ForumBrukeren Skrevet 1. april 2020 #1 Skrevet 1. april 2020 (endret) Bedriftene Lærdal Medical og Servi i Kristiansand har laget en slags mekanisering av vanlige pusteballonger hvor det er en motor som driver en arm som trykker på en vanlig pusteballong som vanligvis blir fysisk opperert av en sykepleier. Og kaller dette for en "nød-respirator". Og rejeringen har bestillt en produksjon på 1000 stk. Jeg vil gi honnør for initiativet, men innrettingen kan vel ikke beskrives som noe særlig mer enn et garasje hobby prosjekt bare at de har tilgang til laserskjære eller vannskjære maskiner og knekkemaskiner for å produsere de på en ganske grei måte (om enn veldig overdimensjonert med det som ser ut som 15-20 mm rustfritt stål i "pumpearmen") Men er dette faktisk nyttig, eller er den så simpel at den vil føre til flere dødsfall enn den eventuelt redder? Det har blitt kraftig kritisert av både intensivleger, og sykepleier forbundet for å være for simpelt, og et feilskjær rett og slett. Og det er jo heller ingen form for redundans, ol. her så når armen sliter hull i ballongen etter noen dager vil respirasjonen stoppe og pasienten dø. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pLeWeX/helsepersonell-ut-mot-ny-respirator-misoppfatning-svarer-selskapet-bak Burde vi heller fokusere Norsk industri mot å lage moderne respiratorer istedenfor å bruke resurser på slike garasjeprosjekter som kan gjøre mer skade enn nytte? Vi har tross alt veldig høy teknologisk kompetanse i en del industri her i landet, og har også noen mekaniske maskinerings og produksjons selskaper som kan lage avanserte respiratorer, om en i lavt volum og til en høy pris fordi de må stort sett lages på CNC maskiner, og ikke spytte ut deler i tusentall på injeksjonsstøpe maskiner som vi vel ikke har her i landet. Og har vi muligheter til å bruke økonomiske muskler på å overby andre land på det internasjonale markedet for å kjøpe avanserte respiratorer ferdige fra Kina? I andre land som USA, UK og Tyskland har bilprodusenter, støvsuger produsenter, F1 team, ol. stilt opp for å produsere moderne avanserte respiratorer for sine egne land. Klarer vi ikke det her i landet også, men må ty til hobbyprosjekter som dette? Endret 1. april 2020 av ForumBrukeren 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #2 Skrevet 1. april 2020 Jeg tenker vi bør være positive til alle slike hjelpetiltak, selv om det selvsagt ikke er det beste utstyret. Det er bedre enn ingenting, og slik innsats for å få det til er meget prisverdig. Anonymkode: de851...ff7 5
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #3 Skrevet 1. april 2020 Vi får ikke tak i vanlige respiratorer innen rimelig tid. Vi har heller ikke masse spesialster og egnede rom for masse nye respiratorer. Men sånn er det faktisk, og vi må forholde oss til virkeligheten. Skjønner at helsepersonell er misfornøyde, men slik det er nå blir de nødt til å gjøre ting som ikke er 100%. Mange vil dø og det blir fælt. Å gå rundt og kreve at vi skal ha vanlig belegg på sykehusene, moderne respiratorer til alle, mer enn nok personell etc. hjelper ingen. Vi er nødt til å forholde oss til en ny virkelighet akkurat nå. Anonymkode: 6e47b...63f 6
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #4 Skrevet 1. april 2020 Ved en krise vil jeg tro den gir bedre hjelp enn ingen hjelp. Anonymkode: e354c...f4b 4
Jerry Lee Skrevet 1. april 2020 #5 Skrevet 1. april 2020 Det er en liten forbedring av en gammel innretning som ble brukt i årevis. Før satt sykepleiere på skift og pumpet. Virket den da virker den nok nå. Bedre enn ingenting. 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #6 Skrevet 1. april 2020 Spørsmålet er om denne typen "respirator" er hensiktsmessig for koronapasienter. Respiratorer sørger vel både for tilførsel av ekstra oksygenberiket luft, pluss å få CO2 ut av lungene. Gjør disse nødrespiratorene det? Anonymkode: 47694...835 3
ForumBrukeren Skrevet 1. april 2020 Forfatter #7 Skrevet 1. april 2020 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spørsmålet er om denne typen "respirator" er hensiktsmessig for koronapasienter. Respiratorer sørger vel både for tilførsel av ekstra oksygenberiket luft, pluss å få CO2 ut av lungene. Gjør disse nødrespiratorene det? Anonymkode: 47694...835 Tja det ser jo ut til å være festet en pose til pusteballongen med en liten slange som jeg regner med er oksygentilførsel, men det er jo her ingen regulering av hvor mye oksygen i forhold til luft som kommer inn i ballongen. Og å få ut CO2 vet jeg ikke hvordan man gjør normalt. Endret 1. april 2020 av ForumBrukeren 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #8 Skrevet 1. april 2020 Leder for sykepleierforbundet har jo uttalt rimelig klart at dette ikke fungerer for koronapasienter. Ikke vet jeg, men jeg håper inderlig disse maskinene ikke koster stort, fordi det bør de virkelig ikke. Dette er simple greier som jeg kunne satt sammen for en ganske rimelig penge. Anonymkode: 1c1c3...6aa 2
Sheila-S Skrevet 1. april 2020 #9 Skrevet 1. april 2020 Dette er i beste fall ubrukelig. Respiratorer er avanserte maskiner og disse pasientene trenger mer enn bare inn/utlufting. Det er innstillinger som legges inn i maskinen som en skal hjelpe pasienten med tilførsel/utlufting, og to med det mekaniske arbeidet som en lunge normalt skal gjøre. Blir provosert av propagandaen fra regjeringen med dette stuntet. 4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #10 Skrevet 1. april 2020 Men poenget mitt er at vi har god kompetanse på elektronikk her i landet for å styre en moderne respirator. Og vi kan også produsere stempelkompressorer på CNC dreiebenker og freser. Og vi kan lage innkapslinger i metall på knekkemaskiner (som på nød-respiratoren). Og ventiler og pnumatikk har vi god tilgang på. Så hvorfor ikke istedenfor fokusere industrikreftene på å lage moderne respiratorer? Anonymkode: d823d...9f4 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #11 Skrevet 1. april 2020 Er vel bedre enn ingenting. Det er jo ikke sikkert regjeringen mener bruke den på de sykeste pasientene. Anonymkode: be06a...251
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #12 Skrevet 1. april 2020 Akkurat nå, Sheila-S skrev: Dette er i beste fall ubrukelig. Respiratorer er avanserte maskiner og disse pasientene trenger mer enn bare inn/utlufting. Det er innstillinger som legges inn i maskinen som en skal hjelpe pasienten med tilførsel/utlufting, og to med det mekaniske arbeidet som en lunge normalt skal gjøre. Blir provosert av propagandaen fra regjeringen med dette stuntet. Jepp. Det er i grunnen ikke noe særlig mer enn en girmotor med en frekvensomformer på. Også antakelig koblet til en veivaksel som driver armen. Anonymkode: d823d...9f4
Psilocybe Skrevet 1. april 2020 #13 Skrevet 1. april 2020 23 minutter siden, ForumBrukeren skrev: Og har vi muligheter til å bruke økonomiske muskler på å overby andre land på det internasjonale markedet for å kjøpe avanserte respiratorer ferdige fra Kina? Nei. Og her er grunnen: https://www.dagbladet.no/nyheter/tre-dager-for-seint-ute/72319291?fbclid=IwAR2IbA9std6xLHHcRvzgxSFl9JNUxo84zyMmEYb9EumJv06Zb50FwdkaNDA
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #14 Skrevet 1. april 2020 For å være effektiv så må den greie PEEP. Og det tror jeg ikke denne klarer. Ser ingen sensorer som måler internttrykket i alveolene... Disse må være kontinuerlig ekspandert så de ikke kollapser, og pasienten må være i paralyse for å ikke jobbe mot ventilatoren. Dette krever kalibrering og et eget crew rundt hver pasient. Lykke til med å oppdrive det nå. Tipper dette er mer egnet for backup og vanlig pustehjelp. Anonymkode: d37bc...39d 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #15 Skrevet 1. april 2020 Tror heller jeg ville satset på Ave sin utgave Anonymkode: 1168b...3a2
Kågebruker Skrevet 1. april 2020 #16 Skrevet 1. april 2020 Jeg vet ingenting. Men hvorfor må alle være så negative? 5
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #17 Skrevet 1. april 2020 20 minutter siden, Sheila-S skrev: Dette er i beste fall ubrukelig. Respiratorer er avanserte maskiner og disse pasientene trenger mer enn bare inn/utlufting. Det er innstillinger som legges inn i maskinen som en skal hjelpe pasienten med tilførsel/utlufting, og to med det mekaniske arbeidet som en lunge normalt skal gjøre. Blir provosert av propagandaen fra regjeringen med dette stuntet. Nå er det jo ikke alle som som trenger en fullverdig respirator der man kan detaljstyre oksygentilførselen, metningsnivå osv. Det er mange som ikke har en infeksjon, men som f. eks. har fått en skade som gjør at de trenger vanlig pustehjelp. For disse kan maskinene være nyttig, så kan heller de som trenger det bruke de fullverdige respiratorene. Anonymkode: 2ebc7...344
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #18 Skrevet 1. april 2020 1 minutt siden, Kågebruker said: Jeg vet ingenting. Men hvorfor må alle være så negative? Jeg tror at det sykepleierne reagerer mest på, er at regjeringen later som om dette er respiratorer, mens det i realiteten ikke er det. Den overselger altså produktet og sin egen innsats. Noen i fagmiljøet har vurdert disse, så jeg antar at de kan være til hjelp for en viss gruppe av koronapasientene. For eksempel de som begynner å slite med bare oksygen i nesa, mens det ikke er ledige respiratorer. Men dette har jeg ikke greie på. Anonymkode: 47694...835 3
Psilocybe Skrevet 1. april 2020 #19 Skrevet 1. april 2020 13 minutter siden, Kågebruker skrev: Jeg vet ingenting. Men hvorfor må alle være så negative? De som er negative er sykepleiere, leger og andre fagfolk som jobber med korona. De positive er politikerne selv. Hvem vet best? Fagfolk eller politikere? 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #20 Skrevet 1. april 2020 41 minutter siden, Psilocybe skrev: De som er negative er sykepleiere, leger og andre fagfolk som jobber med korona. De positive er politikerne selv. Hvem vet best? Fagfolk eller politikere? ....og Espen Nakstad da, med doktorgrad i respiratorbehandling. »– Men hvis man skulle komme i en situasjon i Norge eller i andre land som har et dårligere helsevesen, der man ikke har nok respiratorer, kan en nødrespirator være til hjelp, i hvert fall for en del av pasientene, sier han til NRK.» Anonymkode: e354c...f4b 1
Anbefalte innlegg