AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #1 Skrevet 1. april 2020 Hei, først og fremst vil jeg si, jeg vet at mange er i samme situasjon akkurat nå, men kan vel være fint å dele noen råd fordetom. Dattera mi har ei jente på samme alder i samme gate og kusina si i samme blokk. Barna liker godt å leke sammen og ihvertfall barnet mitt spør hver dag om hun kan leke med en av dem. Problemet er foreldrene til disse barna, de tar aldri initiativ selv, hvis de skal leke sammen er det jeg som må styre og ordne og passe dem (de er tre år). Og jeg vet at det er kun de tre som leker sammen, bortsett fra jenta i samme gate har en annen lekekamerat også. Jeg fikk vite den ene dagen hvor dattera mi hadde vært hos kusina si, hadde de såvidt enset henne og satte kusina hennes foran tv.. Dattera mi blir stadig avvist, og jeg synes det er vanskelig å se. Jeg prøver å finne andre ting å gjøre enn å sette henne i situasjoner som "alltid blir skuffelse" for henne.. Det ender bare med gråt hver gang og "Lise vil ikke leke med meg, ingen snakker med meg". Jeg sier ting som at "Lise vil være inne idag", når realiteten er at foreldrene ikke gidder. Og for all del, jeg kunne blitt med. De trenger ikke sitte barnevakt for dattera mi. Hva er det man sier til barn som ikke får leke med andre barn? Hvordan kan man bli kjent med andre folk? (når krisen er over selvsagt) Anonymkode: 26909...176
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #2 Skrevet 1. april 2020 Er dette litt ressurrsvake folk? Sånn sosialt? Det er fortsatt tidlig med lekevenner når man bare er 3 år - og i ditt tilfelle ville jeg bare invitert hjem som du pleier. Jeg får ikke tak på om det er barna som avviser, eller de voksne som mangler litt normal omsorgsevne? Anonymkode: 43d60...583 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #3 Skrevet 1. april 2020 Denne andre jenta er en ting, men kusina til ditt barn?! Hadde blitt rasende! Du må jo snakke med broren/ søsteren din å fortelle hvor lei seg barnet blir. Har dere søsken ett dårlig forhold? Anonymkode: 9bd54...cdc 4
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #4 Skrevet 1. april 2020 Gåt barnet ditt i barnehage? Hvis ja, finn ut om hun leker mye eller liker noen godt der som dere kan inviter til playdates? Har ei jente på samme alder, vi har mye playdates med mange forskjellige (venner, kolleger, noen vi ble kjent med i barselgruppe o.l). Er innflyttere, så har tatt mye initiativ selv. Synes ikke det er for tidlig med lekevenner, som den over her nevnte. Anonymkode: 767a6...354
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #5 Skrevet 1. april 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gåt barnet ditt i barnehage? Hvis ja, finn ut om hun leker mye eller liker noen godt der som dere kan inviter til playdates? Har ei jente på samme alder, vi har mye playdates med mange forskjellige (venner, kolleger, noen vi ble kjent med i barselgruppe o.l). Er innflyttere, så har tatt mye initiativ selv. Synes ikke det er for tidlig med lekevenner, som den over her nevnte. Anonymkode: 767a6...354 Ja hun gjør det jenta mi leker litt med alle, så kan spørre dem😊 er mitt første barn, hva tenker egentlig foreldre om andre foreldre tar kontakt? 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Denne andre jenta er en ting, men kusina til ditt barn?! Hadde blitt rasende! Du må jo snakke med broren/ søsteren din å fortelle hvor lei seg barnet blir. Har dere søsken ett dårlig forhold? Anonymkode: 9bd54...cdc De har en litt annen oppdragelse, og jeg vil ikke si for mye negativt, jeg har nok mine feil selv, men de er litt sånn at de ser etter snarveier som tv osv for at de selv skal slippe å gjøre noe. De er aldri utenfor døren feks.. De har sagt at hvis vi skal ha med barnet deres på noe, da må vi komme selv og kle på, passe på osv.. De selv gjør ingenting. Jenta i gata veit jeg ikke noe om annet enn at de aldri tar kontakt. 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er dette litt ressurrsvake folk? Sånn sosialt? Det er fortsatt tidlig med lekevenner når man bare er 3 år - og i ditt tilfelle ville jeg bare invitert hjem som du pleier. Jeg får ikke tak på om det er barna som avviser, eller de voksne som mangler litt normal omsorgsevne? Anonymkode: 43d60...583 Søstera til mannen min er litt ressurssvake ja, men mener det ikke skal ha noe å si, men de er veldig annerledes enn oss. Det er de voksne som mangler litt, ikke barna.. De er små så de kan selvsagt ikke klandres. Men kusina har absolutt ingen andre å leke med for hun går ikke i barnehage og de kjenner ingen andre her heller.. Hun ser ikke andre barn, og når foreldrene da i tillegg ikke løfter en finger for at de skal ha det gøy, og alt står på meg.. Da blir det vanskelig. De sender ikke kusina ned til oss engang. Mannen til søstera til mannen min hadde sagt "bra at ungen vår ikke snakker enda, da slipper vi å gjøre noe"... Anonymkode: 26909...176
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #6 Skrevet 1. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ja hun gjør det jenta mi leker litt med alle, så kan spørre dem😊 er mitt første barn, hva tenker egentlig foreldre om andre foreldre tar kontakt? De har en litt annen oppdragelse, og jeg vil ikke si for mye negativt, jeg har nok mine feil selv, men de er litt sånn at de ser etter snarveier som tv osv for at de selv skal slippe å gjøre noe. De er aldri utenfor døren feks.. De har sagt at hvis vi skal ha med barnet deres på noe, da må vi komme selv og kle på, passe på osv.. De selv gjør ingenting. Jenta i gata veit jeg ikke noe om annet enn at de aldri tar kontakt. Søstera til mannen min er litt ressurssvake ja, men mener det ikke skal ha noe å si, men de er veldig annerledes enn oss. Det er de voksne som mangler litt, ikke barna.. De er små så de kan selvsagt ikke klandres. Men kusina har absolutt ingen andre å leke med for hun går ikke i barnehage og de kjenner ingen andre her heller.. Hun ser ikke andre barn, og når foreldrene da i tillegg ikke løfter en finger for at de skal ha det gøy, og alt står på meg.. Da blir det vanskelig. De sender ikke kusina ned til oss engang. Mannen til søstera til mannen min hadde sagt "bra at ungen vår ikke snakker enda, da slipper vi å gjøre noe"... Anonymkode: 26909...176 Er barnet 3 år og kan ikke snakke enda? Anonymkode: 10491...87e
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #7 Skrevet 1. april 2020 28 minutter siden, AnonymBruker said: Er dette litt ressurrsvake folk? Sånn sosialt? Det er fortsatt tidlig med lekevenner når man bare er 3 år - og i ditt tilfelle ville jeg bare invitert hjem som du pleier. Jeg får ikke tak på om det er barna som avviser, eller de voksne som mangler litt normal omsorgsevne? Anonymkode: 43d60...583 Da er isåfall alle på skolen til min datter ressursvake 😂 for det er kun 1 som har invitert på besøk. Anonymkode: 196d9...dce
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #8 Skrevet 1. april 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er barnet 3 år og kan ikke snakke enda? Anonymkode: 10491...87e Ja... Eller hun prøver, men de skjønner ikke hva hun sier tror jeg Anonymkode: 26909...176
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #9 Skrevet 1. april 2020 Dette er ikke bra! Du kan faktisk ringe rett instans og be om råd. Foreldre som ikke er i jobb? Anonymkode: af9fe...6b2 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #10 Skrevet 1. april 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er ikke bra! Du kan faktisk ringe rett instans og be om råd. Foreldre som ikke er i jobb? Anonymkode: af9fe...6b2 Hvorfor? Fordi foreldrene er tafatte? Anonymkode: 26909...176
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #11 Skrevet 1. april 2020 I en ideell verden kunne jeg invitert med ungene hver gang hun kjedet seg, men når alt er på meg og foreldrene viser så liten vilje til å bidra selv og invitere mitt barn med, så har jeg ikke lyst lenger. Jeg føler jeg har gjort mitt for å være ærlig og jeg synes det blir feil å pusje barnet mitt på andre når de ikke gidder selv. Burde jeg bare blåse i foreldrene og ta med ungene deres hit og dit? Anonymkode: 26909...176
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #12 Skrevet 1. april 2020 Jenta di er veldig liten, men virker kansje ganske moden sosialt? husk at ikke alle andre barn er like. Jeg hadde ikke sendt mitt barn på 3 på besøk til lekevenner uten at jeg var der, om jeg ikke kjente de veldig veldig godt. Barnet mitt lekte ute med andre barn på den alderen, men de var fortsatt så små at det ble mye "alene leking" Anonymkode: aeef5...c07
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #13 Skrevet 1. april 2020 Jeg sender ikke treåringen min til andre uten at jeg selv er med. Unntaket er familie som er han kjenner godt og er trygg på. Vi er ikke veldig gode til å invitere andre heller. Ikke til eldste. Vi tar kanskje et par ganger i året bare.. Og hun er 5. De andre gjør det på samme måte. De små starter først med bursdagfeiringer med barnehagen i år (blir 4) og ingen har invitert ellers. Så jeg tror ikke det er så uvanlig men er nok heller du som er ekstra flink Anonymkode: 66e4e...8ac
