Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en sønn som skal i militæret nå snart. Han har fått beskjed om at alt går som normalt, og at han skal møte opp som avtalt hvis han da ikke er forkjøla.. Hvordan i alle dager skal de klare å unngå at det blir smitte inni en militærleir når de bor så tett, og de er i fysisk aktivitet med pusting og pesing? Når alle fritidsaktiviteter og skoler er stengt, hvordan kan dette da være forsvarlig? 

Anonymkode: e8e75...b09

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Alt for Norge?

Anonymkode: 657bb...6b0

AnonymBruker
Skrevet

Hvis ingen tar med smitte inn går det jo bra

Anonymkode: 42ddc...6e4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis ingen tar med smitte inn går det jo bra

Da må de jo hermetisk lukke leiren slik at alle som er soldater og som jobber der inne må kun holde seg der? 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Man kan jo si det samme om alle som drar på jobb til f.eks. sykehuset hver dag, men man opprettholder det fordi ting som sykehus og militær er viktig for samfunnet og ikke bare kan stoppe opp.

Anonymkode: 92f03...3b4

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har en sønn som skal i militæret nå snart. 

Når er snart?

Anonymkode: 03a06...608

AnonymBruker
Skrevet

I juni, men allerede rett etter påske er det mange som skal inn, men det er vel 2000 kullet. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke optimalt, men Forsvaret må opprettholdes til enhver tid, alltid. Det er vel nesten det mest kritiske vi har.

Anonymkode: 8ae89...e34

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner godt at de ikke utsetter. Det er viktig å øve på denne type situasjoner, med smittespredning. Her kan de kommandere og isolere så mye de vil, bra øvelse og viktig å tenke nytt. 

Anonymkode: dca02...10a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da må de jo hermetisk lukke leiren slik at alle som er soldater og som jobber der inne må kun holde seg der? 

Ts

De hadde nettopp flere tusen soldater på øvelse (Cold Response), og det gikk nokså bra!

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

De hadde nettopp flere tusen soldater på øvelse (Cold Response), og det gikk nokså bra!

Cold response ble avlyst på dag 1 og alle ble sendt hjem. 

Min mann er yrkesmilitær og leirene er helt lukket for besøkende og folk som ikke bor der. De får ikke gå til fots ut av leirene de få som skal ut, alle må kjøre og de får ikke dra på butikken. All trening og øvelse er avlyst. De har kun vanlig drift. Alle gymmer er stengte. Messa er stengt av delvis og de har oppdelte tider for å spise og må sitte annenhver stol. De har også vakter som sørger for at alle spriter og vasker hele tiden. De må også tempes jevnlig på sykestua. 

Anonymkode: 16071...faf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønner godt at de ikke utsetter. Det er viktig å øve på denne type situasjoner, med smittespredning. Her kan de kommandere og isolere så mye de vil, bra øvelse og viktig å tenke nytt. 

Anonymkode: dca02...10a

Samme jeg tenker. Hele poenget med forsvaret er jo å bistå i kriser. Da kan de ikke akkurat ta seg fri midt oppi en.

Anonymkode: 2a10e...504

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Cold response ble avlyst på dag 1 og alle ble sendt hjem. 

Min mann er yrkesmilitær og leirene er helt lukket for besøkende og folk som ikke bor der. De får ikke gå til fots ut av leirene de få som skal ut, alle må kjøre og de får ikke dra på butikken. All trening og øvelse er avlyst. De har kun vanlig drift. Alle gymmer er stengte. Messa er stengt av delvis og de har oppdelte tider for å spise og må sitte annenhver stol. De har også vakter som sørger for at alle spriter og vasker hele tiden. De må også tempes jevnlig på sykestua. 

Selv om Cold Response ble avlyst var norske soldater likevel i stor grad ute på øvelse. Du har rett i at det nå er veldig strengt, og at mye er stengt, men all trening og øvelse er ikke avlyst. Det er også blant annet aktivitet i forbindelse med forberedelse til grenaderopptak.

Anonymkode: a39f8...381

• Liker 1
Skrevet

Det verste som kan skje er jo at hele leiren får influensa, noe som ikke akkurat er uvanlig. De er unge spreke karer alle sammen, og på beina igjen etter en uke. 

Det hadde vært mye mer skummelt å legge Forsvaret dødt i disse ukene. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så hvis Russland invaderer så sier vi bare "kom tilbake i oktober" og forventer at de gjør det...?

Anonymkode: 5446d...410

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Forsvaret er jo samfunnskritisk.Og disse spreke 20-åringene, som nylig har bestått sesjonen er vel så langt fra risiko-gruppe som det er mulig å komme. 

Anonymkode: 224b0...a54

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om Cold Response ble avlyst var norske soldater likevel i stor grad ute på øvelse. Du har rett i at det nå er veldig strengt, og at mye er stengt, men all trening og øvelse er ikke avlyst. Det er også blant annet aktivitet i forbindelse med forberedelse til grenaderopptak.

Anonymkode: a39f8...381

Vel, alle soldatene i leiren hvor min mann jobber samt alle de utenlandske soldatene kom tilbake igjen første dag og de avbrøt all øvelsesvirksomhet videre. All trening er naturligvis ikke avlyst, men treningsrom er avstengt så alt foregår utendørs. De vernepliktige som hadde vært på perm og skulle dimme fikk ikke komme tilbake til leir og de måtte sende utstyret dems i posten. 

Hva som gjelder i resten av landet og dagsplanene deres har jeg naturligvis ikke oversikt over, men poenget var bare å svare TS som lurte på om de hermetiserte militærleirer. Ja, de har tatt strenge forhåndsregler. Og sønnen skal jo inn i juni, så jeg skjønner at de får beskjed om at det går som normalt 😊

AnonymBruker
Skrevet

jeg hadde vært dårlig flau om mora mi hadde skrevet på kg om at hun var bekymret for at jeg skulle i millitæret.

Anonymkode: 741da...9a0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
På 3.4.2020 den 11.38, AnonymBruker skrev:

jeg hadde vært dårlig flau om mora mi hadde skrevet på kg om at hun var bekymret for at jeg skulle i millitæret.

Anonymkode: 741da...9a0

Jeg tror du misforstår. Jeg lurer på hvordan førstegangstjenesten skal avvikles, når alt i samfunnet er omtrent nedstengt.. 

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du misforstår. Jeg lurer på hvordan førstegangstjenesten skal avvikles, når alt i samfunnet er omtrent nedstengt.. 

Ikke alt er nedstengt. De samfunnskritiske arbeidsplassene, inkl militæret, må holdes åpent for at hjulene skal gå rundt i dette landet.

Anonymkode: ef4e9...58f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...