Gå til innhold

Hva er poenget med å søke jobb som permittert?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mannen er nå permittert. For å få penger fra NAV så må han altså søke nye jobber, sånn jeg har skjønt det? Men hva er poenget med det? Dette er jo en midlertidig situasjon, og det finnes ingen som ansetter innenfor hans profesjon. Skal han, og hundretusenvis av andre permiterte, ut å søke ufaglærte jobber så sier det seg selv at det ikke går opp. Hvorfor ikke bare vente til dette går over og så gå tilbake il sin vanlige jobb? 

Anonymkode: 8f334...94a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er nok fordi sannsynligheten er stor for at man blir sagt opp hvis lukkingen blir langvarig tenker jeg. Om profesjonen hans er så smal at det nesten ikke finnes andre firmaer å jobbe for, så må han jo da søke ufaglærte jobber. Eventuelt tenke på å omskolere seg. 

Anonymkode: 74120...17e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er sånn systemet er. Jeg har universitetsgrad og har vært ledig en stund, men blir presset av NAV til å søke ufaglært. Arbeidsgiverne er totalt uinteressert i meg, siden jeg både er overkvalifisert (bachelor), uerfaren (har jo aldri jobbet i butikk eller resepsjon), feil alder (over 30) og egentlig også feil kjønn (mann). De jeg har snakket med har vært tydelig på at de ikke ansetter en som meg over en søt jente på 22 til å jobbe i skobutikken, men jeg er pliktet til å søke likevel. Idiotisk rituale som bare kaster bort alles tid, men NAV krever det jo.

Anonymkode: b7277...fc6

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dagpengesystemet er vanligvis sånn. Om dere hadde fulgt med ville dere visst at han ikke må søke jobber i nåværende situasjon.

Anonymkode: 14e8c...50b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker

Som permitert / arbeidsledig  må ein registrere seg på NAV m/ CV.   Er det noen som har bruk for / tilbyr han jobb så er han forpliktet å ta den jobben.    

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Rutinene er sånn. Hvis dere gjør det dere skal, vil dere antagelig få et vedtak ganske raskt som sier at han ikke trenger oppfølging i å søke ny arbeidsplass da han antagelig vil gå tilbake til jobben sin

Anonymkode: e56a7...010

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok fordi sannsynligheten er stor for at man blir sagt opp hvis lukkingen blir langvarig tenker jeg. Om profesjonen hans er så smal at det nesten ikke finnes andre firmaer å jobbe for, så må han jo da søke ufaglærte jobber. Eventuelt tenke på å omskolere seg. 

Anonymkode: 74120...17e

Det er langt fra en smal profesjon, det er bare en profesjon som ikke kan operere nå, slik som frisører for eksempel. Det vil komme opp og gå igjen med en gang dette er over. 

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Mannen er nå permittert. For å få penger fra NAV så må han altså søke nye jobber, sånn jeg har skjønt det? Men hva er poenget med det? Dette er jo en midlertidig situasjon, og det finnes ingen som ansetter innenfor hans profesjon. Skal han, og hundretusenvis av andre permiterte, ut å søke ufaglærte jobber så sier det seg selv at det ikke går opp. Hvorfor ikke bare vente til dette går over og så gå tilbake il sin vanlige jobb? 

Slik er rutinene i velferdssystemet... Bøndene trengte sårt hjelp. Kanskje søke der?

Anonymkode: dc218...8a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at det ikke skal være bare å sitte og motta ytelser. De færreste saksbehandlere bryr seg egentlig. 

I dagens situasjon kreves det ikke i det hele tatt.

Endret av Tarmegenbolle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 hours ago, AnonymBruker said:

Det er langt fra en smal profesjon, det er bare en profesjon som ikke kan operere nå, slik som frisører for eksempel. Det vil komme opp og gå igjen med en gang dette er over. 

ts

Med mindre firmaet hans går konk i mellomtiden da. Like greit å starte jobbsøkingen allerede nå. Og om han ikke har en jobb å gå til i disse dager tar han vel ikke skade av å bruke noen timer på jobbsøk akkurat. Døgnet har mange timer.

Anonymkode: b4bb2...858

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Akkurat dette har jeg lurt litt på. La oss si du blir permittert, og du må søke andre jobber pga reglene til nav. Og for å ikke miste ytelsen må du takke ja om du blir tilbudt en jobb. Da vil du jo få lønn fra denne jobben, og ytelsen stopper naturlig nok. Men hva da når permitteringen blir opphevet? Da kan jo arbeidsgiver kreve at du stiller på jobb innen 2 dager. Hva gjør man da med den nye jobben? Sier opp og går tilbake til gamlejobben, eller må man si opp gamlejobben i det man blir tilbudt ny jobb av nav og fortsette i den ut oppsigelsestiden og håpe at man kan få den gamle jobben tilbake? 

Anonymkode: 58c20...87e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat dette har jeg lurt litt på. La oss si du blir permittert, og du må søke andre jobber pga reglene til nav. Og for å ikke miste ytelsen må du takke ja om du blir tilbudt en jobb. Da vil du jo få lønn fra denne jobben, og ytelsen stopper naturlig nok. Men hva da når permitteringen blir opphevet? Da kan jo arbeidsgiver kreve at du stiller på jobb innen 2 dager. Hva gjør man da med den nye jobben? Sier opp og går tilbake til gamlejobben, eller må man si opp gamlejobben i det man blir tilbudt ny jobb av nav og fortsette i den ut oppsigelsestiden og håpe at man kan få den gamle jobben tilbake? 

Du får jo den jobben med en betingelse om at du når som helst kan blir nødt til å slutte og komme tilbake til hovedarbeidsgiver. Det lages en avtale på det. 

Anonymkode: 59e5d...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mener å ha lest at den nye jobben må tilrettelegge slik at man kan gå tilbake til den ordentlige jobben sin når det kreves. 

Anonymkode: 77562...be9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Får du ny jobb, vil det være enten: 

- Midlertidig - ved god dialog med arbeidsgivere i ny og gammel jobb vil du kunne gå tilbake til den gamle etter permitteringen

- fast ansettelse, det vil du jo kun få om du er villig til å slutte i den jobben du er permittert fra

Vil også tilføre at det finnes en god del midlertidige behov om dagen som folk i permitteringer kan utføre, en frisør med sertifikat vil kunne kjøre hjem varer til folk i karantene, eller en bartender kan midlertidig stå vakt utenfor polet og passe på at folk spriter seg før de går inn. Så det er ikke nytteløst å søke jobb selv om permitteringen er midlertidig. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med mindre firmaet hans går konk i mellomtiden da. Like greit å starte jobbsøkingen allerede nå. Og om han ikke har en jobb å gå til i disse dager tar han vel ikke skade av å bruke noen timer på jobbsøk akkurat. Døgnet har mange timer.

Går firmaet konk, er det jo uansett samme bransje han skal tilbake til, og de ansetter ikke nå, alle er permiterte. Døgnet har ikke mange timer med 3 små hjemme.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Går firmaet konk, er det jo uansett samme bransje han skal tilbake til, og de ansetter ikke nå, alle er permiterte. Døgnet har ikke mange timer med 3 små hjemme.

ts

Jo, døgnet har fortsatt 24 timer selv med 3 små. Og nå er lå reglene sånn at en må være reell arbeidssøker, så enten får di bidra et par timer med ungene også, eller så får han si fra seg pengene.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
På 1.4.2020 den 11.29, AnonymBruker skrev:

Dagpengesystemet er vanligvis sånn. Om dere hadde fulgt med ville dere visst at han ikke må søke jobber i nåværende situasjon.

Anonymkode: 14e8c...50b

Jeg har fulgt med, og mente selv at det var sånn. 
Men får beskjed av NAV om å søke allikevel. Jeg spurte om det var nødvendig, ja var svaret. 

Anonymkode: 0c2eb...140

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, riesling skrev:

Får du ny jobb, vil det være enten: 

- Midlertidig - ved god dialog med arbeidsgivere i ny og gammel jobb vil du kunne gå tilbake til den gamle etter permitteringen

- fast ansettelse, det vil du jo kun få om du er villig til å slutte i den jobben du er permittert fra

Vil også tilføre at det finnes en god del midlertidige behov om dagen som folk i permitteringer kan utføre, en frisør med sertifikat vil kunne kjøre hjem varer til folk i karantene, eller en bartender kan midlertidig stå vakt utenfor polet og passe på at folk spriter seg før de går inn. Så det er ikke nytteløst å søke jobb selv om permitteringen er midlertidig. 

Du har helt rett, og i den uthevde teksten gav du meg dagen beste latter ved ordspillet i teksten :skratte:

Tusen takk for dagens beste humorinnslag :takke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fulgt med, og mente selv at det var sånn. 
Men får beskjed av NAV om å søke allikevel. Jeg spurte om det var nødvendig, ja var svaret. 

Anonymkode: 0c2eb...140

Nei, man må krysse av som arbeidssøker når man søker på dagpenger, men det står ganske klart at denne aktivitetsplikten med å søke jobber ikke gjelder i denne perioden før ting normaliserer seg igjen.

Jeg regner med at det er NAV sitt system som krever dette krysset, for at ting skal gå mest mulig automatisk.

Anonymkode: 77f12...120

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Opprett ny...