skal man ikke kunne si ifra til gjester at det er på tide å gå, så kan man jo risikere å ha gjester døgnet rundt da. kanskje dere er holder på lenger en hun personlig ønsker, da må jo hun få lov til å trekke seg tilbake. dere er vel sammen mye likevel, så det er vel ikke fordi hun ikke ønsker å bruke tid sammen med deg/dere. noen trenger mer tid for seg selv en andre.
Gjest Bellatrix Skrevet 17. juni 2005 #7 Skrevet 17. juni 2005 Synes det er bra at hun sier i fra. Det er bedre at hun sier i fra når hun vil at dere skal gå enn at hun har besøk uten å ønske det. Og det er da i hvert fall ikke noe galt i å selv gå hjem når hun er borte. Forventer du at dere skal være sammen 100% av tiden?
Gjest zappa Skrevet 17. juni 2005 #8 Skrevet 17. juni 2005 Var jo litt vel direkte da, men gode og nære venninner skal kanskje ha "lov" til å si slike ting til hverandre. Litt undelig at det skjer så ofte da, men... kanskje prøve å ta det opp med henne?
Tusseline Skrevet 17. juni 2005 #9 Skrevet 17. juni 2005 Vel, når dette gjelder HVER gang ville nok jeg også reagert. Greit nok at dere skal være åpne og man skal kunne si i fra, men ville følt meg litt lite velkommen når dette som sagt skjer hver gang.
Gjest Moonshadow Skrevet 17. juni 2005 #10 Skrevet 17. juni 2005 Skulle ønske jeg hadde turt å si ting så rett ut noen ganger jeg. Istedet for å sitte å føle meg utilpass...
Gjest Tinaaa Skrevet 17. juni 2005 #11 Skrevet 17. juni 2005 Forventer du at dere skal være sammen 100% av tiden? Jeg har vel ikke sagt noe om at vi sammen så ofte? Jeg er enig med dere i det, det skal kunne gå an å gi beskjed. Men siden det nesten skjer hver gang, har jeg begynt å lure på om hun egentlig vil ha oss på besøk. Det kan ikke gå mer enn en time, og hun finner ut at hun vil ha tid for seg selv. Det trenger heller ikke å være sent. Kanskje bare vi som reagerer på det (jeg og vennene mine).
Gjest Bellatrix Skrevet 17. juni 2005 #12 Skrevet 17. juni 2005 )Om det skjer hver gang og etter en kort stund høres det rart ut, ja. Du kan jo spørre henne om hun ikke liker å ha besøk?
aline Skrevet 17. juni 2005 #13 Skrevet 17. juni 2005 om det skjer hver gang, etter kort tid og gjerne tidlig på kvelden, så ville nok jeg også lurt litt. er dere gode venner så går det kanskje an å bare spør om hun egentlig ikke har så lyst på besøk, nevn at du bare vil vite siden hun relativt ofte ber dere dra etter ganske kort tid. kanskje det er en grunn til, da får dere vite den og saken kan "løses".
Gjest gjest1 Skrevet 17. juni 2005 #14 Skrevet 17. juni 2005 Synes det er verre å sitte med besøk som aldri går og jeg ikke tør å be dem gå! Husker jeg var hos noen for å holde ei med selskap mens typen hennes var ute og spilte rollespill. Jeg fikk ikke gå hjem før 6 om morraen og da måtte de kjøre meg fra mandal til kristiansand, utrolig slitsomt med andre ord. Tror jeg sovnet i stolen hos henne! Så det er best å si NÅ VIL JEG HJEM istedenfor å sovne hos folk
Gjest SaraVakker Skrevet 17. juni 2005 #15 Skrevet 17. juni 2005 For noen år siden pleide jeg å få besøk av en bekjent. Mødrene våre er venninner, men jeg og han kjenner ikke hverandre så godt nå. Vi var bare mye sammen da vi var barn.. En dag kom han kl 18. Jeg hadde ikke sett han på en stund, så det var trivelig med besøk. Vi snakket og drakk brus. Klokka ble 19... Klokka ble 20... Niesen min som jeg var "barnevakt" for den kvelden og natten, skulle se en film som startet 21.30 og kom ned til stua ca 10 min før den starta. Jeg tenkte at mannen sikkert ville gå hjem nå. Men nei da... Han spurte niesen min hviken film hun skulle se og syntes den hørtes spennende ut. Jeg gjespa og "sukket" for å vise at jeg var trøtt og sliten, men han tok ikke hintet. "Begynner du å bli trøtt? Drikk litt mer kaffe så kvikner du nok til igjen" sa han :o Han ble sittende til filmen var ferdig og kunne sikkert tenkt seg og sitte lenger. Da måtte jeg bare si ifra om at jeg var trøtt og måtte legge meg snart. Han var vel på besøk i litt over 5 timer... Jeg sovna ikke mange minuttene etter at han gikk... Man bør kjenne sin besøkstid! Men i ditt tilfelle så er det jo annerledes. Jeg synes det er greit at man sier ifra til besøkende hvis det ikke passer så bra at de er der- akkurat da. Man kan jo ønske dem velkommen tilbake senere. Men jeg reagerer på at venninnen din f.eks sier at hun er trøtt, mens du når du kommer deg (og sikkert tror at venninnen din ligger å snorker i sengen sin) hjem ser at hun er logget på msn. For da lyver hun jo på en måte... Man bør se an de man besøker litt også... Jeg har noen venner som jeg er sammen med fra morgen til kveld og begge parter synes det er ok. Andre er jeg hos i et par timer (kanskje ikke så lenge engang) før jeg drar hjem igjen. Begge parter synes det er ok også.
Soul Skrevet 17. juni 2005 #16 Skrevet 17. juni 2005 Jeg synes ikke hun er frekk. Men, dette går sikkert litt på hva man er vant til. I vår vennegjeng er det helt greit å si ifra at nå er jeg trøtt, tror jeg må slappe av litt/sove nå e.l. Jeg for min del synes det deilig at man kan være så åpne og avslappet at man tør å si dette. Men, skjer dette hver eneste gang er det kanskje litt merkelig. Særlig etter så kort tid/tidlig på kvelden. Kanskje ligger det noe mer bak, kanskje er hun faktisk trøtt og sliten. Ikke alle orker å være sosiale hele tiden. Tror kanskje du må spørre henne for å få vite det? Det kan jo være så mange ting. Er det forresten slik med bare noen eller er hun slik mot alle? Har hun invitert dere eller kommer dere uplanlagt? Har hun det bra? Osv. Håper det ordner seg.
Gjest Usosial og angst Skrevet 17. juni 2005 #17 Skrevet 17. juni 2005 Jeg er sånn at jeg ikke klarer å "hive" ut besøkende når jeg er trøtt, sliten eller bare vil være alene. (Er VELDIG usosial, har sosialangst, og liker meg best alene). Jeg har løst det problemet ved at jeg har fortalt mine (forståelsefulle) venner, at jeg synes det er pyton å ha besøk, siden jeg plutselig vil være alene. Mine venner er fulstendig klar over dette og synes at det er helt greit. Så vi har ordnet det sånn at jeg kommer på besøk til de og kan gå når jeg selv vil. Så jeg synes ikke at hun er frekk, kanskje hun bare trenger litt mer tid alene enn det du gjør. Og kanskje hun ikke føler seg komfortabel til å si dette til dere. (For det er veldig mange som ikke kan forstå at noen trenger mer tid alene, og ikke vil være med andre hele tiden). Priser meg lykkelig over at jeg har venner som forstår meg.
Gjest seroxata Skrevet 17. juni 2005 #18 Skrevet 17. juni 2005 tja, om det skjer hver gang, så ville jeg nok stusset litt selv.. Men igjen, er bra at folk tør si fra om de er slitne!JEg har avogtil måttet sende hjem venninner, fordi jeg føler meg litt uggen i formen.. og de har ikke blitt sure til nå iallefall...
Uni Skrevet 19. juni 2005 #19 Skrevet 19. juni 2005 Det med å be gjestene gå hjem etter filmen synes jeg var en noe merkelig og småfrekk måte å si det. Jeg ville aldri bedt gjestene om å gå på en så direkte måte, det kan ikke kalles høflighet. Om man vil at gjestene skal gå, så sier man det gjerne på en indirekte måte så gjestene ikke føler seg uvelkomne... Om å dra hjem fordi hun føler seg trøtt, så synes jeg det er greit. Litt høfligere måte kunne hun ha sagt det på, men det er lov å be gjestene dra om man ikke orker selskap mer.
Gjest *Sexy*Cat* Skrevet 19. juni 2005 #20 Skrevet 19. juni 2005 Folk legger så vekt på at hun er flink til å si i fra. ærlig talt, jeg syns hun virkelig er frekk jeg. Når man ber folk så ber man ikke de gå hjem midt under filmen. Folkeskikk heter det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå