Gå til innhold

Munnbind må bli påbudt

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du vil munnbind ska bli påbudt, hva da med beskyttelsesbriller 🙄. Smitten går jo inn via øynene også 😏

Anonymkode: f9e1f...a74

Munnbind er hovedsaklig for å hindre å spre smitte. F.eks om man hoster eller nyser på butikken så vil et munnbind, selv hjemmelaget, stoppe mye av viruset. Og det vil ikke skytes ut over lange avstander på samme måte. 

Kanskje man burde ha beskyttelsesbriller. Men at man ikke bruker det er ikke noe argument for å ikke bruke munnbind. 

Anonymkode: b1f62...76e

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kreft med spredning og hadde ikke tålt dette viruset, så jeg bruker munnbind når jeg er ute blant folk. Folk glor, men det gidder jeg ikke bry meg om. Når jeg tar taxi til sykehuset og sjåføren nylig har vært på flyplassen og hentet x- antall passasjerer som har vært utenlands og skal rett i karantene, og jeg ser at verken bruker antibac på hendene eller rundt om i bilen mellom turene, ja, da våger jeg ikke annet. Så er det til sykehuset for tester, røntgen, blodprøver osv, der helsepersonell som har nærkontakt med alle slags syke i løpet av en dag, sitter klint inntil meg uten munnbind! Vel hjemme kommer hjemmesykepleien på besøk min. 4 ganger dgl. også de uten verneutstyr. Og de er i nærkontakt med en 20-30 syke mennesker på en vakt. Det er mer som et under at jeg ikke er smittet enda (etter det jeg vet).

Anonymkode: 6604d...e75

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare litt tungvint iom at man skal bruke ny maske hver gang man går ut av huset.  De må sy seg MANGE masker de som skal drive med dette. 

Anonymkode: 6199a...69a

Jeg er ikke spesielt god på å sy, men sydde åtte munnbind på to timer her om dagen. Det inkluderer å finne et basismønster, tre maskina, klippe til stoffet, sy og deretter fintilpasse maskene til to ulike personer med totalt ulik ansiktsfasong. Hadde jeg brukt et par tilsvarende kvelder til hadde vi hatt 12 masker hver - det burde det være mulig å få til å gå rundt. 15 minutters tidsbruk greier de fleste å avse til ei maske som kan brukes igjen og igjen og igjen. 

Anonymkode: 8456d...967

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

munnbind er kun for hobbybruk, for den profesjonelle utøver og yrkesaktive så er det langt bedre versjoner av maske som finnes på markedet. For ordensskyld, munnbind er til engangsbruk. 

Anonymkode: 158bd...574

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du vil munnbind ska bli påbudt, hva da med beskyttelsesbriller 🙄. Smitten går jo inn via øynene også 😏

Anonymkode: f9e1f...a74

Jeg tenker at munnbind beskytter litt da de fleste vi omgås er friske. Og på jobb når helsepersonell behandler de som antagelig er friske. Ved behandling av syke bruker de briller/ visir i tillegg da de er nærmere pasienten enn 1 m. I Østerrike har de jo nå begynt å bruke munnbind. 

• Liker 1
Skrevet

Et hjemmesydd munnbind av tekstil er like effektivt mot virus som en tesil er til å holde på vannet. De går rett igjennom. Virus er så ørsmå, mye mindre enn bakterier, at de sprekkene som er i mellom trådene og fibrene i et hjemmesydd bind, er som en stor tunnel for virusene der de bare seiler gjennom.

Det er totalt ubrukelig med hjemmelagde munnbind. Uten tvil.  

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har til gjengjeld å se én eneste person på gata, butikken og offentlig transport som bruker munnbindet sitt riktig.

Slutt å ta på munnbindene deres.
Hvis du må justere på munnbindet mens det sitter på, så har du med 99% sikkerhet satt det på feil, eller bruker feil størrelse.
Slutt å dra munnbindet ned på haka for å ta en røyk, drikke, spise eller snakke i telefonen.
Slutt å dra munnbindet ned slik at det henger og dingler rundt halsen for å ta en røyk, drikke, spise eller snakke i telefonen.
Slutt å pille dere selv i ansiktet mens dere har på munnbind. 

Er sjeldent redd når jeg er utenfor huset, men ser jeg en person drive med ett eller flere av punktene jeg nettopp nevnte, går jeg vekk. Det er kanskje ikke så vanskelig å sette munnbindet på feil, men det er jævlig lett å bruke det feil.

Anonymkode: a6535...577

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, Joni123 said:

Mulig jeg tok feil der. Men er helt overbevist om at munnbind hjelper likevel. 

Javel.. 

Anonymkode: ab10c...e8d

AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har kreft med spredning og hadde ikke tålt dette viruset, så jeg bruker munnbind når jeg er ute blant folk. Folk glor, men det gidder jeg ikke bry meg om. Når jeg tar taxi til sykehuset og sjåføren nylig har vært på flyplassen og hentet x- antall passasjerer som har vært utenlands og skal rett i karantene, og jeg ser at verken bruker antibac på hendene eller rundt om i bilen mellom turene, ja, da våger jeg ikke annet. Så er det til sykehuset for tester, røntgen, blodprøver osv, der helsepersonell som har nærkontakt med alle slags syke i løpet av en dag, sitter klint inntil meg uten munnbind! Vel hjemme kommer hjemmesykepleien på besøk min. 4 ganger dgl. også de uten verneutstyr. Og de er i nærkontakt med en 20-30 syke mennesker på en vakt. Det er mer som et under at jeg ikke er smittet enda (etter det jeg vet).

Anonymkode: 6604d...e75

Under? Kanskje det ikke smitter så lett som du innbiller deg? 

Anonymkode: ab10c...e8d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke spesielt god på å sy, men sydde åtte munnbind på to timer her om dagen. Det inkluderer å finne et basismønster, tre maskina, klippe til stoffet, sy og deretter fintilpasse maskene til to ulike personer med totalt ulik ansiktsfasong. Hadde jeg brukt et par tilsvarende kvelder til hadde vi hatt 12 masker hver - det burde det være mulig å få til å gå rundt. 15 minutters tidsbruk greier de fleste å avse til ei maske som kan brukes igjen og igjen og igjen. 

Jeg har ikke symaskin, men tenkte å lage mine egne av noe passende gamle klær jeg har. Har du forslag til hvordan gjøre det uten maskin? 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke symaskin, men tenkte å lage mine egne av noe passende gamle klær jeg har. Har du forslag til hvordan gjøre det uten maskin? 

Du kan sy det på akkurat samme måte for hånd, men husk å sy med veldig små og tette sting. Det vil bli like bra, men er selvfølgelig ikke like raskt å lage 😊

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
52 minutter siden, Million skrev:

Et hjemmesydd munnbind av tekstil er like effektivt mot virus som en tesil er til å holde på vannet. De går rett igjennom. Virus er så ørsmå, mye mindre enn bakterier, at de sprekkene som er i mellom trådene og fibrene i et hjemmesydd bind, er som en stor tunnel for virusene der de bare seiler gjennom.

Og hvor har du dette fra? Jeg antar deg selv, med bakgrunn i andre ting du har skrevet her inne, da jeg ikke har fått inntrykk at du verken er lege eller smittevernsekspert. Og jeg forstår godt at når FHI og WHO har gått rundt og sagt at munnbind ikke er vits så tror man jo på det. 

Men det er feil. Og FHI kommer snart til å gå ut og anbefale alle å bruke det. Hjemmelaget munnbind er ikke så bra som skikkelige helt klart. Men som infeksjonslege Gunnar Hasle påpekte på tv2 her om dagen (fant dessverre ikke klippet) så er det bedre enn ingenting, og som et TILLEGG. Tøy vil stoppe prosjektilen av spytt og virus som spres over flere meter ved nys og hosting. Og hindre en del virus å bevege seg langt. Dette sammen med avstand og hygienetiltak er bedre enn ikke. 

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hvor har du dette fra? Jeg antar deg selv, med bakgrunn i andre ting du har skrevet her inne, da jeg ikke har fått inntrykk at du verken er lege eller smittevernsekspert. Og jeg forstår godt at når FHI og WHO har gått rundt og sagt at munnbind ikke er vits så tror man jo på det. 

Men det er feil. Og FHI kommer snart til å gå ut og anbefale alle å bruke det. Hjemmelaget munnbind er ikke så bra som skikkelige helt klart. Men som infeksjonslege Gunnar Hasle påpekte på tv2 her om dagen (fant dessverre ikke klippet) så er det bedre enn ingenting, og som et TILLEGG. Tøy vil stoppe prosjektilen av spytt og virus som spres over flere meter ved nys og hosting. Og hindre en del virus å bevege seg langt. Dette sammen med avstand og hygienetiltak er bedre enn ikke. 

Jeg er enig i at det vil stoppe de største partiklene med spytt og snørr, men de stopper IKKE virus. Tror du ikke på det, kan jeg ikke hjelpe deg. Gjør din egen research, og ikke kom med "kommer snart til å gå ut med". Så lenge de ikke har gjort det pr i dag, så forholder vi oss til det som er pr i dag.

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Sjekk om det fortsatt er mulig å få kjøpt slike små håndsymaskiner. Det gjør jobben enklere om du ikke har mulighet til å kjøpe vanlig symaskin eller låne en.

Anonymkode: 0c2ca...526

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Til deg over her som lurte på håndsøm av munnbind:

Jeg brukte denne siden som utgangspunkt, men endret mye underveis. Jeg klippet ikke ut to små stoffstykker, men ett dobbelt så stort ett som jeg brettet dobbelt og sydde en kanal i. Inn der tredde jeg to piprensere som var  tvunnet hardt sammen. Det ble til en bøyelig "stang" øverst som kan formes rundt nesa og få stoffet til å sitte inntil ansiktet. Ikke gadd jeg å sy munnbindet på vranga heller, så det ble kanskje ikke like pent som det kunne blitt, men det funker like bra 😊 Jeg lagde forresten de små brettene som gir plass til nesa andre veien enn hun på bloggen gjorde - altså "opp ned" i forhold til oppskrifta, for det er den veien det er på profesjonelle munnbind (jeg tenkte de sikkert pleier å ha det den veien av en grunn). Til slutt lagde jeg et par ekstra legg langs kinnet og under haka etter å ha prøvd munnbindet på, for å forme etter ansiktet. De havnet på veldig ulike steder på mine og samboeren min sine, siden vi har veldig ulik ansiktsfasong. Det siste der tenker jeg er veldig viktig, for etter de siste leggene, sitter den helt inntil overalt noe jeg ser mange hjemmesydde munnbind ikke gjør. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Million skrev:

Feil. Det er ikke virus partikklene som flyr gjennom luften på egenhånd. De "haiker" med vanndråper som spyttes ut. Og disse er som regel veldig mye større enn selve viruset. Og treffer vanndråpen som inneholder virus en av trådene i munnbindet så stopper dråpen, og viruset stopper med vanndråpen.

Simple og hjemmelagde munnbind er suverent best på å hindre smittespredning fra en smittet person som har det på (og det kan være hvem som helst siden en del ikke får symptomer). Men det er også "ganske effektivt" på å stoppe smitte inn til en frisk person som har det på og selv om det kanskje ikke vil stoppe alt så vil det gi deg en mye lavere "startdose" av viruset som fører til et mye kortere og mildere sykdomsforløp fordi immunforsvaret da får bedre tid til å sette igang et motangrep mens viruset repliserer seg.

I tillegg vil generelt munnbind bruk blant befolkningen føre til MYE mindre smitte fra overflater. For dråpesmitte fra en smittet person (med eller uten symptomer) detter ned raskt og havner dermed på overflater overalt hvor denne personen beveger seg. For mens det er veldig begrenset hvor mye overflater en smittet tar på med hendene sine, så er det ekstremt mye mer overflateareal som dekkes av dråpesmitten fra en smittet fra overalt hvor h*n går og puster, snakker og hoster.

31 minutter siden, Million skrev:

Jeg er enig i at det vil stoppe de største partiklene med spytt og snørr, men de stopper IKKE virus. Tror du ikke på det, kan jeg ikke hjelpe deg. Gjør din egen research, og ikke kom med "kommer snart til å gå ut med". Så lenge de ikke har gjort det pr i dag, så forholder vi oss til det som er pr i dag.

Gjør litt research selv. Hvorfor tror du kirurger bruker munnbind når de opererer folk? Det er ikke bare for å stoppe kroppsvæsker fra å sprute opp i munnen til kirurgen for å si det slik, det er hovedsakelig fordi dråpesmitte fra kirurgens pust ikke skal komme inn i åpene kirurgiske smitt i pasienten. Og de kirurgiske munnbindene som brukes har ikke i nærheten en gang av så tett masketetthet som størrelsen på et virus eller bakterier, men likevel er de altså veldig effektive på å stoppe dråpesmitte fra å komme forbi masken og inn i pasienten.

Anonymkode: 5430d...a48

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
41 minutter siden, Million skrev:

De stopper ikke virus helt, det har jeg heller aldri sagt. Det gjør ikke vanlige munnbind heller. Derfor bruker de masker og visir når de vet noen er smittet og sprer mye smitte. Men viruset transporteres langt med kraften i et nys og hosting. Dette blir redusert med munnbind. Til og med hjemmelagde. 

At noe ikke fungerer 100% er en dårlig grunn til å ikke bruke det i det hele tatt. Mange tiltak sammen gir mindre risiko for smittespredning. 

FHI og WHO har gjort mye feil i denne saken. Det er forståelig, det er mye man ikke vet. Men det er fremdeles lov å tenke selv. Når man vet at munnbind kan bidra til minske smitten, selv om det ikke stopper virus mer enn 50% (vet ikke prosentandelen, men la oss si), så burde man bruke det. Og jeg fatter ikke at når man setter inn tiltak som er så inngripende og ødeleggende for økonomien at folk ikke er villige til i tillegg bruke munnbind fordi det minsker faren litt ekstra. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Nei, dette gidder jeg rett og slett ikke diskutere. Du har bestemt deg for at hjemmesnekra munnbind duger til å stoppe virus, så værsågod....!

"Alle" andre tar feil, verdens ledende helseorganisasjon, den norske, ja alle. Du er den eneste som har rett, etter din mening.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Sykehus som har innlagte med Covid 19 har ikke engang nok munnbind så det blir ingen å få kjøpt i lang tid.  

Anonymkode: 6199a...69a

Flere nettbutikker har nå åpnet for salg til privatpersoner. Bestilte 50 stk. i dag. Regner med det kommer anbefaling snart.

Anonymkode: 91abb...c03

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Million skrev:

Nei, dette gidder jeg rett og slett ikke diskutere. Du har bestemt deg for at hjemmesnekra munnbind duger til å stoppe virus, så værsågod....!

Nå er det flere her enn meg som svarer deg. Og det er helt tydelig at du ikke har lest svarene våres når du fortsetter å påpeke at vi tror hjemmesnekra munnbind stopper virus helt. Det bidrar til å minke smittefaren. 

Jeg skjønner at det er en fortvilende situasjon, men svaret du nettopp kom med, passiv aggresjon og skylapper er ikke løsningen. 

• Liker 4
  • Opprett ny...