Gå til innhold

Nå kommer de første forslagene om skatteskjerpelser!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, Vera said:

Norge er ikke dødsens avhengige av oljen nei, selv om man liker å tro det. Tipser deg om å se Harald Eias program, der forklarer han fint hvorfor Norge egentlig ikke har den største inntekten i oljen. 
Det er også på tide å ruste opp samfunnet VÅRT igjen..slutte med salg av potensielle milliardinntekter til Kinesere og andre land. Vi har solgt sykt mye av dette landet - som i praksis kunne ha gjort oss like rike som oljen. Norge er dessverre ikke særlig store på olje lengre, andre land har gått forbi for lengst. Det er på tide å se dette i øynene, og starte produksjon/oppgradere produksjon av andre ting som vi er sterke på. 

Jeg er dog enig i at vi har hauger og lass av papirflyttere i dette landet, men om de verste er i den offentlige instansen..tja. Det verste skjedde egentlig når alt skulle sammenslås..arbeidskontoret og trygdekontoret ble til Nav osv. Ineffektivt. 

Nordmenn er særdeles kløktige og fantasifulle når man MÅ, dessverre har vi de siste tiårene etter oljen hvilt på laurbærene og blitt late. På tide å brette opp armene igjen. Vi må få tilbake alle fabrikkene og produksjonen.  

Det gjør man ikke gjennom mer beskatning iallefall. Da ødelegger man det lille som er igjen. Du har alle næringene som følger av oljeinntektene som forplanter seg indirekte. 

Man ruster opp med å senke skatten så økonomisk aktivitet kan få lov til å starte opp igjen.

Anonymkode: 256bf...2d0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, Vera skrev:

Norge er ikke dødsens avhengige av oljen nei, selv om man liker å tro det. Tipser deg om å se Harald Eias program, der forklarer han fint hvorfor Norge egentlig ikke har den største inntekten i oljen. 
Det er også på tide å ruste opp samfunnet VÅRT igjen..slutte med salg av potensielle milliardinntekter til Kinesere og andre land. Vi har solgt sykt mye av dette landet - som i praksis kunne ha gjort oss like rike som oljen. Norge er dessverre ikke særlig store på olje lengre, andre land har gått forbi for lengst. Det er på tide å se dette i øynene, og starte produksjon/oppgradere produksjon av andre ting som vi er sterke på. 

Jeg er dog enig i at vi har hauger og lass av papirflyttere i dette landet, men om de verste er i den offentlige instansen..tja. Det verste skjedde egentlig når alt skulle sammenslås..arbeidskontoret og trygdekontoret ble til Nav osv. Ineffektivt. 

Nordmenn er særdeles kløktige og fantasifulle når man MÅ, dessverre har vi de siste tiårene etter oljen hvilt på laurbærene og blitt late. På tide å brette opp armene igjen. Vi må få tilbake alle fabrikkene og produksjonen.  

Det er riktig at man ikke er totalt avhengig av oljen, men det representerer jo en betydelig inntektskilde i statsbudsjettet og til oljefondet. Hvis det i stor grad bortfaller, så vil det jo ha konsekvenser. Norge har aldri vært veldig store på olje sammenlignet med verdens største oljeproduserende land, men det har vært en ganske god inntekt likevel. 

Ellers enig i at større grad av produksjonen bør være nasjonal, men jeg kan ikke se det skje etter korona heller. Det går en 3-4 år, så er man tilbake til å søke etter billigst mulig produksjon. Jeg tror folk rett og slett ikke er beredt til å betale ennå mer for mat, klær og elektronikk. 

Anonymkode: 53839...317

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det gjør man ikke gjennom mer beskatning iallefall. Da ødelegger man det lille som er igjen. Du har alle næringene som følger av oljeinntektene som forplanter seg indirekte. 

Man ruster opp med å senke skatten så økonomisk aktivitet kan få lov til å starte opp igjen.

Ja, øk kjøpekraften! Ikke skatt den ihjel! Leste om et land i Asia, husker ikke hvilket, som i starten av korona krisen innså hva som var i ferd med å skje og ga alle innbyggere fra 18 år 12k skattefrie kroner til å opprettholde landets kjøpekraft. Uavhengig av redningspakker og ytelser. Der høres lurt ut!

Anonymkode: 84e85...ff8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Druid skrev:

Importerte varer til eksport er ikke ett problem; det er paritetskost, altså det koster det samme uansett hvem som handler; Det som gjør vondt, er import av utenlanske varer for bruk i Norge. og Nordmenns kost ved reise. 

Jeg ser ikke helt denne. Dersom man for et gitt produkt importerer deler (med svak kronekurs) for foredling i Norge kontra et land med en mye sterkere kurs av egen valuta sett opp mot dollar (som ofte er det importverdien føres i), så risikerer man at totalkostnaden kan bli billigere i det andre landet enn i Norge. Det fører jo til dårligere konkurransekraft. 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, øk kjøpekraften! Ikke skatt den ihjel! Leste om et land i Asia, husker ikke hvilket, som i starten av korona krisen innså hva som var i ferd med å skje og ga alle innbyggere fra 18 år 12k skattefrie kroner til å opprettholde landets kjøpekraft. Uavhengig av redningspakker og ytelser. Der høres lurt ut!

Anonymkode: 84e85...ff8

Ja nødpakkene burde ikke være utsettelse av lån og mer lån og atter lån, men heller skattefritak. 

Kraftig reduksjon / fjerning av arbeidsgiveravgift, og sterk nedsetting av momsen.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser ikke helt denne. Dersom man for et gitt produkt importerer deler (med svak kronekurs) for foredling i Norge kontra et land med en mye sterkere kurs av egen valuta sett opp mot dollar (som ofte er det importverdien føres i), så risikerer man at totalkostnaden kan bli billigere i det andre landet enn i Norge. Det fører jo til dårligere konkurransekraft. 

Si jeg kjøper tysk dingseboms til 10 Euro, så koster det den samme om det er en kineser, en tysker, en amerikaner eller en meksikaner som kjøper den. Dette er universelt ; det kunne være kinesisk eller amerikansk vare. Inn prisen er ikke avhengig av land, men marked. Den delen av prisen går mot hverandre frem og tilbake. jeg kjøper denne til 112 kroner og selger den for dollarkursen av 112, fordi jeg vet amerikaneren ikke kan få den billigere enn dollarkursen for  hvilken valuta jeg kjøper og selger i er det samme. kjøper jeg i Euro og selger i Dollar; er verdien mellom disse det samme.  

Hva vi bekymrer oss for her , er valuta BEVEGELSER : Hva har skjedd med verdien av varen mellom jeg kjøpte den og når den skal ut igjen.  

Så tilfører jeg verdi på den i form av norsk arbeid og selger den ut.  Si jeg trengte å tilføre 2 Euro i verdi. Det ga meg 16 kr arbeid før, nå gir det meg over 22 kr arbeid, og det tilsier at at jeg kan klare meg med 1,5 Euro i arbeid framover.  

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Druid skrev:

Si jeg kjøper tysk dingseboms til 10 Euro, så koster det den samme om det er en kineser, en tysker, en amerikaner eller en meksikaner som kjøper den. Dette er universelt ; det kunne være kinesisk eller amerikansk vare. Inn prisen er ikke avhengig av land, men marked. Den delen av prisen går mot hverandre frem og tilbake. jeg kjøper denne til 112 kroner og selger den for dollarkursen av 112, fordi jeg vet amerikaneren ikke kan få den billigere enn dollarkursen for  hvilken valuta jeg kjøper og selger i er det samme. kjøper jeg i Euro og selger i Dollar; er verdien mellom disse det samme.  

Hva vi bekymrer oss for her , er valuta BEVEGELSER : Hva har skjedd med verdien av varen mellom jeg kjøpte den og når den skal ut igjen.  

Så tilfører jeg verdi på den i form av norsk arbeid og selger den ut.  Si jeg trengte å tilføre 2 Euro i verdi. Det ga meg 16 kr arbeid før, nå gir det meg over 22 kr arbeid, og det tilsier at at jeg kan klare meg med 1,5 Euro i arbeid framover.  

Første avsnitt gjelder jo bare hvis man selger den nesten umiddelbart etter import. Da vil valutakursen sannsynligvis være omtrent det samme ved utførsel igjen.

Det er som du er inne på hva som skjer når det går tid mellom innførsel og utførsel, f. eks. hvis produktet skal foredles og man kjøper produktet med norske kroner konvertert til valutaen produktet selges i. 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Første avsnitt gjelder jo bare hvis man selger den nesten umiddelbart etter import. Da vil valutakursen sannsynligvis være omtrent det samme ved utførsel igjen.

Det er som du er inne på hva som skjer når det går tid mellom innførsel og utførsel, f. eks. hvis produktet skal foredles og man kjøper produktet med norske kroner konvertert til valutaen produktet selges i. 

Grunnen til at jeg ikke bruker mye tid på det tekniske rundt valutafluktuasjoner, er fordi dette har sine egne løsninger. For bedrifter som er i dette markedet finnes det flere måter å takle dette på, som ikke påvirker konkurranseevnen.  

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Papirflyttere og overflødige byråkrattopper kan man fint sparke. Daukjøtt. De er med på å gjøre Norge mer tungrodd, mindre konkurransedyktig, og vil dermed forsinke eller umuliggjøre prosessen med å komme seg på beina igjen.

Norge er dødsens avhengig av å være oljedopet, det ser man på krona, da den har sunket som en stein i takt med oljeprisen, selv om de andre nasjonene spyr ut nytrykte penger.

Supert. De første ut er kraftforsyning, så følger vann og avløp, deretter renovasjon, og til slutt brannvesenet.

Dette skal bli artig!

Anonymkode: f8206...979

AnonymBruker
Skrevet
18 minutter siden, Druid said:

Nja... Dette er ikke helt riktig. Tror ikke Kina devaluerer yuan for moro. Det er jo selvfølgelig for å kunne selge billig til USA og hindre dem i å produsere selv for det lønner seg ikke.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Supert. De første ut er kraftforsyning, så følger vann og avløp, deretter renovasjon, og til slutt brannvesenet.

Dette skal bli artig!

Anonymkode: f8206...979

Kraftforsyningen er i stor grad solgt til utlandet, "kraftkommunene" tar alt i utbytte uten å bedre infrastrukturen, men bruker det på fjas som kulturhus. Brannvesenet skranter overalt når det er offentlig. Var i bedre stand da det var privat. Men uansett er dette en digresjon fra din side.

Det er ikke noe argument mot å fjerne definitivt daukjøtt som u-hjelp, latterlige subsidieordninger, kultursektorens enorme sløseri, støtte til livssynssamfunn, og alle departementene som surrer med dette. 

I tillegg kan man forenkle hele skattesystemet og ha flat skatt og sparke tusenvis av papirflyttere i skattevesenet.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nja... Dette er ikke helt riktig. Tror ikke Kina devaluerer yuan for moro. Det er jo selvfølgelig for å kunne selge billig til USA og hindre dem i å produsere selv for det lønner seg ikke.

Kina har helt egne problemer og fungerer ikke som andre land. Man kan ikke bruke det som eksempel på valutamarkedet; Kina er ett land som må "takles" i internasjonal økonomi, siden det ikke internt er ett ordinært kapitalistisk marked. 

(Ja, de har en pengeøkonomi, men de er avhengig av en styrt økonomisk politikk, hvilket fører til at måltallene ikke er troverdige. Men med en fantasilignende økonomisk vest,får de tilsvarende inflasjon  og det må balanseres på en måte, og resultatet er devalueringer.) 

Dette er ikke udelt positivt for Kina, men nødvendig, for ellers ville de kollapse i seg selv. De har bygd en industri som ikke er bærekraftig, og har ingen exit strategi.

Man skal følge med hva som skjer internt politisk i Kina framover, for konsekvensene av Covid 19, kan komme til å skape enorme problemer der, og hvis det er ett land vi ikke ønsker borgerkrig eller populistisk politikk  i , så er det Kina. 

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men hva hadde du forventet..? Det vi gjør er IKKE gratis. Alle må bidra! 

NB! 

Og økonomiprofessor Jo Thori Lind ved UiO viser til et annet forslag, nemlig at de offentlig ansatte med trygge jobber kan gå ned 20 prosent i lønn for å kompensere for de som nå er permitterte. - Det kan være nyttig å smake på, sier han.

Anonymkode: f6e16...a59

Jeg skjønner ikke hvorfor offentlige ansatte, som gjerne har ganske dårlig lønn i utgangspunktet, skal måtte ofre så mye av lønna si. Det er de rike som må bidra mer, ikke vanlige folk.

• Liker 1
Skrevet

Norge er dødsens avhengig av å være oljedopet, det ser man på krona, da den har sunket som en stein i takt med oljeprisen, selv om de andre nasjonene spyr ut nytrykte penger.

Nei, kronen har stabilisert seg, i det minste mot dollaren. Faktisk har den gått litt opp igjen.

Skrevet

Da tror jeg du må begynne å regne. Husk at vi snakker flere hundre milliarder i minus i året nå. Å skattelegge de rike mer er jo mantraen i Norge, men det blir jo bare en dråpe i havet.

Det blir bare en dråpe i havet fordi de rike ikke bidrar med nok til felleskassa. De sitter der med millionene og milliardene sine og lever ville luksusliv, og så håver de inn enda mer. Skatt dem halvt ihjel, så begynner vi å snakke.

AnonymBruker
Skrevet

Det vil være fryktelig dumt å øke skattene etter koronautbruddet. Økt skatt gir lavere økonomisk vekst, og etter denne nedturen trenger man en kraftig oppgangskonjunktur. Det er nok derfor langt mer sannsynlig at dette vil føre til betydelige kutt i velferdsordninger. Tipper sykelønn og AAP kuttes først. 

Anonymkode: b4511...ca3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
35 minutter siden, jabx skrev:

Det blir bare en dråpe i havet fordi de rike ikke bidrar med nok til felleskassa. De sitter der med millionene og milliardene sine og lever ville luksusliv, og så håver de inn enda mer. Skatt dem halvt ihjel, så begynner vi å snakke.

Noen rike gjør det, men andre rike har også investert tungt i arbeidsplasser og verdiskapning. Å skattlegge dette tyngre vil være det mest idiotiske myndigheten kan gjøre etter en gedigen nedtur som dette. Folk snakker om at dette kan bli like ille som nedturen i 30-årene. Skattlegger vi tungt nå, risikerer vi at de bedriftene som kan, flagger ut, noe som vil gjøre krisen ennå dyptere og vanskeligere å komme seg ut av. Det er jo det siste vi trenger i en situasjon som dette.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

30k * 3 millioner skattebetalere = 90 milliarder. Greit nok, det er en anseelig sum. Men lommerusk i forhold til tapte inntekter og økte utgifter nå.

Vi må ta voldsomt hardt i. Langt færre offentlig ansatte, kutte i lønna i det offentlige, pensjoner må kuttes til et mininum, samme med trygd. Økt moms.

Anonymkode: 1cd53...c6a

En sprer det selvsagt ut over flere år. Alle skjønner at det ikke går "å ta voldsomt hardt i" et eller to år.

Anonymkode: a4693...5ed

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det vil være fryktelig dumt å øke skattene etter koronautbruddet. Økt skatt gir lavere økonomisk vekst, og etter denne nedturen trenger man en kraftig oppgangskonjunktur. Det er nok derfor langt mer sannsynlig at dette vil føre til betydelige kutt i velferdsordninger. Tipper sykelønn og AAP kuttes først. 

Anonymkode: b4511...ca3

Da har du ikke forstått hvordan samfunnsøkonomi fungerer

Anonymkode: a4693...5ed

AnonymBruker
Skrevet

Å herregud. Han er en økonomiprofessor og har ingen politisk makt overhodet. Dette er hans personlige synsing og mening, 

Anonymkode: b9c9e...036

• Opprett ny...