AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #1 Skrevet 1. april 2020 Hei! Jeg jobber som lærling om dagen på et sykehjem fra 21:45 - 07:15, og lurer på om dere har noen tips for hvordan jeg best mulig forbereder meg og hvordan jeg skal holde ut mens jeg jobber. Jeg sovna ca klokka 05:00 i natt etter jeg hadde kveldsvakt i går, våknet for ikke så lenge siden, og hadde tenkt til å sove i sånn 18 tiden igjen før nattevakta. Anonymkode: 22b5a...0c3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #2 Skrevet 1. april 2020 Du finner det som funker best for deg. Det optimale for meg er hvis jeg hadde klart å sove 6 timer i strekk etter nattevakt. Jeg er dessverre en av de som ikke får til det, så jeg ender opp med å sove fra ca 08:30-12, der jeg garantert har våknet en gang på de timene for å gå tisse. Så er jeg våken hele dagen, prøver å legge meg kl 18-19 for å hvile fram til kl 21. Noen ganger dupper jeg av, andre ganger ikke. Det blir med andre ord svært lite søvn på meg, men det går. Jeg jobber heldigvis ikke så ofte natt, og aldri mer enn to netter på rad. Vi har også anledning til å hvile på vakt dersom det er rolig, men det blir jo ofte avbrutt da. Men alt hjelper. Før første nattevakt pleier jeg ikke å gjøre noe spesielt. Står opp i 9-10 tiden, kan hende jeg har vært våken siden 7. Slapper litt av tidlig kveld, før vakt starter 22:30. Anonymkode: fbaa7...609 2
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #3 Skrevet 1. april 2020 På den gamle jobben min hadde vi hvilende nattevakt, altså at man kan sove, men det kan man selvsagt ikke på sykehjem Anonymkode: 22b5a...0c3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #4 Skrevet 1. april 2020 Inntil kroppen blir vant til det anbefaler jeg å sove lengst mulig før du starter på jobb. Hvis du våkner flere timer før jobb kan det fungere bra å "meditere" i våken tilstand. Kanskje høre på dempet musikk med ørepropper. Etterhvert som jeg ble vant til å jobbe natt ble den største utfordringen å få sove etter jobb. Men i den fasen du er i nå, blir nok det vanskeligste å holde seg våken og kvikk gjennom hele natten. Drikk gjerne mye kaffe den første halvdelen av vakten (eller enda lenger hvis nødvendig). Anonymkode: 0d12b...72d 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #5 Skrevet 1. april 2020 Ha med deg koffeinholdig drikke. Lurt å få seg en god mengde søvn også. Når jeg har jobbet nattevakt sover jeg fra ca 9-17, og er da uthvilt til en ny vakt. Et annet tips er å holde seg i aktivitet når du er på jobb. Arbeidsmengden på nattevakt varierer jo fra arbeidplass til arbeidsplass, men på min jobb er det stort sett veldig rolig. Da aktiviserer jeg meg selv med vasking og diverse, gjerne i firetiden, når jeg begynner å bli ordentlig trøtt. Anonymkode: d1f22...2cd 3
AnonymBruker Skrevet 1. april 2020 #6 Skrevet 1. april 2020 Jobbet flere år som nattevakt. Første perioden er brutal, kroppen må tilvennes. Jeg pleide å sove frem til 17-18 (begynte 23), for å deretter starte dagen min da. Drakk kaffe, tok en dusj, å gjorde litt av dagens gjøremål. Drakk en del kaffe på jobb, men drakk ikke kaffe siste to timene før jeg skulle legge meg. Da jeg kom hjem (rundt 9 på morgenen), prøvde jeg å ikke legge meg før rundt 10, så jeg kunne sove til rundt 17. Siste natten av vakt, holdt jeg meg våken til kvelden igjen, å la meg tidlig (rundt 21/22), så jeg fikk snudd rytmen igjen. Etterhvert blir det bare en vane, og jeg kunne godt stå opp kl. 15/16, å allikevel holde meg våken hele natten. Anonymkode: 6e9b8...dcf 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå