AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #1 Skrevet 1. april 2020 Jeg føler de fleste yrker har en kleskode, og at om man ikke stiller opp til disse kan man oppleve sosiale sanksjoner eller ha vansklighet for å finne jobb? Dersom man jobber i offenntlig sektor eller på kontor, er det kanksje rart å gå i crop topper eller i veldig utfordrende klær. Jeg ser for meg at noen stedder er det veldig formelle dresskoder. Kanskje jeg er helt ute å kjøre? Jeg bare lurte på om det finnes yrker hvor man kan kle seg som man føler for selv? Om man er veltrent og liker å vise det, eller om man liker emo- stil, eller noe som er litt utenfor de sosiale normene? Synes det virker så kjedelig å komme ut i jobb når man er 25 og måtte kle seg å formelt heletiden? Er greit i jobb, men å kunne kle meg som jeg vil på fritiden uten at det går ut over troverdigheten min på jobb eller hvordan de på jobb ser meg? Anonymkode: fd7a3...ff5
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #2 Skrevet 1. april 2020 Det å kle seg innen det som er å innse som "innen skikk og bruk" vil nok alltid gjelde uansett tror jeg, men det er jo forskjell yrker. Jeg kan likevel ikke komme på ett yrke der det det er ok å være veldig utfordrende kledd, egentlig? Når du er på jobb så kjøper jo arbeidsgiver tida di, og de arbeidsgiverne jeg kjenner ønsker seg iallfall arbeidstagere der fokus er på oppgaven og ikke på hvordan du ser ut. Det blir fort distraherende for både de du jobber sammen med og de du møter i jobben. Men ja- måten du kler deg på vil påvirke hvordan folk oppfatter deg (inkludert kollegaer som ser deg på fritida i utfordrende klær) Anonymkode: a5dec...ba8 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #3 Skrevet 1. april 2020 IT er ganske fritt Anonymkode: 2459b...2bf
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #4 Skrevet 1. april 2020 Som AB...ba8 skriver: det handler om at ulike situasjoner har ulike "koder" uansett hvilket yrke man er i. Hvis man er veltrent og fortrinnsvis er ute etter å vise fram kroppen sin i jobbsammenheng, må man nesten ta seg jobb på et treningssenter. Det er ingen andre arbeidsplasser hvor akkurat kroppsframvisning er innafor. Utover det: det varierer mye med bedrift, med fagfelt og med bransje. Jeg jobber i offentlig forvaltning, og der er det "vanlige hverdagsklær" som gjelder. Ingen dresskode, men man tar selvsagt hensyn til at man både skal møte kollegaer og publikum i løpet av en dag. Man går derfor ikke utfordrende eller sært og provoserende kledd. Svært utpreget emo-stil ville ikke passet inn, men det er ingen ting i veien for å være svartkledd og ha merkelige hårfarger. Ting som heller mot liksminke, derimot, vil ikke passe inn. I tidligere jobber har jeg vært i langt mer formelle miljøer, men selv om mange har formelle jobbantrekk kan de bruke det de ønsker på fritiden. For alt jeg vet kan sjefen gå i swingersklubber eller bruke BDSM-utstyr på fritiden. Hadde sjefen derimot vært offentlig talsperson for dette, kan det hende vedkommende ikke hadde blitt sett på på samme måte av sine ledere igjen, eller av kollegaer ellers. Alle valg man tar har konsekvenser. Anonymkode: c2d9e...56c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå