AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #1 Skrevet 1. april 2020 Noen tips til yrke for oss som er introverte og ikke god i realfag? Liker psykologi, matlaging, planter, data og bøker Anonymkode: 96dd7...fde
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #2 Skrevet 1. april 2020 Hvorfor skulle det hjelpe deg å være god i realfag, mener du? Jeg kan forsikre deg om at myten om at det finnes tekniske yrker som ikke jobber med folk er nettopp det - myter. Det samme er myten om at introverte ikke liker å jobbe med folk. Myte. Fiksjon. Du kan bli it-tekniker. Programmerer. Gartner. Anleggsgartner. Kokk. Eller om du er ok på samfunnsfag og finner det festlig så kan du bli sosiolog (utdanningen få vet om, men som Harald Eia er et eksempel på). Du kan bli lege. Sykepleier. Jobbe i skole eller barnehage. Butikk, markedsføring eller logistikk. Uansett hva du velger, forstår du, ender du opp med å jobbe med folk. Så velg en retning du liker. Og finn et yrke og en arbeidsgiver du trives med etterpå. Anonymkode: 940dd...46c
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #3 Skrevet 1. april 2020 Gartner? Anleggsgartner... Økologisk bonde Anonymkode: b0ed7...abd
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #4 Skrevet 1. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor skulle det hjelpe deg å være god i realfag, mener du? Jeg kan forsikre deg om at myten om at det finnes tekniske yrker som ikke jobber med folk er nettopp det - myter. Det samme er myten om at introverte ikke liker å jobbe med folk. Myte. Fiksjon. Du kan bli it-tekniker. Programmerer. Gartner. Anleggsgartner. Kokk. Eller om du er ok på samfunnsfag og finner det festlig så kan du bli sosiolog (utdanningen få vet om, men som Harald Eia er et eksempel på). Du kan bli lege. Sykepleier. Jobbe i skole eller barnehage. Butikk, markedsføring eller logistikk. Uansett hva du velger, forstår du, ender du opp med å jobbe med folk. Så velg en retning du liker. Og finn et yrke og en arbeidsgiver du trives med etterpå. Anonymkode: 940dd...46c Mener bare at jeg ikke har evner til å fullføre f.eks ingeniør eller økonomi😊 Elsker folk, blir bare sliten av for mye. Er ikke så energisk av meg sånn sosialt sett😅 Anonymkode: 96dd7...fde
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #5 Skrevet 1. april 2020 Jeg er litt i samme situasjon og vurderer bachelor i arkivvitenskap eller radiografi:) Anonymkode: fd76b...454 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #6 Skrevet 1. april 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg er litt i samme situasjon og vurderer bachelor i arkivvitenskap eller radiografi:) Anonymkode: fd76b...454 Så spennende 😊 hva har du forsøkt tidligere av jobb/utdannelse? Jeg jobber i barnehage nå. Utrolig søte barn, men for mye støy. Liker å lage kunst sammen med de, da😁 Anonymkode: 96dd7...fde
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #7 Skrevet 1. april 2020 Jeg er introvert, har studert arkivvitenskap og jobber som arkivar. Det passet meg veldig godt. Vær obs på at selv om man jobber med arkiv, er man avhengig av å ha interaksjon med andre mennesker. Man er ikke helt alene med databasene sine, fagsystemene sine eller de gamle papirene sine hele dagen, dag ut og dag inn. Det er viktig å være synlig i organisasjonen, være tilstede på de arenaene som trengs, og gjerne gjøre en del formidlingsarbeid også. Men likevel vil jeg anbefale det. Det fungerer for introverte personer med normale sosiale antenner, som gjerne kan være i kontakt med folk, men som synes veldig mange mennesker, veldig mye lyd, veldig mye aktivitet i omgivelsene og veldig uforutsigelige situasjoner er energikrevende. Jeg har også hatt et mye mer utadvendt yrke før, og da ble jeg utbrent. Det gjør jeg ikke nå, selv om jeg har masse å gjøre, og jobber minst like hardt og mye som før. Anonymkode: 847e1...69c
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #8 Skrevet 1. april 2020 Kjenner meg selv litt igjen. Vanskelig med godt betalte "humanistiske" yrker som ikke er lærer ( drepen for en introvert som meg) Jeg tok psykologi, men var mye å lese! Er man glad i det, så kjør på. Kan jobbe innen HR. Det er litt svadayrke med mye dill og administrasjon, men de klarer seg jo greit nok lønnsmessig og kan jobbe med organisasjonspsykologi, så er det litt mer "spennende" ( corporate mombo jumbo) som det er mulig å gjøre karriere av. I en liten bedrift blir du fort den som kjøper inn påskeegg og organiserer julebord for de med litt viktigere rolle. Koselig, helt sikkert, men veldig utfordrende, neppe... Sykepleier, godt betalt og mindre teori. Garantert jobb.De får mye igjen for lite skolegang sammenlignet med andre praktiske yrker, men som introvert kan kanskje helsesøster være et