Gå til innhold

Når ein har fastlege i annen kommune ?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

Ein blir idag oppmodet å holde seg iden kommunen ein har fast bopel  for ikkje belaste helsepersonell i annen kommunen.    Her i distrktet så er det mange som har fastlegen sin i  nabokommunen, og kanskje der hvor de har sitt fritidshus / hytte.

Det er ikkje lenger slik at folk har fastlegen sin iden kommunen de bor ettersom leger er flyttsamar som dei fleste andre, og  fastlegtilbudet fer med  på flyttelasset.     Blir man syk så blir man oppfordret å ta kontakt m/ fastlegen, men hva er da vitsen når kanskje fastlegen bor i annen kommunen ?

Mange kommuner har  også felles legevaktordning / tjeneste, og kanskje har din kommune felles legevakt ordning iden kommunen der hytta / fritidshuset står. 

Endret av Anonym Bruker
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kan du bruke fastlegen du har i en annen kommune - men du kan bare ikke overnatte på fritidsboligen du ev. måtte ha i kommunen.

Og de aller, aller fleste har fastlege i kommunen de bor i. Så dette er i grunn ikke noe tema som er noe å bry seg med.

Anonymkode: d9ecd...69f

AnonymBruker
Skrevet

Tror nok det er snakk om tilbudet på legevakt, sykehus og lignende mer enn fastlegetilbudet egentlig. Fastlegen min er i en helt annen kommune (ikke nabokommune) 1 times kjøring unna, men hvis jeg virkelig trenger hjelp, så ringer jeg han for videre instrukser, trenger jo ikke møte opp. Ikke er det han som best kan hjelpe meg hvis jeg er døden nær ellers heller, så. Da ringer jeg legevakt eller 113, og de kommer neppe til å insistere på at jeg behandles i Gjerdrum, siden det er der fastlegen min har kontor.

Anonymkode: 32e5e...c6e

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig kan du bruke fastlegen du har i en annen kommune - men du kan bare ikke overnatte på fritidsboligen du ev. måtte ha i kommunen.

Og de aller, aller fleste har fastlege i kommunen de bor i. Så dette er i grunn ikke noe tema som er noe å bry seg med.

Anonymkode: d9ecd...69f

" Den som sover synder ikkje".     Besøker ein hytta / fritidsboligen for å måke snø, eller vedlikeholdsoppgaver så er vel sjansen for å skade seg o.l langt større mellom kl. 08-20 en 24-08 ?

Mange kommuner har felles legevaktordning, og har ein behov for legehjelp så kan ein like hjerne få beskjed om å møte på legekontoret i nabokommunen.   

Endret av Anonym Bruker
  • Opprett ny...