Gå til innhold

I et parforhold: Hvem skal bestemme mest angående møblering, maling og interiør?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er selv over middels interessert i oppussing, og har lenge lekt med ideer rundt hvordan jeg vil at huset vi snart flytter inn i skal se ut. Vi er begge enige i at mye må ordes, da det er et slitent hus. Jeg har laget masse dokumenter hvor jeg limer inn ideer og inspirasjonsbilder, sammenligner malingsforslag og hvordan de matcher med gulv og møbler og så videre. Har begynt å se en del interiørprogrammer for å lære mer, stikker innom fargehandelen når jeg lurer på noe, ja, er ganske engasjert rundt dette, og synes det er utrolig gøy. Samboer engasjerer seg litt, det betyr at jeg viser ham noen av bildene for å høre hva han liker, og at jeg luker ut det han ikke liker, selv om jeg kanskje likte det selv. Det er jeg som tar sånt opp, jeg som undersøker, sammenligner og foreslår. Jeg har hele tiden vært nøye på at vi skal finne vår stil, og vi er heldigvis for det meste samkjørte, men så dukker det opp småting hvor jeg har veldig lyst på noe som han er helt imot. Og jeg vil jo ikke bo et sted han ikke trives, så da gir jeg meg, eller vi finner et "kompromiss" (grå gang i stedet for blå). 

Det er to soverom i det nye huset, og det ene blir hans hobbyrom. Helt greit, men det er jo ikke sånn at jeg ikke kunne tenke meg å bruke det til et fint gjesterom eller noe annet. Vil at han skal bruke dette til hobbyene sine, og er helt med på ideen. Mener bare med dette at kanskje jeg kunne få valgt litt mer i de andre rommene, men vil ikke virke smålig:P 

Vil ikke blåse dette opp til noe det ikke er, for vi har det veldig fint sammen, så dette er ikke en sånn post! :) Men en del av meg er litt sånn "kan han ikke bare gi meg styringen?" :P Det er jo helt tydelig hvem som får mest glede av det her (oppussingen/planleggingen), og det er jo jeg som følger med og har litt greie på det. Sier absolutt ikke at hans mening ikke teller (ellers ville jeg jo ikke spurt ham hva han synes hele tiden), men jeg skulle egentlig ønske at dette kunne være litt mer "mitt felt". Det virker ikke som at han synes det er gøy å verken male, velge farger eller se på møbler, så kan ikke jeg kose meg med det da, og så kan han ha litt tillit? Jeg kommer jo ikke til å male veggene rosa eller legge fluffy puter overalt. 

Så det som skjer er alltid at jeg viser frem noe av det jeg har lagret i dokumentene mine, og at han enten er middels engasjert (ja, den var jo grei), eller at han sier nei. Så har han ingen kompromiss eller motforslag, for han er jo rett og slett ikke så interessert i dette, og er nok en typisk mann som ikke akkurat leser interiørblader (noe jeg forstår! Det er ikke for alle.) Men det er litt kjedelig når jeg legger så mye tid og lidenskap i dette, og han bare er negativ til ideene mine uten å komme med et annet forslag. Så har jeg kanskje sittet i fire timer og "studert", og alt jeg får høre er "nei, det blir fælt". 

Eksempler: Jeg måtte mase sååå mye før jeg fikk godkjent på å male soveromstaket i samme farge som veggene. Det var helt uaktuelt å ha mørkt kjøkken (dette handler ikke om jobben, da det var jeg som skulle male). Helt uaktuelt å male listene i samme farge som veggen. Runde speil kunne vi heller ikke ha. 

Hvordan løser du og din samboer dette? Og er du uenig?

Anonymkode: 1ef41...b46

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men det du sier, Ts, er jo at du finner glede i selve arbeidet. Og det er helt supert. En som liker å sjekke, dobbeltsjekke, finne fargeprøver, male litt av veggen, male hele veggen, bytte lamper etc må da selvsagt få gjøre det aller, aller meste av dette selv. Gitt at den andre parten ikke finner like stor glede i det, selvsagt. Da deler man på arbeidet. Her er det helt klart at du finner det festlig og han synes det er kjedelig. Da er du heldig, og det bør absolutt være sånn at du gjør 100% av alt fysisk arbeid knyttet til oppussingen. Så kan han drive med en hobby han liker. 

Men så begynner du å rote. Du innbiller deg at din glede i både det fysiske arbeidet og planleggingen betyr at det er du som har størst glede av å leve i det ferdig oppussede huset. Men du finner jo glede i arbeidet. Det har null og nuåiks med gleden av resultatet å gjøre.

Så mitt forslag er at dere deler estetiske valg 50/50 og du utfører alt praktisk arbeid. Eventuelt tar han det meste av de estetiske valgene, siden du jo liker å pusse opp. Da bestemmer han 80% og du utfører 100%. Det er uansett du som får mest glede utav dette (skal dere dele likt må han ta 100% estetikk og du 100% arbeid) 

Anonymkode: f16f5...72a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får bestemme det meste ettersom jeg bryr meg mest. Men han "godkjenner" farger på vegger. Kjøkken kommer nok han til å bestemme det meste, ettersom han bryr seg mest der.

Fortell samboeren din det du skriver her da? At det er utfordrende at du skal sitte og komme på ideer, og alt han trenger å si er nei eller ja. Du gjør jo all jobben. Enten får han engasjere seg mer, eller så får du bestemme tenker jeg.

Anonymkode: 49709...755

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes ikke at det er rettferdig at den som ikke engasjerer seg og legger tid og arbeid i huset, seg skal ha vetorett.  Tenk så lettvint å få forslag etter forslag framlagt, og så bare kunne si ja eller nei.  

Hjemme hos oss er det jeg som bestemmer i hus og hage. Det skulle da også bare mangle, for det er jeg som gjør alt arbeidet.  Mannen min har aldri vært interessert, og er lettet over at jeg gjør det. Jeg spør ham kun om hjelp når det er noe jeg absolutt ikke klarer selv, f.eks. å nå med malerkosten på det høyeste i taket.  

Dette fungerer fint for oss.  Han rister på hodet når jeg maler kjøkkenet sort, men jeg ser også hvor fornøyd han er når jeg er ferdig :)

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er du heldig, og det bør absolutt være sånn at du gjør 100% av alt fysisk arbeid knyttet til oppussingen. Så kan han drive med en hobby han liker. 

Herregud, det må være det mest urimelige jeg har hørt på en stund 😂 Nevnte jeg at begge er enige i at huset trenger oppussing? 

Men du finner jo glede i arbeidet. Det har null og nuåiks med gleden av resultatet å gjøre.

Det har jo alt med resultatet å gjøre! Ja, det er jeg som får mest glede av det, men tror du jeg har en annonse på Finn hvor jeg maler og pusser opp gratis for andre fordi jeg synes det er så sinnssykt gøy, uavhengig av sluttresultat, uavhengig av alt, bare jeg får arbeide? Det handler jo om å bygge rede! Om å pynte i sitt eget hjem som man skal leve i og trives i.

Så mitt forslag er at dere deler estetiske valg 50/50 og du utfører alt praktisk arbeid. Eventuelt tar han det meste av de estetiske valgene, siden du jo liker å pusse opp. Da bestemmer han 80% og du utfører 100%. Det er uansett du som får mest glede utav dette (skal dere dele likt må han ta 100% estetikk og du 100% arbeid) 

Så siden jeg synes det er gøy med interiør og farger (og dermed også da er MEGET opptatt av det ferdige resultatet og det estetiske) og han IKKE synes det er gøy, så skal jeg gjøre ALL den fysiske jobben, og han skal bestemme 80% av det estetiske?.. Når han ikke har peiling på interiør? Du virker helt fjern. Beklager at jeg sier det. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, Zienna skrev:

Jeg synes ikke at det er rettferdig at den som ikke engasjerer seg og legger tid og arbeid i huset, seg skal ha vetorett.  Tenk så lettvint å få forslag etter forslag framlagt, og så bare kunne si ja eller nei.  

Hjemme hos oss er det jeg som bestemmer i hus og hage. Det skulle da også bare mangle, for det er jeg som gjør alt arbeidet.  Mannen min har aldri vært interessert, og er lettet over at jeg gjør det. Jeg spør ham kun om hjelp når det er noe jeg absolutt ikke klarer selv, f.eks. å nå med malerkosten på det høyeste i taket.  

Dette fungerer fint for oss.  Han rister på hodet når jeg maler kjøkkenet sort, men jeg ser også hvor fornøyd han er når jeg er ferdig :)

Det høres ut som en drømmesituasjon :)! 

Men føler mannen min blir litt misforstått her; han har gjort mye av det praktiske i huset, alt fra å male vegger og tak til å legge gulv og så videre. Han er absolutt et arbeidsjern. Det jeg mener handler mer om smak og stil og valg, ikke om fysisk arbeid.

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker interiør, og har nok mange drømmestiler som ikke er helt forenlig med mannens. Men jeg liker også å få det fint i forskjellige stiler, så da har vi funnet grunnelementer som vi begge liker og så jobber jeg ut ifra det. Han er med på store innkjøp/prosjekter som store møbler, farger på vegg, gulv etc. Men skal innrømme at jeg ofte finner flere alternativer som jeg liker, og så får han velge blant dem. 

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ut som en drømmesituasjon :)! 

Men føler mannen min blir litt misforstått her; han har gjort mye av det praktiske i huset, alt fra å male vegger og tak til å legge gulv og så videre. Han er absolutt et arbeidsjern. Det jeg mener handler mer om smak og stil og valg, ikke om fysisk arbeid.

Hvis mannen din bidrar praktisk, så stiller ting seg annerledes.  Du kan ikke vente at du bestemmer, og at han gjør det du har bestemt deg for.  
Se på tv-programmet Sinnasnekkeren.  Det som gjentar seg er at kvinnen bestemmer og forventer at mannen gjør jobben.  Det går sjelden bra, verken for hus eller forhold.  

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Den som gjør arbeidet bestemmer mest. Det som ofte er et problem er når den ene parten (gjerne kvinnen) bestemmer at det skal pusses opp, og hvordan det skal bli. Men så er det den andre som må gjøre det. Akkurat det tror jeg er oppskrift på skilsmisse

Anonymkode: 78489...578

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forteller hvordan jeg vil ha det, og han  den handymannen som han er, gjør det. Han bryr seg katta i om hvordan det ser ut og interesserer seg bare for at arbeidet blir bra.Han er nøye sånn sett.

Anonymkode: bdf7f...c3d

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, Zienna skrev:

Hvis mannen din bidrar praktisk, så stiller ting seg annerledes.  Du kan ikke vente at du bestemmer, og at han gjør det du har bestemt deg for.  
Se på tv-programmet Sinnasnekkeren.  Det som gjentar seg er at kvinnen bestemmer og forventer at mannen gjør jobben.  Det går sjelden bra, verken for hus eller forhold.  

Nei og nei. Jeg føler dette er så typisk for KG. Når har jeg sagt at jeg bestemmer og at jeg forventer at han skal gjøre jobben? Jeg skrev at jeg ville male kjøkkenet, og at da er det JEG som gjør hele jobben. Han ville også ha en forandring, men ville ikke male. Helt greit, men da får vel jeg litt mer jeg skulle sagt angående farge, tenker jeg. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den som gjør arbeidet bestemmer mest. Det som ofte er et problem er når den ene parten (gjerne kvinnen) bestemmer at det skal pusses opp, og hvordan det skal bli. Men så er det den andre som må gjøre det. Akkurat det tror jeg er oppskrift på skilsmisse

Anonymkode: 78489...578

Ok, da er det jeg som bør bestemme mest, da. Siden jeg gjør mest. 

Og med å gjøre mest, så synes jeg ikke bare den praktiske jobben skal være i fokus, men også planleggingen/det å lære om emnet, som tar mye tid, bør bli vektlagt.

Jeg planlegger, forhører meg, leser om emnet, ser videoer om emnet, og utfører jobben. Da synes jeg at det er kjedelig når han bare sier nei og ikke kommer med noe motforslag.

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei og nei. Jeg føler dette er så typisk for KG. Når har jeg sagt at jeg bestemmer og at jeg forventer at han skal gjøre jobben? Jeg skrev at jeg ville male kjøkkenet, og at da er det JEG som gjør hele jobben. Han ville også ha en forandring, men ville ikke male. Helt greit, men da får vel jeg litt mer jeg skulle sagt angående farge, tenker jeg. 

Ja, da så :)  Enig med deg!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi blir enige om store ting som farger på maling, gulvtype, dører, valg av møbler, malerier osv. 

Jeg får frie tøyler på gardiner, puter, duker og annet interiør. 

Anonymkode: 8de2b...77e

Gjest EmKay
Skrevet

Jeg skulle lenge også ønske at jeg fikk styre alt som hadde med innredning og interiør å gjøre, slik som mange av venninnene mine. Men har innfunnet meg med at det får jeg ikke. Samboer er sånn passe interessert - litt som typen din. Har har ingen klare meninger om hva han vil ha, men han vet godt hva han ikke vil ha. 

Med maling og sånn hender det at jeg trumfer gjennom det jeg vil ha, og sier at jeg lover å male det om hvis han virkelig ikke liker det. Rett og slett fordi han ikke klarer å visualisere ting på samme måte som meg. Han har stort sett blitt ganske fornøyd, den eneste fargen han ikke har likt er Warm Blush (som jeg malte inne på mitt eget kontor, og derfor ikke fjerner med det første). Eksempelvis malte jeg nettopp gangen i Antique Green, og han var lite begreistret for tanken. Men når jeg var ferdig måtte han innrømme at gangen faktisk hadde fått seg et stort løft. Så det gjør jeg avogtil, bare gjør det jeg vil selv om han ikke er helt gira, men da med den innstillingen om at det kan hende jeg må levere tilbake/selge møbelet jeg har kjøpt, eller male på nytt.
Der han har sterke meninger om hvordan vi skal løse det, må vi rett og slett finne et kompromiss. Og rett som det er har det hendt at jeg selv faktisk har blitt mer fornøyd med løsningen han ønsket, enn det jeg hadde planer om å gjøre selv. 

Vi har sett mye på Eventyrlig Oppussing, og etter det har han myknet litt opp i hvor mange muligheter som finnes. Han liker virkelig det de gjør i programmene sine, og jeg tror litt av grunnen til at han er mer åpen for det de gjør er fordi de er gjeng menn som pusser opp, uten at det er damer inne i bildet. Kanskje du kan vise typen din noe av det? Der har de jo ofte annen farge på tak, lister i samme farge som vegger, osv. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det er lurt å så noen frø som du vanner og pleier litt og litt fram til dere skal ta en avgjørelse.

Sånn ellers synes jeg ikke Det er noen automatikk i at du skal få bestemme mest fordi han får et hobbyrom, men om han viser omtrent ingen interesse for oppussingen, kan jo du velge å foreslå ting du liker 

Anonymkode: 9cce7...f30

AnonymBruker
Skrevet

Begge. Jeg er definitivt mer interessert i samboeren, men han har sine meninger og skal jo også bo her. Det betyr at vi diskuterer alle større avgjørelser, og hvis noen av oss er veldig imot utsetter vi beslutningen. Når han har vært imot er det stort sett fordi det blir veldig mye mer jobb enn jeg tror, eller dyrere enn jeg har tenkt. 

Anonymkode: de858...9b3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bestemmer farger og tapeter, mens han gjør materialvalg om det er han som skal bygge. 

Ikke la fyren din velge gråfarger overalt da hadde jeg heller valgt en gråblå 😁

Grått er så akterutseilt 😚😏😁

Anonymkode: 19e60...185

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi kjøpte hus for ikke så lenge siden. Huset var nesten nyoppusset. Vi tenkte det var deilig å slippe å gjøre noe. Synes alt så fint ut, men om vi f.eks skulle startet fra begynnelsen selv så hadde vi sikkert gjort ting litt annerledes. Så det eneste vi har gjort er å møblere og male noen møbler. 

Er jeg som oftest kommer med ideer, men han kommer også med det innimellom. Hvis jeg har en ide så sier jeg det til han og motsatt. Også diskuterer vi gjerne fordeler og ulemper. Selv har jeg også latt han velge et par ting, spurt f.eks hvilken farge et par møbler skal males i. Han valgte farger jeg ikke selv hadde tenkt på, men det ble likevel fint. Jeg tenker at vi er to som skal bo sammen og det bør vises personlighetene til begge. Begge skal også føle seg hjemme. 

Jeg tenker at et hjem blir til mens man bor der. Må alt planlegges til punkt og prikke? Jeg forstår at man kanskje vil finne matchende farger osv, men for meg høres det litt mye ut å holde på slik du gjør. Det eneste du ender opp med er å bli skuffet fordi du har stått på og jobbet og hatt store forventinger til hvordan ting skal bli, men så vil han også ha med en finger i innredningen også krasjer det med dine ønsker. Jeg tenker kompromiss er løsningen. Gi og ta. Hvis du lar han velge noe er det jo lettere for han å tenke senere at kanskje du kan få din vilje? Eller f.eks om dere ser på et møbel. F.eks en sofa i grå, brun og svart. Han liker ikke utseende, men er fast bestemt på brun sofa. Du vil ikke ha brun sofa, men vil absolutt ha den sofaen pga. stilen. Hva med å da bare innse at man ikke kan få alt her i livet? Gå for sofaen i brun, så har begge "vunnet" litt. 

Med en slik innstilling du har så tror jeg det vil komme mange krangler om bagateller fremover, og det er jo dumt. 

Men over til hobbyrommet. Vi har 2 gjesterom selv. Min samboer har mye rare greier som han ønsker å "stille ut". Jeg har selvsagt sagt ja til at noe kan være i stuen, men har snakket med han om ikke vi kan bli litt enig om hva da det er noen ting jeg helst ikke ønsker der. Har da funnet noen ting som han liker godt og som jeg kan "klare meg med" i stuen. Han har nå "fått" ene gjesterommet til sin disposisjon til å stille ut disse tingene, men vi er blitt enig om at rommet fremdeles skal ha gjesteseng og en ekstra garderobe pga praktiske årsaker.  

Ellers vet jeg at han er flinkere enn meg til å velge materialer, type maling, hva som helt praktisk fungerer og ikke. Og han vet at jeg gjerne er flinkere til å matche farger. Så da pleier vi å høre på hverandre siden vi vet hva den andre er god på og ikke. 

Anonymkode: 0cf0c...0b8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...