AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #1 Skrevet 1. april 2020 Hei, Jeg synes det er rart at dette ikke er et mer omdiskutert tema, men herregud, så mange bachelor-ere og mastere som egentlig fører til ingenting, eller et omtrent umulig konkuranse om jobbene. Jeg ser jo 100 forskjellige utdanninger som virker kjempe spennede, men som det ikke er noen jobber eller penger i. Har aldri vært særlig interessert i Realfag og matte.... betyr dette at jeg aldri kan tjene gode penger eller være sikret arbeid? Kanskje jeg overdriver? Jeg er utrolig frustrert... Hvorfor skal det masse utdanninger for noe vi ikke har arbeid for? Er det noe universitetene hover inn penger på? Er det noen som har noen forslag til bachelor og eventuelt master, phd som fører meg til et ganske godt arbeidsmarked hvor det er jobber å få, og en ordentlig årslønn (for meg er det ca. 600 000 i året), uten at jeg må jobbe med realfag og mattefag. Kanskje jeg er utrolig kravstor? Jeg er hardarbeidende, men vil jo ikke gå all in or nothing, som jeg føler man gjør på noen utdanninger. Jeg klør meg virkelig i hode over alle disse fine bachelorene som jeg får reklame om på facebook og youtube... hvorfor skal vi ha 500 nyutdannede om det bare er plass til 50 på jobbmarkedet? Anonymkode: 8bc47...518
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #2 Skrevet 1. april 2020 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Jeg synes det er rart at dette ikke er et mer omdiskutert tema, men herregud, så mange bachelor-ere og mastere som egentlig fører til ingenting, eller et omtrent umulig konkuranse om jobbene. Jeg ser jo 100 forskjellige utdanninger som virker kjempe spennede, men som det ikke er noen jobber eller penger i. Har aldri vært særlig interessert i Realfag og matte.... betyr dette at jeg aldri kan tjene gode penger eller være sikret arbeid? Kanskje jeg overdriver? Jeg er utrolig frustrert... Jeg skjønner ingenting av resonnementet ditt. Det er da plenty av yrker som gir jobb. 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skal det masse utdanninger for noe vi ikke har arbeid for? Er det noe universitetene hover inn penger på? Er det noen som har noen forslag til bachelor og eventuelt master, phd som fører meg til et ganske godt arbeidsmarked hvor det er jobber å få, og en ordentlig årslønn (for meg er det ca. 600 000 i året), uten at jeg må jobbe med realfag og mattefag. Kanskje jeg er utrolig kravstor? Jeg er hardarbeidende, men vil jo ikke gå all in or nothing, som jeg føler man gjør på noen utdanninger. hva skal du med en phd om du ikke skal drive med forskning/undervisning? 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg klør meg virkelig i hode over alle disse fine bachelorene som jeg får reklame om på facebook og youtube... hvorfor skal vi ha 500 nyutdannede om det bare er plass til 50 på jobbmarkedet? Anonymkode: 8bc47...518 For så vidt enig i det. Privatskoler er jo de som pusher hardest. Utdannelser er gratis å ta offentlig i Norge. Nav har gode oversikter over hvor det finnes arbeid flere år frem i tid, men skal du studere disse må du ha corona i tankene Anonymkode: 42f83...c78
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #3 Skrevet 1. april 2020 Er godt fornøyd med egen utdanning som logoped (master). Det kryr ikke av jobber, men stillinger lyses ut jevnt og trutt, med få konkurrenter! Lønningene er lavere innen helse, som f.eks. sykehuslogoped, men innen utdanning er den høyere. Nå jobber jeg innen sistnevnte som logoped/pp-rådgiver, og med noen års ansiennitet ligger lønningene på rundt 600. Max ansiennitet med stillingskode "lektor med tillegg" er per dags dato 651.000. Ikke det letteste utdanningsløpet, og faget må sies å være for spesielt interesserte, men det er mange jobber utenom realfag som ligger på lønnsnivået du etterspør😊. Anonymkode: 5972f...c81
Knirke Skrevet 2. april 2020 #4 Skrevet 2. april 2020 (endret) Hva med juss? Personlig var jeg ikke glad i matte da jeg gikk på VGS, men det "gikk seg til" på Høgskolen da jeg fikk satt det i sammenheng med andre fag. Jeg valgte en teknisk utdannelse da jeg ikke ønsker å jobbe med mennesker eller service. Endret 2. april 2020 av Knirke
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå