Gå til innhold

Barn som student

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, ung jente her som er så syyyykt babysyk! Jeg skal begynne på høyere utdanning til høsten og lurer på hvilke erfaringer andre har som gravid student eller student med barn. Kan jeg gå et semester også ta et pauseår i permisjon og begynne året etter på andre semester? Hvordan er det med utgifter og støtteordninger? Får dere hjulene til å gå rundt? Og ikke minst hvordan er det å fortsette på utdanning med små barn? Setter pris på alle svar😊

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette bør du klare å sette deg inn i selv om du skal ha barn.

Anonymkode: 81039...e7f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan søke om permisjon ett semester ja, men merk deg at mange fag tilbys bare på høst eller våre og dermed kan dette skape problemer i studieforløpet ditt. Du får ekstra penger fra lånekassen. 

Anonymkode: af7d9...f46

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er student med baby. For oss går det fint siden vi er to om det (pappaen er veldig hjelpsom). Som student med barn kan dere søke om familiebolig gjennom studentskipnaden. Dere får forsørgerstipend, og foreldrestipend hvis du er student i minst 3 mnd før babyen blir født. Dere kan også melde flytting og søke om bostøtte dersom ingen av dere har fast inntekt. Økonomisk går det med andre ord ok, men dere må tenke fornuftig pengemessig. Kjøp brukt, arv gratis fra søsken/venner med barn. En baby trenger ikke merkevogn eller matchende klær. Styr unna dyre aktiviteter som babysvømming osv. 

Men jeg anbefaler å studere minst et år før du blir gravid, slik at du kommer deg skikkelig inn i studenttilværelsen og miljøet før du må prioritere annerledes. Det kan være tungt å ta igjen det sosiale + at det er en overgang fra VGS til universitet. Men får du baby midtveis eller mot slutten av studiet kan du søke om permisjon. Dette fikser dere! 

Anonymkode: eb594...2bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det går fint! Deilig å ikke måtte tilbake i jobb etter 7 mnd. Men viktig å ha stabilt forhold og økonomien på plass. 

Anonymkode: 2f67c...f23

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Når barnet begynner i bhg mener jeg at det er mye mer fleksibelt å være student. Du kan levere sent/hente tidlig alt ettersom når du har forelesning. Du bør være forberedt på å bruke kveldene til studier. Du blir mer disiplinert 😉 de andre bruker tid på Netflix, festing osv, mens du investerer i familielivet. Ville satset på å være i jobb innen barnet begynner på skolen 😊

Anonymkode: eb594...2bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler deg å vente til du er ferdig med studiene. Jeg hadde småbarn når jeg studerte, og var alene. Jeg kom meg gjennom det, men jeg vet at jeg kunne gjort det mye bedre på studie dersom jeg hadde tatt det før jeg fikk barn.

Det positive med å være student med barn er at barnehagedagen ikke trenger å være så lang.

Anonymkode: 0644d...bc0

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er ung, anbefaler jeg deg til å vente minst til du har bachelor. Jeg fikk barn i studietiden og er glad at jeg har fullført en grad før jeg fikk barn. Det er godt å ha den tryggheten og vite at du kan søke jobb i tilfellet du ikke klarer å studere mer. 

Det begynner å gå bedre med studier nå men jeg er fortsatt usikker på om jeg klarer og vil fullføre. Man får rett og slett andre priøriteringer og det passer seg bedre å jobbe. Det blir rett og slett enklere økonomisk og sosialt. 

Anonymkode: 79fe5...caf

Skrevet

Jeg fikk to barn iløpet av studietiden. En etter tre semester, og en etter fem semester, med et års permisjon etter første, og et halvt år etter andre (og så tok jeg et halvt års permisjon mellom bachelor og master.

Jeg var 29 når jeg begynte å studere og er 35 nå - og har et år igjen av master. 

For meg var alderen et aspekt, da jeg ikke ville vente til 33/34 før jeg fikk første. Jeg har også hatt en samboer med alt på stell, utdannelse og jobb, bil og hus. 

Når det er sagt synes jeg det har vært deilig å vært student mens jeg har vært mor, men kanskje ikke så greit å ha vært mor mens jeg var student - om du skjønner? Studietiden gjør jo livet litt mer fleksibelt (for mange studier - noen har jo mye oppmøte slik som sjukepleien) - jeg har kunt hatt korte dager i barnehagen og vært hjemme med barn når de har vært litt småsjuke - i en jobb hadde jeg kanskje mått sendt de avgårde når de bare var småsjuke og først vært hjemme når feberen dukket opp. 

Men, jeg savner jo å kunne delta hundre prosent som student - jeg takker nei til alt av verv, ingenting frivillig, og mange interessante foredrag på f.eks biblioteket, litteraturhuset, studentersamfunnet etc som skjer på kveldstid som jeg rett og slett ikke får vært med på. Jeg er en ekstremt strukturert student, 30 minutter lunch og ikke noe snikksnakk utenom - iallefall nå på master som er veldig krevende. Nå jobber jeg også som seminarleder i år, og det korter jo tiden inn enda mer. 

Når det er sagt - karakterene mine gikk opp da jeg fikk barn. Fra å ligge på en grei c/b ligger jeg nå på b/a. Strukturen gir resultater.

Jeg skulle ønske jeg maktet å studere når jeg var i tidlig tyveårene, men da hadde jeg ikke helse til det - så når ting er som det er så er jeg glad for at jeg har fått barn underveis - men jeg har en sorg i meg for at jeg ikke fikk til å studere "all-in" med hele studielivet (altså det sosiale) nå får jeg bare studiene, og det er jo vel og bra slik som situasjonen er.

Du kjenner deg sjøl : klarer du å være strukturert? Klarer du å gjennomføre ting selv om ting er tungt? Jeg er av typen som biter tenna sammen og kjører på, samboeren min er av typen som alltid flater ut på 37.8 i feber. Vi er ulike, og vi er begge klar over det - og det er ikke alltid det er en styrke å bite tenna sammen - men det er greit å være litt av den typen om du skal studere gravid og etterhvert med små barn.

Hvor sosial er du? Klarer du å se alle andre dra avgårde på vors og fest - mens du leser en time til, før du drar hjem og legger deg tidlig?

Skrevet

Du kan ta et år permisjon som student hvor du får fult studielån som blir stipend. Kan maks ha 2 år pause fra studiet. Men personlig ville jeg ikke anbefalt det det er tøft å studere med barn, og hvis det er 80% oppmøteplikt på studiet ditt og mye obligatorisk undervisning kan det bli vanskelig med tanke på sykt barn. Du får ikke studert på lik linje som andre studenter og det kan bli mange lange kvelder med studiet etter barnet er lagt. Men alt går med en god innstilling 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...