Gå til innhold

Jeg føler ikke corona er noe være enn svineinfluensea, ebola, sars, fugleinfluensa osv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Så hvorfor stenges da alt ned ? De gjorde ikke det med de andre som nevnt i overskriften 

Anonymkode: 21537...363

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

SarS og ebola er langt verre enn svineinfluensa i antall dødsfall i forhold til antall smitta. Du kan ikke sammenligne sykdommer med 0,2%, 3% og 90% dødelig. Og hvorfor dette er verre og fører til tiltak er at sykdommen er ute av kontroll. Man stenger ikke ned Norge fordi 100 stk får ebola i Afrika. Eller fordi 10000 får Sars i Kina. Man stenger landet fordi sykdommen har inntatt landet i stor grad og man prøver å forhindre unødvendige dødsfall og overbelastning på helsevesenet. Dette er en pandemi. En alvorlig en. Ebola har aldri vært en pandemi. Og takk og lov for det!

Anonymkode: d33fd...887

• Liker 36
AnonymBruker
Skrevet

Du kan selvsagt føle hva du vil :)

men det faktumet at sykehusene i feks Italia kneler, bør jo være en indikasjon på at dette er hakket verre enn influensa. Sykehusene der nede kneler ikke hvert år. 

Vi gjør det her for å unngå for mange smittede på en gang, slik at sykehusene har kapasitet til å hjelpe flest mulig. 

Anonymkode: 1c917...2b6

• Liker 30
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvorfor stenges da alt ned ? De gjorde ikke det med de andre som nevnt i overskriften 

Har du kompetanse nok på dette området til å uttale deg om hvorvidt koronaviruset er noe verre enn andre virus?

Anonymkode: fd2eb...e87

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er mye være en ebola fordi det er mange som ahr det. Masse msitte. Men trenger ikke føle det.

Anonymkode: d00b2...bd1

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det er mye være en ebola fordi det er mange som ahr det. Masse msitte. Men trenger ikke føle det.

Anonymkode: d00b2...bd1

Å ebola var ikke en pandemi. Norge hadde nok blitt stengt ned om det kom hit.

Anonymkode: 7313b...105

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Oi! Jeg skal ta en telefon til statsministeren og informere om at alle tiltak må snus, fordi en KG-bruker "føler" det.

Anonymkode: 39ad1...809

• Liker 24
AnonymBruker
Skrevet

Under svineinfluensaen døde noen og tredve mennesker i Norge. 

Dette antallet har vi allerede passert under denne pandemien, selv om det bare er 40 dager siden første tilfellet ble registrert i Norge,  og strenge tiltak har blitt iverksatt.

Vi har heller ikke kommet inn i den verste perioden ennå.

Så på hvilken måte mener du at svineinfluensaen kan sammenlignes med covid-19? 

Anonymkode: 7b76c...5f9

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Sånne virus blir bare verre og verre, fordi vi mennesker aldri lærer av disse virusene. Virus som dette, kommer som en konsekvens og "karma" på hvordan vi behandler planeten og dyrene. Se på kjøttforbruket som et eksempel, stort kjøttforbruk er vi for mange til at det er forsvarlig at vi kan spise kjøtt hver uke.

Kjøtt bør bli mer som luksus, og noe som heller serveres ved kun høytider som jul, ikke noe hverdagsmat. Ja til mer plantebasert og mange andre i andre regioner lider p.g.a. det store kjøttforbruket vi har her..

Anonymkode: aff98...3d1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg sitter med samme følelsen som ts, men siden man ikke styrer politikken etter følelser, er landet stengt ned i en bedre-føre-var-tankegang. Jeg tror, helt uvitenskapelig at man om 1-2 år vil se at korona er såvidt verre enn andre ille influensaer og forhåpentligvis ta lærdom til neste pandemi/epidemi. Det blir ikle italienske tilstander i Norge, uansett. Det tør jeg vedde en god del på.

Anonymkode: 6ac72...661

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Under en vanlig influensa dør ca 900 mennesker hvert år, i Norge. i 2017-2018 døde 1400 ca av influensa. 7600 innlagt. 1/3 av disse var yngre enn 60 år. Vi er ikke i nærheten av disse tallene med Coronaviruset. Tall fra FHI:

https://www.fhi.no/nyheter/2018/rekordmange-influensasyke/

Jeg synes det er litt merkelig at det aldri når avisoverskriftene, eller lages verdensomspennende statistikker når det er MANGE som dør av en eller annen influensa hvert eneste år.

Anonymkode: 8e329...79f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Tenk om Erna begynte pressekonferanse og begrunnet tiltak med "Jeg føler..."

Anonymkode: 09a9e...48c

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg sitter med samme følelsen som ts, men siden man ikke styrer politikken etter følelser, er landet stengt ned i en bedre-føre-var-tankegang. Jeg tror, helt uvitenskapelig at man om 1-2 år vil se at korona er såvidt verre enn andre ille influensaer og forhåpentligvis ta lærdom til neste pandemi/epidemi. Det blir ikle italienske tilstander i Norge, uansett. Det tør jeg vedde en god del på.

det er bevist at corona er dobbelt så smittsomt og mange ganger så dødelig som influensa.hvis du synes dobbelt smittefaktor ikke høres så mye ut la meg legge frem litt matte.

en med vanlig forkjølelse smitter i gjennomsnitt 1,3 personer, over ti ledd med smitte blir det ca 14 personer (1.3^10 = 13.7)

en med corona smitter i gjennomsnitt 3 personer, over ti ledd med smitte blir det 59 tusen personer (3^10 = 59049)

Dette kombinert med økt dødelighet blir totalbildet veldig veldig mye mer alvorlig enn forkjølelse. 

Anonymkode: 5ff05...24a

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig med dette. 

Anonymkode: c6426...3b7

• Liker 1
Skrevet (endret)
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Koronaviruset er mye mer smittsomt enn de andre.

Ebola har vel ikke vært særlig relevant her til lands?

Endret av jabx
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Takk til dere som svarte uten å være frekke. 

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Under en vanlig influensa dør ca 900 mennesker hvert år, i Norge. i 2017-2018 døde 1400 ca av influensa. 7600 innlagt. 1/3 av disse var yngre enn 60 år. Vi er ikke i nærheten av disse tallene med Coronaviruset. Tall fra FHI:

https://www.fhi.no/nyheter/2018/rekordmange-influensasyke/

Jeg synes det er litt merkelig at det aldri når avisoverskriftene, eller lages verdensomspennende statistikker når det er MANGE som dør av en eller annen influensa hvert eneste år.

Anonymkode: 8e329...79f

Med vanlig influensa er det alltid en viss immunitet i befolkningen, samt at vaksinen er klar fra starten. Med koronaviruset vil det neppe komme noen vaksine på over et år. Korona er også mer smittsomt.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, jabx skrev:

Koronaviruset er mye mer smittsomt enn de andre.

Dobbelt så smittsomt, og fem ganger så dødelig som influensaviruset ifølge en uttalelse på NRK. 

Anonymkode: fd2eb...e87

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvordan oppstod italienske tilstander i Italia hvis korona er såvidt verre enn andre ille influensaer? 🤒

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker said:

Men hvordan oppstod italienske tilstander i Italia hvis korona er såvidt verre enn andre ille influensaer? 🤒

Fordi korona ikke er så såvidt ikke værre enn andre influensaer?

Anonymkode: 39b41...c7c

• Liker 3
  • Opprett ny...