valg..? Hadde holdt meg unna litteratur, filosofi, språk. Barnevernet kan absolutt være spennende, og der kan en også tjene greit uten å måtte jobbe livet av seg på skolen. Programmering er ikke dumt. Virker gøy og krever ikke enorme mattekunnskaper, slik jeg har forstått det. Kan bruke mye kreativitet i utvikling. Anonymkode: 50280...1b0 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #9 Skrevet 1. april 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så spennende 😊 hva har du forsøkt tidligere av jobb/utdannelse? Jeg jobber i barnehage nå. Utrolig søte barn, men for mye støy. Liker å lage kunst sammen med de, da😁 Anonymkode: 96dd7...fde Lærer, veldig givende😊 men samtidig ganske krevende og redd for å bli utbrent.. Anonymkode: fd76b...454
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #10 Skrevet 1. april 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er introvert, har studert arkivvitenskap og jobber som arkivar. Det passet meg veldig godt. Vær obs på at selv om man jobber med arkiv, er man avhengig av å ha interaksjon med andre mennesker. Man er ikke helt alene med databasene sine, fagsystemene sine eller de gamle papirene sine hele dagen, dag ut og dag inn. Det er viktig å være synlig i organisasjonen, være tilstede på de arenaene som trengs, og gjerne gjøre en del formidlingsarbeid også. Men likevel vil jeg anbefale det. Det fungerer for introverte personer med normale sosiale antenner, som gjerne kan være i kontakt med folk, men som synes veldig mange mennesker, veldig mye lyd, veldig mye aktivitet i omgivelsene og veldig uforutsigelige situasjoner er energikrevende. Jeg har også hatt et mye mer utadvendt yrke før, og da ble jeg utbrent. Det gjør jeg ikke nå, selv om jeg har masse å gjøre, og jobber minst like hardt og mye som før. Anonymkode: 847e1...69c Høres ut som du har en spennende jobb😊 Tok du bachelor? Hvordan er jobbmulighetene som arkivar? Er det en ok betalt jobb? Anonymkode: fd76b...454
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #11 Skrevet 1. april 2020 Hva har introvert med å gjøre at du ikke er god i matte ?? Anonymkode: cfd6a...3a7
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #12 Skrevet 1. april 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva har introvert med å gjøre at du ikke er god i matte ?? Anonymkode: cfd6a...3a7 Haha, de hanger jo ikke sammen akkurat, men føles ofte som at de fleste yrker forutsetter en av de to delene. Anonymkode: 96dd7...fde 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #13 Skrevet 1. april 2020 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høres ut som du har en spennende jobb😊 Tok du bachelor? Hvordan er jobbmulighetene som arkivar? Er det en ok betalt jobb? Anonymkode: fd76b...454 Jeg trives veldig godt med jobben. Jobbmulighetene er sånn passe. Det finnes jobber, og det er stadig utlyst stillinger, men det er ikke veldig mange å velge mellom til enhver tid. Men altså: alle kommuner har jo arkiv, alle statlige instanser har arkiv, en del museer har arkiv-funksjoner, og en del private virksomheter har behov for dyktige dokumentforvaltere. Lønnsnivået i det offentlige, der jeg jobber, er ikke veldig høyt. Anonymkode: 847e1...69c
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #14 Skrevet 2. april 2020 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Kjenner meg selv litt igjen. Vanskelig med godt betalte "humanistiske" yrker som ikke er lærer ( drepen for en introvert som meg) Jeg tok psykologi, men var mye å lese! Er man glad i det, så kjør på. Kan jobbe innen HR. Det er litt svadayrke med mye dill og administrasjon, men de klarer seg jo greit nok lønnsmessig og kan jobbe med organisasjonspsykologi, så er det litt mer "spennende" ( corporate mombo jumbo) som det er mulig å gjøre karriere av. I en liten bedrift blir du fort den som kjøper inn påskeegg og organiserer julebord for de med litt viktigere rolle. Koselig, helt sikkert, men veldig utfordrende, neppe... Sykepleier, godt betalt og mindre teori. Garantert jobb.De får mye igjen for lite skolegang sammenlignet med andre praktiske yrker, men som introvert kan kanskje helsesøster være et valg..? Hadde holdt meg unna litteratur, filosofi, språk. Barnevernet kan absolutt være spennende, og der kan en også tjene greit uten å måtte jobbe livet av seg på skolen. Programmering er ikke dumt. Virker gøy og krever ikke enorme mattekunnskaper, slik jeg har forstått det. Kan bruke mye kreativitet i utvikling. Anonymkode: 50280...1b0 Haha, er helt enig i refleksjonene dine. Hva har du bestemt deg for da? Tror for min del det står mellom IT og sykepleie, kanskje sykepleie med master i helseinformatikk på sikt. Eller operasjon. Kommer egentlig fra et litt lite sted hvor det er enten den maritime næringen, utdanning eller helse det er jobbmuligheter, så har jo det i bakhodet også. Anonymkode: 96dd7...fde
Wilmus Skrevet 2. april 2020 #15 Skrevet 2. april 2020 Jeg bare lurte på... Er du sikker på at du ikke er flink i matte...? Hvor gammel er du? Grunnen til at jeg lurer er at jeg også trodde jeg var veldig dårlig i matte. Så dårlig faktisk at det ikke var noe poeng å prøve å få studiekompetanse, Jeg ville aldri klare å få ståkarakter. Derfor jobbet jeg som ufaglært i mange år. Men plutselig en dag fikk jeg ånden over meg og bestemte meg for å prøve. Jeg tok studiekompetanse over to år via voksenopplæring, og vet du hva? Jeg fikk 5 i matte!! JEG! Som trodde jeg var Norges dummeste i matte! Alt jeg trengte var modning, litt indre motivasjon og en god lærer. Nå har jeg begynt på lærerutdannelsen, og håper jeg kan hjelpe spesielt de elevene som ikke føler de får til matte. Jeg skal bli mattelærer! JEG??! Det høres helt surrealistisk ut, men nå synes jeg faktisk matte er gøy! Jeg virkelig HATET det før. Jeg er klar over at dette ikke var det du spør om, men jeg måtte bare si det, for jeg har kastet bort så mange år ved å tro at jeg ikke kan. Vil helst ikke at fler skal gå i samme fella:) 2
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #16 Skrevet 2. april 2020 15 minutter siden, Wilmus skrev: Jeg bare lurte på... Er du sikker på at du ikke er flink i matte...? Hvor gammel er du? Grunnen til at jeg lurer er at jeg også trodde jeg var veldig dårlig i matte. Så dårlig faktisk at det ikke var noe poeng å prøve å få studiekompetanse, Jeg ville aldri klare å få ståkarakter. Derfor jobbet jeg som ufaglært i mange år. Men plutselig en dag fikk jeg ånden over meg og bestemte meg for å prøve. Jeg tok studiekompetanse over to år via voksenopplæring, og vet du hva? Jeg fikk 5 i matte!! JEG! Som trodde jeg var Norges dummeste i matte! Alt jeg trengte var modning, litt indre motivasjon og en god lærer. Nå har jeg begynt på lærerutdannelsen, og håper jeg kan hjelpe spesielt de elevene som ikke føler de får til matte. Jeg skal bli mattelærer! JEG??! Det høres helt surrealistisk ut, men nå synes jeg faktisk matte er gøy! Jeg virkelig HATET det før. Jeg er klar over at dette ikke var det du spør om, men jeg måtte bare si det, for jeg har kastet bort så mange år ved å tro at jeg ikke kan. Vil helst ikke at fler skal gå i samme fella:) Hei, ja jeg er dessverre sikker på det. Begynte på økad og besto omtrent bare orgfagene, fordi at jeg ikke hang med matten😳Ikke for det, jeg ble jo flinkere, men mer på "yey, jeg kan prosentregning nå"-nivå, og det etter mye jobb. Anonymkode: 96dd7...fde
AnonymBruker Skrevet 2. april 2020 #17 Skrevet 2. april 2020 Men tusen takk for råd ❤️ Setter pris på det Anonymkode: 96dd7...fde
AnonymBruker Skrevet 3. april 2020 #18 Skrevet 3. april 2020 På 2.4.2020 den 8.47, AnonymBruker skrev: Hei, ja jeg er dessverre sikker på det. Begynte på økad og besto omtrent bare orgfagene, fordi at jeg ikke hang med matten😳Ikke for det, jeg ble jo flinkere, men mer på "yey, jeg kan prosentregning nå"-nivå, og det etter mye jobb. Anonymkode: 96dd7...fde Gikk du lenge på økad? Anonymkode: fd76b...454
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #19 Skrevet 15. april 2020 On 4/1/2020 at 6:01 PM, AnonymBruker said: Jeg er introvert, har studert arkivvitenskap og jobber som arkivar. Det passet meg veldig godt. Vær obs på at selv om man jobber med arkiv, er man avhengig av å ha interaksjon med andre mennesker. Man er ikke helt alene med databasene sine, fagsystemene sine eller de gamle papirene sine hele dagen, dag ut og dag inn. Det er viktig å være synlig i organisasjonen, være tilstede på de arenaene som trengs, og gjerne gjøre en del formidlingsarbeid også. Men likevel vil jeg anbefale det. Det fungerer for introverte personer med normale sosiale antenner, som gjerne kan være i kontakt med folk, men som synes veldig mange mennesker, veldig mye lyd, veldig mye aktivitet i omgivelsene og veldig uforutsigelige situasjoner er energikrevende. Jeg har også hatt et mye mer utadvendt yrke før, og da ble jeg utbrent. Det gjør jeg ikke nå, selv om jeg har masse å gjøre, og jobber minst like hardt og mye som før. Anonymkode: 847e1...69c Når du sier formidlingsarbeid, mener du da formidling i tekstform eller at man holder foredrag? Anonymkode: 2a67c...3d0
AnonymBruker Skrevet 15. april 2020 #20 Skrevet 15. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Når du sier formidlingsarbeid, mener du da formidling i tekstform eller at man holder foredrag? Anonymkode: 2a67c...3d0 Vi driver med begge deler, pluss at vi driver en del med opplæring av andre deler av organisasjonen i dokumentforvaltning. Anonymkode: 847e1...69c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå