AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #1 Skrevet 1. april 2020 Jeg er privatist og tar opp tre fag. Jeg er kommet i situasjonen der jeg må utsette en eksamen pga korona. Og jeg prøver å jobbe med oppgaver hver dag. Jeg har veldig lite motivasjon og sliter med konsentrasjonsproblemer. Jeg har prøvd å følge med på webinarer, men får ikke med meg noen ting da alt annet rundt distraherer. Jeg har begynt å lage min egen plan og jobber best om kveldene. Problemet er at jeg klarer ikke å holde motivasjonen oppe. Jeg jobber veldig lite i forhold til hva jeg burde. Men jeg passer på å ihvertfall studere i minst en halvtime hver dag. I dag holdt jeg ut en hel time. Det er vanskelig når man ikke er fysisk på skolen. Hvordan kan jeg prøve å jobbe enda bedre? Anonymkode: 1211b...123
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #2 Skrevet 1. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er privatist og tar opp tre fag. Jeg er kommet i situasjonen der jeg må utsette en eksamen pga korona. Og jeg prøver å jobbe med oppgaver hver dag. Jeg har veldig lite motivasjon og sliter med konsentrasjonsproblemer. Jeg har prøvd å følge med på webinarer, men får ikke med meg noen ting da alt annet rundt distraherer. Jeg har begynt å lage min egen plan og jobber best om kveldene. Problemet er at jeg klarer ikke å holde motivasjonen oppe. Jeg jobber veldig lite i forhold til hva jeg burde. Men jeg passer på å ihvertfall studere i minst en halvtime hver dag. I dag holdt jeg ut en hel time. Det er vanskelig når man ikke er fysisk på skolen. Hvordan kan jeg prøve å jobbe enda bedre? Anonymkode: 1211b...123 Rutine. Så opp til en viss tid. Sett klare rammer med et fast tidspunkt for start og så intervaller med jobbing, f.eks. studere 45 min, 30 min pause, studere 45 min osv. (eventuelt kortere intervaller, les om pomodoro). Etter ett visst klokkeslett er skoledagen over og da har du HELT fri. Bli med på webinarer. Du må rett og slett bare bestemme deg for om du vil gjennomføre dette eller ikke, og er svaret ja må du være rutinert og veldig streng med deg selv. Ikke straff deg selv med dårlig samvittighet dersom du ikke klarer å holde deg til rutinen, det fører ingenting godt med seg. Si heller til deg selv «oisann, nå sklei jeg litt ut, på tide å gå inn i rutinen igjen». Lykke til! Anonymkode: 75bec...063
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #3 Skrevet 1. april 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rutine. Så opp til en viss tid. Sett klare rammer med et fast tidspunkt for start og så intervaller med jobbing, f.eks. studere 45 min, 30 min pause, studere 45 min osv. (eventuelt kortere intervaller, les om pomodoro). Etter ett visst klokkeslett er skoledagen over og da har du HELT fri. Bli med på webinarer. Du må rett og slett bare bestemme deg for om du vil gjennomføre dette eller ikke, og er svaret ja må du være rutinert og veldig streng med deg selv. Ikke straff deg selv med dårlig samvittighet dersom du ikke klarer å holde deg til rutinen, det fører ingenting godt med seg. Si heller til deg selv «oisann, nå sklei jeg litt ut, på tide å gå inn i rutinen igjen». Lykke til! Anonymkode: 75bec...063 Jeg presset meg selv i 2 uker til å ha normal rutine. Men jeg klarte rett og slett ikke. Og måtte gi opp. Jeg fikk ikke gjort noen ting. Jeg er så B-menneske som det kan få blitt. Selvom jeg la meg som normalt, så kom jeg meg rett og slett ikke opp. Jeg har prøvd så hardt. Og jeg har prøvd å ta meg sammen, det hjelper ikke å bare bestemme seg når man har så store problemer med å konsentrere seg dessverre. Jeg har prøvd så hardt og er kjempe frustrert. Jeg jobber som regel best på kvelden, men problemet angående det er motivasjonen som jeg har mistet Anonymkode: 1211b...123
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #4 Skrevet 1. april 2020 Jeg er også privatist på sonans og har mistet mye motivasjon:( hvilke fag har du? Anonymkode: 05082...79b
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #5 Skrevet 1. april 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er også privatist på sonans og har mistet mye motivasjon:( hvilke fag har du? Anonymkode: 05082...79b Jeg har historie, naturfag og engelsk. Må vente med engelsk eksamen. Egentlig burde jeg vente med naturfag også, men vil ikke utsette 2 fag eller 😕 Anonymkode: 1211b...123
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #6 Skrevet 1. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har historie, naturfag og engelsk. Må vente med engelsk eksamen. Egentlig burde jeg vente med naturfag også, men vil ikke utsette 2 fag eller 😕 Anonymkode: 1211b...123 Jeg hadde egentlig 4 fag, men droppet det ene for jeg sliter nok som det er. Så nå har jeg historie, norsk og RLE. Uff, blir skikkelig demotivert av denne situasjonen. Tror det vil gå utover eksamenene mine hvis de blir i det hele tatt da. Tror du de vil klare å gjennomføre eksamene? Anonymkode: 05082...79b
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #7 Skrevet 1. april 2020 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde egentlig 4 fag, men droppet det ene for jeg sliter nok som det er. Så nå har jeg historie, norsk og RLE. Uff, blir skikkelig demotivert av denne situasjonen. Tror det vil gå utover eksamenene mine hvis de blir i det hele tatt da. Tror du de vil klare å gjennomføre eksamene? Anonymkode: 05082...79b Ja, jeg tror det blir eksamen. Det kan bli over skype feks. Håper også noen av muntlige blir gjort om til skriftlig. Anonymkode: 1211b...123
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #8 Skrevet 1. april 2020 Du trenger ikke å stå opp tidlig for å etablere en rutine (det gjør i hvertfall ikke jeg) - men det er uansett lurt å lage seg en eller annen form for rutine når det kommer til å lese. Jeg står opp senest kl 11.00 (de dagene jeg ikke har noen andre planer enn å lese, noen dager må jeg opp tidlig pga jobb), og det fungerer fint for meg. Mine tips er: - Stå opp til et fast tidspunkt, ta en dusj, spis en god frokost - Lag deg en god arbeidsplass, uten forstyrrelser, med nødvendige hjelpemidler lett tilgjengelig - Lag en plan for hva du må være gjennom til hvilken tid for å nå gjennom pensum til eksamen - Start tidlig. Ikke utsett øvingen til senere på dagen. Gjør i hvertfall litt rett etter at du har fått i deg frokost - Motivasjon kommer gjerne ettersom du leser og begynner å få forståelse for pensum. Tving deg selv til å lese en økt på 15-30 minutter, så blir det gjerne lettere å fortsette - Ta pauser og les i intervaller. Sett en alarm på mobilen på feks 30 min, og i disse minuttene SKAL du lese, det er ikke lov å se på mobilen osv. Når disse 30 minuttene har gått kan du ta deg en pause - Få frisk luft. Gå tur! - Belønn deg selv med en sjokolade, en episode på Netflix eller lignende, når du har klart nådd et av målene dine når det gjelder mengde lesing - Diskuter pensum med noen andre For meg er dette rutiner som skaper motivasjon, men jeg må først og fremst tvinge meg selv til å gjennomføre noe lesing. Når jeg kommer inn i rutinene og får forståelse for pensum, blir det lettere og lettere å motivere meg selv. Anonymkode: 84955...bd1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå