Gå til innhold

Jeg vil spørre leger og sykepleiere om respirator

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nær familie i risikogruppen - alder og underliggende sykdommer. Så jeg er veldig redd for at de blir smittet og kan havne i respirator (og dø). Men her vil jeg spørre om det å ha respirator siden min nærfamilie i risikogruppen spurte meg i stad:

Kan noen leger eller sykepleiere som har kjennskap til det forklare meg hvordan det er å ha respirator? Er man alltid i narkose? Kjenner man noe? Er man våken med respirator? Jeg har selv hatt en operasjon da jeg ble koblet på en respirator og var i narkose og da jeg våknet hadde jeg ikke, men hadde veldig sår hals i en dag eller to. Takk for svar.

Anonymkode: 54a6a...2f6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du legges i koma ved hjelp av kontinuerlig tilførsel av "sovemedisin" via en sprøytepumpe inn i blodet. Det legges et rør ned i luftveiene som er koblet til respiratoren, dette kan gi sårhetsfølelse når man våkner. Det sitter en person konstant for å følge med på hvordan kroppen din responderer og justerer eventuelle tilførsler av væske, næring, medikamenter osv for at kroppen skal være i mest mulig "harmoni". 

Anonymkode: d4f69...4ba

AnonymBruker
Skrevet

Man kan være sedert og må ikke ligge i koma når man er intubert. Man er altså i noen tilfeller våken, men såpass sedert at man ikke kjenner så mye til tuben. 

Anonymkode: 483a1...f5c

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan være sedert og må ikke ligge i koma når man er intubert. Man er altså i noen tilfeller våken, men såpass sedert at man ikke kjenner så mye til tuben. 

Anonymkode: 483a1...f5c

For vanlige folk er vel denne tråden av sedert synonymt med koma/bevisstløshet. 

AnonymBruker
Skrevet

*graden

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dessverre overlever bare 30-50% av de som legges på respirator, og av de igjen så får ca 50% kognitive og fysiske skader.

Anonymkode: c5e38...4a9

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre overlever bare 30-50% av de som legges på respirator, og av de igjen så får ca 50% kognitive og fysiske skader.

Uff:( Gjelder det generelt eller for dem med covid-19?

Anonymkode: 1e811...703

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff:( Gjelder det generelt eller for dem med covid-19?

Anonymkode: 1e811...703

Det gjelder alle med akutt lungesviktsyndrom (ARDS) som er grunnen til at covid-19 pasienter legges på respirator.

AnonymBruker
Skrevet

Må rette på meg selv for jeg byttet om på tallene rundt overlevelse. 30-50% av de i respirator dør. 50-70% overlever, men da har 50% av de fysiske og kognitive skader. Vi kan altså anslå at bare 25% av de som legges i respirator vil gå tilbake til et normalt dagligliv.

• Opprett ny...