AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #1 Skrevet 1. april 2020 Har en stor hund (cane corso/grand danois-miks) på 1 år. Hun får 1kg vom med laks (fram VOM-serien) daglig, fordelt på morgen og ettermiddag/kveld. Hun får mye mosjon og leker med andre hunder i luftegård 2-3 ganger i uken. Vært inne på tanken om å gi 250g vom til lunsj også, men har begynt å lure på om jeg ikke skal begynne å gi grønnsaker til lunsj. Mange av grønnsakene hunden kan spise (brokkoli, asparges, gulrot, spinat, selleri osv), inneholder mange av næringsstoffene hunden trenger, men som det ikke er så mye av i Vom. Det er ikke snakk om at jeg skal gi store mengder, ser for meg typ 2 bunter kokt brokkoli, 1/2 gulrot og 1 selleristang som måltid etter tur feks. Noen erfaringer med dette? Anonymkode: 83e77...590
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #2 Skrevet 1. april 2020 Jeg har god erfaring med å gi kokte moste grønnsaker sammen med V&H. Det gir vomfyll om du har en særs matglad og umettelig hund og ikke minst gir grønnsakene næring og fiber til mage og tarm. Men siden hunder fordøyelsessystem er kortere enn hos mennesker må du gjøre en viss egeninnsats. For at hunden skal få utbytte av grønnsakene må du koke de godt og mose de slik at grønnsakene lettere tas opp. Jeg gir som regel brokkoli, blomkål, gulrot, grønne erter, mais, spinat, sukkererter. Lykke til! Anonymkode: cff42...0f1 3
Diamant20 Skrevet 1. april 2020 #3 Skrevet 1. april 2020 Frøkna her elsker bringebær, jordbær og blåbære, det er sunt for de også. Du kan jo vurdere å gi hunden det som «lørdagsgodt» eller en gang i blant. 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #4 Skrevet 1. april 2020 Hunden min får kokte grønnsaker hver dag. Det er bare sunt, så du skal ikke være redd for å gi grønnsaker. Jeg ville blandet grønnsakene sammen med vom. Da spiser den det garantert, selv om den ikke er vant til å spise grønnsaker fra før av. Anonymkode: 82c4f...905 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #5 Skrevet 1. april 2020 Trodde hunder spiste kjøtt ? Anonymkode: 35f66...38e
Gjest Keikolina Skrevet 1. april 2020 #6 Skrevet 1. april 2020 Ja, shih tzuen min spiser vom og jogger minst 4 km hver dag
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #7 Skrevet 1. april 2020 Jeg gir frukt og rå og kokte grønnsaker sammen med rått kjøtt, funker bra her, god helse. Kattene mine får det samme, men mere kjøtt. Anonymkode: 58ecb...d53
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #8 Skrevet 1. april 2020 Da er planen å gi litt kokte grønnsaker som formiddagsmat fremover hun spiser absolutt alt, så tror ikke det blir noe problem sånn sett. Hun har innimellom fått litt kulturmelk, kommer til å blande noen skjeer med det i grønnsakene også Anonymkode: 83e77...590
Durinur Skrevet 2. april 2020 #9 Skrevet 2. april 2020 Vil bare nevne at noen grønnsaker, som for eksempel gulrøtter, inneholder mye sukker. Så følg litt ekstra med på vekta om du begynner å gi det regelmessig. For de fleste hunder er det ikke noe problem, men hvis noen med mindre hunder begynner å gi en hel gulrot til hunden sin hver dag kan den fort legge litt på seg. Så hold et øye med den underveis i prosessen
Myrmica Skrevet 2. april 2020 #10 Skrevet 2. april 2020 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Trodde hunder spiste kjøtt ? Anonymkode: 35f66...38e Ikke noe hundemat på markedet inneholder bare rent kjøtt. Det meste er tilsatt korn og noen typer grønnsaker, eller tilsatt vitaminer og mineraler, brusk, bein og vom for å kompensere. Ulver spiser heller ikke bare rent kjøtt, men gjerne også mageinnhold (planter), bær og gress. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå