Gå til innhold

Slipe og lakke tregulv eller male det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Furuhelvetet i 2.etasje skal bort. Veggene er greit, det skal jeg klare ;) Men gulvet er jeg usikker på. Det er et gulnet/mørknet lakkert tregulv/furugulv. Har også en ubehandlet furutrapp som går opp fra 1.etasje som går veldig fint i flukt med gulvet der oppe. Trappa skal males når vi er ferdige oppe....

Vi hadde egentlig tenkt å slipe tregulvet og lakke det etterpå. Men så leser jeg flere steder at lakkert tregulv fint kan males! For det første vil det se fint ut der trappa kommer opp tenker jeg, for det andre slipper vi eventuelt alt støvet med sliping osv (har gjort det på et rom der oppe tidligere, men dette er mye større flate). 

Er det noen som vet om det slitasjemessig er noen stor forskjell på å male og å slipe/lakke gulvet? Trappa skal jo males uansett, det er jo trafikk der også. Ikke småbarn i huset og ikke et voldsomt trafikkert rom (en loftstue til tenåringer).

Noen som har peiling?

Anonymkode: e331e...1b5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men furu er jo på vei inn igjen nå? Virker som et litt rart tidpunkt å gjøre noe med det nå. Men maling i trapp eller et trafikert gulv er en dårlig idé, det blir fort slitt og lite pent. 

Anonymkode: 58e88...4da

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men furu er jo på vei inn igjen nå? Virker som et litt rart tidpunkt å gjøre noe med det nå. Men maling i trapp eller et trafikert gulv er en dårlig idé, det blir fort slitt og lite pent. 

Anonymkode: 58e88...4da

Vi snakker en hel etasje med bare furupanel og furugulv. Uavhengig av hva som er inn eller ikke har jeg aldri likt det, ikke engang på hytte.

Skrevet

Ville ikke lakkert da lakken kun ligger oppå treverket og blir "klissete" med tid. Det er bedre å slipe og olje, eventuelt bruke hardvoksolje. Å male vil bli fint en periode, men av erfaring så slites det fort og blir stygt. Å se verdien i originale gulv og heller legge tid i å vedlikeholde og restaurere de vil jeg si er mer verdifullt enn å male. Men så er kanskje jeg sær 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i gammelt hus med furugulv som ble malt på begynnelsen av 1900-tallet. De er ca 5 cm tykke. Vi fikk mann som kunne det til å slipe noen av gulvene og beiset og lakket med matt lakk. Vi ser ikke forskjell på det stedet med mye trafikk av små barn i seks år og andre steder. Gamlestua har malt gulv fremdeles. Veggene har originalmaling, men gulvet har blitt malt flere ganger siden 1900 siden det slites mer. Men det holder en god stund når det ikke er så mye i bruk. Jeg tror kanskje det ble malt på 80-tallet, men det kan ha vært før. Vi har malt en nyere trapp som har vært lakket furu siden 50- eller 80-tallet, men den ser vi slitasje på etter 6 års bruke med klatring og skli ned igjen. Men det hadde sikkert hjulpet om vi malte flere strøk. 

Anonymkode: 38183...3ff

Skrevet (endret)

Lurer på det samme! Vurderer også å male tregulv. Følger!

Endret av Ulrikke
Stavefeil
Skrevet

Både lakket og malt tregulv er kaldt å gå på om man ikke har varme under. Jeg støtter alternativet med Hardvoksolje, kan fåes i matt utførelse, man kan farge inn gulvet i forskjellige farger om man ønsker det uten å få kaldt gulv på samme måten. Du kan også slipe gulv og trapp for så grønnsåpebehandle det, da vil du få ett varmere gulv. Farge messig vil jo furu gulne over tid om det ikke blir tilsatt farge, sånn er det bare desverre. 

AnonymBruker
Skrevet

Hardvoksolje. Et lag med fargepigment, for å få utseende slik du ønsker deg, og et lag med klar på topp. Ikke lakk, lakk er jo omtrent like ille som maling, da du må slippe alt hvis du vil endre på det. Og treverket gulner.

Anonymkode: 937c2...eac

AnonymBruker
Skrevet

Om du maler nå så kan det fint slipes senere. Go for it 👍

Anonymkode: 0fc40...ac5

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du maler nå så kan det fint slipes senere. Go for it 👍

Anonymkode: 0fc40...ac5

Ja, det er kanskje ikke vanskeligere å slipe ned med maling enn med laks, nei... Godt poeng!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Behold det originale fine gulvet! Ikke mal! Neineinei. 

Vi har kjøpt leilighet pga originalgulv. Fått det fint behandlet av gulvsliper og det har gjort leiligheten så mye finere!

Anonymkode: f5fa3...a61

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Behold det originale fine gulvet! Ikke mal! Neineinei. 

Vi har kjøpt leilighet pga originalgulv. Fått det fint behandlet av gulvsliper og det har gjort leiligheten så mye finere!

Anonymkode: f5fa3...a61

Det er snakk om ca 35 m2. Hvor mye betalte dere for gulvsliper?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...