lunalee Skrevet 7. mai 2020 #21 Skrevet 7. mai 2020 Jeg bestilte varer fra ASOS 1/4. Fikk i dag faktura på toll og moms fra DHL. 🙁 DHL sier det er fordi det ikke lå ved noen VOEC-dokumenter. Men at det skulle det gjort, siden det var 1/4. Har sendt ASOS mail, men regner med at jeg må betale. Varene kom forøvrig for 2 uker siden. 4
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #22 Skrevet 7. mai 2020 8 hours ago, AnonymBruker said: Nei, ingen andre kostnader senere, MEN DET forutsetter at siden er VOEC registeret. Det kan du sjekke, er en liste over nettbutikker som er det. Anonymkode: 5af16...369 Har du i praksis shoppet der eller ei? Anonymkode: 59436...171
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #23 Skrevet 7. mai 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja ebay er lett og forståelig. Asos står på denne lista men kan ikke se noe mva. Prøvd å gå helt til checkout senest i går, ser fortsatt ingenting. Derfor blir man usikker. Anonymkode: 59436...171 Du må logge inn som registrert kunde med norsk adresse, for at norsk moms skal poppe opp som tillegg. De vet jo ikke at du er norsk og skal ha det tillegget før du er registrert og innlogget som det. Anonymkode: b6271...b9f 1
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #24 Skrevet 7. mai 2020 3 hours ago, lunalee said: Jeg bestilte varer fra ASOS 1/4. Fikk i dag faktura på toll og moms fra DHL. 🙁 DHL sier det er fordi det ikke lå ved noen VOEC-dokumenter. Men at det skulle det gjort, siden det var 1/4. Har sendt ASOS mail, men regner med at jeg må betale. Varene kom forøvrig for 2 uker siden. Jøss, det virker uansett merkelig, du burde sjekke opp reglene rundt overgangsvinduet eller noe slikt, som tollvesenet har kalt det. Det var noe om at pakker bestilt før 1. april skulle fremdeles få gå under 350-kronersgrensa i en stund fremover, men det sto ikke hvor lenge. Anonymkode: 7c4aa...e0b
lunalee Skrevet 7. mai 2020 #25 Skrevet 7. mai 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jøss, det virker uansett merkelig, du burde sjekke opp reglene rundt overgangsvinduet eller noe slikt, som tollvesenet har kalt det. Det var noe om at pakker bestilt før 1. april skulle fremdeles få gå under 350-kronersgrensa i en stund fremover, men det sto ikke hvor lenge. Anonymkode: 7c4aa...e0b Alt er og har vært så uklart med dette, bare rot! Han på DHL virket veldig kjent med det, og han var klar på at det var fra 1/4. Får sjekke litt rundt. 🤔
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #26 Skrevet 7. mai 2020 4 timer siden, lunalee skrev: Jeg bestilte varer fra ASOS 1/4. Fikk i dag faktura på toll og moms fra DHL. 🙁 DHL sier det er fordi det ikke lå ved noen VOEC-dokumenter. Men at det skulle det gjort, siden det var 1/4. Har sendt ASOS mail, men regner med at jeg må betale. Varene kom forøvrig for 2 uker siden. Står innbetaling av norsk moms spesifisert på fakturaen din? Anonymkode: a0d21...0d5
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2020 #27 Skrevet 7. mai 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Du må logge inn som registrert kunde med norsk adresse, for at norsk moms skal poppe opp som tillegg. De vet jo ikke at du er norsk og skal ha det tillegget før du er registrert og innlogget som det. Anonymkode: b6271...b9f Joda, har selvsagt gjort det. Har adressen i Norge og ser alle prisene i NOK som sagt (men det vet de allerede utifra IP), men ser ingen norsk VAT, slik som på ebay. Anonymkode: 59436...171
lunalee Skrevet 8. mai 2020 #28 Skrevet 8. mai 2020 Jeg fikk dette svaret av Asos. Jeg spurte spesifikt om VOEC i mailen min. Så hva er da poenget med at de er med i ordningen? Skjønner ikke noen ting av dette jeg. 🙁 Thanks for reaching us regarding the charges that might be applied on your orders. Hoping you and your family doing well. I do understand that everyone as of the moment valued most the money having this pandemic. Let me give you information for that. invoices charges. Customs or import duties are charged once the parcel reaches its destination country. These charges must be paid by the recipient of the parcel. We have no control over these charges, and can't tell you what the cost would be, as customs policies and import duties vary widely from country to country. It's a good idea to contact your local customs office for current charges before you order, so you're not surprised by charges you weren't expecting. Your parcel will be held in Customs until any charges due are paid. After this the parcel will be delivered to you with no further delay. I hope you find this email helpful. If you have any question please don't hesitate to contact us back. We are asking for your kind understanding on some of the delays on the process due to COVID-19. Keep safe Best Wishes, 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #29 Skrevet 8. mai 2020 Asos sier at de ikke betaler inn moms til Norge og at du må betale dette når pakken ankommer Norge. Enten har ikke denne personen som svarer på mailen oversikt over norske regler og VOEC eller så gidder de ikke overholde avtalen de har inngått med Norge ved å være VOEC-registrert. Anonymkode: a0d21...0d5 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #30 Skrevet 8. mai 2020 de nettbutikker som ikke er med i VOEC enda må forholde seg fortsatt til 350 regelen!!! Da gjelder det at ordren din må komme under 350 kroner for å ikke bli belastet for toll og moms. Det tar tid før alle nettbutikker får blitt med i det nye systemet. Anonymkode: 6799e...e28
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #31 Skrevet 8. mai 2020 32 minutter siden, AnonymBruker said: Asos sier at de ikke betaler inn moms til Norge og at du må betale dette når pakken ankommer Norge. Enten har ikke denne personen som svarer på mailen oversikt over norske regler og VOEC eller så gidder de ikke overholde avtalen de har inngått med Norge ved å være VOEC-registrert. Anonymkode: a0d21...0d5 de har bare ikke fått inn det nye systemet. Ikke alle nettbutikker er med der enda fordi det tar tid. da gjelder den gamle regelen på 350 inntil videre tror jeg Anonymkode: 6799e...e28
lunalee Skrevet 8. mai 2020 #32 Skrevet 8. mai 2020 ASOS står på listen: https://www.skatteetaten.no/globalassets/bedrift-og-organisasjon/voec/voec-registrerte-tilbydere-06.05.20.pdf Jeg sjekket denne listen 1/4, de sto der da også. 1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #33 Skrevet 8. mai 2020 13 timer siden, lunalee skrev: Jeg fikk dette svaret av Asos. Jeg spurte spesifikt om VOEC i mailen min. Så hva er da poenget med at de er med i ordningen? Skjønner ikke noen ting av dette jeg. 🙁 Thanks for reaching us regarding the charges that might be applied on your orders. Hoping you and your family doing well. I do understand that everyone as of the moment valued most the money having this pandemic. Let me give you information for that. invoices charges. Customs or import duties are charged once the parcel reaches its destination country. These charges must be paid by the recipient of the parcel. We have no control over these charges, and can't tell you what the cost would be, as customs policies and import duties vary widely from country to country. It's a good idea to contact your local customs office for current charges before you order, so you're not surprised by charges you weren't expecting. Your parcel will be held in Customs until any charges due are paid. After this the parcel will be delivered to you with no further delay. I hope you find this email helpful. If you have any question please don't hesitate to contact us back. We are asking for your kind understanding on some of the delays on the process due to COVID-19. Keep safe Best Wishes, Står jo tydelig at de ikke er med i ordningen og du må gjøre det selv... Anonymkode: 48d8f...156
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #34 Skrevet 8. mai 2020 https://www.toll.no/no/netthandel/1.april/overgangsordning/ så... det med å betale moms ved grensa er utsatt. jeg sendte tolletaten og spurte hvor lenge og fikk til svar: det visste de ikke. I praksis har jeg sett at mange utenlandske butikker har begynt å legge til momsen/VAT og det er det tryggeste, siden overgangsordningen i teorien kan opphøre før pakken er fremme. Problemet er i grunn da ikke momsen. De fleste varer er verdt pengene likevel. Problemet er at posten tar 179 kr for å regne ut momsen. Og da blir det for dyre varer. så holder meg nå til butikker som er med i ordningen med å regne ut moms på forhånd. Hva DHL har gjordt.. hmmm. Kanskje overgangsordningen alt er over? Ville sjekket dette med tolletaten og så ev informert DHL Anonymkode: 20eeb...fc1 2
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #35 Skrevet 8. mai 2020 « jeg sendte tolletaten en Mail» skulle det stå Anonymkode: 20eeb...fc1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #36 Skrevet 8. mai 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: de har bare ikke fått inn det nye systemet. Ikke alle nettbutikker er med der enda fordi det tar tid. da gjelder den gamle regelen på 350 inntil videre tror jeg Anonymkode: 6799e...e28 Feil. Om du handlet av butikker som ikke er med vil du betale moms ved grensen, utregnet av posten. ( når overgangsordningen er over Anonymkode: 20eeb...fc1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #37 Skrevet 8. mai 2020 På 7.5.2020 den 18.19, AnonymBruker skrev: Jøss, det virker uansett merkelig, du burde sjekke opp reglene rundt overgangsvinduet eller noe slikt, som tollvesenet har kalt det. Det var noe om at pakker bestilt før 1. april skulle fremdeles få gå under 350-kronersgrensa i en stund fremover, men det sto ikke hvor lenge. Anonymkode: 7c4aa...e0b Tolletaten svarte meg det hadde null og si når pakken ble kjøpt. Det som gjelder er om overgangsordningen ennå gjelder når varen krysser grensen. Og de har altså ikke fått noe føringer på når overgangsordningen skal avsluttes. Derfor er det en sjanse å ta om en bestille nå uten å betale moms/VAT i butikken. Anonymkode: 20eeb...fc1 3
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #38 Skrevet 8. mai 2020 Ikke meningen å virke brå i svarene. Vil bare hjelpe 😊 Anonymkode: 20eeb...fc1
AnonymBruker Skrevet 8. mai 2020 #39 Skrevet 8. mai 2020 Aha. DHL saken. Brillene var dyrer enn 350 regner jeg med.🙄sorry jeg blandet meg der 😉 Anonymkode: 20eeb...fc1
lunalee Skrevet 9. mai 2020 #40 Skrevet 9. mai 2020 11 hours ago, AnonymBruker said: Står jo tydelig at de ikke er med i ordningen og du må gjøre det selv... Anonymkode: 48d8f...156 Altså, VOEC nevnes jo ikke. Enda jeg spesifikt spurte om dette. Akkurat som hun ikke skjønte hva jeg mente.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå