Gå til innhold

Har folk glemt at gamle og syke også er mennesker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Finner det hårreisende at så mange mener vi skal "ofre" de gamle til COVID-19; "Det er jo bare gamle og syke som dør av dette" er ofte argumentet. "Gjennomsnittsalderen på de døde er 84 år" er visst også et "godt argument".

Vel, de dør gjerne en grusom død, der de "drukner" i sine egne lunger, og kaver etter pusten. De dør også uten familie/pårørende til stede. Dere som bruker disse argumentene; synd dere virkelig dette er greit? Er dette en grei måte å avslutte livet på for dine egne besteforeldre? Ja, de fleste av de har levd et langt liv, men de har også vært med på å bygge opp landet vårt og fortjener å dø på en verdig måte, i det minste. 

"Det er de gamle og de syke som har bygget fundamentet i denne velferdsstaten, og som har sørget for at vi sitter med en oljeformue som gjør oss til verdens mest privilegerte folk. Denne katastrofen handler om mer enn antall døde, vi må ikke glemme lidelsene som er involvert"

https://www.dagsavisen.no/debatt/la-oss-kjempe-den-gode-strid-1.1691267?fbclid=IwAR3E8-C_i5b5yZ79IgxWBVPWy4qlz06-NiY9huxusX3dcjynSn5qffKLa54

https://www.dagbladet.no/nyheter/de-kaver-etter-luft/72315128

Anonymkode: 64cfa...39c

• Liker 29
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De får palliativ pleie på slutten og føler ikke smerte.  Ingen dør på institusjoner i Norge med smerter. 

Anonymkode: aa080...c89

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Men de dør jo av luftveissykdommer andre sesonger også, er det noe annerledes?

Anonymkode: 1bc25...de5

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

De får smertestillende og dør en relativt fredelig død. Når man er over 80 år så har ikke livet så mye mer å by på. 

Anonymkode: e51a9...835

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

1,6 millioner mennesker er i risikosonen.

Det er innmari mange flere enn kun ‘skrøpelige gamlinger som ligger for døden’ - som er hva jeg tror mange tenker ‘syke og gamle betyr’.

De aller fleste som er i risiko pga underliggende sykdom er ikke folk som en vanligvis tenker på som syke engang. Folk som står i jobb, trener, kan ha god allmennhelse - men et mindre medisinsk problem.

Høyt blodtrykk, hjerteproblem, astma - dette er folk som lever vanlige, friske liv. Og som de fleste har mange av i familie/omgangskrets, uten å nødvendigvis tenke over det i hverdagen engang. 

Anonymkode: 4cfe3...639

• Liker 17
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De får smertestillende og dør en relativt fredelig død. Når man er over 80 år så har ikke livet så mye mer å by på. 

Skam deg! Min bestemor i en alder av 96 i dag er fremdeles svært oppegående og koser seg i hagen med blomster og koser seg med barnebarn/oldebarn og familie generelt. 

• Liker 33
AnonymBruker
Skrevet

Økonomi er alltid er faktor ellers. Men tilsynelatende ikke i denne situasjonen. Uforståelig nok. 

Merkostnaden per vunnet kvalitetsjusterte leveår ligger sannsynligvis høyere enn det som kan anses som kostnadseffektiv behandling, skriver Statens Legemiddelverk i sin utredning til Beslutningsforum.

https://www.lungekreftforeningen.no/2018/12/sa-nei-til-livsforlengende-medisin/

Anonymkode: ac2df...1e9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle dør en fredelig død! Har selv erfart en pasient som «druknet» til døde, det var grusomt å være vitne til! Det går også veldig fort slik at man må handle raskt med å gi smertestillende og beroligende. 

Anonymkode: f92fe...86d

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Egoismen lenge leve. Det er bare et steg videre fra hva vi har sett om syke og uføre de siste årene. Meg meg meg meg. Jeg driter i om halve Norge dør bare jeg får dratt på hytta mi

Anonymkode: e77a6...d80

• Liker 12
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke alle dør en fredelig død! Har selv erfart en pasient som «druknet» til døde, det var grusomt å være vitne til! Det går også veldig fort slik at man må handle raskt med å gi smertestillende og beroligende. 

Anonymkode: f92fe...86d

Å huff, det må ha vært grusomt 😢 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

De får palliativ pleie på slutten og føler ikke smerte.  Ingen dør på institusjoner i Norge med smerter. 

Anonymkode: aa080...c89

Jeg tipper at du ikke jobber som helsepersonell på an avdeling med mange dødsfall. 

Selv med alle verdens medisiner dør noen mennesker med smerter og dødsangst. Det kom også nylig en rapport om at covid-19 pasienter må ha betydelig mer smertestillende enn andre. 

Anonymkode: fee55...eff

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Snöhvit said:

Skam deg! Min bestemor i en alder av 96 i dag er fremdeles svært oppegående og koser seg i hagen med blomster og koser seg med barnebarn/oldebarn og familie generelt. 

Og hva så? Hun er 96 år og har uansett svært liten tid igjen. Det er sånn verden er. 

• Liker 3
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finner det hårreisende at så mange mener vi skal "ofre" de gamle til COVID-19; "Det er jo bare gamle og syke som dør av dette" er ofte argumentet. "Gjennomsnittsalderen på de døde er 84 år" er visst også et "godt argument".

Vel, de dør gjerne en grusom død, der de "drukner" i sine egne lunger, og kaver etter pusten. De dør også uten familie/pårørende til stede. Dere som bruker disse argumentene; synd dere virkelig dette er greit? Er dette en grei måte å avslutte livet på for dine egne besteforeldre? Ja, de fleste av de har levd et langt liv, men de har også vært med på å bygge opp landet vårt og fortjener å dø på en verdig måte, i det minste. 

"Det er de gamle og de syke som har bygget fundamentet i denne velferdsstaten, og som har sørget for at vi sitter med en oljeformue som gjør oss til verdens mest privilegerte folk. Denne katastrofen handler om mer enn antall døde, vi må ikke glemme lidelsene som er involvert"

https://www.dagsavisen.no/debatt/la-oss-kjempe-den-gode-strid-1.1691267?fbclid=IwAR3E8-C_i5b5yZ79IgxWBVPWy4qlz06-NiY9huxusX3dcjynSn5qffKLa54

https://www.dagbladet.no/nyheter/de-kaver-etter-luft/72315128

Anonymkode: 64cfa...39c

Det er bare tull å hevde at det er de eldre som har bygget opp formuen til Norge. Det er oljen alene. Og til tross for den eldre generasjonen. Alle i Norge bør takke Jens Evensen for det gan gjorde.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

???????? Min mor er 79 og går flere mil på ski hver vinter. Super vital og sprek! 

Anonymkode: df548...221

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Egoismen lenge leve. Det er bare et steg videre fra hva vi har sett om syke og uføre de siste årene. Meg meg meg meg. Jeg driter i om halve Norge dør bare jeg får dratt på hytta mi

Anonymkode: e77a6...d80

De som egentlig er egoistiske er de som krever at samfunnet skal stenge, og at hundretusener av nordmenn mister jobb (og kanskje hus), for at deres oldemor på 85 år skal leve litt lenger. Dersom du ønsker at din oldemor skal leve litt lenger, så får du sørge for å isolere henne. Ikke kreve at hele samfunnet stenges. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Men... det er jo ikke slik at politikerne kan bestemme at vi ikke skal få korona! Folk vil dø av korona fordi det er et virus og der sprer seg. Ikke fordi noen er slemme og bestemmer at noen av de eldste og sykeste skal ofres for penger.

Halvparten av befolkningen vil antakeligvis få det, det beste vi kan gjøre er å sørge for at det blir de yngre.

Vi må våkne opp nå. Vi slipper faktisk ikke unna, det vi gjør nå er bare å vente. Vi må faktisk begynne på kurven, selv om det blir tungt.

Anonymkode: a52fa...f82

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og hva så? Hun er 96 år og har uansett svært liten tid igjen. Det er sånn verden er. 

Men du sa jo at etter 80 år så har ikke livet Noe å by på? Hittil har hun hatt 16 år lengre enn hva du mener med betydningsfulle år fylt med familie, hobbyer og kjærlighet. Jeg er oppegående og skjønner selvsagt at hun ikke lever for alltid, men det gjør jo ikke den tiden hun har igjen mindre betydningsfull eller verdifull,  tvert i mot. Hun setter så stor pris på hver eneste nye dag hun får dele med oldebarna sine. 

Forøvrig er kommentaren din særdeles lite empatisk og umoden huff...

• Liker 22
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

???????? Min mor er 79 og går flere mil på ski hver vinter. Super vital og sprek! 

Anonymkode: df548...221

Fine moren din har maaaaange flere år på ski! ♥️

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er glad mormor døde i jula og slipper å være isolert nå. Hun hadde blitt veldig deprimert. 

Anonymkode: ab8d9...c2f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som egentlig er egoistiske er de som krever at samfunnet skal stenge, og at hundretusener av nordmenn mister jobb (og kanskje hus), for at deres oldemor på 85 år skal leve litt lenger. Dersom du ønsker at din oldemor skal leve litt lenger, så får du sørge for å isolere henne. Ikke kreve at hele samfunnet stenges. 

Eller eventuelt at mine små barn får slippe å se sin far, som er i risikogruppen, dø. 

Anonymkode: 5de3d...aa0

• Liker 8
  • Opprett ny...