Gå til innhold

Delt omsorg og barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

En venn av meg er nylig separert fra sin kone, og de har delt omsorg for sin datter (en uke hos hver). Nå vil mor flytte til den andre siden av byen, og mener at datteren derfor må bytte barnehage, noe min venn selvfølgelig er imot. Hans argument er at datteren allerede har opplevd mye med å plutselig skulle bo en uke hos hver forelder, mor har ny samboer, og skal nå flytte til nytt sted. Han mener det er galt å ta barnet ut av enda et kjent miljø, og det er jeg jo veldig enig med han i.

Den nye barnehagen ligger i tillegg langt også fra mor, så at det er mer praktisk å ha henne i den barnehagen er et lite holdbart argument. Hun vil måtte kjøre barnet langt uansett.

Så lenge foreldreretten er delt, kan mor ta slike avgjørelser på egenhånd? Om bytte av barnehage mener jeg?

Videoannonse
Annonse
Gjest Martin
Skrevet

Dersom du nå spør rent juridisk, så er det bostedsadressen som regulerere hvem som i første omgang har retten til å avgjøre slikt, altså barnets skole/barnehage.

I henhold til norsk lov, finnes det ikke noe som heter delt bosted (felles omsorg), men at den ene har hovedomsorgen og den andre har samvær. I dette tilfellet er det den ene som har hovedomsorgen og den andre har 50% samvær (i praksis 50/50).

Blir saken satt på spissen, og at mor ikke vil gi seg, må saken bringes inn for retten av den med samvær (altså den som ikke har bostedsadressen). Men saken bør jo la seg løse, f.eks hos megling.

Jeg er veldig overbevist om at der vil far få medhold. Retten legger i stor grad vekt på at barnet skal ha minst mulig forandringer, og dette høres ut som et egoløp fra mors side.

Skrevet

Takk for svar! Tror han er ganske fortvilet nå stakkar :-(

Gjest *Fiona*
Skrevet

Blir sinna på sånne foreldre. Flytter man, må man være åpen for at det blir forandringer i samværet av hensyn til barnet. Dette gjelder begge veier. Håper de finner ut av det uten å lage et drama i tre akter :evil:

Gjest jubajuba
Skrevet

I utgangspunktet ville jeg si at det beste for barnet ville vært å fortsette i den barnehagen hun har gått i og er kjent med. Men det er jo en annen ting også oppe i det her. Barnet skal etterhvert over fra barnehagen til skolen, og det vil være en fordel for henne om hun kan få gå i barnehage med de samme barna som hun skal gå på skolen sammen med. En annen sak er hvis mor etter at barna har begynt på skolen velger å flytte i tide og utide og presentere barnet for nye skoler stadig vekk.

Det beste for barnet ville vært om mor og far kunne blitt enige om å bosette seg innenfor samme skolekrets. Det er ikke enkelt å ha delt omsorg når den ene bor i en skolekrets og den andre i en annen. Barna kan få lang skolevei, og det blir en belastning for den som bor lengst unna å kjøre og hente barna på skolen hver dag.

Jeg håper vennen din kan få til en god dialog med barnets mor og at de sammen kan finne en god løsning for sitt barn.

Skrevet

HVIS ! det ender med rettsak og HVIS foreldrene regnes som like gode omsorgspersoner er det sansynlig at barnet blir boende med den barnehagen det nå bruker, jmf. siste forskningsrapport som ble lagt frem forrige uke (jeg finner den ikke på nettet for øyeblikket).

Jeg håper for barnets skyld at foreldrene innser at barnet har behov for begge foreldrene i nærmiljøet og at de tar hensyn til barnets behov for et minimum av stabilitet i en fra før vanskelig periode for barnet.

Om foreldrene kan komme frem til en løsning som ivaretar barnets behov, uten at det blir en skittentøyvask i rettsystemet hadde det vært en stor fordel.

Hvis de ikke blir enig stille far (i denne spesifikke saken) svært sterkt. Ny ere dommer sier også at den av foreldrene som forsøker å enten begrense samværet eller kommer med negativ kritikk av tidligere partner også stiller svakere i rettsystemet enn tidligere.

