Gå til innhold

Felles økonomi med samboer, yay or ney?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

lurer litt på deres erfaringer med felles økonomi/felles konto?

vi er et samberpar på 24år med huslån, billån og deler på matutgifter osv.
Vurderer nå og slå sammen begge våre lønnskontoer så vi får alt på en konto, men lurer da på hvordan gjør dere det om den ene ønsker og kjøpe seg noe som ikke går til fellesen? Må du spørre/bli enige med samboer vist du kjøper deg en bukse for eksempel? Eller tar dere en viss sum ut av felleskontoen som deles på begge 2 så dere har i lommepenger til mat på jobb, bensin/diesel, andre personlige utgifter? I såfall hvor mye?

Eller er det lurere og bare holde seg til 2 lønnskontoer?

Takk for alle svar 😊

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det hadde jeg ikke gjort uten å være gift. Hvis dere ikke vil gifte dere så må dere i hvert all sørge for samboerkontrakt, gjensidig livsforsikring og testamente.

Anonymkode: 08841...9d8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke heller opprette en felles konto i tillegg som dere begge setter inn penger på til felles utgifter?

Anonymkode: 13db5...6fc

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det hadde jeg ikke gjort uten å være gift. Hvis dere ikke vil gifte dere så må dere i hvert all sørge for samboerkontrakt, gjensidig livsforsikring og testamente.

Anonymkode: 08841...9d8

Vi har samboerkontrakt, og gjensidig livsforsikring 😊

AnonymBruker
Skrevet

Vi har fellesøkonomi med at alt går inn på en felles konto, som så fordeles til faste utgifter, mat, vedlikehold, sparing etc. Men vil helt klart anbefale «gjøre hva en vil penger» utenom :) For oss fungerer det fint 

Det er også en delvis fellesøkonomi måte dere kan vurdere. Nemlig felles kontoer for mat, bensin, felles kost etc. Som dere setter inn et fast beløp til (enten 50-50, eller prosentvis ut fra lønn). Vi startet med dette og gikk så over til alt felles som beskrevet over. 

Anonymkode: 268d8...06a

AnonymBruker
Skrevet

Vi har helt felles økonomi. Har hver sin lønningskonto (tror ikke man får lønna si inn på en annen sin konto), og har regna ut hva som blir fast ført over til ulike kontoer. Vi har også en sum i måneden vi får til hver vår brukskonto som er bare våre egne. Der i fra kan vi kjøpe ting vi vil ha selv. Ofte blir hårklipp osv tatt av fellesen da. Noen ganger er vi enig, andre ikkek. 

Anonymkode: 168b2...828

AnonymBruker
Skrevet

man må jo lage noen kjøreregler på bruk av penger. Evt at man sitter igjen med en viss sum som man kan bruke som man selv vil. 

Anonymkode: 5b60a...cbe

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, annettepii skrev:

Hei

lurer litt på deres erfaringer med felles økonomi/felles konto?

vi er et samberpar på 24år med huslån, billån og deler på matutgifter osv.
Vurderer nå og slå sammen begge våre lønnskontoer så vi får alt på en konto, men lurer da på hvordan gjør dere det om den ene ønsker og kjøpe seg noe som ikke går til fellesen? Må du spørre/bli enige med samboer vist du kjøper deg en bukse for eksempel? Eller tar dere en viss sum ut av felleskontoen som deles på begge 2 så dere har i lommepenger til mat på jobb, bensin/diesel, andre personlige utgifter? I såfall hvor mye?

Eller er det lurere og bare holde seg til 2 lønnskontoer?

Takk for alle svar 😊

Hold økonomien separat. Livet ut. Man gifter seg fordi man har lyst å ha mye sex og tilbringe tid sammen, ikke fordi man har lyst til å inngå et finansielt samarbeid. 

Finn ut hva dere begge mener er felles utgifter. For noen par er det mat, el, hus og bil. For andre par er det ikke bil, men mobiler og klær. For andre igjen er det riktig at en eier den arva hytta og den andre eier tre biler. For den ene kan penger på bok til å pensjonere seg som 45-åring eller nok reserver til å være hjemme med ungene i 10 år være livsviktig for trivselen. For den andre kan det siste innen skiutstyr og båtplass være det som gjør livet levelig. Valg av partner må ikke være det som begrenser din livsutfoldelse eller livskvalitet. Da er du ikke i et partnerforhold, men i et veldig begrensende tospann. 

Anonymkode: f07b5...2b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi setter inn begges lønn på en konto, betaler alt som må betales og setter av til sparing så er resten til bruk til dagligvarer. 

Om jeg skal kjøpe klær, pynt, hva som helst over 200 kr så spør jeg om det går greit, samme gjør han.

Han tjener over dobbelt så mye som meg, men vi syns å ha noe annet en felles økonomi blir rart ( for oss). Vi har hatt denne løsningen fra før vi ble gift og fikk barn. Funker bra for oss.

Yey for felles økonomi 😀

Anonymkode: bb02c...310

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor ikke heller opprette en felles konto i tillegg som dere begge setter inn penger på til felles utgifter?

Anonymkode: 13db5...6fc

Vi har allerede felles regningskonto, men er litt lei av og føre over osv. Men kan hende vi bare skall fortsette med det vist de med erfaring på og slå sammen alt er en dårlig ide. 🤷🏼‍♀️

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt fra flere som har totalt felles økonomi (med felles lønnskonto), at hver får en sum fra denne kontoen i mnd, som skal gå til personlig forbruk.

Personlig synes jeg det er nok med en felleskonto. Vi setter inn et fast beløp hver, og fra denne kontoen betaler vi alt felles. Han setter inn litt mer enn meg, fordi han tjener ganske mye mer (han er i full jobb, jeg er student). Synes det er veldig greit når livene våre ikke er så "vevd sammen" enda. Når jeg også er i full jobb, og dersom vi får barn og kjøper felles bolig, kan det nok hende at vi har felles økonomi i større grad, men per nå har vi ikke så mange felles utgifter.

Anonymkode: fce7a...a85

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, annettepii skrev:

Vi har allerede felles regningskonto, men er litt lei av og føre over osv. Men kan hende vi bare skall fortsette med det vist de med erfaring på og slå sammen alt er en dårlig ide. 🤷🏼‍♀️

Var jeg som svarte over. Vi har helt felles og det fungerer veldig fint, og jeg er glad vi gikk over til det. Det føles fint å være ennå tettere knyttet sammen, selv om det er litt grense overskridende. Men husk «gjøre hva en vil penger», jeg ville blitt gal om jeg skulle spurt samboeren hver gang jeg ville kjøpe meg en ny genser!

Anonymkode: 268d8...06a

Skrevet

Vi er gift men har delt økonomi. Vi har særeie. Vi har boliglån og en del faste utgifter sammen, så vi har en felles regningskonto. Vi har også en felles konto til uforutsette ting, evt. oppussing eller annet lignende. Vi har veldig forskjellige prioriteringer når det kommer til penger, og jeg tjener mest, så jeg vil helst ikke "spørre om lov" eller informere han om kjøp jeg gjør som er til meg selv (klær, hudpleie, osv). Jeg jobber hardt for pengene mine og vil ikke ha dårlig samvittighet om jeg drar på shopping 😅 Og jeg er sikker på at han ikke vil spørre meg om lov heller. Vi har begge også sparekontoer på hver vår side, så kjøper vi noe sammen så tar vi 50/50 fra hver vår konto. Men hadde vi hatt felles konto ville vi nok satt av "lommepenger" til ting som du nevner; drivstoff, lunsj på jobb, osv. Men for oss er det mest praktisk å ha delt økonomi.

• Liker 1
Gjest EmKay
Skrevet

Vi kommer nok aldri til å ha helt felles økonomi, og om vi skulle hatt det ville det vært superviktig med en sum til hver av oss som vi kunne bruke til det vi ville. 

Men vi har en felles konto til mat med hvert sitt kort til, en til regninger og faste utgifter, og en til felles sparemål. Lønningsdagen går det faste trekk automatisk til de ulike kontoene, uten at vi trenger å manuelt gjøre noe selv. (så slipper vi å gå lei av å overføre som du skriver)

Resten av pengene er våre egne. Jeg har f.eks studielån og billån, som ikke han betaler på. Vi sparer det meste som er igjen av lønna, og kan i utgangspunktet bruke dette på det vi selv vil. Men det ender stort sett opp med å bli brukt på noe til fellesen, som oppussing av hus og hytte. Og så er det ellers ikke viktig for oss hvem som betaler hva om det er ting vi trenger utenom, og om en har litt lite penger, overfører vi gjerne til hverandre om det skulle være nødvendig.

P.S. Ser dere har samboerkontrakt og livsforsikringer som begunstiger hverandre - og det er veldig bra, men om dere har felles verdier som dere ønsker at den andre skal overta i tilfelle død, er det kjempeviktig at dere får i stand et testamente også. Samboerkontrakten fordeler ikke verdier ved dødsfall, og det er kjipt å måtte benytte penger fra livsforsikring til å kjøpe ut den andres familie.

AnonymBruker
Skrevet

Det har ikke jeg turt.

vi har en felles brukskonto med hvert vårt kort som vi bruker til mat og babyting. Og en felles regningskonto. 
Så bruker jeg mine penger til sparing eller til å kjøpe ting jeg ønsker meg eller trenger

For litt siden gikk jeg i minus så og si hver mnd. Helt til vi fikk felles matkonto. Nå står jeg igjen med 5000 på min egen brukskonto hver måned. 

Anonymkode: 43004...5bd

AnonymBruker
Skrevet

Ved dødsfall av en av dere blir alle kontoer tilhørende den personen sperret av banken. Greit å ha sin egen konto man kan ha tilgang til då.

Anonymkode: d2039...166

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, annettepii skrev:

Hvis dere har en oppdatert oversikt over hva som går ut fra felles regningskonto så setter du jo bare opp et fast oppdrag på overføringen. Da rusler de pengene over til regningskontoen samme dag som du får lønn, og din samboer gjør det samme.

Hvis dere alikevel må styre med overføringer så ofte at du er lei, så er det noe som er galt. Enten med beløpene dere fører over, eller med hvilke utgifter som belastes kontoen. En regningskonto (enten du har den alene eller sammen med samboer/ektefelle) skal være en prosess som går av seg selv uten inngripen. Alt som skal belastes den kontoen, og kan legges på autogiro, legges på autogiro. Det er alltid penger på konto og alle regninger blir betalt på forfallsdato. Legg inn huslån/-leie, fellesutgifter, avis, nett, strøm, forsikringer, bombrikke, telefon osv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi setter lønna inn på samme konto, og så fordeler vi penger til regningskonto, sparekonti og fond, matkonto etc., og så tar vi ut likt beløp til egen konto som lommepenger. Det kan vi bruke som vi vil. Skal vi kjøpe noe som er veldig dyrt til eget bruk, som f.eks. da mannen ville ha kano eller da jeg trengte ny PC, så snakker vi om det først, og tar fra felles konto. 

Anonymkode: 4b629...c49

AnonymBruker
Skrevet

Når det er sagt fikk vi ikke fullstendig felles økonomi før vi fikk barn. Da synes jeg det var fint å kunne mine penger på mitt, særlig siden han sløser mye penger ila måneden, mens jeg er flink til å spare. Etter vi fikk barn ble det helt umulig å holde styr på hvor mye hver av oss skulle betale av hva, f.eks. babyklær og utstyr, babysvømming, barnehage, diverse aktiviteter med ungen, så da var det mye bedre å ta alt fra en felles pott. 

Anonymkode: 4b629...c49

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en konto som begge våre inntekter kommer inn på. Har hvert vårt kort til denne kontoen og alt felles betales fra denne. Med, felles menes også hvis en av oss skal til lege, tannlege må ha medisin etc. Vi sparer også på en felles konto til store felles prosjekter og buffer. Også har vi en sum hver som vi setter på hver vår konto til private ting. Hovedsakelig Shopping, frisør og jenteturer for min del. Tv- spill, konserter og gutteturer for mannen.

Anonymkode: 93559...f74

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...