ingriddå Skrevet 9. mai 2020 Forfatter #41 Skrevet 9. mai 2020 Aner ikke om det er tilfeldig at jeg ikke fikk noe tilleggskostnader eller om det generelt er gratis å bestille fra ASOS... det ble jo mer enn 300kr som egentlig skulle indikere toll/mva/moms?
lunalee Skrevet 9. mai 2020 #42 Skrevet 9. mai 2020 14 minutter siden, ingriddå said: Aner ikke om det er tilfeldig at jeg ikke fikk noe tilleggskostnader eller om det generelt er gratis å bestille fra ASOS... det ble jo mer enn 300kr som egentlig skulle indikere toll/mva/moms? Jeg fikk regningen lenge etterpå. Men kanskje du er heldigere enn meg. 😄
Nåla-i-veggen Skrevet 9. mai 2020 #43 Skrevet 9. mai 2020 18 timer siden, lunalee skrev: ASOS står på listen: https://www.skatteetaten.no/globalassets/bedrift-og-organisasjon/voec/voec-registrerte-tilbydere-06.05.20.pdf Jeg sjekket denne listen 1/4, de sto der da også. Den lista betyr bare at de er registrert, ikke at de har begynt å benytte ordningen. Kilde: https://www.ebutikker.no/nettbutikker-med-voec/
AnonymBruker Skrevet 9. mai 2020 #44 Skrevet 9. mai 2020 1 hour ago, ingriddå said: Aner ikke om det er tilfeldig at jeg ikke fikk noe tilleggskostnader eller om det generelt er gratis å bestille fra ASOS... det ble jo mer enn 300kr som egentlig skulle indikere toll/mva/moms? Standarden for å betale moms er å få en regning, det er slik det har vært til nå for kjøp som overstiger den utgåtte 350-grensen. Anonymkode: 7c4aa...e0b
ingriddå Skrevet 12. mai 2020 Forfatter #45 Skrevet 12. mai 2020 På 9.5.2020 den 15.12, AnonymBruker skrev: Standarden for å betale moms er å få en regning, det er slik det har vært til nå for kjøp som overstiger den utgåtte 350-grensen. Anonymkode: 7c4aa...e0b Hmm. Enda ikke fått noe regning. Virker rart om jeg plutselig skal få det.
lunalee Skrevet 12. mai 2020 #46 Skrevet 12. mai 2020 Jeg har også forhørt meg med Klarna, som har reklamert med at man kan handle på Asos uten å tenke på ekstra kostnader. Hun jeg snakket med synes det var veldig rart, og skulle «ta det videre». 3
ingriddå Skrevet 13. mai 2020 Forfatter #47 Skrevet 13. mai 2020 12 timer siden, lunalee skrev: Jeg har også forhørt meg med Klarna, som har reklamert med at man kan handle på Asos uten å tenke på ekstra kostnader. Hun jeg snakket med synes det var veldig rart, og skulle «ta det videre». Si fra hva du hører 🙂
lunalee Skrevet 13. mai 2020 #48 Skrevet 13. mai 2020 4 hours ago, ingriddå said: Si fra hva du hører 🙂 Ja, om jeg hører noe. 😉 I mellomtiden har jeg betalt regningen min til DHL. 😋
n_97 Skrevet 13. mai 2020 #49 Skrevet 13. mai 2020 Jupp, du får regning fra DHL som det sies her. Asos er ikke særlig flinke til å fortelle dette til kundene.
lunalee Skrevet 15. mai 2020 #50 Skrevet 15. mai 2020 On 5/13/2020 at 4:22 PM, n_97 said: Jupp, du får regning fra DHL som det sies her. Asos er ikke særlig flinke til å fortelle dette til kundene. Har du også erfaring med dette etter 1/4?
AnonymBruker Skrevet 15. mai 2020 #51 Skrevet 15. mai 2020 Jeg bestilte en pakke til verdi rundt 600 kr den 1.april. Mottok pakken idag og måtte betale både mva og fortolling til posten for å få ut pakken... Jeg skal sende en mail til ASOS og henvise til skatteetaten.. Anonymkode: 684bd...7f7
lunalee Skrevet 16. mai 2020 #52 Skrevet 16. mai 2020 9 hours ago, AnonymBruker said: Jeg bestilte en pakke til verdi rundt 600 kr den 1.april. Mottok pakken idag og måtte betale både mva og fortolling til posten for å få ut pakken... Jeg skal sende en mail til ASOS og henvise til skatteetaten.. Anonymkode: 684bd...7f7 Du får sikkert det samme svaret jeg fikk, se tidligere i tråden. 😕
Cezanne Skrevet 16. mai 2020 #53 Skrevet 16. mai 2020 har prøvd å finne ut av det samme selv. de på asos har ikke peiling og svarer bare generelt. jeg spurte skatteetaten, og de som er registrert i voec kan søke om utsettelse for å kreve inn mva i tilfelle det er teknisk vanskelig å få til (noe jeg tviler på at det er for asos, men det er sikkert lav terskel for å få utsettelse). de svarte ikke på om asos hadde søkt om utsettelse og det var ikke listet opp noe sted. Dvs selv om en butikk står på listen over voec kan man enda ikke være sikker. videre svarte asos at de hadde en one price policy, dvs prisen er det samme enten de betaler mva til landet eller ikke. Så man kan i praksis ikke vite om de har lagt til norsk mva eller ikke. jeg kjøpte noe for å teste og det var ikke noe voec nr. på pakken - så jeg regler med faktura for mva kommer. i tillegg klarte asos å gjøre en feil ved pakkingen sånn at jeg måtte bestille to ganger (og betale ekspresslevering to ganger). så jeg regner med gebyret for fortolling kommer to ganger også, flott! men de skal jeg be asos dekke da de tabbet seg ut. ps. apropo tollgrensen på 3000 kr så gjelder den per plagg og ikke totalt. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mai 2020 #54 Skrevet 16. mai 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bestilte en pakke til verdi rundt 600 kr den 1.april. Mottok pakken idag og måtte betale både mva og fortolling til posten for å få ut pakken... Jeg skal sende en mail til ASOS og henvise til skatteetaten.. Anonymkode: 684bd...7f7 Men ble du trukket for norsk moms i kassen hos Asos? Etter hva jeg kan se krever ikke Asos inn norsk moms og da vil transportør gjøre dette sammen med et saftig gebyr. Det at butikken står på VOEC-listen betyr ikke automatisk at de krever inn momsen. Du ser jo lett i kassen før du klikker kjøp om de har tatt med norsk moms eller ikke. Hvis Asos ikke har krevd inn momsen er det riktig at Posten skal gjøre dette. Anonymkode: a0d21...0d5 1
lunalee Skrevet 16. mai 2020 #55 Skrevet 16. mai 2020 https://www.klarna.com/no/blogg/her-er-de-nye-momsreglene/?utm_source=klarna&utm_medium=instagram&utm_campaign=story Fant igjen denne fra Klarna. Skjønner at ASOS ikke gidder å gjøre sin del da.
applestories Skrevet 17. mai 2020 #56 Skrevet 17. mai 2020 På 16.5.2020 den 7.57, Cezanne skrev: ps. apropo tollgrensen på 3000 kr så gjelder den per plagg og ikke totalt. Grundig research, det liker vi 😊 Men må stille spørsmål ved det jeg siterer. Tolletaten bruker begrepene "vare" og "forsendelse" om hverandre. Men det er vel fortsatt totalsummen på pakken som teller, ikke hva hvert enkelt plagg koster?
Cezanne Skrevet 17. mai 2020 #57 Skrevet 17. mai 2020 9 minutter siden, applestories said: Grundig research, det liker vi 😊 Men må stille spørsmål ved det jeg siterer. Tolletaten bruker begrepene "vare" og "forsendelse" om hverandre. Men det er vel fortsatt totalsummen på pakken som teller, ikke hva hvert enkelt plagg koster? Jeg fant det ikke helt sånn i klartekst, men det var i hvert fall slik jeg tolket informasjonen på denne siden: (se punkt 1 og 2)
Cezanne Skrevet 17. mai 2020 #58 Skrevet 17. mai 2020 https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/avgifter/mva/utland/e-handel-voec/lav-verdi/ og der var linken
McKibben Skrevet 26. mai 2020 #59 Skrevet 26. mai 2020 Lurer også på dette - da er det altså ingen klarhet i hvorvidt man får ekstra mva og fortollingsgebyr? 1
AnonymBruker Skrevet 28. mai 2020 #60 Skrevet 28. mai 2020 Fortsatt ikke mulig å shoppe på Asos? Anonymkode: 59436...171
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå