Gå til innhold

Er det skoler og barnehager som har mest å si for økonomien?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er så mye snakk om å gradvis åpne samfunnet igjen og det som nevnes mest er å åpne skoler og barnehager. Ja, jeg skjønner at mange foreldre er mindre produktive for tiden og mange må ta fri fra jobb for å passe barna sine. 
Men de næringene som virkelig taper store penger nå har jo ikke så mye med dette å gjøre. De som virkelig går til grunne nå er jo bedrifter innenfor reiseliv, service, restauranter, frisører, hoteller, butikker osv. Det vil jo ikke hjelpe disse bedriftene stort at barna går på skole/bhg, så lenge ingen benytter deres tjenester. 

Anonymkode: fbe0f...447

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så fordi noen taper, bør alle tape...? Når det er sagt syns jeg godt frisørene o.l. kan være neste gruppe som får gå i gang igjen.

Anonymkode: a01e1...651

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hæ? Selvfølgelig lønner det frisører og hoteller dersom barna er på skolen og foreldre kan jobbe.

Anonymkode: 37003...c6f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det blir mer effektivt på hjemmekontoret. 

Anonymkode: cf7e9...658

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hæ? Selvfølgelig lønner det frisører og hoteller dersom barna er på skolen og foreldre kan jobbe.

Hva mener du? Frisørene kan jo ikke jobbe så lenge salongene er stengt og det er vel nesten ingen kunder på hoteller for tiden.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så fordi noen taper, bør alle tape...? Når det er sagt syns jeg godt frisørene o.l. kan være neste gruppe som får gå i gang igjen.

Nei, jeg synes bare det er rart at skoler og barnehager nevnes så mye som om det vil løse alle problemer.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg synes bare det er rart at skoler og barnehager nevnes så mye som om det vil løse alle problemer.

Det vil definitivt løse mange problemer, men det vil selvsagt ikke løse problemene til f.eks. olje- reiseliv eller service-næringene i seg selv. 😊

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det vil definitivt løse mange problemer, men det vil selvsagt ikke løse problemene til f.eks. olje- reiseliv eller service-næringene i seg selv. 😊

Helt konkret, hvilke problemer vil det løse? 

Anonymkode: 251f3...1c9

• Liker 6
Skrevet

Folk kan begynne å gå på jobb igjen. Barnehage er jo ikke der for barna. Barnehage er en institusjon hvor vi kan plassere barna våres så vi kan gå ut å jobbe og hamsterhjulet kan gå rundt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, debattanten skrev:

Folk kan begynne å gå på jobb igjen. Barnehage er jo ikke der for barna. Barnehage er en institusjon hvor vi kan plassere barna våres så vi kan gå ut å jobbe og hamsterhjulet kan gå rundt. 

Pass deg nå og ikke hets barnehagen så tråden stenges!

Anonymkode: 34afd...186

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Pass deg nå og ikke hets barnehagen så tråden stenges!

Anonymkode: 34afd...186

Er ingen hets. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Frisørsalonger er stengt og de fleste hotellansatte er permittert. 

Anonymkode: 749dc...abc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig. Samtidig så er det kanskje utelukkende NHO som hevder at det er skadelig for økonomien med stengte barnehager/skoler.  Det bare ser ut som det er så mange som mener det, fordi avisene resirkulerer kilder såpass mye. Og elsker en god klikkvinner.

De andre argumentene på åpning - som andre har - går mer på det sosiale og utviklingsmessige hos barna.

• Liker 3
Skrevet

Økonomisk, nja.. Men for alles psykiske helse så er det best. Barna får gå på skole og være sosiale igjen, mange foreldre kan gå på jobb. I verste fall er de hjemme, enten med hjemmekontor eller som permittert, men de slipper iallefall å ha rollen som lærer og forelder hele dagen.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Virkelig? Hoteller for hvem da? Det er jo ikke turister.

Frisører -hvem tør å gå dit og la noen puste deg nærmest i trynet mens de klipper luggen, når de vasket håret etc?

Anonymkode: e4760...f82

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Expandable86 skrev:

I verste fall er de hjemme, enten med hjemmekontor eller som permittert, men de slipper iallefall å ha rollen som lærer og forelder hele dagen.

Yep, det er tar nok på å være forelder hele dagen. At folk får barn!

Anonymkode: e4760...f82

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Frisørsalonger er stengt og de fleste hotellansatte er permittert. 

Kanskje de kam midlertidig omskoleres til helsearbeider om de slipper å være lærer?

Anonymkode: e2952...c3d

AnonymBruker
Skrevet

Ja stengte barnehager og skoler er det mest skadelige tiltaket for økonomien, uten sammenligning. NHO vet naturligvis hva de snakker om. Jeg skjønner at du ikke vil de skal åpne, men det er altså dette som er viktig for samfunnet. 

Det går ikke an å jobbe utenfor hjemmet uten barnehager og skole. Og hjemmekontor blir stort sett veldig ineffektivt og med mange omsorgsdager. Alle jobber som krever dyp konsentrasjon er håpløse med barn som flyr rundt, det er kanskje dette som ikke alle forstår. Det er lett å fyre av emailer og snakke i telefon, men det er ikke lett å gjøre arbeid av mer teknisk art.

Om restauranter og butikker går konkurs er det trist, men ikke ødeleggende for økonomien.

Anonymkode: 0ed36...738

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Spedbarn påvist smitte i Norge nå, så barn blir smittet de og! 

Anonymkode: 651af...44f

AnonymBruker
Skrevet

Kjenner jeg har fordommer mot de som vil ha skoler og barnehager åpne og skriker om økonomi, jobb og hus om dagen. 
Driter du virkelig i helsa til barna dine? Ja kanskje du må selge huset og leie deg en liten hybel, men det gjør du vel i stede for å risikere livet til barnet ditt? Hvor mange prosent sjanse for at det skjer er uvesentlig, så lenge det ER en sjanse. 
Om ikke mener jeg du uansett har plass på skole/barnehage i og med at barnet ditt er i en sårbar situasjon fordi du utøver omsorgssvikt da du velger penger fremfor barnet. 

Anonymkode: b103e...22b

• Liker 4
  • Opprett ny...