Gå til innhold

Motivasjonsbrev for privatister?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei :) 

Som privatist er jeg nå mulig desperat og drømmende.
Jeg har ikke innsikt innenfor dette, men hvilke muligheter kan dere se for dere at vi privatister kan få dersom eksamen blir avlyst? Er det bare "synd, trist, leit"?

Jeg vet noen universiteter/ fakulteter har vurdert å starte med motivasjonsbrev,
kan det ikke være en idé å starte smått med det nå?
Som sagt har jeg ikke innsikt i dette, og jeg kan forstå at det vil være for omfattende å starte med nå.
Dessuten vil kanskje et motivasjonsbrev settes opp mot et intervju uansett, noe som er uheldig. 

Personlig ligger jeg på snittet til å komme inn, men jeg vet det kommer til å øke mye og at jeg derfor ikke kommer inn. Slik har det vært i to år nå.
Det føles dumt å avvente studier med ett år.
Jeg forstår vi står ovenfor en krise, og jeg tar absolutt ikke det forgitt. Til tross lurer jeg likevel på om det finnes muligheter?

Med omstendighetene vi har nå,
kan det fungere å begynne med motivasjonsbrev (i tillegg til å vise vitnemål)? Eller er det noe jeg ikke forstår som ikke vil fungere?
Finnes det andre muligheter for oss privatister? 

Takk for alle mulige refleksjoner. :)

Anonymkode: abb70...8f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Å skrive motivasjonsbrev til norske universiteter og høyskoler kommer ikke til å gi noe utslag, dessverre. Jeg kjenner ikke til at det har vært aktuelt å innføre i Norge ennå, men uansett er det en prosess som hadde vært ganske omfattende å begynne med og det er det siste de har ressurser til å holde på med nå. Jeg vet ikke hvor i landet du holder til, men det er jo ikke sikkert at privatisteksamenene blir avlyst overalt? Dersom mange av dem blir avlyst vil jo heller ikke poenggrensene øke like mye som de pleier hvert år, kanskje noen til og med synker litt? Hvis du ligger helt på grensa som du sier selv så kan det bety at du har gode sjanser for å komme inn likevel. 

Anonymkode: 7000b...68a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å skrive motivasjonsbrev til norske universiteter og høyskoler kommer ikke til å gi noe utslag, dessverre. Jeg kjenner ikke til at det har vært aktuelt å innføre i Norge ennå, men uansett er det en prosess som hadde vært ganske omfattende å begynne med og det er det siste de har ressurser til å holde på med nå. Jeg vet ikke hvor i landet du holder til, men det er jo ikke sikkert at privatisteksamenene blir avlyst overalt? Dersom mange av dem blir avlyst vil jo heller ikke poenggrensene øke like mye som de pleier hvert år, kanskje noen til og med synker litt? Hvis du ligger helt på grensa som du sier selv så kan det bety at du har gode sjanser for å komme inn likevel. 

Takk for svar! ☺️

Du har nok rett, og jeg kan forstå at det blir for omfattende.
Jeg har lest endel artikler om det, og det har blitt diskutert. Da synes jeg å huske at Bergen sto i front. Problemene var at det vil være en for stor kostnad og en for stor omveltning. 
De har jo motivasjonsbrev i USA og Danmark, blant annet, og det ser jo ut til å fungere bra uten at jeg vet så mye. Men det vil jo ta tid før det kan iverksettes, forståelig nok. Og det synes jeg er synd i situasjonen jeg står i.

Jeg håper virkelig du sier noe der. Krysser fingrene! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! ☺️

Du har nok rett, og jeg kan forstå at det blir for omfattende.
Jeg har lest endel artikler om det, og det har blitt diskutert. Da synes jeg å huske at Bergen sto i front. Problemene var at det vil være en for stor kostnad og en for stor omveltning. 
De har jo motivasjonsbrev i USA og Danmark, blant annet, og det ser jo ut til å fungere bra uten at jeg vet så mye. Men det vil jo ta tid før det kan iverksettes, forståelig nok. Og det synes jeg er synd i situasjonen jeg står i.

Jeg håper virkelig du sier noe der. Krysser fingrene! :)

Hovedproblemet med motivasjonsbrev er at det er en dårlig pekepinn for gjennomføring og hvordan man får tak i de flinkeste studentene. Karakterer er suverent best på å predikere hvem som vil gjennomføre studiene, og i Norge hvor studier er betalt av staten er det økonomiske incentivet for å ta inn studenter som mest sannsynlig vil gjennomføre sterkt fordi det er lite samfunnsøkonomisk nyttig med de som avbryter studiene. I USA betaler man studiet selv i de aller fleste tilfeller, unntatt svært sterke akademikere eller atleter som får stipender fordi universitetet vil ha dem for prestisje. Da er det ikke så farlig om noen dropper ut, for det koster dem lite. 

I Norge har vi uansett samordna opptak for alle offentlige utdanningsinstitusjoner som er rent matematisk styrt og vedlegg til vitnemålet blir bare forkastet.

Anonymkode: a5ee9...e56

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

I noen tilfeller kan det være det. Jeg søkte på høyere utdanning uten generell studiekompetanse, fordi jeg strøyk på matte eksamen i 2P-Y. Jeg søkte om dispensasjon, og la ved motivasjonsbrev, legeattest og brev fra PPT pga matematikk vansker (ikke dyskalkuli). Det hjalp. Vet ikke hva saksbehandlerne la vekt på, men tror motivasjonsbrevet hadde mye å si. Dette er kanskje et unntakstilfelle, men det er mulig. Dette var i 2017, er nå snart ferdig med en bachelorgrad. Har hørt folk med dyskalkuli, og andre med psykiske vansker som har fått avslag på dispensasjon. 

MEN det blir jo helt andre tilfeller i en slik situasjon som vi er i nå, når folk ikke får gjennomført privatist eksamen pga korona. Da burde man ha vært mer åpen for andre inntakskrav, for eksempel motivasjonsbrev. 

Anonymkode: e811a...8ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså: det perfekte opptakssystemet til høyere utdanning finnes ikke, men det må være så rettferdig som mulig. Karakterer er en forutsigbar og rettferdig måte å rangere søkerne på. Har man et sterkt ønske om å komme inn på et gitt studie, så får man jobbe hardt og sørge for at man kommer inn. Nå ser det ut til at privatisteksamen blir avholdt i flere fylker likevel, men uansett synes jeg det blir litt barnslig å kreve at de bør åpnes for andre inntakskrav når det finnes 1000 viktigere ting å bruke ressurser på akkurat nå. Denne krisen fører med seg ulemper for absolutt alle, og sånn er det bare. Å måtte sette studier på vent ett år er vel ikke akkurat verdens undergang. 

Man kan selvsagt argumentere for at f.eks leger og psykologer trenger andre egenskaper enn bare det å være skoleflink, og at dette er noe man kunne fått vist gjennom for eksempel et motivasjonsbrev. Til dette vil jeg innvende at det er i løpet av studiet man skal bli egnet, ikke før man i det hele tatt har begynt. I mange profesjonsutdanninger er det lagt inn praksisperioder hvor studentene nettopp blir skikkethetsvurdert. Personlig anser jeg slike jevnlige skikkethetsvurderinger, hvor veiledere får se studenten i yrkesrelevante arbeidssituasjoner, som langt mer holdbart enn et simpelt motivasjonsbrev skrevet av en 19-20-åring med begrenset livserfaring. Det er jo heller ikke gitt at alle ønsker å jobbe klinisk etter studiene (eller som lærer eller hva enn man har utdannet seg til), mange går over i rene forskningsjobber eller andre ting hvor man bruker utdannelsen på en annen måte. Hvordan skal man løse dette? En slik løsning bringer med seg store kostnader for samfunnet. Dette sett opp mot nytteverdien det bringer gjør at jeg ser på det som en dårlig løsning. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...