Gå til innhold

Fordeler leilighet vs hus?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest huskjøper

Jeg og kjæresten bor idag i en leilighet midt i sentrum av en "liten" by, den er på ca 60-70 kvm og forsåvidt egentlig stor nok - men vi har så mange ting og planer at vi får aldri helt plass til alt :roll:

Diskuterte såvidt (ikke egentlig en seriøs samtale) å kjøpe hus isteden i går, og jeg har sett litt på priser og sånt idag..

Falt fullstendig for et hus jeg så på jeg. Det ligger litt utenfor sentrum (5-10 min med bil), på toppen av en haug og har diiiiger hage (3000 kvm). To etasjer som gjør det tilsammen dobbelt så stort som leiligheten vår, og det beste er at prisen er akkurat den samme som taksten på leiligheten vår ;)

Kjæresten jobber hjemmefra og jeg har ikke fått meg jobb enda uansett, så utifra det kunne vi like godt bodd midt i skogen.. Men noe sier meg at det er mange andre forskjeller ved å ha hus også..

Hva ville du ha valgt? Stort hus som antagelig trenger litt arbeid, sto det var sist oppusset tidlig 80-tall, ligger litt usentralt til, eller sentral liten leilighet som er billig i drift?

Hvilke fordeler mister man ved å kjøpe hus? Bor i borettslag forresten.

I tillegg har vi de ulempene i blokka her at; alle som har bil går forbi uteplassen vår til/fra garasje, og de går forbi kjøkkenet der alle vinduene er i kikkehøyde.. I tillegg har vi ikke lov til å grille ute, noe som helst slags bilstell er forbudt, og om det er det minste bråk om kveldene er det kjeft å få.. *litt lei det også*

Jaja, dette ble langt, men jeg fikk iallefall tenkt litt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får skrive ned mine erfaringer da.

Vi bor nå i ett hus 10 min fra sentrum, litt landlig til med 20 mål tomt. Det er et eldre hus.

Vi har brukt veldig mye tid på og pusse opp både inne og ute, klippe gress og måke snø, så jeg føler kanskje det har vært litt mer jobb enn morro. Men vi er heller ikke så glad i og pusse opp.

Selv om vi har bil og det går fort og kjøre til sentrum, så savner jeg det og bo i sentrum noe helt forferdelig.

Så til høsten så flytter vi til en helt ny rekkehusleilighet i sentrum. Gleder meg som en liten unge til og skulle få bo sentralt igjen og få flytte inn i helt ny leilighet som er som jeg vil ha den.

Men siden det er rekkehus, får vi jo en hageflekk og vi kan grille.

Så kanskje rekkehus hadde vært et alternativ for dere.

Selv om vi dobbler våres boutgifter når vi flytter, er det helt greit. For jeg savner det og bo sentralt noe helt vanvittig. Savner det at venner stikker innom, at jeg bare kan gå 300 m for og besøke venner og at man på sommeren kan sitte ute på benken og prate med alle de koselige naboene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest onyx, i.i.

Har akkurat motsatt erfaring som momo :-) Elsker å bo i hus uten naboer med innsyn og støy og bråk! Bodde i leilighet før og savnet først og fremst plass, men også hage. I tillegg var det slitsomt å alltid ta hensyn til naboene i forhold til støy etc. Har også et eldre hus som vi har jobbet mye med både inne og ute, men likevel ikke byttet mot lettstelt leilighet i byen! Synes det er deilig å kunne gjøre som jeg vil uten å bekymre meg for at naboen blir plaget av støy f.eks. Hage er fantastisk å ha, endelig en plass å være ute i solen uten masse forberedelser.

Min samboer jobber også hjemmefra, noe jeg tviler hadde vært mulig i en liten leilighet. Kontoret hans tar mye plass + at det er deilig for meg å kunne "bo og leve" selv om han jobber og jeg har fri.

Alt i alt synes jeg ulempene med å bo utenfor byen i forhold til venner, jobb etc er noe jeg kan leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat motsatt erfaring som momo :-)  Elsker å bo i hus uten naboer med innsyn og støy og bråk! Bodde i leilighet før og savnet først og fremst plass, men også hage. I tillegg var det slitsomt å alltid ta hensyn til naboene i forhold til støy etc. Har også et eldre hus som vi har jobbet mye med både inne og ute, men likevel ikke byttet mot lettstelt leilighet i byen! Synes det er deilig å kunne gjøre som jeg vil uten å bekymre meg for at naboen blir plaget av støy f.eks. Hage er fantastisk å ha, endelig en plass å være ute i solen uten masse forberedelser.

Min samboer jobber også hjemmefra, noe jeg tviler hadde vært mulig i en liten leilighet. Kontoret hans tar mye plass + at det er deilig for meg å kunne "bo og leve" selv om han jobber og jeg har fri.

Alt i alt synes jeg ulempene med å bo utenfor byen i forhold til venner, jobb etc er noe jeg kan leve med.

Enig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det også kommer veldig an på hva man er vant til og.

Er oppvokst i blokk i Oslo, og og bo her vi bor nå, ble alt for stille for meg, og jeg savner det og ha naboer noe helt forferdelig.

Men etter og ha bodd i hus, kunne jeg nok ikke tenkt meg og flytta inn i leilighet uten mulighet for hage, det hadde nok blitt litt for stor overgang andre veien. Så rekkehus passer oss perfekt. Når vi flytter får vi heller ikke mindre plass inne da, bare ute.

For oss ble det og veldig viktig med nærhet til skole, barnehage og vennene til jenta vår jo eldre hun blir.

Så dit vi flytter er det 400m til barnehagen hennes og 500 til skolen, og vi har og bade og natur muligheter rett i nærheten, samtidig som det er 1 km til sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet alternativ er en selveierleilighet. Da slippen en oftest husleie, og dumme regler fra borettslaget, eller det å føle seg overvåket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...