Gå til innhold

Lærere desperate etter å følge opp egne barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y3d7jA/laerer-om-aa-aapne-skolene-igjen-uforsvarlig

Selvfølgelig vil lærerne ha skolestengt, så de kan nyte hjemmekontor, rette færre prøver, men ikke minst nå følge opp egne barn. Lærere er i en særposisjon her som kommer alt for godt ut av situasjonen. Se for deg det å være lærer nå innenfor trinnene du har unger i selv, og nå få mulighet til å gi dine egne barn spesialundervisning mens du utfører jobben din litt sånn her og der. Som å vinne i lotto for dem.

Selvfølgelig er denne "dugnaden" forgjeves når vi åpner igjen. Det vil den være om 3 måneder, det vil den være om 12 måneder. Vi klarer ikke stoppe dette, før eller siden smeller det, og det eneste vi taper mens vi utsetter dette er tid og penger.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min lærermann skulle gitt mye for å få kommet seg tilbake på skolen igjen. Det er VELDIG slitsomt at vi er to foreldre med hjemmekontor og to små barn som skal undeholdes samtidig.

Det er vanskelig å få gitt elevene ordentlige vurderinger, han jobber hele dagen og mye av kveldene med å lage oppsett og digitalt innhold til neste dag.

Anonymkode: cf0a0...7cc

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Min lærermann skulle gitt mye for å få kommet seg tilbake på skolen igjen. Det er VELDIG slitsomt at vi er to foreldre med hjemmekontor og to små barn som skal undeholdes samtidig.

Det er vanskelig å få gitt elevene ordentlige vurderinger, han jobber hele dagen og mye av kveldene med å lage oppsett og digitalt innhold til neste dag.

Anonymkode: cf0a0...7cc

Selvfølgelig gjør HAN det, men skolen er representert av småbarnsmødre som egentlig har det som plummen i egget nå.

AnonymBruker
Skrevet

Bryr meg katten i hva som måtte være lærernes motivasjon, men jeg håper virkelig ikke at skolene åpner i toppen av epedimien. 

Fryktert dette hylekoret om, sårbare barn kommer til å åpne skolene for tidlig. 

Politiet og barnevernstjenesten får hjelpe de barna som blir misbrukt, eller får pryl hjemme. Akkurat slik det var før skolene stengte.

Jeg tror det er langt flere barn som har foreldre i utsatte grupper, som risikerer å sende sin forelder på sykehus, eller kirkegården. i tillegg vil vi jo ikke at hele dette vi som samfunn har gått igjennom, bare fordi det er krise at ungene våre ikke fått gått på skolen noen uker. 

Det blir ikke slik at utdanningsforløpet blir ødelagt og fremtidsutsiktene ødelagt. Folk blir ikke stående utenfor arbeidslivet fordi om de hadde noen måneder med hjemmeundervisning i 8. klasse. 

Holde oss hjemme og begrense smitte spredning, er det vi må gjøre nå. 

Anonymkode: b8258...e85

AnonymBruker
Skrevet

De lærerne jeg kjenner jobber nesten mer nå enn før 🙈 de gjør vanligvis ikke så mye på jobben, de aller fleste jobber også redusert. Nå må de faktisk lage opplegg og være tilgjengelige og mange av dem er dårlige teknisk. Tror de gleder seg veldig til dette er over..  

Snakker bare for de jeg har jobbet sammen med nå.

Anonymkode: 51950...8cb

AnonymBruker
Skrevet

Lærerne i småtrinnet har det ihvertfall fint nå. Men ikke så bra som barnehageansatte!

Men på den seriøse siden, vi tjener ingenting på å holde stengt lenger. Det er akkurat likt om vi begynner å åpne etter påske eller venter 2 uker. Samfunnet må gradvis åpnes for å spre smitten, man starter med barnehager og barneskoler der det ikke er for mye smitte allerede.

Anonymkode: 43155...d04

AnonymBruker
Skrevet

Alle lærere jeg kjenner jobber ræva av seg nå! 

Anonymkode: 0ec6a...8f2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lærerne i småtrinnet har det ihvertfall fint nå. Men ikke så bra som barnehageansatte!

Men på den seriøse siden, vi tjener ingenting på å holde stengt lenger. Det er akkurat likt om vi begynner å åpne etter påske eller venter 2 uker. Samfunnet må gradvis åpnes for å spre smitten, man starter med barnehager og barneskoler der det ikke er for mye smitte allerede.

Anonymkode: 43155...d04

Skjerp deg, regner med du er den samme som skriver nedsettende om barnehageansatte i alle tråder Her inne ,

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bryr meg katten i hva som måtte være lærernes motivasjon, men jeg håper virkelig ikke at skolene åpner i toppen av epedimien. 

Fryktert dette hylekoret om, sårbare barn kommer til å åpne skolene for tidlig. 

Politiet og barnevernstjenesten får hjelpe de barna som blir misbrukt, eller får pryl hjemme. Akkurat slik det var før skolene stengte.

Jeg tror det er langt flere barn som har foreldre i utsatte grupper, som risikerer å sende sin forelder på sykehus, eller kirkegården. i tillegg vil vi jo ikke at hele dette vi som samfunn har gått igjennom, bare fordi det er krise at ungene våre ikke fått gått på skolen noen uker. 

Det blir ikke slik at utdanningsforløpet blir ødelagt og fremtidsutsiktene ødelagt. Folk blir ikke stående utenfor arbeidslivet fordi om de hadde noen måneder med hjemmeundervisning i 8. klasse. 

Holde oss hjemme og begrense smitte spredning, er det vi må gjøre nå. 

Jeg beklager på forhånd, men det heter epidemi, med "i". Det er nettopp blant annet slike ting som barna skal lære på skolen. 

Anonymkode: b80a9...d47

AnonymBruker
Skrevet

Har en lærer i nabolaget... hører snekring og saging hele tiden. Virker som det er nok av tid...

Anonymkode: 07c57...1e0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg beklager på forhånd, men det heter epidemi, med "i". Det er nettopp blant annet slike ting som barna skal lære på skolen. 

Anonymkode: b80a9...d47

Vel, det kan de like godt lære hjemme når når situasjonen er som den er 😉 

Jeg har gjort min ungdomsskole og kom inn på gymnaset, jeg kom ut av gymnaset og inn på universitet. Jeg kom ut av universitetet og inn i arbeidslivet og der er jeg enda. 

Det viktigste nå er ikke mine skrivefeil, eller manglende innsikt i fremmedord. Vi må holde oss hjemme. Det er ikke så fryktelig vanskelig.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle lærere jeg kjenner jobber ræva av seg nå! 

Tror det kommer an på. Vi har en sjetteklassing og en tredjeklassing. Tredjeklassingen har i praksis en utvidet lekseplan, hvor foreldrene maks skal sende inn én innlevering i løpet av uka. Dette er veldig lite arbeid for lærerne, som kan ta utgangspunkt i det som allerede var planlagt. Les side 10-15 i bok x, oppgaver på side 12 i bok y, lag et påskekort til familien. I tillegg har alle klassene på trinnet samme opplegg. Det vil si at én lærer kan lage et opplegg for mange klasser i løpet av få timer. I tillegg har de selvsagt noen individuelle tilpasninger, men det har de ellers også.  

Men sjetteklassingen har et opplegg hvor minst 3-4 ting skal leveres i løpet av dagen, som lærerne går gjennom og gir tilbakemelding på. De møtes også på Teams minst en gang daglig, og er tilgjengelige på Teams gjennom hele skoledagen. 
Så lærerne til tredjeklassingen har det nok veldig behagelig, mens lærerne til sjetteklassingen tror jeg jobber mye. 

Anonymkode: 4c6ee...944

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt enig i tittelen til denne tråden. Vi er to lærere her hjemme med to små barn som ikke er i barnehagen om dagen. Det er utrolig strevsomt og trist, og vi sliter med konstant dårlig samvittighet. For vi jobber begge hele dagen fra ca. 08.30-13.00/14.00. Vi er på med elevene på videochat, chatter om spørsmål om oppgaver og hvordan det går, og sender epost/ringer foresatte. Kobler av PC kl. 14.00 for å være med egne barn om det ikke er møter med skolen (det er det et par ganger i uken), og jobber igjen fra ca. kl. 20-23 med å lage opplegg, legge ut og sende eposter til kollegaer om spesialopplegg/justeringer på opplegg og til foresatte. Mens jeg "er på jobb" blir det altfor mye tv-titting og spill på iPad for mine egen små barn. Jeg klarer ikke å lage en fin og opplevelsesrik dag for dem, for jeg MÅ være på på dagtid med elevene mine, og kan ikke gjøre mesteparten av jobben min på kvelden slik mange andre med hjemmekontor gjør.

Så ja, jeg er desperat etter å følge opp egne barn, og det er utrolig vanskelig å balansere mellom jobb og egne barn om dagen. Selvsagt ønsker vi å gå tilbake til en dag der vi kan være til stede for elevene på skolen og våre egne når vi kommer hjem. En kombinasjon er bare vanskelig og kjipt for alle. Sikkert mange lærere som jobber mindre om dagen, men det er en enorm mengde som jobber mye mer om dagen! 

Anonymkode: bc26e...39a

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er lærer og jobber helsa, livskiten og hodet av meg!!

Anonymkode: 5c68d...270

• Opprett ny...