Skrevet

Er ikke sikkert du kjenner alle sider av denne saken. Hvis mor må kjøre like langt etter at barnet bytter barnehage kan det kanskje være en annen grunn til at hun ønsker å bytte?

Heldigvis er jeg gift med mitt barns far og har tenkt å fortsette med det. Vi er derimot ikke gift med vår datters barnehage. Vi er ikke særlig fornøyd og gjør alt vi kan for å finne en annen. Nå er det gått et år uten at vi har lykkes. Når vi får en annen plass så flytter vi henne med en gang. Jeg tror ikke det er skadelig for henne på noen måte å bytte barnehage selvom hun da må bytte til et annet miljø, bli kjent med andre førskolelærere, andre barn osv.

Gjest Gjesta
Skrevet

Det er ikke på noe måte skadelig for barn å bytte barnehage, dersom man har en normalsituasjon for barnet, altså at barnet ikke er spesielt engstelig, nettopp har falt til ro i nåværende barnehage, eller at det ligger andre årsaker til grunn.

Det med viktigheten av å kjenne barna de skal begynne på skole med er overdrevet. I dag begynner barna på skole når de er seks år gamle, mange er bare fem. I denne alderen byr det sjelden på problemer å komme inn i et klassemiljø og å finne seg gode venner.

Når det er sagt vil det naturligvis være i barnets interesse å holde livet så stabilt som mulig, særlig i en fase der mor og far skiller lag.

Så om mor og far skulle være så fjollete å trekke en slik sak for retten vil mest sannsynlig den som ber om at barnet får beholde sin barnehageplass få medhold, dersom barnet ikke flytter for langt avgårde, og det ikke ligger andre ting til grunn her.

For øvrig har Martin helt rett, det er bare en som har hovedomsorgen selvom barnet bor 50 / 50 hos mor og far. Men delt foreldreansvar er lurt å få i stand.

Skrevet

Det er da mange barn som bytter barnehage. Mange får ikke plass i den barnehagen de ønsker og blir stående på venteliste. Når de så får plass bytter ungen barnehage. Tviler på at de barna har det værre en de som går i samme barnehage hele veien.

Skjønner ikke greia med at far skal trekke mor for retten. Hadde det vært en stor sak det var snak om, men dette handler kun om å bytte barnehage. Noen ganger tror jeg fedre (og mødre og) kun nekter slike ting for å være vanskelig.

Skrevet

Hva med at barnet går i 2 barnehager? De fleste barnehager er mer interessert i å ha "50% barn", da får de mer støtte. I tillegg får barnet beholde kontakten med den "gamle" barnehagen samtidig som det blir kjent med barn i morens nærmiljø.

Datteren vår gikk i 2 barnehager, noe som var en perfekt løsning for oss. Og hun stortrivdes.

Skrevet
Er ikke sikkert du kjenner alle sider av denne saken. Hvis mor må kjøre like langt etter at barnet bytter barnehage kan det kanskje være en annen grunn til at hun ønsker å bytte?

Det er helt sikkert at jeg ikke kjenner alle sider av saken, men kjenner litt fler nå enn da jeg skrev hovedinnlegget. Grunnen til at mor ønsker å bytte barnehage er at da kan datteren gå i samme barnehage som sin stesøster, dette er mer praktisk i den uken mor og ny mann har begge barna. Synes på en måte at dette er et godt argument jeg da, og da vil hun jo ha en hun kjenner fra før der.

Generelt tror ikke jeg heller at barn tar skade av å skifte barnehage, men far ønsker ikke at datteren skal få flere forandringer enn nødvendig akkurat nå. Han vil selvfølgelig prøve å løse dette på en fredelig måte med mor (selv om det skal sies at de IKKE er gode venner), og noen rettssak er ikke aktuelt.

Den nye barnehagen ligger utenfor skolekretsen både hos mor og far, så hun vil uansett ikke få gå på skole sammen med dem hun har gått i barnehage med.

Takk for synspunkter forresten!

Gjest Mannen
Skrevet
Det er da mange barn som bytter barnehage. Mange får ikke plass i den barnehagen de ønsker og blir stående på venteliste. Når de så får plass bytter ungen barnehage. Tviler på at de barna har det værre en de som går i samme barnehage hele veien.  

Skjønner ikke greia med at far skal trekke mor for retten. Hadde det vært en stor sak det var snak om, men dette handler kun om å bytte barnehage. Noen ganger tror jeg fedre (og mødre og) kun nekter slike ting for å være vanskelig.

Det er jo i dette tilfellet mor som påtvinger en endring i barnehagetilhørighet. Da synes jeg også det er rimelig at hun begrunner dette på en skikkelig måte.

Om hun ikke kan begrunne det med annet enn egen bekvemelighet, synes jeg IKKE barnet bør skifte barnehage.

Og når det gjelder hvem som er vanskelig i denne situasjonen - så kommer det helt ann på hva slags begrunnelse som benyttes for å bytte barnehage.

Skrevet

Ja,mor har lov til dette.

Jeg sitter i samme situasjon selv.Hvor far flyttet til en annen komune.Og tok barnet vårt inn på skole der.

Vi også har dem annenhver uke.

Så resultatet av det hele er at enten gav jeg henne fullt ut til faren,ellers må jeg pendle hver morgen og formiddag.

Jeg valgte å pendle.

Så nå må jeg pendle hver morgen til skolen hennes,som tar 45 minutter,og så hente henne igjen etter tre timer.Så det blir 45 minutter kjøring,fire ganger for dagen.

Og det er ikke den ting jeg kan gjøre med det.Fordi han har lov til det.

Men moralsk sett er dette ikke forsvarligt av dem.Denne moren og mannen min.

De tenker ikke mye på barna i en slik situasjon.

Og de har lov desverre,å gjøre det slik.

Gjest blablabla
Skrevet

Har disse synespunktene som kommer fram i dette forumet blitt lagt fram for foreldrene? Og i så fall; hva syntes de om at ukjente har så sterke meninger om deres liv? Syntes de det var en god ide å la andre(ukjente) legge føringer for sitt liv?

Skrevet
Har disse synespunktene som kommer fram i dette forumet blitt lagt fram for foreldrene? Og i så fall; hva syntes de om at ukjente har så sterke meninger om deres liv? Syntes de det var en god ide å la andre(ukjente) legge føringer for sitt liv?

Så når man legger inn et anonymt spørsmål på nett om anonyme mennesker legger man føringer for deres liv?

Noen er ikke sann :ler:

Gjest blababla
Skrevet

Så når man legger inn et anonymt spørsmål på nett om anonyme mennesker legger man føringer for deres liv?

Noen er ikke sann :ler:

Hva er egentlig poenget med å spørre hvordan andre skal legge opp sitt liv da? Er det ikke for å gi disse tilbakemeldinger for hvordan de bør legge opp sitt liv? Lurer også på om man da sier at dette er ens egne synespunkter eller noe en har hørt på et forum.....

Ville du likt det?

Skrevet

Det er et diskusjonsforum. Det er meningen at man skal diskutere her. Gjerne ting man tenker på og har en mening om, eller man kanskje bare lurer på hva andre mener om saken. Det som kommer fram her er ikke nødvendigvis rett eller galt, men andres meninger.

Om jeg hadde likt det? Tviler på at jeg hadde brydd meg. Det man ikke vet har man ikke vondt av :wink:

Skrevet

Spurte mest for min egen del for å høre om jeg tenker "riktig", eller om jeg burde gitt andre råd enn det jeg allerede har gjort. Greit å få andre perspektiver på ting synes jeg, og da er det jo kjempefint å kunne lufte problemet her, eller hva?

Jeg har ikke tenkt å fortelle dem hvordan de skal leve sitt liv eller ordne samværet med sin datter, men etter å ha blitt bedt om råd har jeg gitt dem etter beste evne, og også etter å ha diskutert med dere. Tviler på at han føler seg særlig bundet av mine synspunkter!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...