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #14 Skrevet 1. april 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sender ikke treåringen min til andre uten at jeg selv er med. Unntaket er familie som er han kjenner godt og er trygg på. Vi er ikke veldig gode til å invitere andre heller. Ikke til eldste. Vi tar kanskje et par ganger i året bare.. Og hun er 5. De andre gjør det på samme måte. De små starter først med bursdagfeiringer med barnehagen i år (blir 4) og ingen har invitert ellers. Så jeg tror ikke det er så uvanlig men er nok heller du som er ekstra flink Anonymkode: 66e4e...8ac Det er nok litt unntakstilstander nå og så er det sårt at jenta sier sånne ting tenker jeg. Si at nå er det mange som ikke kan dra på besøk fordi mange er forkjølet og ikke kan smitte andre. Derfor er vi mye her hjemme men forstår at det er kjedelig..men snart blir det bedre og de andre blir friske. Da skal vi dra på lekeplassen og se hvem vi møter der. Anonymkode: aeef5...c07 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #15 Skrevet 1. april 2020 Jeg hadde flyttet før skolestart. Egentlig så fort som mulig til et annet sted med barn i samme alder. Til et annet sted i kommunen. Anonymkode: 92867...531
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #16 Skrevet 1. april 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja... Eller hun prøver, men de skjønner ikke hva hun sier tror jeg Anonymkode: 26909...176 Så barnet snakker ikke, går ikke i barnehage, er inne hele tiden og har TV som eneste underholdning i hverdagen? Synes du burde ta en prat med foreldrene og si at det ikke er greit i det hele tatt at de holder på sånn! Barnet er på et viktig stadie i utviklingen sin. Hun må få lese bøker, leke, møte andre (når ikke korona herjer), perle, male osv. Det er ekstra viktig siden hun ikke går i barnehage. Ang det du spør om så er det ikke så vanlig overalt at så små barn er med hverandre hjem med mindre man er venner med foreldrene og møtes sammen. Her begynte vi med bli-med-hjem besøk etter barnet startet på skolen, så jeg ville ikke stresset noe over det. Uansett så skal man jo ikke møtes nå om dagen. Vi har flere barn men holder oss hjemme uten å treffe noen. Det er jo unntakstilstand. Det finnes mange fine videoer på nrk super og andre steder der de forklarer det godt for barn og har laget sanger om det osv. Kanskje dere kan se litt på de tingene der så barnet forstår litt bedre hvorfor ting er som de er nå? Anonymkode: 10491...87e 1
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #17 Skrevet 1. april 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så barnet snakker ikke, går ikke i barnehage, er inne hele tiden og har TV som eneste underholdning i hverdagen? Synes du burde ta en prat med foreldrene og si at det ikke er greit i det hele tatt at de holder på sånn! Barnet er på et viktig stadie i utviklingen sin. Hun må få lese bøker, leke, møte andre (når ikke korona herjer), perle, male osv. Det er ekstra viktig siden hun ikke går i barnehage. Ang det du spør om så er det ikke så vanlig overalt at så små barn er med hverandre hjem med mindre man er venner med foreldrene og møtes sammen. Her begynte vi med bli-med-hjem besøk etter barnet startet på skolen, så jeg ville ikke stresset noe over det. Uansett så skal man jo ikke møtes nå om dagen. Vi har flere barn men holder oss hjemme uten å treffe noen. Det er jo unntakstilstand. Det finnes mange fine videoer på nrk super og andre steder der de forklarer det godt for barn og har laget sanger om det osv. Kanskje dere kan se litt på de tingene der så barnet forstår litt bedre hvorfor ting er som de er nå? Anonymkode: 10491...87e Nei, det er ingne aktivisering der. Jeg vet det, for vi tilbringer mye tid med hverandre. Jeg har prøvd å sette de sammen med å tegne litt eller perle litt, men hun skjønner jo ikke hva hun skal gjøre med lekene, med mindre noen forklarer til henne (noe jeg selvsagt gjør).. Hun har kun kosedyr selv. Og til det andre du sier, etter å ha lest litt i denne tråden så har jeg skjønt at det kanskje er litt tidlig til dette med lekekamerater osv og at man ikke alltid trenger å være så sosial.. Det e rlitt betryggende å høre siden jeg har så dårlig samvittighet 😅 Nå som det er korona, så må man selvsagt ta hensyn😊 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde flyttet før skolestart. Egentlig så fort som mulig til et annet sted med barn i samme alder. Til et annet sted i kommunen. Anonymkode: 92867...531 Det skal jeg love deg at vi skal. Er pisslei. 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sender ikke treåringen min til andre uten at jeg selv er med. Unntaket er familie som er han kjenner godt og er trygg på. Vi er ikke veldig gode til å invitere andre heller. Ikke til eldste. Vi tar kanskje et par ganger i året bare.. Og hun er 5. De andre gjør det på samme måte. De små starter først med bursdagfeiringer med barnehagen i år (blir 4) og ingen har invitert ellers. Så jeg tror ikke det er så uvanlig men er nok heller du som er ekstra flink Anonymkode: 66e4e...8ac Takk for at du delte dette, jeg har hatt inntrykk av at mange starter tidligere, og at jeg selv har følt at vi er usosiale i forhold, men det er kanskje ikke tilfellet? Dette er et lite sted, så virker som man må kjenne alle for å komme inn hvis du skjønner.. Får sykt dårlig samvittighet for jenta mi, men bedre at hun er med folk som faktisk vil være med henne.. 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jenta di er veldig liten, men virker kansje ganske moden sosialt? husk at ikke alle andre barn er like. Jeg hadde ikke sendt mitt barn på 3 på besøk til lekevenner uten at jeg var der, om jeg ikke kjente de veldig veldig godt. Barnet mitt lekte ute med andre barn på den alderen, men de var fortsatt så små at det ble mye "alene leking" Anonymkode: aeef5...c07 Hun er nok helt gjennomsnittlig sosialt, men veldig godt språklig og veldig glad i å leke med andre. Jeg har ikke lyst til å sende henne til andre med mindre jeg virkelig stoler på dem selv, men disse foreldrene det gjelder gjør da dette uten å nøle og stiller aldri opp sjøl. Det blir mye aleneleking her og, eller med meg da😅 blir mye baking også.. Hehe. Anonymkode: 26909...176 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #18 Skrevet 1. april 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, det er ingne aktivisering der. Jeg vet det, for vi tilbringer mye tid med hverandre. Jeg har prøvd å sette de sammen med å tegne litt eller perle litt, men hun skjønner jo ikke hva hun skal gjøre med lekene, med mindre noen forklarer til henne (noe jeg selvsagt gjør).. Hun har kun kosedyr selv. Anonymkode: 26909...176 Veldig trist lesning. Har hun virkelig bare kosedyr hjemme? Vet du, jeg synes du burde ta henne inn i varmen hos dere. Det er jo tross alt familie! Høres ut som hun kunne hatt stor glede av å være mer hos dere. Da hadde barnet ditt hatt en lekekamerat og den stakkars jenta hadde fått gjort noe annet enn å se TV og være med udugelige foreldre. Anonymkode: 10491...87e
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #19 Skrevet 1. april 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Veldig trist lesning. Har hun virkelig bare kosedyr hjemme? Vet du, jeg synes du burde ta henne inn i varmen hos dere. Det er jo tross alt familie! Høres ut som hun kunne hatt stor glede av å være mer hos dere. Da hadde barnet ditt hatt en lekekamerat og den stakkars jenta hadde fått gjort noe annet enn å se TV og være med udugelige foreldre. Anonymkode: 10491...87e Jeg vil ikke si at hun bare er kosedyr, jeg har ikke sett noe annet ihvertfall. Bøker eller hobbyutstyr har jeg ihvertfall ikke sett. Når hun er her forstår hun ikke lekens funksjon og ender ofte opp med å kaste det i veggen så det blir ødelagt. Eller slå andre ting med leken.. Jeg har så lyst, og inviterer ofte, men enten kommer de med en gang og henter henne, eller så vil hun selv ikke være her. Jeg tror hvis de hadde fått mer tid sammen så tror jeg hun hadde trivdes godt i lag ❤️ Anonymkode: 26909...176
Gjest Geirfuglen Skrevet 1. april 2020 #20 Skrevet 1. april 2020 (endret) 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Er dette litt ressurrsvake folk? Sånn sosialt? Det er fortsatt tidlig med lekevenner når man bare er 3 år - og i ditt tilfelle ville jeg bare invitert hjem som du pleier. Jeg får ikke tak på om det er barna som avviser, eller de voksne som mangler litt normal omsorgsevne? Anonymkode: 43d60...583 Det er jeg uenig i. Det er helt vanlig å ha lekevenner når man er 3 år. Kjempefint at du bryr deg, TS ❤️ Endret 1. april 2020 av Geirfuglen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå